Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#2722029
Morgen komt er gezinsuitbreiding in de vorm van een powder puff pup. De pup is van mijn broer en zijn vriendin en was de enige in het nest. Pup heeft zeker tot zes weken bij de moeder gedronken, wellicht daarna nog wel eens maar dat durven ze niet met zekerheid te zeggen. Pup is nooit geënt. Nu begrijp ik van de DA dat ik het beste meteen een coctail met Parvo, hondenziekte en Weill erin kan gooien, en dan 3 weken later een enting met parainfluenca. Lepto is optioneel als ik het goed begrijp maar mijn honden komen veel bij het water.

Hoe lang moet ik dan wachten met bijvoorbeeld puppy cursus en het bezoeken van gebieden waar veel honden lopen? 
#2722062
Titeren en aan de hand daarvan laten enten. Overigens zegt de duur van het drinken volgens mij niets over de maternale immuniteit, die wordt aangemaakt in de eerste 24/48 uur als de darmen nog doorlaten.

Weil moet je vervolgens voor jezelf beslissen (daar kun je niet op titeren). Gaat zo'n Powder puff bij jou zwemmen? Wil je daar tegen enten? Ik doe het niet maar dat is mijn risico inschatting. Idem voor parainfluenca, ik ent daar niet voor.

Wij hebben 2 weken terug 2 pups weer laten titeren. Die waren toen 10 weken, geen van beide geent omdat de titers er nog waren. Vrijdag ga ik de mijne weer laten titeren, de andere nog 2 weken later (die had nog 3 stippen tegen parvo). De verwachting is dat vrijdag mijn pup geent gaat worden omdat er geen immuniteit meer is, ze is dan 12 weken. De ander zal de parvo nog te hoog zijn, stel we zouden die ook laten enten met 12 weken dan zal het niet aanslaan.
Als bij jouw pup de maternale immuniteit nu nog aanwezig is, zal de enting niet aanslaan. Als je dan pas over een jaar laat enten (wat jouw dierenarts voorsteld) loopt jouw pup een jaar lang onbeschermd rond.
#2722065
Buran en Co schreef: Morgen komt er gezinsuitbreiding in de vorm van een powder puff pup. De pup is van mijn broer en zijn vriendin en was de enige in het nest. Pup heeft zeker tot zes weken bij de moeder gedronken, wellicht daarna nog wel eens maar dat durven ze niet met zekerheid te zeggen. Pup is nooit geënt. Nu begrijp ik van de DA dat ik het beste meteen een coctail met Parvo, hondenziekte en Weill erin kan gooien, en dan 3 weken later een enting met parainfluenca. Lepto is optioneel als ik het goed begrijp maar mijn honden komen veel bij het water.

Hoe lang moet ik dan wachten met bijvoorbeeld puppy cursus en het bezoeken van gebieden waar veel honden lopen?
Ik zou de DHP laten enting (Distemper, HCC en Parvo). En dan over 2 weken laten titeren om te kijken of ie aangeslagen is. En zo ja, niet meer laten enten. En zo nee, laten enten met wat nodig is. Ik zou Lepto pas op 16 en 20 weken doen. Niet eerder. Para Influenza is een niet dodelijke ziekte dus die vaccineerde ik zeker niet.
#2722068
Als je wilt kun je nog eens nadenken over de lepto en de parainfluenca. Ik zie de parainfluenca enting als een griepprik bij de mens en vind die daarom weinig waarde hebben. Ik geef hem dus niet. De lepto, als je die wilt geven, dan kun je ervoor kiezen hem niet tegelijk met de rest te geven.
Ik heb mijn pup op 12 weken voor het eerst geent met DP. Dan drie weken later met DHP. Verder niet. Als ik met haar naar een hondenschool was gegaan, dan had ik daarmee 2 weken gewacht na de eerste DP enting, gevoelsmatig, ik weet niet of dat nodig is.
#2722074
Hmm, dus of eerst laten titeren, of DHP enten. Parainfluenza doe ik dan niet, lepto denk ik nog over, Faydor en Buran ent ik daar niet meer voor. Kan me voorstellen dat de hondenschool wel een enting eist en titer niet voldoende vind maar dat ga ik meteen navragen!!

Thanks so far!!!
#2722080
Esther Q schreef: Als je wilt kun je nog eens nadenken over de lepto en de parainfluenca. Ik zie de parainfluenca enting als een griepprik bij de mens en vind die daarom weinig waarde hebben. Ik geef hem dus niet. De lepto, als je die wilt geven, dan kun je ervoor kiezen hem niet tegelijk met de rest te geven.
Ik heb mijn pup op 12 weken voor het eerst geent met DP. Dan drie weken later met DHP. Verder niet. Als ik met haar naar een hondenschool was gegaan, dan had ik daarmee 2 weken gewacht na de eerste DP enting, gevoelsmatig, ik weet niet of dat nodig is.
De DP enting is zwaarder dan de DHP, omdat de DP er op gemaakt is om door de maternale immuniteit heen te breken. Op 12 weken is de maternale immuniteit meestal wel verdwenen en volstaat heel vaak 1 enting met DHP. JFYI :)
#2722097
Lizzy schreef: De DP enting is zwaarder dan de DHP, omdat de DP er op gemaakt is om door de maternale immuniteit heen te breken. Op 12 weken is de maternale immuniteit meestal wel verdwenen en volstaat heel vaak 1 enting met DHP. JFYI :)
Oh, dat de DP zwaarder was wist ik niet! Wel dat DHP alleen vaak volstaat op 12 weken, maar omdat ik hier niet kan laten titeren wilde ik hem toch een keer herhalen.
#2722293
Buran en Co schreef: Net de hondenschool gesproken en alleen een titer zou volstaan. Maar ik denk dat ik voor de DHP enting ga, en dan daarna titeren om te controleren of het aangeslagen is.

Nogmaals heel hartelijk dank!!

Zo spannend................ :)
Waarom eerst enten en dan kijken of het aanslaat, als je titert dan kun je dan beslissen enten of niet, weet je zeker dat je niet overbodig ent. Zeker als een titer volstaat op de hondenschool zou ik eerst titeren.
#2722300
kira schreef: Waarom eerst enten en dan kijken of het aanslaat, als je titert dan kun je dan beslissen enten of niet, weet je zeker dat je niet overbodig ent. Zeker als een titer volstaat op de hondenschool zou ik eerst titeren.
Tsja, omdat ik van de meesten begrijp dat de maternale bescherming echt wel afloopt en een coctail toch wel nodig is....
#2722310
kira schreef: Waarom eerst enten en dan kijken of het aanslaat, als je titert dan kun je dan beslissen enten of niet, weet je zeker dat je niet overbodig ent. Zeker als een titer volstaat op de hondenschool zou ik eerst titeren.
Omdat met 12 weken er bijna niks meer over is van maternale immuniteit. En dus moet je pup gevaccineerd worden. Geef je dan gelijk DHP, is pup tegen de 3 belangrijkste ziektes (dodelijk en nog voorkomend) gevaccineerd. Na 2 weken titer je om te kijken of ie goed is aangeslagen. Zo ja, vaccineer je daarna nooit meer (of bij 3 jaar, dat is afhankelijk van je wensen - maar boosteren op 1 jarige leeftijd is dus niet meer nodig).

Dus enten en dan titeren heeft meer nut dan anything else. In mijn ogen is dat een van de weinige goede redenen om uberhaubt te titeren.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 24 jul 2013, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
#2722343
Lizzy schreef: Omdat met 12 weken er bijna niks meer over is van maternale immuniteit. En dus moet je pup gevaccineerd worden. Geef je dan gelijk DHP, is pup tegen de 3 belangrijkste ziektes (dodelijk en nog voorkomend) gevaccineerd. Na 2 weken titer je om te kijken of ie goed is aangeslagen. Zo ja, vaccineer je daarna nooit meer (of bij 3 jaar, dat is afhankelijk van je wensen - maar boosteren op 1 jarige leeftijd is dus niet meer nodig).

Dus enten en dan titeren heeft meer nut dan anything else. In mijn ogen is dat een van de weinige goede redenen om uberhaubt te titeren.
Ja, dat dus. Hoor ik ook van Tannetje en Connie en klinkt me heel logisch in de oren.............. Vandaar dat ik daar toch voor gekozen heb.
#2722407
Mijn jongste had tot 8,5 weken nog wel bij moeders gelurkt zo af en toe.
Op 6 weken heeft ze bij de fokker DP vaccinatie gehad.
Die is totaal niet aangeslagen, op 9 weken had ze met het titeren van alles 0.
Ik heb toen iom Tannetje besloten DHP te enten.
Op 12 weken weer getiterd, alles prima.
Net als met 1 jaar en 4 jaar :)

Ik zou dis titeren.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door