Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2641988
Tijger is altijd al een zware kat geweest, maar op de B*** bleef hij redelijk stabiel.

Net moesten we naar de DA voor een flink abces op zijn rug en kon ik hem gelijk even wegen.
Nou ik kreeg bijna een hartverzakking toen ik zijn gewicht las, hij is nu maar liefst 10,9 kilo.

Hij krijgt nu 200gr haaksbarf, tinlo of all animal (alle smaken die er te krijgen zijn).
3% van zijn gewicht zou uitkomen op ongeveer 300gr, nou dat krijgt hij nooit op...
Nu ben ik als een gek aan het googlen geslagen hoe ik een kvv kat kan laten afvallen, overal lees ik dat je niet te snel te weinig mag geven maar hoe ik het psies moet doen kom ik eigenlijk niet uit.

Iemand die mij een beetje opweg kan helpen?
Wat zijn magere kvv soorten? en een bepaald schema? bijv: elke weeg 10 gram van zijn week portie af of ga ik dan te snel?
Wil natuurlijk geen lever vervetting veroorzaken.

Barfen wil die echt nog niet aan, kipfilet krijg ik er zo in en een kippennek word een beetje aan gekloven maar verder dan dat wil die niet.

grtzzz Marjolijn
Door Martine-Tom
#2641989
Je voert om te beginnen naar het ideaal gewicht niet naar het huidige gewicht, dus als hij 5 kilo zou mogen wegen voer je met 3% 150 gram en geen 300.
Verder vind ik het lastig en laat ik het advies graag aan anderen over maar bovenstaande wilde ik je alvast even meegeven  :)

Succes.
#2642076
Als ze hier wat dunner mogen begin ik met 10 gram per maaltijd minder en als ze te dun zijn met 10 gram omhoog. Meer dan 10 gram verschil doe ik nooit. Ze krijgen hier twee keer per dag. De heren krijgen op het moment 120-140 gram per dag en de dame krijgt 80-90 gram per dag en daar moeten ze het mee doen. 200 gram vind ik erg veel hoor. Ze wegen hier tussen de 4 en 5 kilo.
Door Mowgli
#2642221
hannabelgje schreef: Als ze hier wat dunner mogen begin ik met 10 gram per maaltijd minder en als ze te dun zijn met 10 gram omhoog. Meer dan 10 gram verschil doe ik nooit. Ze krijgen hier twee keer per dag. De heren krijgen op het moment 120-140 gram per dag en de dame krijgt 80-90 gram per dag en daar moeten ze het mee doen. 200 gram vind ik erg veel hoor. Ze wegen hier tussen de 4 en 5 kilo.
idd. zo deed ik het ook met Pugsley. 10 gr. / dag kunnen heel veel verschil maken. Bij Mowgli ben ik in 1 keer 40 gr. per dag minder gaan geven, van 200 gr. naar 160 gr / dag. Maar Mowgli eet dan ook verspreid over de hele dag zijn kvv en niet in 1 keer alles. Mowgli heeft 2 voermomenten per dag. Dan krijgt hij de helft van zijn dagportie en hij doet er gem. 6-8 uur over om een halve dagportie te eten.
#2645849
Ik zou beginnen met 3% van zijn ideale gewicht te voeren.
Schat eens (of probeer je te herinneren) op welk gewicht hij mooi zou zijn en neem daar 3% van.
Op vers wegen katten iets meer voor dezelfde lijn, dus waarschijnlijk zal zijn ideale gewicht iets hogere liggen op vers, maar daar kan je beter geen rekening mee houden.

2 weken later zou ik hem wegen. Als hij dan meer dan 200gr afgevallen is, zou ik ietsje meer voeren, want dan gaat hij nogal snel.
Als hij nog niets afgevallen is, doe je nog even door en weeg je hem 2 weken later nog eens. Dan zou je toch minstens 100gr eraf moeten gaan zien. Is dat niet het geval, dan daal je in hoeveelheid. Blijft hij hetzelfde, misschien per 20gr eraf, als hij nog bijkomt, haal je er maar meteen 30gr of meer vanaf.

Zelf ben ik bij Cuzco begonnen met 150gr per dag.  Hij woog toen ongeveer 6,3kg en ik mikte op 5kg voor hem.  (Nu blijkt hij op 5,3 heel mooi te zijn, maar dat doet er dus niet toe).  Hij viel toen absoluut niet af, dus gezakt naar 130gr per dag.  Nog geen afvallen merkbaar, dus naar 110gr per dag gegaan.  En daar valt hij nu al meer dan een half jaar rustig op af. Nu is hij mooi op gewicht en geef ik af en toe wat extra aan hem. 
Na onze huwelijkreis van 2,5 weken waarop hij zich vol kan eten (oppas geeft gewoon voor hen 3 samen), zal hij nog een paar maanden terug op 110gr staan tot hij mooi op gewicht is, en dan denk ik terug te gaan naar 130gr.  Kijken hoe hij het daarop doet.  Dan is het wat in het oog houden en eventueel met 10gr aanpassen.

Ik laat Cuzco trouwens wel op barf afvallen, niet op kvv. Als hij gemalen krijgt, houdt hij veel meer honger en gaat vroeg om eten vragen, op barf houdt hij het goed vol en is eigenlijk heel tevreden. Nadat hij 200gr kwijt was, is hij veeeel energieker geworden, en beleefd hij zijn tweede jeugd. Zijn vriendje wist niet wat hem overkwam  ;D Dan gaat het afvallen natuurlijk ook gemakkelijker.  ;)
Ik voer Cuzco twee maaltijden die verschillen in grootte. 's ochtends enkel spiervlees (40gr) wat niet erg veel vult, maar zijn honger stilt.  's avonds zijn vleesbotje waarop hij even wat kan knagen en bezig zijn met zijn eten en het orgaan (wat gewoon binnengeslurpt wordt), samen 70gr.  Dan heeft hij 's avonds een echt gevulde maag (ok, relatief gezien, hij staat natuurlijk nog steeds op dieet) en is hij echt voldaan.  Hij heeft dan tegen 's ochtens ook minder honger omdat hij daar nog even op teert.
Ik heb het idee dat hij het zo beter volhoudt dan als hij elke maaltijd maar net voldoende zou krijgen.  Hij vind het wel fijn dat hij ook eens een keertje kan dooreten.
#2648801
die bolle kreeg dus 250gr :-[ , maar hij at het bakje eigenlijk nooit leeg en dan verdween het in de kliko of de hond...

Nu dus langzaam naar benee per dag net zolang tot hij wel zijn bakje leeg at en daar heb ik nu gewoon 10gr vanaf gehaald en staat hij nu op 125 gr per dag.
Was eerst super bang dat ie de hele dag honger zou blijven houden en aangezien die heeeel hard kan kletsen, werd ik niet zo blij met die gedachten.
Maar gelukkig doet hij dat niet, en lijkt ook tevreden...

Vrijdag weegdag, dus ben benieuwd.
#2649016
Het is niet de bedoeling dat je elke week verschil in gewicht ziet hoor.
50gr per week is prima, meer is niet meer gezond. Minder kan geen kwaad.
Dus tenzij je een heel erg precieze weegschaal hebt, is het normaal als je maar na 2-3 weken wat ziet.
#2689287
De kat kluift alleen aan de kippennek?.....ik zou hem op een streng kippennekkendieet zetten :D
Als de kat echt honger heeft eet hij het wel toch? Volgens mij hoeven we toch niet zo moeilijk te doen? Gewoon flink minder eten geven, worden ze echt niet slechter van. Van verzucht wel.
Door Martine-Tom
#2689405
Joost321 schreef: De kat kluift alleen aan de kippennek?.....ik zou hem op een streng kippennekkendieet zetten :D
Als de kat echt honger heeft eet hij het wel toch? Volgens mij hoeven we toch niet zo moeilijk te doen? Gewoon flink minder eten geven, worden ze echt niet slechter van. Van verzucht wel.
Lekker advies ::)

Wel eens gehoord van tekorten in en menu met alle leuke gevolgen vandien of van leververvetting?

Ik zou idd langzaam af gaan bouwen, eens met PoP...
#2692713
Gelukkig ben ik bij het verstand en weet ik van leververvetting, dus de opmerking van joost leg ik maar lekker naast me neer!

We zijn nu een twee maandjes verder en het afvallen gaat slecht.
Hij staat nu ondertussen op 100gr per dag verdeeld over twee keer, ik durf niet nog lager te gaan om eerlijk te zijn...
In totaal is er een krappe 100 gram van zijn gewicht af, al lijkt ie wel wat strakker in zijn velletje te zitten.
Ben ook maar even langs de DA geweest om te kijken of er geen medische reden ervoor is, maar hij is zo gezond als maar zijn kan!
Denk dat ik heel veel geduld moet hebben... zucht...
#2717600
Het gaat gestaag de goede kant op.
Met zon 100 gram per dag begint hij eindelijk af te vallen, en is er nu zon 300 gram van af  :D.
Het klinkt heel weinig, maar merk aan hem dat hij beter in zijn velletje komt en dus ook actiever is.

Enige wat mij opvalt is dat blijkbaar zijn immuun systeem slechter word, hij krijgt nu met de kleinste beschadiging een flink abces op de plek.
En dan niet oppervlakkig, maar echt een gat waar ze de onderhuid dan moeten hechten...
Heb nu in de afgelopen 2 maanden al 4 keer bij de DA gezeten.
Is daar misschien een hulpmiddel voor in de zin van een supplement??
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door