Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2717484
Basco heeft sinds vorige week ineens een hele dikke bult net onder zijn ribben zitten, dus in zijn flank. We dachten eerst dat het kwam door het stoeien. Ze rende achter elkaar aan en Kaine hapte Basco in zijn zij. Wij dachten in eerste instantie dus aan bloed uitstorting.
Maar nu, we zijn bijna een week verder en de bult is nog niet geslonken, sterker nog, hij lijkt te zijn gegroeid.
Je kan de bult op en neer bewegen en bij aanraking ervan geeft hij geen pijn aan. Hij kan en doet alles. Eet en drinkt goed en ontlast goed. De bult lijkt harder te zijn geworden en heeft nu de grote van een knoflook.

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Maandag kunnen we pas naar de da omdat we beide veel over moeten werken en ik niemand anders met Basco kan laten gaan ivm zijn extreme angst voor de da.
Laatst gewijzigd door renate1985 op ma 05 aug 2013, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door renate1985
#2717650
Daar dacht ik in eerste instantie ook aan inderdaad. Maar hij zit er nu een week en groeit en is hard geworden. Nou zei het baasje van Basco zijn broertje dat het misschien ook een allergische reacrie kan zijn op een insectenbeet. Zou dat kunnen? Basco is allergisch voor veel insecten beten. Of zou hij dan jeuk en uitslag moeten hebben zoals hij vlooien en tekenbeten?
Door Lizzy
#2717678
Bult = dierenarts.
Ik geloof het niet, dat dit een allergische reactie is. Maar ik denk serieus dat je beter naar de DA kunt gaan. En eventueel dunne naald biopten kunt laten nemen.
#2717712
Tja, misschien toch maar even naar laten kijken, voor je eigen gemoedsrust vooral.

Yuma heeft ook een bult op haar schouder, behoorlijk groot, waarvan ik vermoed dat het een steek is. Het is nu, na een week, beginnen te slinken.

Mijn zoon is ooit gestoken door een heel grote wesp, ik geloof dat het een hoornaar in het Nederlands is. Hand heel erg opgezwollen en hard. Het heeft een week of 3 geduurd voordat de hand er weer normaal uitzag....
Door renate1985
#2717790
Bedankt allemaal! We gaan vandaag beide eerder weg van het werk en rikden dan vanavond meteen naar de da. Ik ben er niet gerust op vooral omdat die bult er ineens zat en niet kleiner word.
Hij voelt ook niet warm en is niet rood dus een ontsteking zal het ook niet zijn maar ja wat dan wel  :(
Door renate1985
#2718136
We zijn bij de da geweest en het is flinke bloeduitstorting als gevolg van een kneuzing.
Dus toch een te harde hap van Kaine met stoeien. Het kan weken tot maanden duren voordat de bult in zijn geheel weg is. Biopt vond hij niet nodig aangezien hij heel zeker wist dat dit het was en het niks ernstigs is. We hebben ook het hulpmiddel gevonden voor Basco zijn angst bij de da: Kaine!
Doordat de blije gup dit keer mee naar binnen is gegaan en zo relax was was Basco ook heel relax. Hij stond zelfs te kwispelen en liep zelf naar de da voor een knuffel! De oplossing was dus heel simpel achteraf gezien. Plus deze da kan zeer goed overweg met extreem angstige honden, hij heeft Basco niet 1x aangekeken, niet van voor benaderd maar opzij en hij gaf tussen door af en toe een aai aan Basco!
Door renate1985
#2723966
Vandaag de bult van Basco gemeten want ik heb het idee dat die blijft groeien.
Hij is 7cm lang, 6cm breedt en 3cm hoog  :o
Hij is wel lager geworden maar lijkt steeds breder te worden. Ik meet hem maandag nog een keer en als hij inderdaad groeit zoals ik vermoed dan ga ik weer terug naar de da want het zit me nog steeds niet lekker :(
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#2724918
Een hematoom veranderd volgens mij van vorm zoals een blauwe plek met vocht dat bij ons ook kan doen. Een bult kan gaan zakken. Bijv bij een been. Platter worden maar breder.
Hij kan ook hard worden door bindweefsel denk ik. Soms blijft zoiets dan een bult. Het gaat toch om bloed en ander vocht. De huid voert dat af.
Maar als je twijfel hebt, kun je altijd vragen om het even aan te prikken om te zien of en wat voor vocht er in zit.
Door renate1985
#2725023
Hij is inderdaad ook hard geworden. Ik wist niet dat die kon veranderen van vorm  :-[
Gelukkig weer wat wijzer, dank je wel! Hij zit nog steeds op dezelfde plek alleen wat platter en een heel stuk langer en breder. De da zei dat het wel 6maanden kon duren voor het weg was maar niet dat het van vorm kon veranderen. Ik blijf de bult meten en als het echt groeit ( ogen kunnen bedriegen ) dan ga ik terug. Hij zit wel nog steeds los, Ik kan hem ronddraaien. Toch weer een beetje opgelucht nu ik dit weet al blijf ik zo een grote bult eng vinden ook al is het een bloeduitstorting ( ja ik weet het ik ben echt een muts  :-[ )
Door Lizzy
#2725025
renate1985 schreef: We zijn bij de da geweest en het is flinke bloeduitstorting als gevolg van een kneuzing.
Dus toch een te harde hap van Kaine met stoeien. Het kan weken tot maanden duren voordat de bult in zijn geheel weg is. Biopt vond hij niet nodig aangezien hij heel zeker wist dat dit het was en het niks ernstigs is. We hebben ook het hulpmiddel gevonden voor Basco zijn angst bij de da: Kaine!
Doordat de blije gup dit keer mee naar binnen is gegaan en zo relax was was Basco ook heel relax. Hij stond zelfs te kwispelen en liep zelf naar de da voor een knuffel! De oplossing was dus heel simpel achteraf gezien. Plus deze da kan zeer goed overweg met extreem angstige honden, hij heeft Basco niet 1x aangekeken, niet van voor benaderd maar opzij en hij gaf tussen door af en toe een aai aan Basco!
Hoe heeft je DA dit vastgesteld?
Door renate1985
#2725040
Door te voelen en knijpen. Hij vond aanprikken niet nodig omdat hij zeker was dat het een bloeduitstorting was door kneuzing. Als hij groeit dan laat ik hem wel aanprikken want na 3 weken lijkt het mij dat hij niet meer hoort te groeien.
#2731925
We hebben de bult van Basco goed in de gaten gehouden en gemeten en hij groeit inderdaad.
Hij is nu 7,5cm bij 6,5cm. Hij groeit niet razend snel maar groeit wel.
We gaan weer terug naar de da en dan gaat hij hem aanprikken en een middel inspuiten om de groei tegen te gaan ( wat hij erin wil doen weet ik niet ). Het geen wat uit de bult komt gaat hij opsturen want nu twijfeld hij wel of het wel een bloeduitstorting is  :(
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door