Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2716967
Na 2 maanden geleden "getroffen" te zijn door dat ellendige virus dat rondwaarde, is Dommelsch eigenlijk prima opgeknapt. Is haar sullige, knullige zelf weer. Wat helaas blijft, is de (te) zachte ontlasting. Soms tot water aan toe.
Ze is er zelf niet van onder de indruk, maar ik vind het toch rot. Ze eet en drinkt prima.

Met name als er orgaan in haar eten zit, zie ik dat meteen terug. Een maaltijd met overwegend bot en wat spiervlees gaat beter. Maarja, helemaal geen orgaan meer geven is ook zo wat. Probiotica toevoegen levert eigenlijk alleen maar ellende op, dan gaat ze meteen aan de race.

Iemand tips? Heel weinig orgaan? Iets anders toevoegen? Vezels heb ik nog niet geprobeerd. Dat is optie 1.
#2716972
eelke schreef: Maaltijden van bot - spier - orgaan gaan proberen?

Dun is vervelend voor haar buik, maar voor berenvachten ook niet fijn natuurlijk.
Als er orgaan in het menu zit, gaat dat altijd gepaard met bot en spier. Dat helpt niet. Orgaan echt uit het menu laten wel. Maarja...  :-\
Berenvachten en dunne sh*t zijn niet fijn nee, maar Dommelsch meurt toch al standaard als ouwe natte beer, dus dit kan er nog wel bij. Billen wassen is hip.  ::)
#2716979
Ontlasting is niet zozeer getest, de foto's wezen uit de ze geirriteerde darmen had. Dat gaat maar niet weg. En orgaan werkt dan niet mee.

Ze eet een kilo per dag (ongeveer). Dagen dat er orgaan meegaat, is het ongeveer 500 gr bot, 250 spier, 250 (of minder, die verdeel en bewaar ik voor de volgende dag) orgaan. Met name lever doet het slecht. Hart ook. Kippemaagjes etc gaat aardig.

Okugest doet niets.
#2716981
-Saskia- schreef: Ontlasting is niet zozeer getest, de foto's wezen uit de ze geirriteerde darmen had. Dat gaat maar niet weg. En orgaan werkt dan niet mee.

Ze eet een kilo per dag (ongeveer). Dagen dat er orgaan meegaat, is het ongeveer 500 gr bot, 250 spier, 250 (of minder, die verdeel en bewaar ik voor de volgende dag) orgaan. Met name lever doet het slecht. Hart ook. Kippemaagjes etc gaat aardig.

Okugest doet niets.
Dan zou ik de hoeveelheid orgaan sowieso terugschroeven, 25% is best wel veel. Ik zou dan max 10% geven. En groente, weet je hoe dat nu valt?
Heb je al eens een week of 2 geen orgaan gegeven?
#2716982
eelke schreef: Dan zou ik de hoeveelheid orgaan sowieso terugschroeven, 25% is best wel veel. Ik zou dan max 10% geven. En groente, weet je hoe dat nu valt?
Heb je al eens een week of 2 geen orgaan gegeven?
Nee, ik durf niet zo goed orgaan (tijdelijk) echt uit het menu te schrappen. Kan dat geen kwaad, denk je? De hoeveelheden gaan bij Wodka gewoon goed. Sterker nog; die krijgt meer spiervlees omdat die te harde ontlasting kreeg. *zucht*

Groente geef ik eigenlijk al een tijdje niet, dat kan ik wel weer eens proberen.
#2716985
-Saskia- schreef: Nee, ik durf niet zo goed orgaan (tijdelijk) echt uit het menu te schrappen. Kan dat geen kwaad, denk je? De hoeveelheden gaan bij Wodka gewoon goed. Sterker nog; die krijgt meer spiervlees omdat die te harde ontlasting kreeg. *zucht*

Groente geef ik eigenlijk al een tijdje niet, dat kan ik wel weer eens proberen.
-Saskia- schreef: Overigens lijkt die 25% veel, maar ze krijgt niet iedere dag orgaan, he?  ;)
Ah zo....
Ik zou orgaan er toch even uitlaten. Ik denk dat ze nu ook niet alle voedingsstoffen op kan nemen als het er zo snel doorheen gaat. Voor een week of 2 kan dat toch zeker geen kwaad, zo snel heeft ze geen tekorten hoor. Evt wel de groente gaan proberen nu.

Als dat beter gaat zou ik iedere dag hetzelfde gaan geven, dus iedere dag 10% orgaan, 50 % bot, 25 % spier en dan 15% groente en/of iets met vacht.

Het lijkt er wel op dat die darmen rust nodig hebben ofzo. En een dag vasten? (heb ik zelf nog nooit gedaan want dat vind ik zielig en eng ;) )
#2716987
Hier een beetje hetzelfde probleem. Na weer een paar dagen kvv met laag bot percentage, paar dagen kvv met hoger botpercentage hebben we nu "brokkenstructuur", vast maar smeuïg. Heb gister voor het eerst weer bot + spier gevoerd en ben dus benieuwd wat hij er nu van bakt. Probiotica heeft hier ook geen effect.

Groente voor de vezels klinkt wel logisch. Die zal ik de komende dagen eens extra toe gaan voegen ook.

Ik zou er zelf ook niet bang voor zijn een weekje of 2 geen orgaan te geven, zo rap gaat het zeker niet met tekorten. Misschien is dat net wat Dommelsch haar darmen wat tot rust kan brengen. Knuf voor de mooie beer!
#2717002
-Saskia- schreef: Ik ga orgaan een tijdje uit haar menu schrappen. En groente toevoegen. Zou de groente dan niet juist lastig voor de darmen zijn?
Verschilt per hond volgens mij. (net zoals de ene hond van een zalmkop dunner poept en de ander juist weer vaster) ik zou het gewoon proberen, en dan mss iets van bladgroente (ijzer wat je nu door het orgaan mist) met iets van wortel ofzo. Wortel 'vult' lekker.

En als je dan orgaan weer gaat geven, zou ik de eerste week (ken) even geen lever geven, als je denkt dat dat extra laxeert bij haar.
#2717028
Vervelend. Ik zou ook eerst nog even het orgaan weg laten. 1 of 2 weken zou bij een volwassen hond geen kwaad kunnen lijkt mij.  Verder zit ik even diep te denken, maar een darm bestaat uit meerdere delen. Toen Akkie een darmontsteking had aan het eind van haar levensdagen weet ik zeker dat ze geen probiotica moest hebben maar dat we een homeopathisch middel hebben gegeven, ik zal dit weekend in de kast met potten kijken of het er nog staat en nakijken of dat was omdat ze toen te zachte ontlasting had of juist te harde.

Je zou ook nog heilaarde kunnen geven, dat is hier een zeer probaat middel bij ontlastingsproblemen, kun je krijgen in reformwinkels, een theelepeltje door het eten.
#2717031
25% orgaanvlees is natuurlijk niet weinig. Dat kan makkelijk minder. Je zou prima 5% orgaan als lever hart en nier en 5% pens kunnen geven, zonder dat je hond daar problemen van ondervindt. Voorlopig even helemaal schrappen is ook een goed idee. Wat ik ook echt super vind werken is Psyllium Husk. Puur heeft dat in het assorti.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door