Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door nouk
#2716298
Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje lid hier, maar nog niet eerder gepost, ik lees voornamelijk mee of zoek dingen op hier.

De reden dat ik nu een topic start is dat een van mijn twee katten, (broer en zus van ruim 9 jaar) welke ik vers voer sinds begin dit jaar ongeveer, diarree aanvallen heeft. Ik heb een aantal jaar geleden ook vers (barf) gevoerd, maar vanwege de beschikbaarheid toen en het (on)gemak van niet alles willen eten van ze, toch weer overgestapt op brokken. Nu heb ik een webshop gevonden in de buurt die ook kleine hoeveelheden levert en ik maal alles, waardoor het allemaal goed wordt gegeten en ze er allebei echt van genieten.

So far so good zou je zeggen :)

Maar, helaas begon mijn kater midden april zich apart te gedragen. Vanuit het niets begon hij paniekerig te doen, zoals het plotseling door het huis rennen en klaaglijk te miauwen. Dit gebeurde maar 2 keer ongeveer. Eind april op een zaterdagmorgen werd ik wakker en had hij het hele huis onder gepoept. Het was hele dunne, plakkerige, donkere (zwart-donkergroene) en stinkende diarree die overal door het huis heen lag. Hij had nog steeds last van de 'aanval' en rende door het huis, miauwend en klagend. Toen ik hem van de tafel wilde tillen om deze te beschermen voor zijn ontlasting, spoot het er letterlijk uit! Ik heb toen de dierenarts gebeld en we konden komen. De dierenarts heeft een parasietentest (Giardia) gedaan en vastgesteld dat hij geen parasieten had. Hij had ook geen koorts of pijn op dat moment volgens de da. Hij was ook wel weer erg relaxed en vond het allemaal wel weer gezellig bij de da. Volgens de da konden we nu echt beter de Hills variant voor zwakke darmen geven met een pilletje tegen de misselijkheid. Omdat ik natuurlijk het beste wilde voor hem dat gegeven (later had ik hier wel spijt van, omdat hij toen al van slag was en dus misschien beter niet ook nog van dieet had kunnen veranderen). Maar goed de diarree was weg en hij kreeg eigenlijk meteen al weer vaste poep. De dinsdag erop (Koninginnedag) had hij last van hele waterige/snotterige ogen en was sloom, ook had hij (of zijn zusjes) 's nachts overgegeven. Ik heb de dierenarts gebeld en die zei het aan te kijken en zolang hij nog water/voedsel binnenhield was hoefden we niet te komen. Een dag later was dit ook over.

Na een week op de brokken, zijn we langzaamaan weer overgegaan op het vers. Hier had hij geen last van. Het enige wat hij nog deed was niet poepen op de bak, maar eigenlijk gewoon waar het hem uitkwam (onder de tafel, midden in de woonkamer, op de balkonreling  :o), ik had het gevoel dat hij of pijn had (maar dat niet toonde) of dat hij zo'n sterke aandrang kreeg dat het gewoon daar op dat moment moest. Omdat hij verder niet toonde dat hij pijn had en het 'wildpoepen' ook weer ophield, dachten we dat hij een virusje te pakken had gehad en alles weer over was.

Maar, bijna precies twee maanden later, eind juni, werd ik 's ochtends wakker en was het weer mis, poep door het hele huis, kat in paniek etc. En ondanks dat hij weer 'normaal' toonde later op de dag, is mijn vriend toch even naar de da (min eigen da dit keer) met hem gegaan. Helaas was ik er zelf niet bij, want eigenlijk was er niks mis met hem en lag het aan het voer, vriendlief is naar huis gestuurd met dezelfde anti-misselijkheid pilletjes en een zak brokken voor zwakker magen en darmen (Royal Canin dit keer). Ondanks dat ik had gezegd dat ik wilde dat er meer onderzoek gedaan werd, maar goed dan had ik zelf mee moeten gaan. Eigenlijk ging het weer hetzelfde als de vorige keer. Diarree weg, wildpoepen begon weer. Na twee weken op de brokken, voor het eerst weer vers gevoerd afgelopen zaterdag. En helaas was het zondagochtend compleet mis... Niet alleen poepte hij de boel onder, maar hij heeft dit keer ook de boel onder geplast, op meerdere plekken, waaronder een wit kussen. Ik zag dat de urine een roze gloed had en het was erg veel urine, een grote plas en drie stoelen onder geplast. Na een uur was er niks meer aan de hand en speelde hij weer 'gewoon'.


Ik heb al zitten denken aan blaasgruis, maar dat is alleen naar aanleiding van de roze urine van afgelopen zondag en verklaart denk ik niet de diarree. Ook speelt een (darm)tumor door mijn hoofd, maar eigenlijk geen idee of dat deze klachten veroorzaakt? Een voedselallergie lijkt me ook niet kunnen, omdat ze van alles gemalen en gemixt krijgen, dus alle porties bevatten nagenoeg hetzelfde.


Omdat we nu eigenlijk niet goed weten wat te doen, wil ik jullie om raad vragen, omdat ik het idee heb dat de da ons weer met dezelfde zak voer en pillen naar huis zal sturen, terwijl ik denk dat er wat anders aan de hand is en niet het voer, omdat hij het anders toch vanaf het begin en altijd zou moeten hebben.

Ik heb nu maar blikvoer van Bozita besteld, omdat ik dat dan nog een van de minst slechte opties vind en ik toch bang ben dat hij gaat reageren op weer vers voer.

In ieder geval bedankt voor het lezen en meedenken.

Groetjes,
Nouk
Door Mevroi Kruim
#2717320
Ik zou zelf minstens nog 1 Giardia-test laten doen, en misschien wel twee. Ik vind het behoorlijk Giardia-achtig klinken, vooral die stank en de afwisseling.
Als dat niks oplevert zou ik mijn menu onder de loep nemen om te kijken of er sprake kan zijn van een voedsel-allergie. Er kan iets in het versvoer zitten waar hij op reageert.

De roze urine is zeker niet OK, ik zou urine opvangen en direct naar de DA brengen voor testen. Niet laten staan want ook in de koelkast vormt zich heel snel struviet en verandert de pH naar minder zuur dus dan krijg je een vertekend beeld.
Door nouk
#2717387
Hoi Mevroi Kruim,

Bedankt voor je antwoord. Ik ga zijn urine opvangen en het laten testen, stom dat ik het setje nepkattebakkorrels wat ik jaren had liggen in de kast speciaal om urine op te vangen, laatst heb weggegooid (toch niet nodig...), maar met een schone bak en in een aparte ruimte zal hij het ook wel doen gok ik.

Werkt de Giardia test wel als er met een wattenstaaf in zijn achterste een monster wordt genomen? Ik heb gelezen dat deze parasiet zich voornamelijk in de dunne darm bevindt? Of zou het beter zijn een monster van zijn ontlasting (diarree) te nemen?

Als het een voedsel allergie of intolerantie is, na hoeveel dagen moet dit zich dan vertonen? Dus als ik alleen 1 diersoort voer voorlopig, na hoeveel dagen weet ik dan of hij tegen deze soort kan? Of zou het ook een bepaald deel van een dier kunnen zijn? En zou ik moeten beginnen met b.v. kip en dan eerst alleen spier, dan alleen orgaan? Dat lijkt mij lastig, omdat ik ze niet weken of dagen zo eenzijdig zou willen voeren.

gr,
Nouk
Door Mevroi Kruim
#2718137
Plas opvangen: ik knip hier een plastic draagtas aan repen, was die goed (moet geen zeep aan blijven zitten) en gooi dat in de schone bak. Je kunt de urine er dan zo tussenuit zuigen met een spuitje.

Zelf geen ervaring met Giardia, ik zou denken ontlasting om te testen. Iemand anders? Volgens mij is diarree sowieso het beste omdat àls er Giardia in het spel is, die daar in zit.

Een eliminatiedieet duurt 6 weken. Pas daarna kun je met zekerheid zeggen dat het voer de oorzaak is. Je voert dan iig een diersoort die hij nog nooit gehad heeft (daar heeft hij dan geen allergie tegen ontwikkeld). Konijn is het handigst, daar kunnen katten alle onderdelen van baas. Je kunt gerust een week alleen spier voeren, daar krijgen ze echt nog geen tekorten van, en ook niet van een week spier plus orgaan. Of plus bot. Zo snel gaat dat gelukkig allemaal niet.

Een intolerantie is anders dan een allergie. Bij een allergie reageert het afweersysteem op een onderdeel van de voeding alsof het een gevaarlijke stof zou wezen die moet worden bestreden. Er is dan dus sprake van een immuun-reactie. Hoe steviger de allergie, hoe sneller en heftiger de reactie. Ik had een hond met gluten-allergie (dus niet intolerantie) die bloed kotste en poepte als hij maar een klein stukje brood at.

Een intolerantie betekent dat het spijsverteringssysteem een bepaald onderdeel van de voeding niet kan verteren. Katten zijn bv lactose-intolerant, ze missen het enzym lactase dat nodig is om lactose af te breken tot glucose (de brandstof voor de cellen). De lactose komt dus onverteerd in de darmen, waar hij alsnog verteerd wordt door bepaalde bacteriën. Dat heeft twee vervelende effecten: de afvalproducten van die bacteriën irriteren de darmwand, waardoor die ontstoken raakt en de rest van het voedsel ook niet meer baas kan, en de lactose-verterende bacteriën krijgen de overhand in de darmflora, ten koste van belangrijke andere bacteriën. Je ziet dan dezelfde symptomen: diarree, buikpijn, vermageren, maar met een heel andere oorzaak.

Een allergie pleegt in de loop van de tijd steeds heftiger te worden. In extreme gevallen kan een klein beetje van de allergene stof een zo heftige immuunreactie oproepen dat het de dood tot gevolg heeft (anafylactische shock). Bij een intolerantie is dat iha niet het geval, de hoeveelheid vervelende stof waar de darmen op reageren blijft gelijk. Bij mensen weet ik iig dat intolerantie ook varieert tussen de ene mens en de andere: mensen kunnen een beetje, behoorlijk of heel erg lactose-intolerant zijn bv, afhankelijk van hoeveel lactase ze produceren. Ik kan bv een wolkje melk in de thee of room in de koffie goed hebben maar ik moet echt geen glas melk drinken.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op do 18 jul 2013, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nouk
#2718336
Bedankt weer :)
Goede uitleg over het verschil tussen intolerantie en allergie en handig ook die plastic zak in reepjes.

Konijn hebben ze wel al gehad hier. Niet heel veel, ongeveer 3 kilo op 15 kilo in een maal batch en verder nog niet. Een ander optie zou zijn lam, maar ik ben bang dat ze dat niet gaan eten om de een of andere reden, net als geit. Verder hebben ze zo'n beetje alles al gehad volgens mij. Zou ik ook met een vissoort die ze nog nooit gehad hebben het eliminatiedieet kunnen starten? Daar zijn ze gek op en ik denk niet dat ze daar moeilijk over doen. Als dat niet gaat, ga ik even langs de plaatselijke islamitische slager wat hij me allemaal van het lam kan leveren.
Door Mevroi Kruim
#2719332
Van lam kun je geen botten voeren, dat is het nadeel en het handige aan konijn, dat kun je helemaal voeren. Kwartel, parelhoen, fazant, allemaal al eens in het menu?
Vis, ik weet het eerlijk gezegd niet. Ik zou geneigd zijn om het wel te proberen maar er is iets met witvis en thiamine ... ff opzoeken.
Door nouk
#2755050
Even een update van mijn kant.

We zijn (nog) niet met een eliminatie dieet begonnen en het leek weer even goed te gaan met hem, maar maandagochtend was het weer raak. Dus maar weer eens naar de dierenarts en deze keer niet laten afschepen met een zak voer. Er is bloed afgenomen voor naar het lab en vandaag krijgen we de uitslag. Spannend dus. Al heb ik niet echt het idee dat er wat ernstigs met hem aan de hand is, omdat hij zo 'normaal' is en niet ziek op de aanvallen na.

Nu vond ik onderstaand stuk op het net en vooral het terugkeerpatroon vond ik erg kloppend met zijn symptomen.

http://www.petmd.com/cat/conditions/dig ... iasgtJ7IZ9

Ik had al hier op het forum gekeken naar ervaringen hiermee, maar nog niet veel gevonden. Afhankelijk van de uitslag van vanmiddag, zal ik de dierenarts vragen naar de clostridium bacterie. Maar vermoed dat ze meteen met het vingertje naar rauw vlees wijst. Gezien ze volledig achter brokken staat :s
Door nouk
#2755797
Dus de dierenarts heeft gisteren gebeld en gemeld dat de creatininewaarde te hoog is (187) en de bovengrens is 167. Verder zei ze dat zijn suiker te laag was (??) geen waarde vermeld.
Advies: nierdieet
En urine laten testen, maar dit moest ik toch nog doen.

Nu heb ik geen waarde van de ureum gehoord van haar, en ga vandaag of morgen een kopietje halen van de uitslag, zodat ik alle waardes heb.

Ik baal echt als een stekker met dit advies, want ik heb echt niet het idee dat hij het aan zijn nieren heeft (of misschien wel, maar hier geen ziektebeelden van toont) hij is levendig, speels drinkt niet veel, heeft ruim voldoende eetlust etc.

Nu heb ik gelezen dat de creatininewaarde zonder ureumwaarde nog niet zo veel zegt. En ik vraag me af hoeveel verhoogt zijn waarde nu is en of dat ook veroorzaakt kan zijn doordat hij net gegeten had, wat hij gegeten had die dag etc?

En waar ik ook een beetje van baal is dat mijn da brokken over natvoer verkiest, omdat brokken nu eenmaal goed vullen...

Wat is de belangrijkste eigenschap van een nierdieet? Laag in fosfor had ik begrepen? En laag in eiwit?
Laatst gewijzigd door nouk op do 05 sep 2013, 05:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2757108
Je kan ook een vers nierdieet voeren hoor.
Geen paniek.  :biggrin2:

Het beste in jouw geval is natuurlijk zelf samenstellen van een vers nierdieet met je kat. 
Je kan ook advies gaan vragen bij een pro-verse DA over nierdieet. Want ik kan me voorstellen dat je eigen DA enkel met brokken zal blijven aankomen.

Op vers kan het trouwens zijn dat de nierwaarden iets hoger liggen zonder dat er eigenlijk iets aan de hand is.  Dat wordt waargenomen door versvoeders, maar er is niets officieel over bekend (geen onderzoeken).
Nu vind ik je waarde ook nog niet overdreven hoog. 
Het is de ureumwaarde die hoger kan liggen als hij net gegeten heeft, de crea werkt wel over langere periode. 

Dus ik zou nog niet meteen overschakelen op brokken.  Ik zou me gewoon eens rustig inlezen op nierdieet en zelf samenstellen en daarop overgaan. Vaak is een gewoon vers dieet trouwens al voldoende om nierwaarden stabiel te houden bij zo'n lage waarden. Een nierdieet is eigenlijk pas nodig bij echt slechte nierwaarden en een kat die zich ook echt slecht voelt. 

Ik zou me nu vooral nog op de stoelgang focussen.
Door nouk
#2762127
Ja, dat is mijn idee ook, focussen op de stoelgang. Ik geef ze nu al een tijdje een combi van RC gastro brokken en blikvoer (smilla, Almo carny en Bozita, allemaal zonder granen), maar het probleem is en blijft. En ik ben een beetje met de handen in het haar, hij heeft afgelopen week meerdere aanvallen gehad. We zijn er nu steeds op tijd bij, zodat we hem op kunnen sluiten in het gangetje en zo de schade beperkt blijft tot een ruimte van 1x1 meter, daarna is het over en is hij weer het zonnetje in huis.

Ik heb inmiddels een kopie van de bloeduitslag en zoals ik al verwacht had (omdat de da deze per telefoon niet had vermeld) was de ureumwaarde niet te hoog en niet te laag, ik twijfel nu dus nog meer aan de diagnose nierfalen. Ik zal de waarden uit het rapport die niet in de grenzen vielen hieronder even neerzetten.



                            waarde    normaal        opmerking


Urea (bun):7.75.7- 13.5Binnen de waarden


Creatinine:187< 168Te hoog


Glucose:2.33.5 - 7.8Te laag, kan dit te maken hebben met tijdstip van eten?


Cholestrol:8.4< 8.5Net er onder


CK:552< 542Te hoog


LDH:347< 182bijna twee maal zo hoog, da heeft hier volgens mij over gezegd dat het te maken kan hebben met zijn gewichtsverlies in de laatste paar maanden.




Ik denk zelf (maar ja wie ben ik) dat een nierdieet (in welke vorm dan ook) overbodig is op het moment?

Ik twijfel nu tussen twee dingen te doen, toch een eliminatie dieet (vers) of de brokken van de da voor tenminste 8 weken proberen, om te kijken of hij zo'n periode zonder aanvallen doorkomt en vanuit daar verder uitbreiden met een eliminatiedieet. Beiden hebben voor mij voors en tegens. Ik neig naar eerst brokken en dan weer vers, voor het gemak (schaam), maar eigenlijk wil ik gewoon weer vers voeren...  :-\

Urinemonster hebben we nog steeds niet ingeleverd bij de da ivm griep, dus dat staat ook nog op het lijstje, maar gezien de tijdspanne van maximaal twee uur is dat niet makkelijk als je werkt (smoesjes, smoesjes, smoesjes) en ik ook niet het idee heb dat we daarmee de goede richting opgaan, qua onderzoek, dus waarschijnlijk maak ik er daarom ook niet zoveel haast mee.

Het goede nieuws is wel dat hij inmiddels weer 300 gram is aangekomen na het laatste da bezoek bij de da. Dat is op onze weegschaal, dus er zal wel wat verschil inzitten met die van de da. Maar hij oogt ook minder knokig.

Ohja en hoe zit het met Probiotica? Kan ik capsules voor mensen ook voor hem gebruiken? Of toch liever die van de da?
Laatst gewijzigd door nouk op za 14 sep 2013, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2762185
Volgens mij moet je gewoon terug naar vers gaan en kijken wat dat doet. Hij doet het duidelijk niet goed op de brokken. Proberen op vers zijn problemen aan te nemen, maar daar kan ik nu weinig van zeggen, als je brok voert. 

Nierdieet lijkt mij inderdaad niet nodig, vers lijkt me voldoende.  Wel in het achterhoofd houden dat hij waarschijnlijk toch wat mindere nieren heeft, en dus een beetje rekening houden met het fosforgehalte in bepaalde zaken kan zeker geen kwaad.  Eiwitbeperken is niet nodig, daar worden de dieren toch maar zwakker van en dat doet meer slecht dan goed, vermijd wel eiwitten van mindere kwaliteit.

En dan grondige analyses van zowel ontlasting (parasieten en kweek) als urine. Pas als je weet wat de oorzaak is, kan je die ook werkelijk aanpakken. Anders is het gewoon trial and error.  Daar bereik je niet zoveel mee.

Probiotica ken ik zelf niets van, maar er staat een topic met een prikkertje onder 'katten medisch' waarin Lizzy alle producten die je kan geven overloopt.  Als je nog vragen hebt specifiek over probiotica is zij ook de persoon die daar naar mijn denken het meest vanaf weet.
Door NienkeJoe
#2763142
Hoi Nouk,

Ik heb een kater met diarree. Zijn problemen begonnen op dezelfde manier als die van jouw kat.
Paniek, brullen, spugen, diarree, schrikkerig, kribbig. Zijn urine was wel normaal, gelukkig.

Na jaren klooien heb ik ook de RC Gastro Intestinal brokken gekregen. Resultaat: Diarree. De brokken werken niet. Ook lijkt het alsof de katten een tekort hebben gehad aan bepaalde voedingsstoffen. Al mijn katten aten de brokken namelijk.
Mijn poes heeft blaasgruis gekregen, was erg schuw en gestrest en had een doffe vacht die slecht ruide. Ze plast chronisch naast de bak. De kater poept chronisch naast de bak. Beide hebben als oorzaak pijn.

De Gastro brokken zijn absoluut niet glutenvrij! Heel eerlijk gezegd zit het vrij vol met troep. Er zit bijvoorbeeld ook rijst in. Mensen met een glutenintolerantie kunnen prima tegen rijst. Maar dat geldt niet voor katten. Mijn kater raakt vrijwel direct aan de diarree van rijst.
Probeer zo snel mogelijk van dit voer af te stappen. Het is tijdelijk soms heel goed voer, maar voor levenslang is het echt niet gezond.

Er is kvv te krijgen waar geen gluten in zitten. Ik weet niet of je dat weet, maar bij deze. Daar zit dus ook geen rijst in! Ik voer het nu aan mijn katten en ze doen het heel erg goed! Ik heb nog geen enkele ongezonde drol gevonden.

Ik hoop dat je er iets aan hebt. Ik weet hoe je je voelt als je je huis vol diarree vindt. Heel fijn als je het weer tussen de toetsen van je toetsenbord uit kan pulken, je hele vloer kan dweilen, de vensterbanken eronder zitten en de stoelen en banken.
Mijn kat is een langhaar, dus het blijft ook heerlijk in zijn vacht zitten. Laat zo'n vieze kat een nacht in je woonkamer lopen en je weet genoeg ...

Sterkte ermee! Ik hoop dat je snel weet waar het van komt.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door