Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door bincie
#2715199
Hallo allemaal

Mijn naam is Bianca en k ben nieuw hier op het forum.

Ik zit met het volgende probleem.
1 van mijn 2 Noorse boskatten heeft zeer waarschijnlijk een voedselallergie.
Rossi heeft al een aantal weken diarree.
We hebben Vito en Rossi allebei op advies van de dierenarts Panacur gegeven ivm met vermoeden Giardia.
Ook hebben we 3 daags ontlasting laten na kijken en alles was negatief.
Maar diarree tot op heden nog steeds niet over. Had eerst vorige week RC sensitivity gekregen om te zien of de diarree over ging maar helaas geen resultaat.
Ik ben al niet dol op RC maar vooruit ik moest toch wat.
Nu is het advies van de dierenarts om zelf te koken voor Rossi.
En dan een eiwitbron die hij nog niet eerder heeft gehad.
Ik heb voor een aantal maanden terug geprobeerd mijn katten op rauw voer te krijgen maar helaas willen ze er niet aan.
Dus ik zag na aanleiding van de dierenarts de bui alweer hangen.
Ik heb gekozen voor konijn. En dan mocht dat samen met zoete aardappel of pompoen.
Gister heb ik dus konijn gehaald en gekookt. Want rauw eten ze het niet. Ik dacht als ik er nu lekker bouillon van maak is het misschien aantrekkelijker.
Ik heb het vlees eraf gehaald en in stukjes aangeboden.
Maar beiden kijken ze er niet naar om.
Dus heb ik gisteravond de zoete aardappel samen met het vlees en wat bouillon in de blender gedaan.
Vito eet er wel een beetje van maar niet van harte. Hij is ook niet degene met de diarree.
Maar Rossi kijkt er werkelijk niet naar om.

Wij hebben de beide heren overgenomen van iemand anders.
2 herplaatsers zijn het dus.
De vorige eigenaar gaf brokken van Sanabelle.
Ik heb dit uiteraard opgemaakt maar was toen al van mening dat ik ze beter voer wilde geven.
Dus was ik begonnen met rauw. Het resultaat is hierboven terug te lezen en ik heb echt verschillende soorten vlees geprobeerd.
Toen beide heren nog Sanabelle kregen hadden ze geen diarree.
Toen de zak op was en ze niet over wilden op rauw ben ik ze applaws gaan geven.
Dit is op basis van vis en kip.
Mijn vermoeden is dus dat er voor Rossi echt een te hoog gehalte aan  eiwit in zit voor 1 van beide soorten vlees.
In dit geval denk ik aan de kip.
Maar ik wil dus niet weer die Sanabelle brokken gaan geven.
Vanmorgen heb ik zelfs nog een paar brokjes van de RC erbij gedaan in de blender.
Ik dacht misschien gaan ze het dan wel eten en doe ik er steeds minder van bij.
Ze krijgen verder niks anders dan het voorgeschreven eten.
Maar als ze echt niks eten moeten ze toch iets hebben ivm leververvetting dus dan krijgen ze een paar brokjes.
Van de vorige eigenaar kregen ze als snoepjes whiskas temptations. Die heb ik gelaten voor wat ze zijn en als ze nu een snoepje krijgen is dat lucht gedroogd van Carnibest. Het enige wat ik nog kan bedenken om ze mijn eigen gekookt eten te laten eten is een paar van die temptations erdoor te doen tijdelijk.
Geniet niet mijn voorkeur want het is complete rotzooi.

Misschien is er iemand hier op het forum die nog tips heeft? en anders een suggestie voor een ander soort brok zonder heel veel graan?
Ik word er namelijk moedeloos van om te zien hoe Rossi zich zoveel likt en krabt en diarree heeft en nu natuurlijk ook nog eens heel erg aan het mauwen is van de honger  :'(
Laatst gewijzigd door bincie op wo 17 jul 2013, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#2715505
Dat zijn hele lastige situaties idd.
Een voedselallergie is wat anders dan een te hoog eiwitgehalte. Katten hebben veel eiwit nodig in hun dieet, en wel van dierlijke oorsprong, je kunt niet makkelijk overdoseren. Dat ten eerste.
Allergie is tegen een specifiek eiwit, bv kip, of koe, en dan maakt het niet uit hoeveel de kat daarvan binnenkrijgt. het immuunsysteem reageert op het 'foute' eiwit met een afweerreactie.

Verse, niet verhitte eiwitten hebben een andere samenstelling dan de verhitte eiwitten in een brok of blik. Een kat kan reageren op kip in brok en geen enkel probleem hebben met verse kip, of omgekeerd. Dat ze lijken te reageren op een brok met kip en vis betekent dus niet dat er teveel eiwit in zit en ook niet dat ze allergisch zullen reageren op verse kip of vis. Maar het kan wel, allergie voor kip en voor rund komt het meeste voor omdat die in vrijwel alle commerciële voeders zitten.

Het kan ook nog zijn dat een ander bestanddeel van de brok problemen oplevert, bv granen. De meeste dierenartsen geloven dit niet maar het is wel onze ervaring als versvoerders.

Wat de dierenarts heeft voorgesteld te doen is een zgn eliminatiedieet voeren. Als een kat diarree heeft door bv de kip in zijn voer, dan moet die diarree overgaan als hij een tijd lang geen kip meer eet. Om zeker te zijn dat de kat iig nog geen allergie heeft voor het eliminatiedieet moet dat bestaan uit een diersoort die hij nog nooit gehad heeft, een allergie kan nl alleen ontstaan als reactie op een eiwit dat de kat al eens binnen heeft gekregen. Een eliminatiedieet is een prima idee om er achter te komen of er idd sprake is van een voedsel-allergie, en zo ja, voor welk bestanddeel van de voeding. Maar dan moeten ze het wel eten natuurlijk  :-\

Wat ik nu zou doen is proberen met een zoet lijntje over te zetten op een kvv zonder granen of andere toevoegingen, gewoon gemalen dier. En ik zou dan zeker niet met konijn beginnen maar gewoon met iets met kip er in, en/of koei. Dat wennen kun je idd doen door iets wat ze heel erg lekker vinden te mengen met hele kleine beetjes van de nieuwe kvv, en dan geleidelijk de verhoudingen te veranderen totdat ze puur kvv eten. Als dat met een blikje Gourmet moet, of met Wiskas, of zoals hier met blikjes zalm en sardien, dan doe je dat gewoon, het is nl tijdelijk en niet voor de eeuwigheid. Het gaat erom dat ze overgaan op vers.

Waarom geen konijn? Nou, het kan goed zijn dat de diarree stopt door het overgaan op vers an sich. Dan is dat mooi en weet je dat je beter geen brok meer kunt voeren. Maar het kan ook zijn dat de katten nog steeds diarree blijven houden. Dan heb je een diersoort achter de hand die ze a. nog nooit gegeten hebben en b. makkelijk te voeren is als compleet menu, ze kunnen er nl ook de organen en de botten goed van verwerken, en c. goed verkrijgbaar is. Dan kun je het konijn gebruiken als eliminatiedieet. Dat hou je dan minimaal 6 weken vol en in die tijd mogen ze helemaal niks anders eten, geen stukje brood, geen kattensnoepje, geen hapje van je eigen maaltijd, alleen maar konijn. Hebben ze dan nog diarree dan weet je dat je de oorzaak ergens anders moet zoeken en niet in het voer.
Door bincie
#2715556
Maar alleen het probleem is dat ze echt rauw niet eten. Heb ook Carnibest gegeven met andere smaken dan konijn, waaronder kip en lam.En dat allemaal van verschillende merken.
Vito heeft echt liever honger dan dat ie rauw gaat eten.
En als ik voor hem brokken neer zet dan gaat Rossi daar ook weer van eten.
Het word onmogelijk om ze geschieden eten te geven.
Ik had het vorige keer al meer dan een week me poot stijf gehouden maar het lukt gewoon niet :-(
Ik zit met me handen in het haar.
Ik ga het proberen met die temptations dan.
Dan probeer ik het vlees wat ik van de vorige keer nog in de vriezer heb te geven.
Maar ondertussen word onze Rossi helemaal kaal en lelijk. Je kan echt aan hem zien dat het niet goed gaat.
Ze staart word helemaal lelijk en zijn vacht word helemaal dof.
Hij is zo onrustig als de pest en loopt constant te mauwen en rondjes te draaien.
Maar is 6 weken op hetzelfde vlees niet wat lang ivm tekorten?
De dierenarts zei dat ik het niet langer dan een week mocht doen?
Door Mevroi Kruim
#2715593
Het dieet van de dierenarts is niet compleet, dat bestaat alleen uit spiervlees (gekookt) en koolhydraten. Daar krijgen ze tekorten van idd. Een heel konijn is aardig compleet, al zou ik het ook niet langer dan 6 weken geven.
En één week is bij lange na niet genoeg om vast te stellen of het idd om een voedselallergie gaat. Dan zie je vaak nog nauwelijks verschil. Je moet het echt 6 weken volhouden.

Ik zou toch proberen om ze heel geleidelijk over te zetten op vers. Dat kost dan wel tijd maar dat moet dan maar. Eventueel kan de dierenarts tijdelijk prednison voorschrijven om de symptomen te bestrijden, maar dat moet je wel weer afbouwen als je met een eliminatiedieet begint.
Door bincie
#2715617
Bedoel je dan dat ik het vlees moet mengen met de huidige brokken?
Dat heb dus vorige keer anderhalve week vol gehouden. Totdat ik niet meer aan kon zien dat ze zo zielig waren van maar 10 tot 15 brokjes per dag omdat ze niet aten.
En kan ik dan gewoon de carnibest gaan geven?
Ik zag ook evt iets van een eliminatie dieet van het merk Herman?
Maar ja dat is toch ook weer blik.
Prednison ben ik niet zo een voorstander van. Hoop dat het toch zo goed gaat komen eerlijk gezegd.
Ik vind het gewoon vervelend dat ie eerder toen hij hier kwam die problemen niet had.
Als ik daaraan denk ben ik bijna in staat om ze weer sanabelle brokken te gaan geven ook al weet ik dat dat niet het goeie voer is.
De dierenarts is in elk geval wel voorstander voor rauw vlees gelukkig.
Door bincie
#2715640
Nog even een vraag, mag ik desnoods ook beginnen met het geven van kuikens?
Om ze een beetje te laten proberen te wennen aan rauw?
of is dat niet verstandig nu?
Door bincie
#2716061
Goed, ik heb nu de hele dag kip staan van carnibest. Ook heb ik het met eend geprobeerd. Expres 2 verschillende smaken eruit gelegd.
Ik heb wat temptations van whiskas in de keukenmachine tot poeder gemalen en erdoor gedaan met wat warm water.
Ik denk dan ruiken ze de geur van de temptations.
Maar helaas….eten ho maar. Ze likken er wat aan en verder niks.
De hele dag zeuren om eten ik ben ineens de hele dag heel lief.
Maar elkaar vliegen ze in de haren.
Dierenarts ook weer gesproken vandaag en die zeggen dat ik het alleen gekookt mag geven.
Ik weet het niet meer. Ik wil toch ook wel het gevoel hebben dat ze niet verhongeren.
Inmiddels vind ik ze gewoon zielig.
Vandaag Rossi ook gewogen en hij is echt afgevallen.
De kuikens moet ik nog proberen maar dat is een drempel waar ik overheen moet.

Heb nu het eten af en toe weer in de koelkast gezet en dan weer neer gezet vanwege eventuele bederving.
Ik heb nu nog eend in de vriezer en konijn.
En nog een smaak van de vorige keer maar dat had ik al gesneden en ik kan niet meer terug lezen welke smaak het is.
Iemand nog suggesties wat ik ze morgen het beste kan geven?
Inmiddels hebben ze toch wel een paar brokjes gehad vandaag.
Door bincie
#2716071
Ik ben eerlijk gezegd nu echt in de war. Ben ik nu bezig met een eliminatie dieet? Nee ik negeer de adviezen van de dierenarts.
Heb de dierenarts gevraagd voor iets om de diarree te stoppen maar hebben ze niet.
Nu wil ik zelf bij prooidier een middel halen voor de spijsvertering. Dit maakt dunnen ontlasting dikker en dikke ontlasting dunner.
Ik geloof dat het van Puur is.
Ik begrijp nog steeds even niet waar ik nu verstandig aan doen en ben helemaal de kluts kwijt.
Door tomcat
#2716184
Is het wel een voedselallergie ? Applaws heeft Tom ook wel eens gehad in het ver verleden, daar ging hij ook van aan de diarree. Hij krijgt nu vers en nu en dan eens wat graanvrije brok (als ik vergeet iets uit de vriezer te nemen) van Taste of the Wild. Dat is lang zo vet niet als applaws.... dan geen diarree. Als vers echt niet lukt  mss een alternatief. Wat doet ie als je vers even overgiet met kokend water ? Dat wil ook nog wel eens helpen. Als ik jou was zou ik toch een kuikentje proberen te geven....als ie dat wel neemt kun ja van daar uit mss verder iets opbouwen qua vers. 
Door bincie
#2716187
Ik weet dus niet of het een voedelallergie is.
Daarom was het advies va de dierenarts een eliminatie dieet.
Maar nu ben ik met zoveel tegelijk bezig ook in mijn hoofd.
Ik heb inderdaad ook met kokend water geprobeerd maar dan willen ze het ook niet.
Ik dacht eerlijk gezegd dat taste of thé wild een beetje hetzelfde was als orijen en applaws.
Wat is er dan precies anders aan taste of thé wild?
Ik vraag mezelf dus ook echt af of het wel een voedsel allergie is omdat toen ze bij ons kwamen had Rossi echt geen diarree.
Door bincie
#2716192
En had hij dan met het voer van RC sensitivity al geen diarree meer moeten hebben gehad?
Hij heeft dat een week gegeten maar de diarree blijft…
Door tomcat
#2716202
Als zijn darmen flink van slag zijn zou ik me kunnen voorstellen dat hij meer dan een week nodig heeft om de boel weer een beetje tot rust te brengen.  Het kost wel even tijd om een verwoestte darmflora weer op te bouwen.....  Taste of the wild viel bij Tom destijds gewoon beter denk ik, het voelt ook lang zo vettig niet aan als applaws. Maar dit is een versforum dus lijkt het mij niet handig om daar heel diep op in te gaan. Stuur desnoods mij een PB als je graag meer wilt weten.  Heb je al een kuiken geprobeerd te geven, mss helpt erg goed het als hij de smaak van vers even op die manier te pakken krijgt.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2716328
Weet je wat een eliminatiedieet inhoudt?
Anders moet je dat toch al eens grondig opzoeken. Het gaat erom dat je met 1 diersoort begint en enkel dat geeft en als daarop de reactie uitblijft na (6 weken geloof ik) een tijd, kan je een andere diersoort toevoegen en daarbij ook weer kijken of hij daar wel tegen kan. Als er een reactie komt, ga je een stap terug en kan je er vanuitgaan dat de laatst toegevoegde soort niet goed is.

Een grondigere uitleg kan je krijgen hier in topics op BP (zoeken op eliminatie) en op www.voerwijzer.com

Nu ben je dus niet aan het elimineren, en dat kan ook niet als hij niet volledig over is op vers. Alles wat je namelijk nog toevoegd om het hem te laten eten, past niet in je eliminatiedieet.
Het is kwestie van hem eerst volledig op vers te krijgen (en wie weet is dat zelfs al voldoende) en dan kan je gaan denken over een eliminatiedieet.  Jammer, maar het kan niet tegelijk.  Als je later met een bepaalde diersoort een eliminatie wil beginnen, moet je dat dus nu net NIET geven, anders heeft hij het al gegeten voor je met je eliminatie start. 
Om hem op vers te krijgen moet je echt iets vinden waar hij bij manier van spreken een moord voor doet zodat je het met het vers kan mengen.
Het je al eens graanvrije blikjes geprobeerd?  Je spreekt van Whiskas temptation vermalen en mengen, maar heb je al blikvoer geprobeerd?
Op zooplus kan je een heleboel graanvrije blikjes vinden die erg lekker gevonden worden en ikzelf vind vb Miamor pastei erg handig als lijmmiddel omdat het een hele fijne mousse is die nogal doorruikt als je het ergens onder mengt.  Allemaal kunstmatig, die geur en smaakstoffen, maar daar gaat het nu even niet over.  Het is net de bedoeling dat het hem aan het eten krijgt.
Als jou dat lukt met gourmet, RC of sheba of gelijk wat, ook goed, maar ikzelf kies toch voor graanvrij ( Cosma, Applaws blik enz... vinden ze ook vaak lekker). 
Brokjes onder mengen of bovenop het vers strooien werkt bij sommige katten ook, maar meestal worden die er dan tussenuit gevist.  Het kan echter zijn dat dat ook werkt. Valt te proberen.

Weet je ook dat een kat elke 24 uur moet eten? Ivm leververvetting?
Als ze te lang niet eten gaat hun honger trouwens toch weg en worden ze misselijk. Dus om de honger te laten blijven moet je een tikkeltje voer geven. Met wat geluk eten ze daarna door als het vers (of gemengd met blik) toevallig op dat moment voor hun neus staat.
Door bincie
#2716335
Hallo

Ja ik weet inderdaad wat een eliminatie dieet in houd.
Daarom ben ik nu ook aan het proberen ze op vers te krijgen.
Ik wilde inderdaad op aides van de dierenarts meteen beginnen met de eliminatie. Daarom raakte ik er ook helemaal van in de war.
Dierenarts zei paardenvlees koken met pompoen of zoete aardappel.
Maar dat lukt dus niet.
Daarom toch geprobeerd de carnibest te geven die ik nog had.
Gisteren vertikte ze het om allebei te eten.
Ik had wat temptations gemalen om het aantrekkelijker te maken.
Uiteindelijk heeft Rossi gisteravond wel ervan gegeten maar niet van harte.
Vito heb ik enkele brokjes gegeven.
Ook weet ik zoals ik in een ander bericht had geschreven dat ze wel wat moeten eten ivm leververvetting.
Ik heb ook geprobeerd het te mengen met blikvoer. Ziwipeak in dit geval.
Maar dat ging ook niet.
Nu vanmorgen maar weer wat tempations gemalen en ze hebben nog net de helft opgegeten van het voer.
Ik had de gemalen temptations erbovenop gestooid en wat erdoor.
Als een soort garnering zeg maar.
Ik ga ze nu dus ook nog geen paardenvlees geven maar kip vis etc.
Als ze het blijven eten, en vooral Rossi en er is geen diarree meer weet ik natuurlijk genoeg.
Daarna wil ik dan over stappen op iets met paard erin.
Miamor ken ik trouwens niet maar het is wat mij betreft de moeite waard om het te proberen.
Maar van die temptations wist ik van de vorige eigenaar dat ze daar een moord voor doen.
Bij mij kregen ze het niet als tussendoortje. Wel de gedroogde snoepjes van Carnibest en ziwipeak.
Maar als ik die erover doe eten ze het ook niet.
Ik ga vandaag kuikens halen en probeer mijn vriend zover te krijgen dat hij het spelenderwijs geeft.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door