Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#2715030
Hallo allemaal,

Laat ik mij eerst even voorstellen:
Ik ben Dagmar nu 42 jaar en heb nog twee heerlijke honden waar ik gelukkig elke dag nog van kan genieten.
Sonja is een Wetterhoun van 11 jaar
Sasja is een Drentse Patrijshond van 9 jaar

Aangezien ik voor mijzelf steeds beter let op wat ik eet (ben een veganistische eter en zo min mogelijk toevoegingen) ben ik van mening dat mijn twee dames eigenlijk ook meer natuurlijke eten horen te krijgen. Zodoende ben ik mij gaan verdiepen in Rauw Vlees / Botten etc.

Ze kregen wel vaker een beetje pens (smuldier) of een rauw bot om op te knagen. En onlangs hebben ze ook al gesmikkeld van de kippennekken.

Alleen zet Sonja er nu eigenhandig "vaart" achter. Afgelopen week was ze niet helemaal lekker en wou niet eten. Om te zorgen dat ze toch iets aan voedingsstoffen binnen kreeg heb ik maar bij de slager een stukje rundvlees opgehaald (dat was smullen  ;D) Maar nu weigert ze helemaal om haar brokken te eten tenzij ik er een beetje pens doorheen meng.

Heb op deze site al heel veel informatie kunnen vinden en heb natuurlijk (dankbaar) gebruik gemaakt van de handige rekenhulp op deze site

Dus nu maar een menu klaar gemaakt en hoop dat jullie deze willen bekijken.
De percentages:

Ze zijn beiden plm. 30 kilo, ik ga uit van 2% dat is dus 600 gr. per dag
Vleesbot 50%
Organen / Pens 15 %
Spiervlees 25 %
Groentes 10 %

Maandag:
Rundvlees 263 gr.
groenten 60 gr.
Konijnkarkas 300 gr
extra yoghurt

Dinsdag
Runderpens 105 gr.
Lamshart 105 gr.
Groenten 60 gr.
Hertenwervels 300 gr. (is nog niet zeker, moet nog navragen of de poelier ze inderdaad heeft)

Woensdag
Lamsvlees 263 gr.
groenten 60 gr.
eendennek 300 gr. (t.z.t. wil ik dit vervangen door vis)
extra gemalen noten

Donderdag
Runderpens 105 gr
Rundernier 105 gr.
groenten 60 gr.
Fazantkarkas 300 gr.

Vrijdag
Rundvlees 263 gr.
groenten 60 gr.
Haaskarkas 300 gr.
extra ei

Zaterdag
Lamsvlees 263 gr.
Groenten 60 gr.
Eendennek 300 gr.

Zondag
Lamslever 105 gr.
Runderpens 105 gr.
Groenten 60 gr.
Fazantkarkas 300 gr.

Voor de groentemix wil ik gebruik  bietjes, courgette, witlof, andijvie, appel, wortel, spinazie, knoflook en wat ik verder misschien nog in huis heb. Waarschijnlijk ga ik in de groenten nog wat kruiden (bv. duivelsklauw, heermoes) verwerken.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

(O ja, dit is mijn eerste keer op een forum, dus als ik iets "verkeerd" doe geef het dan even aan)

Groeten Dagmar
Laatst gewijzigd door Dagmar S op di 27 aug 2013, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
#2715144
Hoi Dagmar, Welkom hier! en wat een mooi menu!!
Ik heb een paar tips:
Kijk even of 2 porties orgaan op 1 dag geen te dunne ontlasting geeft. Alleen in dat geval, meer spreiden over de week.
Indien je lever en nier Eko kunt krijgen, doen!
Fazantkarkas en haaskarkas is vrij hard. Ik zou beginnen met 'makkelijker' botten t.b.v. het leren verteren. Denk aan de eendennekken en konijnkarkas die je er al in het hebt zitten, maar ook bijv. (biologische?) kipkarkassen zijn prima. Fazant lusten lang iet alle honden, dus zou ik t.z.t. eens proberen voor je het eventueel wat groter in koopt. Haas wordt door een toenemend aantal BARFers gemalen, omdat het erg hard is en dus meer risico mee brengt.
Je mag een hond van 30 kilo wat meer ei geven als je wilt. Zie ook http://www.voerwijzer.com/eieren
Qua groenten kun je nóg meer varieren. Wat veel honden graag eten is pompoen (op dit moment helaas niet vers, maar wel in de vrieskist van AH te krijgen), broccoli, knolselderij, paprika (honden die er niet allergisch voor zijn kunnen dit gewoon eten), bleekselderij, venkel.. Erg handig voor het fijn maken - als je het rauw wilt geven - is een sapcentrifuge. Meng er gen fruit door als je de groenten bij het vlees geeft, zoals in je menu. Fruit kan in combi met vlees darmklachten geven. Je kunt wel los van de maaltijden eens een stuk fruit delen of zo.
Veel plezier!!
#2715154
Hallo Ludmilla,

Heel hartelijk bedankt voor je reactie en voor de tips.
Kijk even of 2 porties orgaan op 1 dag geen te dunne ontlasting geeft. Alleen in dat geval, meer spreiden over de week.
Indien je lever en nier Eko kunt krijgen, doen!
De ontlasting ga ik zeker in de gaten houden. De Eko/Biologische lever en nier heb ik hier in de buurt nog niet goed kunnen vinden (ben nog niet zolang bezig). Tenminste niet voor een prijs die op dit moment in mijn "budget" past. Maar hou het zeker in de gaten. Persoonlijk (vroeger voor mijn eigen eten) zou ik nooit lever nemen, juist om zijn functie.
Fazantkarkas en haaskarkas is vrij hard
Dit wist ik niet, zal daar dan eerst maar iets anders voor geven.
Ik kan bij de slachterij wel aan luchtpijp en strot van rund komen maar weet eigenlijk niet of dit wel onder vleesbot valt.
En anders toch maar iets sneller met de vis bezig.

De eieren en de groenten zal ik mij nog verder in verdiepen. Denk dat de combinatie soms ook afhangt wat ik voor mijzelf in huis heb en daar zit vaak veel variatie in.
Fruit kan in combi met vlees darmklachten geven.
Bedankt wist ik ook nog niet maar ga er zeker rekening mee houden. De stukjes fruit worden nu vaak al gedeeld, rustig een appeltje eten is er bijna niet bij.  ;)

Ben trouwens zo heel erg benieuwd naar hun reactie op een eerste karkas, kan bijna niet wachten. Heb namelijk geen idee of ze wel weten wat ze ermee moeten doen.

groeten Dagmar
#2715163
Welkom Dagmar!
Dagmar S schreef: Hallo allemaal,

Laat ik mij eerst even voorstellen:
Ik ben Dagmar nu 42 jaar en heb nog twee heerlijke honden waar ik gelukkig elke dag nog van kan genieten.
Sonja is een Wetterhoun van 11 jaar
Sasja is een Drentse Patrijshond van 9 jaar

Aangezien ik voor mijzelf steeds beter let op wat ik eet (ben een veganistische eter en zo min mogelijk toevoegingen) ben ik van mening dat mijn twee dames eigenlijk ook meer natuurlijke eten horen te krijgen. Zodoende ben ik mij gaan verdiepen in Rauw Vlees / Botten etc.

Ze kregen wel vaker een beetje pens (smuldier) of een rauw bot om op te knagen. En onlangs hebben ze ook al gesmikkeld van de kippennekken.

Alleen zet Sonja er nu eigenhandig "vaart" achter. Afgelopen week was ze niet helemaal lekker en wou niet eten. Om te zorgen dat ze toch iets aan voedingsstoffen binnen kreeg heb ik maar bij de slager een stukje rundvlees opgehaald (dat was smullen  ;D) Maar nu weigert ze helemaal om haar brokken te eten tenzij ik er een beetje pens doorheen meng.

Heb op deze site al heel veel informatie kunnen vinden en heb natuurlijk (dankbaar) gebruik gemaakt van de handige rekenhulp op deze site

Dus nu maar een menu klaar gemaakt en hoop dat jullie deze willen bekijken.
De percentages:

Ze zijn beiden plm. 30 kilo, ik ga uit van 2% dat is dus 600 gr. per dag
Vleesbot 50%
Organen / Pens 15 %
Spiervlees 25 %
Groentes 10 %

Maandag:
Rundvlees 263 gr.
groenten 60 gr.
Konijnkarkas 300 gr
extra yoghurt

Dinsdag
Runderpens 105 gr.
Lamshart 105 gr.
Groenten 60 gr.
Hertenwervels 300 gr. (is nog niet zeker, moet nog navragen of de poelier ze inderdaad heeft)
Ik vind hertenwervels voor een beginnende vleesbot-etende hond erg hard. Ik zou die bewaren voor later.
Woensdag
Lamsvlees 263 gr.
groenten 60 gr.
eendennek 300 gr. (t.z.t. wil ik dit vervangen door vis)
extra gemalen noten

Donderdag
Runderpens 105 gr
Rundernier 105 gr.
groenten 60 gr.
Fazantkarkas 300 gr.

Vrijdag
Rundvlees 263 gr.
groenten 60 gr.
Haaskarkas 300 gr.
extra ei

Zaterdag
Lamsvlees 263 gr.
Groenten 60 gr.
Eendennek 300 gr.

Zondag
Lamslever 105 gr.
Runderpens 105 gr.
Groenten 60 gr.
Fazantkarkas 300 gr.
Is er een specifieke reden dat er niks van kip op staat? Ik zou zelf (als dat kan) eerder kipkarkas geven aan de beginnende vleesbot-etende hond dan haaskarkas. Ik vind haaskarkas ook erg hard.
Voor de groentemix wil ik gebruik  bietjes, courgette, witlof, andijvie, appel, wortel, spinazie, knoflook en wat ik verder misschien nog in huis heb. Waarschijnlijk ga ik in de groenten nog wat kruiden (bv. duivelsklauw, heermoes) verwerken.
Prima. Ik neem aan dat je voldoende weet over kruiden om te bepalen hoeveel/hoe vaak je de kruiden door de mix kunt mengen?
Ben benieuwd naar jullie reacties.

(O ja, dit is mijn eerste keer op een forum, dus als ik iets "verkeerd" doe geef het dan even aan)

Groeten Dagmar
Het gaat tot nu toe prima Dagmar :)

Je menu ziet er prima uit, volgens mij heb je goed door hoe het werkt!
#2715219
Hallo Lizzy,
Ook jij hartelijk bedankt voor je reactie.

De hertenwervel had ik in het menu gedaan omdat ik bang was om te weinig variatie erin te hebben en dat komt eigenlijk omdat ik kip er zoveel mogelijk buiten heb gehouden.

Kip ben ik een beetje "huiverig" voor omdat Sonja daar in brok en/of snoepjes vorm slecht op reageert (ontlasting en huidproblemen) maar met de kippennekken heeft ze nog geen reactie op gegeven. Dus misschien heeft het er gewoon aan gelegen dat het in de brokken verhit wordt (heb daar volgens mij iets over gelezen in het boekje van Tannetje Koning).

Zal toch maar proberen hoe zij op kipkarkas reageert.
En het menu wat aanpassen. Dus de hertenwervels, fazant- en haas karkas eruit en dat vervangen door kip- / konijnkarkas en eenden- /  kippennek. Dan heb ik voor het vleesbot de soorten konijn, kip en eend.

Is parelhoen ook een soort voor "gevorderde" boteters?

Over kruiden heb ik al veel onderzoek gedaan maar moet/kan nog steeds veel bij leren. Ik doe er wel voorzichtig mee. Als ik twijfel dan overleg ik met de dierenarts waar Sonja oa. haar Acupunctuur krijgt.

Heb van te voren uitgebreid alle informatie op deze site gelezen en daar heb ik heel veel van geleerd. Daarvoor mijn complimenten want het is prima leesbaar gebleven.

groeten Dagmar
#2715241
Parelhoen is prachtig beginnerskarkas, net als kwartel en bosduif, hoewel veel honden bosduif niet lekker vinden.
Qua groente zou je naast de groentesoorten die Parelridder al noemde ook nog bataat (zoete aardappel) erbij kunnen doen, dat vinden honden echt heerlijk.
Pompoen is nu prima verkrijgbaar bij Turkse groentenwinkels. btw.
Ook rucola en kiemgroenten en sprouty doe ik door de groentenmix van mijn hond.
Luchtpijp is geen vleesbot, het is alleen kraakbeen namelijk.
En de juiste verhouding fosfor (kraakbeen) en calcium (bot) is erg belangrijk voor je hond.
Je kan het wel als extraatje geven.
Als je zoveel mogelijk biologisch wilt geven, kan je, als je honden gewend zijn aan het eten van rauw voer, natuurlijk ook alleen wilde, hele prooidieren geven.
Je hoeft dan geen extra orgaan ed. meer te kopen, die zitten namelijk nog in de buikholte.
Je hoeft dan alleen nog maar pens en groente bij te voeren.
Mijn hond is bv gek op hele wilde konijnen, waarbij de kop het eerst opgaat!
Ook een hele wilde eend of gans gaat er graag in!
Mijn hond eet een kilo per dag, dus als ik dan 's ochtends en 's avonds een heel wild konijn geef, met wel extra groente en pens erbij, krijgt hij alles in de juiste verhoudingen binnen.
#2715273
Hallo Nugget,

Bedankt voor je reactie en voor de tips.
Parelhoen is prachtig beginnerskarkas, net als kwartel en bosduif, hoewel veel honden bosduif niet lekker vinden.
Wil morgen toch de poelier bellen om de bestelling te plaatsen zal hem gelijk vragen naar Parelhoen en kwartel.
Als je zoveel mogelijk biologisch wilt geven, kan je, als je honden gewend zijn aan het eten van rauw voer, natuurlijk ook alleen wilde, hele prooidieren geven.
Dit ga ik zeker onthouden. Is voor mij een hele goede tip. Kan nu rustig gaan zoeken naar een goede leverancier die hier in de buurt zit.

En wil voor mijzelf toch nog naar de Toko dus zal daar ook even extra goed bij de groenten kijken.

Groetjes Dagmar
#2715439
Oh ja, aangezien je niet weet of je honden allergisch zijn voor groenten uit de nachtschadefamlie (paprika, tomaat, aubergine) zou ik die niet geven.
Je begint immers net te barfen en dan wil je niet gelijk moeten beginnen met uitvinden, als ze allergisch reageren op iets, waarop.
Op deze wijze sluit je in ieder geval een allergische reactie op deze groenten uit.
En verder is het beter om maar één koolsoort te geven. Dit ivm. met de schildklier en winderigheid.
#2715453
Hallo Nugget,

Tomaat zal geen probleem zijn. Ze kregen van mijn ex altijd het binnenste van de tomaten. Paprika hebben ze dacht ik nog niet rauw gehad. Wel als het door iets gekookt van mijn eigen eten zat. Maar ik zal het voorlopig maar niet uitproberen, heb inderdaad geen zin in dat soort problemen. Komt dan in een later stadium wel. Weer mijn hartelijke dank voor de tips.

Vind het echt heerlijk te vernemen (en lezen) hoe jullie meedenken en adviseren.

Groetjes Dagmar
#2716069
Welkom op Barfplaats  :)
Sluit me qua advies aan bij mijn voorgangers...
Nog veel leesplezier hier.
Enne... als het om parelhoen etc gaat is het misschien nog een goed idee om de aanbiedingen bij vraag en aanbod in de gaten te houden.
#2716198
Hallo Luka en Kira,

Bedankt voor het welkom en inderdaad de aanbiedingen bij vraag en aanbod zijn inderdaad goed om in de gaten te houden.
Ben voor mijn hoek van het land helaas net iets te laat maar zal het in de gaten gaan houden.

Nu eerst maar op zoek naar een grotere vriezer, weet nu al dat ik met mijn huidige vriesruimte straks niet uit ga komen.

En heb natuurlijk het menu al aangepast met de tips die ik gekregen heb.

groeten Dagmar
#2716397
[quote="Dagmar S"]

Nu eerst maar op zoek naar een grotere vriezer, weet nu al dat ik met mijn huidige vriesruimte straks niet uit ga komen.

[/quote]

Je bent niet de 1e hier, die een aparte vriezer voor de honden aanschaft! ;)

Ik heb zelf een draadje lopen, nav. mijn 1e bestelling bij Degomeat, over hoe mijn hond reageert op alle nieuwe vleesbotten.
Dat leek me voor nieuwelingen wel prettig om te lezen.
"Een nieuwe hond, maar hoe ging barfen ook alweer" heet het.
Op pagina 5 (geloof ik) staat mijn bestellijst.
Laatst gewijzigd door Nugget op di 16 jul 2013, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
#2716435
@ Nugget
Je bent niet de 1e hier, die een aparte vriezer voor de honden aanschaft!
Ja had inderdaad al vaker gelezen dat de vriesruimte te "klein was". Maar ja soms ben ik een klein beetje (of eigenlijk heel erg) eigenwijs en denk dan gewoon, Nee dat overkomt mij niet. Dus ben marktplaats al aan het afstruinen en nu nog iemand lief aankijken die zo'n ding voor mij ergens weg wil halen. Gaat allemaal goed komen.  :)
Ik heb zelf een draadje lopen, nav. mijn 1e bestelling bij Degomeat, over hoe mijn hond reageert op alle nieuwe vleesbotten.
Dit is inderdaad prettig om te lezen.

Bestellen bij Degomeat is voor mij duurder dan als ik het bij de poelier en het slachthuis weghaal. Moet het even doen met wat ik hier in de buurt krijgen kopen. Probeer nu een paardenslager (morgen pas open) te bereiken om het lamsvlees te vervangen (dat kan ik alleen per 30 kg kopen en dat past al helemaal niet in mijn vriesruimte) en de lamsorganen hadden ze op dit moment niet........

Heb het menu nu dus iets aangepast en het is als volgt geworden.
Maandag:
Rundvlees 263 gr.
groenten 60 gr.
Konijnkarkas 300 gr
extra yoghurt

Dinsdag
Runderpens 105 gr.
Runderhart 105 gr. (of paardenhart als ik dat kan vinden)
Groenten 60 gr.
Kipkarkas 300 gr.

Woensdag
Paardenvlees 263 gr. (moet nog zoeken naar leverancier)
groenten 60 gr.
eendennek 300 gr. (t.z.t. wil ik dit vervangen door vis)
extra gemalen noten

Donderdag
Runderpens 105 gr
Rundernier 105 gr.
groenten 60 gr.
Konijnkarkas 300 gr.

Vrijdag
Rundvlees 263 gr.
groenten 60 gr.
Kippennek 300 gr.
extra ei

Zaterdag
Paardenvlees 263 gr. (moet nog zoeken naar leverancier)
Groenten 60 gr.
Eendennek 300 gr.

Zondag
Kiplever 105 gr.
Runderpens 105 gr.
Groenten 60 gr.
Parelhoenkarkas 300 gr.

De variatie die ik er graag in wil hebben komt wel als wij er alledrie een beetje aangewend zijn.

@ Lida. S
Ja die hondenfoto's. Heb geprobeerd om een foto van de dames in mijn handtekening te zetten maar dat is niet goed gelukt. Ben nieuw in dit soort dingen (voorheen nooit iets op internet gezet) dus moet even uitzoeken hoe dat allemaal werkt.

groeten Dagmar
#2716455
Waarom heb je 3 orgaandagen, dat snap ik niet?
Organen, met name lever en pens kunnen behoorlijk laxerend werken.
Ik geef zelf iedere dag 45% vleesbot, 25% spiervlees, 10% gemengd orgaan, 10% pens en 10% groentemix.
Jij geeft, denk ik, op weekbasis dezelfde hoeveelheden.
Maar 3 orgaandagen vind ik veel.

Bij de gemalen noten geen macadamia's doen, die zijn niet goed voor honden.
Ik zelf doe altijd gemalen pompoen en zonnebloempitten door de groentemix, btw.

En nog één dingetje, ik weet niet hoe gulzig je honden eten, maar sla voor de zekerheid de vleesbotten even plat met een hamer, dan gaat er niets verkeerd.
Een hond eet toch echt anders als hij vers eet.
Brok/blik wordt min of meer naar binnen geslobberd, met vers moet je hond eigenlijk "leren' anders te eten.
Mijn hond snapte eerst niets van zijn 1e zalmkop.
Pas toen hij ging liggen en zijn poten ging gebruiken kon hij gaan eten.
Maar dat moest hij dus wel even doorkrijgen! ;)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door