Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2712712
Hoi,

Kom net bij de dierenarts vandaan. Mien was al een paar weken niet haar usual self. Onrustig, slecht eten, dof en ze werd vreselijk mager!!! Er is bloedonderzoek gedaan en daar kwam uit dat haar nierwaarden te hoog zijn (169 mag tussen 80 en 164 zijn) en haar leverwaarden niet meetbaar zo (>1000 mag 105 zijn)hoog. Advies: nierdieet. Toen ik zei dat ik vers voerde was het advies Bandit nierdieet, wel fijn meegedacht. Nu ik thuis ben komen er alleen maar meer vragen naar boven want ik snap niet  zo goed hoe ze zich drukker maakt over haar nierwaarden dan over haar leverwaarden, kan iemand dat verklaren? Ze is trouwens een jaar of 7, staat op vers sinds ze een jaar of 2 is.
Pffff, nu maar verder verdiepen in een nier dieet. Heb altijd gedacht dat met vers voeren je dit soort ellende kon voorkomen.... (of in ieder geval verlaten)

Aanvullende vraag: ze hebben alleen GPT en Cre gemeten, is het wijs om verder te gaan kijken of geeft dit wel een redelijk beeld?
Laatst gewijzigd door Rianne145 op di 06 aug 2013, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
#2712734
De leverproblemen zijn veel erger dan een licht verhoogde nierwaarde. Zelfs mijn niet pro-verse da maakt zich absoluut niet druk over zoiets en schrijft zeker geen nierdieet voor. Ik zou morgen terugbellen en vragen wat ze aan de lever denken te gaan doen en waarom ze het niet nodig vinden om nader onderzoek naar de oorzaak te doen. Het klinkt een beetje als knoeiwerk op deze manier.
#2712937
Vind ik ook vreemd, die nierwaarden zou ik, zeker met een verse etende kat waar ze vaak toch wat hoger zijn, me niet zo druk maken, maar die leverwaardes doen wel alarm bellen rinkelen.. Zou inderdaad even bellen dat je dat niet lekker zit en anders een second opinion van een andere da vragen. Wat betreft die waardes, ik denk dat ik dan zeker ook de andere lever waardes zou willen weten als ik da was, maar ik ben geen da, dus misschien kunnen de da'sen onder ons die vraag beter beantwoorden :)
#2713107
Inderdaad wel fijn meegedacht maar zou me over die nierwaarde geen al te grote zorgen maken, alleen wat rekening mee houden. Het slechte eten kan er wel verband mee houden wanneer er naast de licht verhoogde crea waarde een hoog ureumwaarde is want daar worden ze misselijk van.

Ik zou vooral verder onderzoek willen naar die leverwaarde en waar dat door veroorzaakt. Heeft in mijn ogen meer prioriteit.
#2714290
Vanochtend de uitslag van haar schildklier gehad. Mag tussen 13 en 50 zitten was even uit m'n hoofd  68. Wel te hoog dus. Plan de campange is 2 mnd minimale schildklier tabletten 1 maal daags Felimazole 2,5 mg en over 2 mnd weer bloed prikken voor schildklier, nier en lever. Schildklier en lever  zouden verband met elkaar kunnen hebben en  het schijnt de nierfunctie nog wel eens op  te peppen en dat de nierwaarden om hoog kunnen gaan als haar schildklierwaarden naar beneden gaan. Even geduld dus en nu maar hopen dat ze braaf haar pilletjes gaan slikken wat ik ga het niet redden om die iedere dag achter in haar strot te gooien. Net na 10 min (en 10 snoepjes) gelukt met leverpastei. Nu op zoek naar een gezondere variant daar op die ze ook nog lekker vind.
Laatst gewijzigd door Rianne145 op vr 12 jul 2013, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
#2714298
Dank je voor de link! Hoe zit het met de gezondheidsfactor van zoiets? Zorg voor voldoende drinkwater suggereert voor mij dat het vrij zout is???

Zeker fijn dat er duidelijkheid is. Of ik hier heel blij mee moet wezen weet ik nog niet.... Maar zoals het er naar uit ziet gaat ze hier gewoon oud mee worden. Ik ben heel benieuwd naar de uitslagen over 2 mnd. Ik hoop nu vooral dat ze zichzelf wat minder in de weg gaat zitten, ze is namelijk ontzettend hyper en geagiteerd. In haar gedrag is ze heel typisch voor een te snel werkende schildklier, in de rest eigenlijk helemaal niet, ze eet namelijk niet veel (eigenlijk veel te weinig) en haar schildklier is niet te groot of te klein.
#2714301
Ik heb dinsdag m'n da versteld doen staan omdat ik de schildklier getest wil hebben terwijl hij het geen typische schildklierkat vond, geen versnelde hartslag, geen vergrote schildklier, niet echt mager, ze was soms zelfs nog kieskeurig ... en ze had 90. Je hoeft niet al die typische verschijnselen te hebben. Maar bij jouw kat maak ik me veel zorgen om het volgende (uit de bijsluiter van Felimazole):
Niet gebruiken bij katten die lijden aan systeemziekten zoals een primaire leveraandoening of diabetes mellitus.
#2714311
Ze hebben hier zelfs nog contact over gehad met Utrecht om hier een goede therapie voor in te zetten. Om de andere organen (lever en nier) zo veel mogelijk te ontlasten maar toch de schildklier te remmen hebben ze gekozen voor een halve dosering (1 maar daags 1 ipv 2 maal daags)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door