Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door miekjevdv
#2713593
Hallo iedereen.

Ik ben Mieke Van de Velde en ik kom uit belgië.

Ik heb een beagle van 12,5 jaar. Zorro genaamd.

Zorro lijdt aan chronische nierinsufficiëntie. Dit is in maart 2013 bij hem vastgesteld. Hij heeft toen 1 week tussen leven en dood gehangen. Ik heb er toen 2 weken beneden bij geslapen en hem om de 2 uur water te geven. (later suikerwater om zijn hersenen wat voeding te geven). Ik heb toen dikwijls gedacht of het nog zin had. Om hem zo te zien lijden. Maar de dierenarts wou het ook nog niet opgeven.
Na een dikke week dronk hij terug normaal maar eten heeft nog een week langer geduurd. Gelukkig is hij van als hij een pup was gewoon om gekookte groenten te eten en is hij verzot op de soep die mijn moeder maakt, wat ervoor gezorgd heeft dat hij terug beginnen eten is. Want hij was van een kleine 25 kilo gezakt naar 16 kilo.
Nu eet hij redelijk goed. Hij krijgt de brokken en blikvoeding van Royal Canin.

Ik heb in het begin overwogen om te beginnen met KVV, maar heb dit nog nooit gegeven en ook al kreeg Zorro vroeger wel regelmatig een stuk rundsvlees met been aan of gekookt vis en kip met gekookte rijst en gekookte groenten. Toch voel ik mij niet zeker bij KVV. En hier in België is het vinden van een winkel waar ik KVV kan vinden niet gemakkelijk. Ook mijn dierenarts heeft hier geen ervaring mee. En ik ben ook nog bij een andere dierenarts langs geweest die meer op de hoogt was van voeding voor honden, maar ook die rade mij de brokken aan.

Maar nu is hij aan de beterhand en loopt hij hier rond alsof er nooit iets gebeurd is.

Nu mijn vraag:

Sinds een goeie maand is het mij opgevallen dat zijn achterpoten verzwakt zijn. Hij gaat vaker liggen. Maar heeft dan moeite met rechtkomen. Hij staat regelmatig te trillen op zijn achterpoten en ondertussen heeft hij al 2 keer zijn rechterachterpoot gesleept. Dit is meestal na een paar minuten weer helemaal over. Ik dacht eerst aan verlamming, maar als je in zijn achterpoot knijpt voelt hij wel pijn en trekt hij zijn poot in. Ik ben hiervoor al naar de dierenarts geweest en toen heeft hij een spuitje cortisone gekregen en een kuur metacam (ontstekingsremmer). Maar voor een lange termijn is die ontstekingsremmer niet goed voor de nieren. De enige oplossing die onze dierenarts nog had is hem een kuur spuiten geven. Deze zouden dan anabole steroiden spuiten zijn. Maar volgens mij is dit voor de nieren en lever toch ook niet goed. En er kan een karakter en gedrags verandering optreden en dit zou ik zeer spijtig vinden want Zorro is nu zo een lieve, brave hond.

Na een hele zoektocht op het internet ben ik onderstaande producten tegen gekomen:
Puur spieropbouw en Puur Omega 3

Ik heb dit voorgelegd aan mijn dierenarts, maar die kende de producten niet en kan daarom niet zeggen of deze wel veilig zijn voor de nieren. En ook gelooft hij niet in homeopathie.

Maar ik wil het toch proberen.
Vroeger nam hij voor hij ziek werd al Glucopro tabletten van Pharmahorse/Pharmadog, maar weet ook niet of die veilig zijn voor hem.

Heeft er iemand ervaring met deze producten?
Werken ze echt?
En kunnen ze veilig aan honden met nierproblemen gegeven worden?

Alle hulp zou zeer welkom zijn.

Sinds een jaar heeft Zorro wel een orthopedisch slaapkussen. Hier ligt hij nu zeer veel op. Dit helpt hem toch een beetje. Dan moet hij niet vanop de grond rechtstaan.

Ik heb ondertussen al een mailtje gestuurd naar de firma die Puur spieropbouw en omega 3 maakt om te vragen of zij mij misschien een antwoord kunnen geven.
Dit heb ik ook gedaan bij de firma Pharmahorse/Pharmadog voor de Glucopro tabletten en bij de firma Groene Os voor de Spier Support.

Als ik hierop een antwoord krijg laat ik zeker weten, maar ondertussen hoop ik dat jullie mij kunnen helpen.

Iedereen alvast bedankt. Ben een beetje radeloos op dit moment.

Groetjes Mieke
Door miekjevdv
#2713784
Van de groende os (voor de Spier Support) heb ik volgende antwoord gehad: (misschien ook handig voor de mensen die het ook willen weten):

"Spier Support is niet geschikt voor dieren met nierfalen. Er zitten teveel mineralen en eiwitten in, stoffen die beiden belastend zijn voor de nieren. Ook zit er zowel kalium als fosfor in.

Bijna alle supplementen die een spier opbouwende werking hebben, bevatten veel eiwitten of mineralen."

Van Pharmahorse/Pharmadog kreeg ik volgende antwoord opgestuurd voor de Glucopro:

"Wij moeten u het antwoord helaas schuldig blijven, tot nu toe zijn er geen gevallen bekend dat de voedingsstoffen die in de Glucopro zitten schadelijk kunnen zijn voor de nieren.
Wat wel bewezen is, is dat supplementen voor de spieren wel de nieren aan kunnen tasten als deze in overmaat gebruikt worden, denk hier aan Creatine.

Om een 100% zeker antwoord te geven op uw vraag zou er onderzoek gedaan moeten worden onder een grote groep honden met nierfalen en dan na enkele weken/maanden test of de nieren duidelijk achteruit gegaan zijn.
Aangezien wij niet beschikken over deze situatie moeten wij uw antwoord helaas schuldig blijven.
Maar nogmaals de Glucopro wordt al aardig wat jaren verkocht en er is nog nooit een klacht binnen gekomen voor wat betreft de nieren."


Van Puur Spieropbouw heb ik nog niets gehoord, maar dit heeft volgens mij ongeveer dezelfde ingredienten als De Groene Os Spiersupport. Dus zal ook niet goed zijn voor de nieren.

Morgen komt de Puur Omega 3 binnen en dit ga ik wel al beginnen geven.
Om zijn spieren te versterken ga ik dan wachten tot mijn dierenarts terug is uit vakantie.
Door BAC
#2713788
Puur omega 3 is te laag gedoseerd om therapeutisch te geven, het beste is Doils. Zuiver en je hoeft maat weinig te geven.
Maar ik vraag mij af waarom je deze middelen in wil zetten als je brokken voert? Echt zonde van je geld....
Door miekjevdv
#2713941
Zijn brokken dan echt zo slecht????

Ikzelf heb geen ervaring met KVV. Ken ook niemand die hier ervaring mee heeft.

Ik heb al rond gevraagd bij gekende dierenartsen en geen enkele kan mij zeggen wat beter is, KVV of brokken. Maar de meeste raden wel brokken aan. (ik weet dat dit komt omdat zij geinformeerd worden door de brokken leveranciers)

Spijtig genoeg is hier in belgië het gebruik van KVV nog niet zo gekend als in Nederland. Waardoor de in Nederland gekende merken hier in België bijna niet te krijgen zijn. Ik heb hiervoor al rondgebeld bij de lokale dierenspeciaalzaken.

Mijn hond is ook niet gewoon om elke dag rauw te eten. Vroeger kreeg hij ongeveer om de 2 weken eens een runds-been met vlees aan en af en toe gekookte rijst met gekookte groenten en gekookte kip of vis.

Als iemand mij een goed recept kan geven om hem dagelijks KVV te geven dan wil ik dit zeker eens proberen. (met recept bedoel ik een duidelijk uitleg van wat wel en wat niet mag en de hoeveelheid vlees-groenten-eventueel rijst, een uitleg voor iemand die er niets van kent)
Maar is het nog verstandig om op deze leeftijd nog te veranderen van eetgewoonte?
Door BAC
#2714117
Ik begrijp niet echt waarom je je vraag hier steld, en niet op een brokkenforum.
Brokken zijn slecht. Je kunt het vergelijken met elke dag pizza met een vitamine pil eten, ga jij dat zelf lang volhouden denk je?

Granen, die maken de gewrichten stroef en star, en maken de nieren ook gratis en voor niets kapot.
En dit is echt nog maar het topje van de ijsberg.
Als ik jou was zou ik hier gewoon eens rond gaan lezen, en die zak brokken heel snel dumpen bij het chemisch afval.

http://www.dierbewust.nl/wp-content/upl ... rokken.pdf
miekjevdv schreef: Vroeger kreeg hij ongeveer om de 2 weken eens een runds-been met vlees aan en af en toe gekookte rijst met gekookte groenten en gekookte kip of vis.
Dan mag jij van geluk spreken dat jou hond, met een brokkenmaag, dus heel hoog PH (Vergelijkbaar met water zelfs!) nog leeft, zelfs een vers vlees gevoerde hond met een zeer laag PH (Tegen zoutzuur aan) heeft hier moeite mee en kan levensgevaarlijk zijn.

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 801.0.html
Door miekjevdv
#2714282
Ik heb mijn vraag over Puur spieropbouw op dit forum gezet omdat het een apart vragen plaatsje had over alternatieve geneeswijzen.


Had ik vroeger geweten dat er ook mensen en forum's waren waar mensen KVV gaven aan hun hond.

Toen ik mijn hond kreeg was ik bijna 17jaar en op die leeftijd ben je niet bezig met vers eten maken voor je hond. Dus val mijn niet zo aan dat ik het toen niet goed gedaan heb, maar ik wist toen niet beter.

Dit is mijn (en iedereen hier in huis) eerste hond en ik volgde gewoon de instructies van de dierenarts op. Die mij zei dat ik brokken van Hill's of Eukanuba moest geven. Ook omdat ik iedereen ken die een hond heeft altijd brokken gaven en die honden deden het er goed op.

Later toen ik ouder was en er meer over ben beginnen lezen kreeg hij brokken van Wolfsblut en Taste of the wild.

Door er nu (na zijn nierproblemen) nog meer over te lezen ben ik er maar achter gekomen dat KVV eten voor de hond het beste is.

Dit ga ik zeker doen bij mijn volgende hond.

Ik ga ondertussen verder lezen op dit forum of het nog zinvol is om nu nog over te schakelen op KVV.

@Senta: Dat runds-been at hij wel nooit op, hij at enkel het vlees ervan en vanaf dat het vlees ervan was liet hij het been liggen en gooide ik het direct weg. Die gekookte rijst kreeg hij echt maar heel af en toe. Gekookte en zelfs rauwe groenten kreeg hij regelmatiger. Hij mag alles van groenten en zelfs fruit. Wanneer ik groenten aan het kuisen ben om eten voor hier thuis klaar te maken staat hij nog altijd te zagen voor een stukje. En hier ben ik blij om dat hij gekookte en rauwe groenten mocht, want dit was het enige wat ik er na zijn nierproblemen in kreeg en door gekookt zoete aardappel en butternut pompoen onder zijn nierbrokken te mengen heb ik hem terug aan het eten gekregen. Dat gekookte zoete aardappel en butternut pompoen goed is voor honden met nierproblemen heb ik zelfs nog van dit forum gehaald.

Maar is het dan ook niet gevaarlijk om mijn hond, met een brokkenmaag, nu nog over te schakelen op KVV?

En nu ga ik hier op het forum verder zoeken naar menu's voor honden met nierproblemen en ben ondertussen ook nog aan het zoeken om hier in belgië aan KVV te geraken.
Door miekjevdv
#2714329
Ik ga het wel heel rustig aan doen. Zodat hij er niet teveel last van ondervind in het begin.

En ik ga ook voor de volledig samengestelde voeding, zoals van Carnibest, alaska, enz...

Want om het zelf samen te stellen heb ik een beetje schrik dat ik het verkeerd ga doen.
Door BAC
#2714466
Die merken die jij noemt zijn helemaal niet volledig, sterker nog ze krijgen hoe dan ook tekortten op die brokken.

Op het etiket staat wel een leuke analyse, maar dat is voor het bakken en braden. Blijft dus een stuk minder van over, en om het weer enigsinds recht te trekken gooien ze dr wat ijzerslijpsel in,(Jij wil toch ijzer?)  stukkies krijt,(Jij wil toch kalk?)  wat landbouwgif (Bha/Bht) om het houdbaar te maken.....Maar goed dit staat ook in het artikel.

Lekker KVV gaan geven, cold turkey, gun dat oudje een tweede jeugd. Echt je zal niet de eerste zijn. Succes ik denk dat je hier ander niet echt geholpen zult worden.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door