Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Esther-M
#2712921
Vanavond weer een vriezer lade vol  met Kvv en barf binnen gekregen.
Ik wil de combinatie kvv en barf geven omdat dit voor mij het makkelijkste is ivm mijn werk.
Ik ben nog een beetje aan het uittesten welke merken ze het lekkerste van kvv vinden maar tot nu toe heb ik van tinlo, haaksbarf , carnibest  en carnivoer. 
1x per dag kvv. Heb verschillende smaken zoals lams, paard, eend , konijn , kip en natuur.
1x per dag barf zoals : 1x per week hele sardines,
                                  1 a 2 x per week orgaan ( hart , lever of nier) ,
                                  3 a 4 x per week spiervlees zoals paard, rund en kip.
                                  1x per week kipvleugel
en dan voor de nacht : afwisselend kuiken of kippennek.

Is dit een goed menu voor ze ?
Ik speel nog wel een beetje met hoeveelheden. Ody weegt 5,5 kilo en Xeon 5 kilo. Ody is voor het oog te dik ( luiert liever op de bank) en Xeon kan wel wat aankomen ( is heel actief ). 
Van kvv heb ik plakken van 250 gr gesneden en dat verdeel ik ( Xeon meer dan Ody ) en van Barf  porties van 100-150 gr.
Ik had ook geiten repen binnen gekregen maar vond daar erg veel vet aan zitten. Heb de helft eraf gesneden dus weinig over gehouden.
Weet niet of ik dat de vlg keer nog bestel.
Volgende keer wil ik ook muis bestellen , had helaas nu geen plek meer in de vriezer.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2712933
Ik denk datvje de verhoudingen helemaal scheef trekt.
Een kvv zit alles in bepaalde percentages in.
Orgaan zit er meestal ruim voldoende in ga jij dat zelf ook nogeens als barf geven, komt dus je percentage veel hoger.
Dan wil je 1x per week kippenvleugel geven. Word je bot percentage veels te Laag.

Als je alleen kvv voert is dat in goede verhouding. Maar doordat je gaat combineren kloppen de verhoudingen niet meer.
Beter is dan om bv in het weekend barf te voeren en dan compleet. Dus vleesbot orgaan (niet teveel want zit meestal ruimvoldoende in kvv) en spiervlees. En op dagen dat je werk kvv.
Door Shanti en co
#2713247
Als je op deze manier barf wilt voeren zou ik eerst een menuutje maken voor 6 dagen (hele sardien is compleet dus tel je niet me) en dat dan verdelen over de 6 avonden.
Afhankelijk van hoe goed je vleesbot bevleesd is geef je 40-50% vleesbot, 15-20% orgaan (omdat je al kvv voert zou ik max 15% orgaan voeren) en voor de rest spiervlees.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2713538
Je vleesbot is veel te weinig maar je hebt ook veel kans dat je katten op de vleesbotdagen gaan verstoppen, omdat het dan net (samen met de kvv) te veel bot op 1 dag is. 
Ook zou ik, als je hele barfhappen wil geven, er controle op gaan houden hoeveel ze beiden binnen krijgen.
Je spreekt van een kippennek voor de nacht maar als nu 1 kat die helemaal opeet en de andere niets, zit je daar mooi met je verhoudingen.
En de porties die je 's avonds geeft, geef je dan iedere kat zijn eigen bakje? Of kan het zomaar dat de ene zich voleet met het hart en de andere de volgende dag alle lever inpikt? Je kan je wel voorstellen dat dat ronduit gevaarlijk kan zijn als ze echt voorkeuren hebben en die zo uitspelen.  Zowel voor tekorten als voor teveel lever binnen krijgen.

Bij honden kan je gemakkelijk de onderdelen verdelen over de week zoals het je het beste uitkomt, maar katten blijken vaak gevoeliger te zijn aan botgehalte op een dag (ivm verstoppen).  Het kan natuurlijk dat jouw katten er geen probleem mee hebben en dan is dat prima, maar anders zou ik ofwel compleet voeren, ofwel minstens vleesbot met spier of vleesbot met orgaan geven.
En 's nachts nog wat te knagen geven kan, maar is niet noodzakelijk hoor. 
Ik ben hier ook begonnen op 3 maaltijden per dag, maar ze vinden 2 eigenlijk zelf veel aangenamer. En dan eten ze ook beter.
Nu geef ik gewoon elke 12 uur eten.

Een kuiken is net als een sardine compleet en kan je dus buiten je percentage's laten vallen (zoals ook de kvv he). Je kan ze ook onder extra's rekenen. Wat je zelf het aangenaamst vind.
Alleszinds zal je moeten gaan rekenen met gewichten. Dus de kippennekken en vleugels wegen en mooi verdelen over de twee katten.  Zelfde met spier en orgaan.  Anders weet je nooit of ze het mooi binnen krijgen.
Je zou rekening kunnen houden met het orgaangehalte in de kvv, maar dat is het in mijn ogen moeilijk maken.  In kattenkvv is het orgaangehalte trouwens niet altijd aan de hoge kant zoals dat in hondenkvv is, omdat katten meer hart-lever-nier nodig hebben dan honden. 
Ik zou het gewoon opsplitsen en een menuutje maken enkel voor je avondmaaltijden.  Kvv is compleet en houd je dan gewoon geen rekening mee.
Maar vleesbot is dan wel min 40% van je avondmenu en orgaan maar 15-20%, en dat zie ik er nu helemaal niet in...
Door Esther-M
#2713629
Tnx allemaal !

Moet zeggen dat ik het best wel lastig vind om alles te berekenen. Ik ga me er eens flink overbuigen. Zucht.... maak het mezelf moeilijk.
De katten eten ieder op een eigen plek en uit eigen bakje en ze pakken niets  uit elkaars bakje. De bakjes gaan 9 van de 10 x ook helemaal leeg. Toen ze naast elkaar aten pikte ze wel uit elkaars bakje. Hebben ze altijd gedaan ook toen ik nog blik gaf, vandaar apart eten.
Verstoppen doen ze (nog)  niet maar meestal blijf ik er ook even bij als ze 'savonds voor het naar bed gaan nog wat krijgen. Dan ben ik toch nog wat in de keuken aan het rommelen. Ze zijn dan ook best fanatiek naar elkaar met grommen en elkaar in de gaten houden.
Doordat de kippennekken nu best flink bevleest zijn dacht ik dat ze wel aan hun percentages zouden komen met 3 a 4 keer per week kippennekken en 1x kippenvleugel.  De kippennekken heb ik nu verpakt per +/- 75 gram per zakje , voor beide katten 2 nekjes.
Orgaan heb ik niet in de vriezer maar koop ik dan die dag bij de super en wissel dat dan af. Hier hebben ze altijd alles liggen bij de kip afd.

Ik ga me er eens flink over brain stormen
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2714080
Misschien is het helemaal niet zo fout, maar zonder gewichten kan je dat gewoon niet weten.
Weeg eens alles en kijk dan wat je nu geeft in gewichten. Misschien moet je helemaal niet zoveel aanpassen...  :-*
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door