Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Monique77
#2705925
Sinds kort maak ik zelf Kefir dmv bloemetjes in de melk, en vind het superleuk om het proces te volgen en bijkomend voordeel ...
De honden zijn er wild van !! En zelfs 1 kater komt keihard aanrennen als hij hoort dat de weckpot opgengaat  ;D

Nu vraag ik me af, zit er een maximum op de hoeveelheid die je mag geven aan je hond ?
Honden zijn beide rond de 35 kilo ..... Wil ze nl niet overdoseren

Beer (de kater) krijgt elke keer een klein beetje op een schaaltje. Max (andere kater) haalt er helaas zijn neus vooraf, zoals al het rauwe spul  ::)
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#2706027
wat mag weet ik niet maar hier krijgen ze allebei een gewicht van 13 kilo ongeveer 2 eetlepels per dag.

Gaat het nog goed ??/ en vind je het zelf ook lekker??
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2706032
*Marga* schreef: wat mag weet ik niet maar hier krijgen ze allebei een gewicht van 13 kilo ongeveer 2 eetlepels per dag.

Gaat het nog goed ??/ en vind je het zelf ook lekker??
Haha, het gaat geweldig en vind het echt leuk om te doen !! Zeker om te kijken wat er gebeurd na 12 uur, na 20 uur enz
De smaak van de kefir vind ik zelf wel lekker, maar er blijven harde stukjes inzitten (zijn niet echt klontjes maar weet niet hoe ik het moet omschrijven) en dat geeft mijzelf een anti om het te drinken. Had een plastic zeefje bij de Hema gekocht (een trecter met een zeefje erin) maar daar loopt het weer niet doorheen  ::)
Dus de portie van nu doe ik eens wat korter, kijken hoe ik het dan vind gaan  :biggrin2:
Door robbiekomvoor
#2706203
*Marga* schreef: wat mag weet ik niet maar hier krijgen ze allebei een gewicht van 13 kilo ongeveer 2 eetlepels per dag.

Gaat het nog goed ??/ en vind je het zelf ook lekker??
Dan ben ik zeker aan het 'over doseren' :-\,ik doe met 2 liter 2 dagen...de 2 kleintjes van zo'n 9 kg krijgen 1 soeplepel,de herders geef ik 2 soeplepels.
Meestal met wat zeewier,visolie en groente mix.
Door Lizzy
#2706271
Als de kefir dun genoeg is, zou je een kaasdoek kunnen gebruiken om te zeven.

Volgens mij is er niet echt een hoeveelheid kefir die je kunt of mag geven. Gewoon een lekker slobbertje geven.
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2706298
Lizzy schreef: Als de kefir dun genoeg is, zou je een kaasdoek kunnen gebruiken om te zeven.

Volgens mij is er niet echt een hoeveelheid kefir die je kunt of mag geven. Gewoon een lekker slobbertje geven.

Dat is een beetje het punt, bij mij is het elke keer te dik (terwijl ik het maar een uurtje of 25 laat staan)
Dus ik ben nu een beetje aan het oefenen om de kefir wat dunner te houden, maar dan ben ik weer bang dat het effect weg is
Ach ik ben zo lekker bezig, en qua hoeveelheid hou ik gewoon een halve liter per 2 dagen aan voor 2 honden  :)
Door robbiekomvoor
#2706399
Monique77 schreef:
Dat is een beetje het punt, bij mij is het elke keer te dik (terwijl ik het maar een uurtje of 25 laat staan)
Dus ik ben nu een beetje aan het oefenen om de kefir wat dunner te houden, maar dan ben ik weer bang dat het effect weg is
Ach ik ben zo lekker bezig, en qua hoeveelheid hou ik gewoon een halve liter per 2 dagen aan voor 2 honden  :)
Misschien heb je er te veel kefir bloemetjes er in? ;)
Door JoepenLola
#2706475
Het beste is 50 gram Kefir op 0.5 liter melk,of 100 gram Kefir op 1 Liter melk.
Hoe voller je melk ,hoe dikker je Kefir .
Hier wegen mijn Bullen 24,5 kilo en 22,7 kilo en krijgen elke dag 1.5 soeplepel Kefir om op te slobberen.
En Lekker dat ze het vinden :D
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2706478
Ik gebruik ook 50 gram kefir bloemetjes in een halve liter halfvolle melk
Snap er niets van dat het bij mij dus pikkeltjes erin geeft  ::)
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2706518
*Marga* schreef: He jij had het toch gehaald bij mij?

dan heb je dus 100 gram gekregen :D :D :D :D
Klopt, maar ik heb 50 gram weggegeven aan een vriendin die het ook graag wilde proberen, dus ik doe het echt met 50 gram  ;)
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2710383
Heb de laatste keer houdbare melk geprobeerd, en die heeft geen klontjes/pikkeltjes als resultaat !! (ik had het gewoon met halfvolle melk van de appie gedaan  :-[)
Gebruikersavatar
Door winni
#2712764
Ik gooi iedere dag een hele grote klont van die kleine witte stukjes weg. Ik zeef/spoel het wel 4 keer met hetzelfde afgietsel (het waterige gedeelte) om de kefir mooi schoon te krijgen vanwege die witte stukjes. Maar ik gebruik magere melk. Dus dat zal daar dan wel van komen. Het is toch niet de bedoeling dat je die witte stukjes opeet/drinkt? Hetgeen ik drink (en Ziva natuurlijk) is bijna net zo dun als water. Doen wij het dan goed of gooien we juist alle goede ingrediënten weg?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door