Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2708549
Hallo iedereen,

Mijn naam is Benny en met zen allen wonen we in het mooie zuiden

Wij hebben een American Bully xxl (3 x Bodacious bloodline), nu bijna 8 maanden oud en dik tegen de 45 kg.
Gedoopt onder de naam Optimus Prime en vanaf dag 1 onmisbaar in het gezin.

Afbeelding

We willen het beste voor de hond en ik ben me al weken aan het inlezen over kvv en barf, maar zoals meerdere starters zullen ervaren
zie ik alleen maar bomen en geen bos meer. Ik hoor en lees tientallen verhalen die allemaal geloofwaardig klinken maar elkaar ook weer tegenspreken.
We hebben nog voor een week of 3 voer en voor die tijd wil ik men besluit nemen wat onze bigboy te eten gaat krijgen.

ik zie continu verhoudingen staan qua
Spiervlees: minimaal 45%
Bot: 15%- 25%
Orgaan: 15% - 25%

maar ik neem aan dat de leeftijd van de hond, zen activiteit en misschien wel het ras hier een rol in speelt ?
nou is het geweldig dat zo'n beetje ieder merk zen eigen verhoudingen hanteert die volgens wetenschappelijke studies onderbouwt zijn.

dan komt nog eens de hoeveelheid calcium wat je in de gaten moet houden.
de 1 zegt groentes en de ander weer juist niet.

moet ik eerst starten met kvv om de hond te laten wennen aan vers vlees of juist in 1 keer door naar barf ?
Die zegt vitamines toevoegen en de ander zegt nee dat zit al in voldoende variatie vlees met bot.

en dan komt nog het ergste.....welk merk ga ik in hemelsnaam kiezen ?
Zoals ik begrijp zijn er echt wel verschillen in kwaliteiten zowel in kvv als in barf.

Zelf lijkt mij het beste dat ik voor een mooie prijs/kwaliteit kvv ga, die zijn door te combineren met diverse soorten dieren al redelijk compleet.
daarnaast zou ik af en toe een eitje en wat vuile pens kunnen geven voor de darmflora op gang te brengen.
En dan later zodra ik meer info heb doorstarten naar barf.
( Op die manier krijgt men vrouw ook niet meteen horror scenario's  ::) )

Als er mensen zijn die mij het licht kunnen brengen, geprezen zijt gij  ;D
Adviezen tips alles is welkom

Men grootste dilemma op dit moment is de juiste leverancier of het juiste merk te bepalen, we wonen in maastricht.
( zelf in gedachte of kivo petfood of degomeat )

bij voorbaat dank

Optimus Prime
#2708568
Hoi Benny allereerst gefeliciteerd met Optimus Prime en foto's zijn altijd leuk  :D


Je zegt het zelf al, activiteit en leeftijd speelt een rol in de verhoudingen. Een jonge hond heeft vaak een andere behoefte dan een oudje die alleen nog actief is als vloerkleedje he. Ik vond het ook spannend om met mijn pup te beginnen en zag ook eerst door de bomen het bos niet meer. Ben begonnen met kvv (smuldier) wat in veel supers te verkrijgen is, maar wou meer. Smuldier was ik niet zo blij mee vanwege uiteindelijk wat klachten en ben toen maar volledig op zelf samenstellen overgestapt. Als je wilt kun je beginnen met kvv (wat vaak redelijk wat orgaan bevat) en daarnaast Optimus geleidelijk aan kennis laten maken met wat barf hapjes. Uiteindelijk kan je volledig gaan samenstellen als je dat wilt. Je kan ook direct gaan barfen, maar je zegt al dat je vrouw moet wennen he  :P Denk wel dat als je hond direct barft, meer gewend raakt aan kraken en minder moeilijk zal doen over barf hapjes, maar ieders ervaring is anders. Er zijn heel veel lijntjes in de vraag en aanbod naar het zuiden, dus qua spulletjes moet het wel te behappen zijn. Ik woon niet in het zuiden en daarvoor was kvv voor mij (tijdelijk) wat handiger om alle spullen zo naar verloop van tijd te gaan verzamelen. Wat ik je wel wil meegeven is om goed te lezen wat geschikte beginnersbotten zijn en de info in de bibliotheek. Vaak krijg je gratis dingetjes van slagers waar je uiteindelijk niet veel aan hebt als het bijv dragende delen zijn. Door jezelf kennis te geven heb je dus ook de macht om te weten hoe je ongelukken kan voorkomen. Ik ben ook door schande wijzer geworden en gelukkig (op tijd!) niet door schade. Dus schaam je niet voor al je vragen, want we moesten het allemaal een keer leren  ;)
Veel plezier met Optimus Prime en hopelijk nog vele jaren op barf/kvv!
#2708571
Optimus Prime schreef: lijkt me leuk om een foto te plaatsen als ik zou weten hoe ????
Oja foto's moet je ff doen door het volgende:

Eerst een foto op een site voor albums plaatsen en instellen op publiekelijk zichtbaar. Vervolgens de link van de afbeelding kopieren en plakken in je bericht. Dat selecteer je dan.
Naast de youtube knop heb je de mona lisa afbeelding en daar druk je op. Vervolgens kan je als je op bekijken drukt, hopelijk de afbeelding zien. Die onderschrift afbeeldingen ben ik niet in thuis helaas.
#2708576
Lambchop schreef: Hoi Benny allereerst gefeliciteerd met Optimus Prime en foto's zijn altijd leuk  :D


Je zegt het zelf al, activiteit en leeftijd speelt een rol in de verhoudingen. Een jonge hond heeft vaak een andere behoefte dan een oudje die alleen nog actief is als vloerkleedje he. Ik vond het ook spannend om met mijn pup te beginnen en zag ook eerst door de bomen het bos niet meer. Ben begonnen met kvv (smuldier) wat in veel supers te verkrijgen is, maar wou meer. Smuldier was ik niet zo blij mee vanwege uiteindelijk wat klachten en ben toen maar volledig op zelf samenstellen overgestapt. Als je wilt kun je beginnen met kvv (wat vaak redelijk wat orgaan bevat) en daarnaast Optimus geleidelijk aan kennis laten maken met wat barf hapjes. Uiteindelijk kan je volledig gaan samenstellen als je dat wilt. Je kan ook direct gaan barfen, maar je zegt al dat je vrouw moet wennen he  :P Denk wel dat als je hond direct barft, meer gewend raakt aan kraken en minder moeilijk zal doen over barf hapjes, maar ieders ervaring is anders. Er zijn heel veel lijntjes in de vraag en aanbod naar het zuiden, dus qua spulletjes moet het wel te behappen zijn. Ik woon niet in het zuiden en daarvoor was kvv voor mij (tijdelijk) wat handiger om alle spullen zo naar verloop van tijd te gaan verzamelen. Wat ik je wel wil meegeven is om goed te lezen wat geschikte beginnersbotten zijn en de info in de bibliotheek. Vaak krijg je gratis dingetjes van slagers waar je uiteindelijk niet veel aan hebt als het bijv dragende delen zijn. Door jezelf kennis te geven heb je dus ook de macht om te weten hoe je ongelukken kan voorkomen. Ik ben ook door schande wijzer geworden en gelukkig (op tijd!) niet door schade. Dus schaam je niet voor al je vragen, want we moesten het allemaal een keer leren  ;)
Veel plezier met Optimus Prime en hopelijk nog vele jaren op barf/kvv!
bedankt voor je reactie lambchop,

Hier in het zuiden zijn ook redelijk wat hondeslagers te vinden met name ook richting belgie. maar ik vind het lastig om de stap te zetten omdat ik geen garantie heb dat ik de juiste slager uitkies, wil der niet later achter komen dat het rotzooi is wat ie verkoopt. Dus feedback van mensen met goede ervaringen van merken of slagers in het zuiden zouden me al goed op weg helpen denk ik.  ik kan mezelf wel tot vervelend toe gaan verdiepen
( ik ken mezelf ) maar houd mezelf een spreuk voor de geest.....schoenmaker blijf bij je leest.
#2708577
Welkom.
Het lijkt allemaal moeilijker dan dat het is ;)
Je noemde zelf al Degomeat. Die heeft een ruim assortiment zowel kvv als barf produkten.
En goede kwaliteit maar zeker de lijntjes zit veel bij die nog beter en goedkoper zijn.
En heb je de rekenhulp gevonden, daar heb je een hele goede richtlijn.
Succes alvast. Oja en hier zijn meestal de vrouwen die verslaafd zijn aan het samebstellen en portionerwen en alles wat met barf te maken heefd. ;D
#2711622
Hoi Thea,  dat geluk heb ik helaas niet. ben al blij als mijn vrouw een tosti maakt ahhahaha.
je zegt degomeat al een goede leverancier is maar er nog zeker betere en goedkopere zijn ( je maakt het we spannend zo )
maar welke zijn dat dan ? welke zou jij mij aanraden ?
#2711646
Nee ik zeg dat de lijntjes vaak beter en goedkoper zijn ;)
Lijntjes zijn vleesaanbiedingen hier op het forum onder Vraag en aanbod.
Er zijn ook verzamelgroepen per regio. Dan kan je samen bestellen en heb je meestal geen bezorgkosten en hoef je niet ineens voor bv 60 euro te bestellen.
Kijk maar regelmatig bij vraag en aanbod. Nu met de zomer is het wel iets minder omdat sommige hele dagen aan het rijden zijn met vlees en dat is met deze temperaturen niet fijn ;)

Toen ik begon met vers had ik zoiets ja maar ga bv geen kuiken geven. Of vis in stukken snijden. Nu zaag ik een zalmkop doormidden, krijg mijn hond 1x per week een halve schapenkop.
Portioneerd al het vlees en maal voor de katten en 1 hond.
Er gaat geen dag voorbij dat ik niet aan vlees voor de dieren denk of er mee bezig ben.
Dat kan het menu veranderen zijn , vlees drogen , malen, hier lezen of al denken wat kan ik volgende x bestellen.
Ben dus zwaar verslaafd. ??? ;D
#2711670
a zoo bedoel je ik, dan ga ik eens bij vraag en aanbod snuffelen.
Volgens de tabellen moet ons hondje nu ongeveer 1.2 kg vers voer eten (en dan ben ik nog voorzichtig )
dus aan die 60 euro per bestelling kom ik wel hahahaha.

ik ga eerst maar eens aan de kvv maar voor je het weet sta ik ook te zagen  ;D
#2711676
Welkom hier! Ik woon aan de andere kant van het land dus heb verder geen advies..
Maar wil toch even zeggen dat Optimus Prime wel een hele grappig naam is voor een hond.  ;D
Moest er wel om lachen.. Leuk!!

Leuk dat je ook over gaat op kvv&barf!
#2711680
hey hylos, de naam is echt cool  8) . ik probeer een foto te uploaden maar das niet de simpelste opgave op dit forum.
heb het al geprobeerd vanuit men facebook maar das ook geen optie. zou al apart ergens op internet een foto moeten plaatsen en die weer
naar deze site linken.....beetje veel poespas
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door