Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#2711613
Weet iemand hoe dat precies zit???

Sammy heeft in de laatste 4 maanden 2 TIA's (en 1 kleintje) gehad, tenminste waar ik bij ben geweest  :'( :'(
Sindsdien is ze qua gedrag veranderd, na haar eerste TIA was ze al blafferiger geworden en had ze meer last van stress, na haar laatste TIA is het echt paniek geworden.
Ze heeft het niet dagelijks maar wel meerdere keren per week en is echt in paniek. Dit uit zich in heel erg blaffen, hele lage houding en mocht er een onbekende langs lopen, langs fietsen dan heeft ze ook redirectie gedrag en moet ik echt voorkomen dat ze hapt/bijt  :'( :'(

Is dit blijvend??? Zou dit nog overgaan??
Ik kan er niets over vinden op internet, misschien dat iemand hier dat weet??
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#2711623
*Dorothea* schreef: Het komt mij niet bekend voor.
Kan ze nog wel goed zien?
Nou ja, ik denk zelf niet zo goed meer.
Ze raakt voornamelijk in paniek als er ineens iemand van de zijkant in haar blikveld komt of als mensen/ dingen van voren komen (of als ze denkt ineens iets te horen)  :-\ :-\

Ik zit nu wel op een punt dat ik twijfel of het op deze manier nog wel leuk is voor haar  :'( :'( :'(
Vandaar ook mijn vraag of het misschien tijdelijk zou kunnen zijn.
Wat ik begrepen heb, maar dat kan ik ook fout hebben, is dat ze bij TIA's ook litteken weefsel aan de hersens kunnen krijgen. Als dat op een bepaald gebied zit zou het blijvend moeten zijn........maar zoals gezegd, ik kan er niet veel over vinden  :-[
Door smulpaap
#2711629
Is het niet gewoon de leeftijd en het oud(er) worden ..... Ik bedoel dan de schrikreactie he ?
Noa heeft dat nl ook . Als ik hier over het dijkje wandel en er komen mensen of fietsers die haar vanachteren naderen dan schrikt ze ook
En kan ze van schrik dus ook hap zeggen . Wandelaars met goede bedoelingen moet ik ook in de gaten houden , aandoenlijk ... een oude hond , en die wil men aaien
Dat kan dus ook niet (meer ) Noa ziet en hoort goed . Ik heb het in huis ook , als ze bv ergens ligt en ik ben aan het stofzuigen dan moet ik of met een hele grote boog om haar heen , of haar rustig benaderen en even wegsturen . Afgelopen winter kwam ik eens beneden s,nachts , Noa schrok van me en zei hap .... dus in het vervolg eerst maar het ganglicht aan , dan de kamerdeur open en dan pas naar binnen .
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#2711663
Nou ja dat kan natuurlijk ook, maar ze heeft dit sinds haar laatste TIA  :-\
En het is niet alleen 'hap', het is ook paniek.

Gister was ik naar de clubmatch en toen was ze bij een vriendin. Iemand die ze al 7 jaar kent. Ze was daar dus in paniek geraakt en weggelopen. Doet ze dus nooit!!
Door Nugget
#2711684
Een hond zijn gedrag kan absoluut veranderen na een Tia.
Er blijft immers littekenweefsel achter in het gedeelte van de hersens waar de Tia plaatsvond.
Stel de Tia vond plaats in de frontaalkwab, dan kan een dier agressiever worden.
Maar weet je wel zeker dat je hond 2 x een Tia heeft gehad?
Heel vaak wordt het Geriatrisch Vestabulair Syndroom verward met een Tia.
Wat zegt je dierenarts?
Door suzanne 1
#2711708
Rossi heeft 2x een tia gehad die wij gezien hebben. Rossi is er agressiever van geworden. Wou in eens 1 van onze honden vermoorden...zo vanuit het niks. En als wij er dan tussen sprongen beet ze ook gericht naar ons.  Nu zitten ze dus apart als wij er niet zijn. Al moet ik zeggen sinds we vitamine B complex geven aan haar dat ze er geen last meer van heeft gehad *klopt af*
Bij Rossi gaat het nu dus veel beter. Ze is nu al 2 maanden niet meer agressief geweest, is vrolijker. Dus denk zeker dat het langzaam maar zeker beter kan gaan. Al is Rossi 7 en Sammy natuurlijk ouder dus gaat het herstel ook langzamer. Plus dat je idd de ouderdomsverschijnselen erbij hebt. Heel moeilijk....sterkte voor jou en voor haar!
Door Marlou-Kamiel
#2711728
wat gebeurde er bij op het moment van de `toeval`, `tia`?

Bonnie heeft een aantal malen een nystagmus gehad. een rare oogbeweging..
geen idee wat dat nu geweest is? was het een `hersending`, tia?, was het een aanval van draaiduizeligheid? (meniere bij mensen)
ik heb nog steeds geen idee? en Utrecht en andere dierenartsen net zo min..

omdat bij Bonnie de situatie erg complex is heb ik geen idee waar het vandaan komt maar ze is in elk geval anders gaan horen (kliko en onweer wordt niet meer tegen geblaft). dat kan door de gentamycine komen. maar ook door die `toevallen`
daarnaast heb ik het idee dat ze ook anders ziet, maar dat weet ik niet zeker
in de auto blaft ze naar voorbijrijdende fietsers, wandelaars. dit deed ze vroeger ook, oud gedrag dus dat er helemaal uit was. maar nu toch terug. maar is het oud gedrag of is het door slecht zicht??

ze is niet agressiever geworden, eerder liever
en paniek is er bij haar eigenlijk nooit geweest bij deze `toevallen`. gelukkig!
haar verlatingsangst is wel weer erger geworden.. maar dat kan natuurlijk door de hele toestand komen die geweest is, waaronder natuurlijk 3 weken opname etc.. en ik die daarna 24uur per dag bij haar was. ze hangt heel erg aan me............
het kan ook zijn omdat ze minder hoort en ziet..
heel lastig om te zeggen waar het nu aan ligt
wel blaft ze meer en sneller en vaker
ik was afgelopen weekend bij vriendje en de honden zijn nu voor de derde keer mee geweest
in de nacht blaft ze de boel bij elkaar omdat wij boven slapen en de honden beneden :-\
ze vindt dat écht moeilijk.. (dus hebben we de matrassen gezellig in de woonkamer gelegd en fijn met zn allen beneden geslapen :biggrin2:)

tijdens die `toevallen` was Bonnie gelukkig ook niet in paniek. (ik wel want je hebt geen idee wat er gebeurt en ik dacht echt dat ze dood ging. het ziet er eng uit dat draaien met de ogen). ik praatte tegen haar en hield haar vast
na de toeval was ze eigenlijk vlot weer oke en normaal. en toch, daarnaast heb ik het idee gehad dat ze in de tijd erna toch nog weer meer zichzelf werd
het gaat om hele kleine dingetjes en ik kan het niet goed uitleggen. maar in de tijd lijkt ze dan toch `beter` te worden

ik begrijp heel goed hoe moeilijk dit voor jou is met Sammy en wil je dan ook veel sterkte wensen! :-*
Door Marlou-Kamiel
#2711740
Jessica, ik heb net je topic over de tia`s gelezen.. pff..
ik weet precies hoe je je voelt :'( als zoiets gebeurt
het is echt schrikken en je bent echt machteloos..................
het idee dat je hond in je armen NU doodgaat... dat herken ik helaas
gelukkig gebeurt dat dan niet maar toch, je denkt het wel

ik hield haar vast en praatte tegen haar
raam open voor frisse lucht, muziek uit, felle lampen uit.. dat soort dingen
het moeilijk is natuurlijk dat ze ook zo`n aanval kan krijgen als jij er niet bent
zeker als je hond ook nog eens in paniek is is dat echt niet wat je wil
ik ben er dan ook bang voor nog steeds om haar alleen te laten
het vertrouwen komt wel weer terug maar het duurt lang

de tip van vitamine B ga ik overigens zeker ter harte nemen!
eens kijken wat Leida Visee er van zegt (volgens mij heeft zij het eerder ook wel eens genoemd)
ik hoop dat Sammy en jij geen last meer zullen hebben van deze vreselijke `aanvallen`!
hou jullie taai!!
Door charmed
#2711884
Prudence heeft tussen 2 en 4 jaar meerdere Tia's en een hersenbloeding gehad. Ze is daardoor wel veranderd, maar door toevoegingen van Vitamine B en supplementen, is een groot deel van de verschijnselen verdwenen. Ze kon daarna amper meer lopen, wist niet meer hoe ze in en uit de mand moest stappen, agressiever, bang voor honden (die komt met regelmaat nog terug). Als ze zich wat minder voelt dan is die laatste er nog wel eens, en ook het agressieve komt in die periodes terug.
Door suzanne 1
#2711893
Toen Rossi een tia had leek het net of ze een mega niesbui had. Normaal zit er dan wat tijd tussen de niezen maar hier niet. 1 oog draaide weg en toen viel ze zo om. Dit is de keer dat we gezien hebben. We hebben
haar toen laten checken en toen bleek dat ze idd een tia gehad had. Zelf twijfelde ik eerst nog omdat het ook een giga niesbui geweest kon zijn ondanks dat het niet goed voelde. Maar haar gedrag snapten we toen ook beter.
Rossi was altijd de stabiele hond in de roedel. Als ik een hond bij de uitlaatservice had die steeds aan het klieren was naar andere honden nam ik Rossi mee, die regelde dat super, vaak hoefde ze alleen maar te kijken. Van de een op de andere dag was dat weg, klapte ze er soms zo bovenop, was sneller bang voor honden en haar 'blik' deed het niet meer om respect af te dwingen. Toen heeft ze dus haar 1e tia gehad. De 2e? (misschien heeft ze er meer gehad) was bijna een jaar later. Rossi is een beetje raar gebouwd en loopt dus ook anders dan andere honden maar daar is eigenlijk niks aan veranderd.  Ze heeft wel heel veel baat bij de vitamine B complex en de doils visolie
Door charmed
#2711899
Sammy1980 schreef: Nou ja dat kan natuurlijk ook, maar ze heeft dit sinds haar laatste TIA  :-\
En het is niet alleen 'hap', het is ook paniek.

Gister was ik naar de clubmatch en toen was ze bij een vriendin. Iemand die ze al 7 jaar kent. Ze was daar dus in paniek geraakt en weggelopen. Doet ze dus nooit!!
Is ze niet met die laatste TIA dat ze nog slechter ziet of hoort? Ik zie het bij Whisper, die heeft geen Tia's gehad, maar die heeft het na de eerste operatie die ze had, dat ze ineens schrikachtig is als je er langs loopt. En zo heeft ze nu wel meer dingen waarvoor ze schrikt.  Zij is nl. sterk achteruit gegaan met gehoor en zicht na die operatie.
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#2712274
Nugget, we zijn er bijna vrij zeker van dat ze een TAI heeft gehad. De 'aanvallen' duurde wel 1,5 tot 2 uur maar zodra ze over waren en Sammy een nacht had geslapen was ze ook weer helemaal bij. Ze is bij de laatste ook gecontroleerd door de DA en ook daar gaan ze van een TIA uit.

Suzanne, oke jij hebt het ook ervaren dat ze dus qua gedrag veranderen  :-\ :-\ Ze krijgt al vitamine B maar dat werkt nu dus helaas niet meer voldoende.
Gister was ik lekker de hele dag thuis met haar en ze heeft gister een rustige dag gehad zon der blaffen of paniek.

Marlou-Kamiel, Dat heel erg aan mij hangen dat herken ik nu wel inderdaad, ook Sammy loopt de hele tijd achter mij aan. Ik heb sinds een jaar een vriendin in huis en ook zij is een stabiele factor voor Sammy.

Charmed, het kan zeker zijn dat Sammy sinds die laatste TIA minder ziet, horen ga ik niet uit omdat ze wel reageert op mijn stem of andere geluiden.

Voor nu overheersen gelukkig nog haar goede momenten, hopelijk blijft dat nog zo!!
Door Lizzy
#2712313
Nugget schreef: Een hond zijn gedrag kan absoluut veranderen na een Tia.
Er blijft immers littekenweefsel achter in het gedeelte van de hersens waar de Tia plaatsvond.
Stel de Tia vond plaats in de frontaalkwab, dan kan een dier agressiever worden.
Maar weet je wel zeker dat je hond 2 x een Tia heeft gehad?
Heel vaak wordt het Geriatrisch Vestabulair Syndroom verward met een Tia.
Wat zegt je dierenarts?
Dit is exact wat mij is geleerd.
Door charmed
#2712546
Sammy1980 schreef: Suzanne, oke jij hebt het ook ervaren dat ze dus qua gedrag veranderen  :-\ :-\ Ze krijgt al vitamine B maar dat werkt nu dus helaas niet meer voldoende.
Gister was ik lekker de hele dag thuis met haar en ze heeft gister een rustige dag gehad zon der blaffen of paniek.
Kun je nog wat met de dosering vitamine B omhoog? Geef je een complex waar zeker B1 en B6 inzit?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door