Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Daisy12c
#2709966
Hoihoi,

Hierbij dan toch mijn eerste berichtje (na al veel gelezen te hebben :-)
Sinds een 3tal weken gestart met barfen, en zo ver zo goed.
Heb 3 honden, 1 jack russel. En dan 2 podenco's uit spanje (Flesha, zij was in het begin zeer bang, maar verder wel gezond. Thor, rustiger en een heel stuk groter)
Helaas heeft Thor toen hij uit spanje hier aankwam een operatie aan zijn achterbeen moeten ondergaan, (lange breuk, en iets met de gewrichtsbanden welke hij al jaren in spanje mee rondgelopen zou moeten hebben) Hierdoor heeft hij dus artrose.

Heb mij goed ingelezen, en ben rustig gestart met barfen (1e week enkel kip, 2de week kip met vis, momenteel zitten we op kip,vis, konijn, en lamspens, kwa diersoorten)
Natuurlijk gaan we dit meer en meer uitbouwen tot een goed menu. Jacky wilt nog geen konijn karkas eten (wel de kvv konijn met lange tanden) Flesha dat begint, en thor vind het allemaal wel lekker tot nu toe.
Volgende week gaan we ook eend introduceren :-)
Momenteel zit ik op 45% vleesbot, maar zou dit graag naar 35 of 40% halen. Mag dit? En welke percentage moet ik minimum aanhouden?
Ik wil dit doen omdat ze regelmatig harde poep hebben. (krijtpoet zou wit moeten zijn, maar hier is het geel en toch wel bijna stofachtig)
Geef ik tussendoor 1 dag geen bot, dan hebben ze goede ontlasting...
Het is wat vroeg voor alles te zeggen, de eerste week hadden ze ook wel wat diaree, maar nu is het weer te hard. Zou ik ze best nu op 40% bot zetten?

Dan met Thor, hij krijgt momenteel iedere dag glucobest bij, voor zijn artrose wat te ondersteunen. Nu heb ik hier en daar gelezen dat voor honden met artrose een dieet van 50% of meer groenten en de rest vlees (versta vlees,bot,orgaan enz.. ) beter zou zijn?
Op een andere site lees ik weer andere dingen.. Wat raden jullie aan kwa voer voor een hond met artrose?

Misschien een beetje off topic, maar heeft er iemand ervaring met goudaccupunctuur? Dus dmv een lichte operatie goudstukjes plaatsen voor de pijn te bestrijden?
Ik zit er nl. aan te denken dit te laten uitvoeren bij thor.
Hij kan nog goed genoeg lopen, en de ene dag gaat beter als de andere. Soms heeft hij veel last en ligt hij veel. De andere dag rent en speelt hij weer..
Mank lopen doet hij voor het oog altijd, omdat de operatie zijn beenstand een beetje heeft veranderd.

Alle tips en adviezen zijn welkom!
Ben blij van die brokken af te zijn (al had ik de 1e keer potioneren toch ook wel zoiets van shit :p)
Ben toch altijd maar bezorgd over mijn hondjes ofdat ze gezond zijn en alles wat ze nodig hebben wel binnenkrijgen  8)
Door Lizzy
#2710310
Daisy12c schreef: Hoihoi,

Hierbij dan toch mijn eerste berichtje (na al veel gelezen te hebben :-)
Sinds een 3tal weken gestart met barfen, en zo ver zo goed.
Heb 3 honden, 1 jack russel. En dan 2 podenco's uit spanje (Flesha, zij was in het begin zeer bang, maar verder wel gezond. Thor, rustiger en een heel stuk groter)
Helaas heeft Thor toen hij uit spanje hier aankwam een operatie aan zijn achterbeen moeten ondergaan, (lange breuk, en iets met de gewrichtsbanden welke hij al jaren in spanje mee rondgelopen zou moeten hebben) Hierdoor heeft hij dus artrose.

Heb mij goed ingelezen, en ben rustig gestart met barfen (1e week enkel kip, 2de week kip met vis, momenteel zitten we op kip,vis, konijn, en lamspens, kwa diersoorten)
Natuurlijk gaan we dit meer en meer uitbouwen tot een goed menu. Jacky wilt nog geen konijn karkas eten (wel de kvv konijn met lange tanden) Flesha dat begint, en thor vind het allemaal wel lekker tot nu toe.
Volgende week gaan we ook eend introduceren :-)
Momenteel zit ik op 45% vleesbot, maar zou dit graag naar 35 of 40% halen. Mag dit? En welke percentage moet ik minimum aanhouden?
Ik wil dit doen omdat ze regelmatig harde poep hebben. (krijtpoet zou wit moeten zijn, maar hier is het geel en toch wel bijna stofachtig)
Geef ik tussendoor 1 dag geen bot, dan hebben ze goede ontlasting...
Het is wat vroeg voor alles te zeggen, de eerste week hadden ze ook wel wat diaree, maar nu is het weer te hard. Zou ik ze best nu op 40% bot zetten?
In de regel is het zo dat je vleesbotten dan te kaal zijn. Er moet 50% vlees aan zo'n vleesbot zitten (en ik zie steeds vaker karkassen waar veel minder dan dat aan zit). Of je honden vinden het teveel bot, dat kan ook. Hoe dan ook, ik zou eerst terug gaan naar 40%. En dan kijken hoe dat gaat. Meestal is het overigens ook simpelweg een kwestie van wennen aan het verteren van bot. Lager dan 35% zou ik niet gaan, tenzij de vleesbotten echt totaal kaal zijn.
Dan met Thor, hij krijgt momenteel iedere dag glucobest bij, voor zijn artrose wat te ondersteunen. Nu heb ik hier en daar gelezen dat voor honden met artrose een dieet van 50% of meer groenten en de rest vlees (versta vlees,bot,orgaan enz.. ) beter zou zijn?
Op een andere site lees ik weer andere dingen.. Wat raden jullie aan kwa voer voor een hond met artrose?
Ehhh? 50% of meer groenten? Je hond heeft artrose maar is nog steeds een hond.... En 50% plantaardig voedsel is echt te gek voor woorden! Gewoon een normaal barf dieet voeren is prima voor een hond met artrose. Kun je daarnaast ook nog extra visolie geven van een goed merk.
Misschien een beetje off topic, maar heeft er iemand ervaring met goudaccupunctuur? Dus dmv een lichte operatie goudstukjes plaatsen voor de pijn te bestrijden?
Ja, en niet zulke goede ervaring. Er staan overigens wel wat ervaringen op Barfplaats. Zoek maar eens op goudacupunctuur.
Ik zit er nl. aan te denken dit te laten uitvoeren bij thor.
Hij kan nog goed genoeg lopen, en de ene dag gaat beter als de andere. Soms heeft hij veel last en ligt hij veel. De andere dag rent en speelt hij weer..
Mank lopen doet hij voor het oog altijd, omdat de operatie zijn beenstand een beetje heeft veranderd.
Ik gaf zelf aan mijn hond Corta FX uit de USA. Dat werkte als een speer. En daarnaast gaf ik op een gegeven moment pijnstillers. Waarbij Metacam het beste hielp.
Alle tips en adviezen zijn welkom!
Ben blij van die brokken af te zijn (al had ik de 1e keer potioneren toch ook wel zoiets van shit :p)
Ben toch altijd maar bezorgd over mijn hondjes ofdat ze gezond zijn en alles wat ze nodig hebben wel binnenkrijgen  8)
Mooi zo! En je hondjes krijgen nu binnen wat ze nodig hebben, met brok niet :)
Door Daisy12c
#2710523
Bedankt voor de antwoorden.
Via deze link lees je het artrose verhaal, daar zeggen ze zelfs tot 90% groenten!!
Wat ik er zelf ook wel over vind, doe het liever gewoon zo met een groentenmix, momenteel zit deze op 10% (zelfs zogezegt via ian billinghurst..  http://barf-natuurlijk.nl/billinghurst/ ... .html  )

Ik zal het eens lezen ivm goudaccupunctuur, maar zo te zien heb je er slechte ervaringen mee, mag ik vragen welke?

Laatste keer heb ik besteld bij Lupa diervoerder. Karkassen zijn niet kaal, maar ook niet super bevleesd. Maar ik vrees toch dat het teveel bot is voor me honden (omdat de kippenruggen enz. toch wel goed bevleesd zijn, kipkarkassen en konijn wat minder), en misschien zoals je zegt omdat ze het nog niet volledig goed kunnen verteren. Ga het op 40procent zetten, en dan zien we na een tijdje wel verder.

Wat is die Corta FX juist dan?  Zal dit ook even gaan opzoeken, maar nog nooit van gehoord.
Thor kreeg eigenlijk altijd zalmolie bij, maar deze is nu op dus moet ik weer gaan bijhalen. Moet zeggen dat die glucobest ook wel helpt, maar ik geef iets meer als de aanbevolen hoeveelheid.

2de bestelling is ook al gedaan, kan weer aan de slag voor een maandmenu te maken :-)
Door Daisy12c
#2710801
Bedankt voor de reacties.
Bestellen jullie dat product dan ook via die site?  Heb nl. nog nooit iets internationaal besteld... Maar het is het proberen waard, zou natuurlijk fijn zijn als ik met iemand kon mee bestellen. Of hier ergens in de buurt. (limburg belgie) Misschien zijn er meerdere hier die dat product gebruiken? Graag een seintje dan!

Mijn eerste bestelling was bij degomeat. Maar het probleem daar is dat ze alleen vrijdagsvoormiddag, ergens tussen 10-11uur kunnen leveren..
Dit is voor mij niet mogelijk omdat ik dan altijd werken ben, dus dit kon helaas niet doorgaan. (en onze buren en dergelijke hoef ik hiervoor niet te vragen :-(

Och misschien kom ik wel iemand tegen die hier in de buurt woont en dan kunnen we samen bestellen (lees ik kom het namiddag ophalen lol)
Verder dan die 2 vind ik niet veel leveranciers hier... Maar ga binnenkort eens bij wat slagers langs.

Verder gaf ik smiddags de karkassen als eerste, en dan savonds het vlees. Momenteel geef ik ze nu 1x per dag. Denk dat dit ook beter is voor de ontlasting, want eerst zag ik 1stuk goede ontlasting en daarna hele harde :s.  Vandaag is het pensdag, dus dan zal het met de ontlasting wel goed zitten.
Percentages voor volgende levering:
40% vleesbot  (verhouding 50/50 en anders dit aanvullen met spiervlees)  Goh ik vind dit wel nog moeilijk inschatten, wanneer is de verhouding ook echt 50/50...
10% orgaan waarvan 5%hart, 3%lever en 2%nier.
10% orgaan, pens
30% spiervlees
10% groente

Waarvan bijkomend 2 eitjes per week, en 1x per week a 2 weken vis.

Ik neem aan dat deze verhoudingen dan wel goed zitten? of hebben jullie toch nog advies.
Door Lizzy
#2710932
Daisy12c schreef: Bedankt voor de reacties.
Bestellen jullie dat product dan ook via die site?  Heb nl. nog nooit iets internationaal besteld... Maar het is het proberen waard, zou natuurlijk fijn zijn als ik met iemand kon mee bestellen. Of hier ergens in de buurt. (limburg belgie) Misschien zijn er meerdere hier die dat product gebruiken? Graag een seintje dan!

Mijn eerste bestelling was bij degomeat. Maar het probleem daar is dat ze alleen vrijdagsvoormiddag, ergens tussen 10-11uur kunnen leveren..
Dit is voor mij niet mogelijk omdat ik dan altijd werken ben, dus dit kon helaas niet doorgaan. (en onze buren en dergelijke hoef ik hiervoor niet te vragen :-(

Och misschien kom ik wel iemand tegen die hier in de buurt woont en dan kunnen we samen bestellen (lees ik kom het namiddag ophalen lol)
Verder dan die 2 vind ik niet veel leveranciers hier... Maar ga binnenkort eens bij wat slagers langs.

Verder gaf ik smiddags de karkassen als eerste, en dan savonds het vlees. Momenteel geef ik ze nu 1x per dag. Denk dat dit ook beter is voor de ontlasting, want eerst zag ik 1stuk goede ontlasting en daarna hele harde :s.  Vandaag is het pensdag, dus dan zal het met de ontlasting wel goed zitten.
Percentages voor volgende levering:
40% vleesbot  (verhouding 50/50 en anders dit aanvullen met spiervlees)  Goh ik vind dit wel nog moeilijk inschatten, wanneer is de verhouding ook echt 50/50...
10% orgaan waarvan 5%hart, 3%lever en 2%nier.
10% orgaan, pens
30% spiervlees
10% groente

Waarvan bijkomend 2 eitjes per week, en 1x per week a 2 weken vis.

Ik neem aan dat deze verhoudingen dan wel goed zitten? of hebben jullie toch nog advies.
Die 50% / 50% komt ook niet ZO krap, dat is een beetje een kwestie van natte-vingerwerk-schatten. Een kippennek/eendennek en vleugel is 50% vlees en 50% bot om je een voorbeeld te geven.

Orgaanvlees hoef je niet zo precies uit te specificeren.

Je verhoudingen zijn prima!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door