Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tibbie
#267
Ik heb een bloedtest laten uitvoeren bij een hond (tibbie) die allergisch is, hij krab veel en bijt zich soms op sommige plekken open. :-[

Uit de bloedproef kwam dat hij allergisch is voor:
in hevige mate voor
rundvlees, koemelk en aardappel :o
en ook voor
varkensvlees, lamsvlees, eend, tarwe, soja, gerst, mais , haver en in mindere mate is hij ook allergisch voor rijst. :o :o

Hij mag dus alleen dierenarts brokken eten maar dat is heel duur (6 kg voor 50 euro :o).
Ik dacht direct aan vers vlees voeding. Normaal geef ik altijd duck maar Diablo kan niet tegen versvlees. Hij blijft het alleen maar slikken en eet het niet op en als hij het op eet gaat hij spugen. Toch wil ik iets anders met hem proberen kijken als het bevalt.
Wat vinden jullie hebben jullie een goed idee? Hebben jullie een simpel recept voor mij waarmee ik direct aan de slag mee kan.

Maria
Door Eidos
#268
Jeetje.. das nogal wat joh!!

Ik ben absoluut geen expert in barf en een beginneling met versvoer ( geef dos nu 4 weken carnibest ), dus ik vrees dat ik je niet echt heel veel kan helpen.

Je zou de kip rijst versie van carnibest kunnen proberen, al zit daar wel weer rijst bij in :-/.

Zelf een menu samenstellen lijkt me dus in dit geval gepaster, en dat laat ik aan de echte barfers over ;). Die kunnen vast wel aan de hand van deze gegevens een passend menu voor jou tibbie maken ;D.

Ik wens jou heel veel succes en weet zeker dat je hond met wat hulp van hier een stuk zal opknappen !!

Liefs barbara
Gebruikersavatar
Door chooky
#269
Als ik zo je lijstje lees zou je als eiwitbronnen hetvolgende kunnen proberen:
kip
paard
geit (iets lastiger te verkrijgen, hangt van de turkse slager in je buurt af)
konijn
Dus afwisseling kan je toch nog hebben.
Het orgaanvlees kan je van de kip gebruiken, en vaak zit bij het konijn, als je het van de islamiet haalt, er ook nog lever, nier enz in.
Volgens mij valt hier nog wel een menuutje mee samen te stellen hoor.
Gebruikersavatar
Door chooky
#270
Hoe zwaar is je hond?
dan kunnen we misschien iets specifieker zijn. Heeft het hondje altijd brokken gegeten? Of toch ook duck of ander versvlees?
Door tibbie
#271
Diablo komt uit Australia en is ongeveer 7,5 kilo.
Hij heeft bij de fokker tot 14 weken oud gebarfd. En toen bij ons op vlees en brokken gekomen. Maar dat wilde steeds niet en nu weten we eindelijk waarom.

Hij kan dus nu brokken eten van de dierenarts maar die zijn zo duur en de rest eet af en toe vlees (duck) en dat vind ik gewoon goed voor ze dus daarom zou ik graag een goed recept krijgen om mee te kunnen beginnen en misschien dan wel voor altijd.

maria
Door Lizzy
#272
Uit de bloedproef kwam dat hij allergisch is voor:
in hevige mate voor
rundvlees, koemelk en aardappel :o
en ook voor
varkensvlees, lamsvlees, eend, tarwe, soja, gerst, mais , haver en in mindere mate is hij ook allergisch voor rijst.  :o :o
Tja, jouw hond is wel voor VEEL dingen allergisch zeg! Mijn hemel! Ik zou zelf zelf gaan samenstellen. Ik zou gebruiken: vis (makreel, sardientjes, kabeljauw, wijting, etc.), kip, geit, konijn, etc. En, ik zou gewoon alle granen weglaten! Een hond heeft totaal geen granen nodig....!

De brokken die hij nu krijgt, wat zijn dat voor brokken dan en wat zit erin?

Oh, je kunt ook nog eieren en bijv. geitenkwark geven. Bijv. 2 rauwe eieren per week.

Nou, ik zou dan zelf gaan samenstellen met gepureerde groentes en de vis en vlees en orgaanvleessoorten die er over blijven en deze zoveel mogelijk afwisselen.

Je moet in de gaten houden dat jouw hond ongeveer 15% tot 20% rauwe botten nodig heeft. Je zou dus kippennekken en karkassen en hele sardientjes kunnen geven en dit uit kunnen bouwen met konijnkarkassen, geitenribben, etc.

Je moet ongeveer 15% tot 20% groentemix en fruit geven. En, geef geen groentes uit de nachtschade familie zoals tomaat en aubergine en dus geen aardappel.

Geef daarnaast dus spier en orgaanvlees van kip, geit, konijn, kalkoen en vis.

Geef desnoods wat voedingssupplementen in de vorm van vitamine C en bijv. vis of zalmolie.

Nou, volgens mij kun je hier prima zelf mee samenstellen!

Bouw dit alles gewoon heel langzaam op. Want, je moet voorkomen dat je ineens vanalles tegelijk gaat geven en jouw hond toch ineens een jeuk aanval van het een of ander krijgt. Als je ineens van alles tegelijk geeft, dan weet je dus niet op welk voedingsmiddel jouw hond slecht reageert. Introduceer dus iedere twee weken iets nieuw en houdt bij wat je geeft.

Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
#273
p.s., je kunt dus eigenlijk niet werken met recepten. Je moet gewoon ergens beginnen.... Neem bijv. in de eerste twee weken kip en geef bijv:

's morgens kippennekken en 's avonds groentepuree met kippenvlees.

Als dat goed gaat, geef dan bijv. kippenvleugels (even inknippen) of karkassen en groentemix en bijv. 1 ei.

Geef bijv. ook groentemix met kippenhart en lever (1 keer per week).

Houdt dit twee weken vol. Groente met kippendingen: nekken, vleugels, karkassen, vlees, hart en lever. En, probeer een beetje de "regels" in de gaten te houden. Dus, 15% tot 30% bot, 20% groente (maximaal), spiervlees en bijv. voedingssupplementen.

Introduceer twee weken daarna wat nieuws. Geef bijv. nu geitenvlees. Wissel dat dus af met groentepuree en kip en ei.

Introduceer twee weken daarna vis en wissel nu af met kip, geit en bijv. sardientjes.

Introduceer twee weken daarna konijn en wissel nu af met kip, geit, sardientjes en konijn.

En zo verder.

Snap je wat ik bedoel?

Het zou mij overigens dus helemaal niet verbazen wanneer jouw hond op een gegeven moment weer steeds meer kan verdragen!

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 04 okt 2003, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tibbie
#275
Ik vergeet trouwens te vermelden dat je ook met je groentemix rustig aan moet doen/langzaam op moet bouwen....
Groetjes, Lizzy
Dank je wel voor je antwoord, moet hier mij eens goed in verdiepen. Hoe is het ga doen en waar ik de spullen ga kopen. zijn er ook boeken van te koop op zo iets. dan kan ik mij eens goed inleven.

Hoe maken jullie dan een groentehap voor de hond.

Sorry dat ik zoveel vraag maar ik ben echt een leek op dit gebied. Ik koop altijd alles kant en klaar dus moet wel wennen om dit straks te gaan doen.

Maria
Door Paul_Barte
#276
Tibbie,

Weet je dat ik er geen bal van geloof dat je hond allergisch voor al dit soort dingen.
>>Uit de bloedproef kwam dat hij allergisch is voor:
in hevige mate voor
rundvlees, koemelk en aardappel
en ook voor
varkensvlees, lamsvlees, eend, tarwe, soja, gerst, mais , haver en in mindere mate is hij ook allergisch voor rijst.<<
O.K. van granen is het duidelijk....heel veel honden reageren hier allergisch op maar neem b.v. de rijst. Er is een groot verschil tussen rijst en rijst. Gemalen afvalrijst of een hoogwaardig product zoals gepofte rijst kan een groot verschil uitmaken.
Allergisch voor vlees van rund, varken, lam en eend maak mij heel erg sterk!!
Snap trouwens niet wat varken in het rijtje doet want een hond mag helemaal geen varkensvlees hebben maar dat terzijde.
Het vlees waar het makkelijkste is aan te komen oftewel kip ontbreekt zelfs in het rijtje!! Vreemde zaak.
Wat voor brok krijgt je hond nu?? Capelin en Tapioca van Waltham soms???
Door karin2
#278
Tibbie,

Weet je dat ik er geen bal van geloof dat je hond allergisch voor al dit soort dingen.
>>Uit de bloedproef kwam dat hij allergisch is voor:  
in hevige mate voor  
rundvlees, koemelk en aardappel  
en ook voor  
varkensvlees, lamsvlees, eend, tarwe, soja, gerst, mais , haver en in mindere mate is hij ook allergisch voor rijst.<<
O.K. van granen is het duidelijk....heel veel honden reageren hier allergisch op maar neem b.v. de rijst. Er is een groot verschil tussen rijst en rijst. Gemalen afvalrijst of een hoogwaardig product zoals gepofte rijst kan een groot verschil uitmaken.
Allergisch voor vlees van rund, varken, lam en eend maak mij heel erg sterk!!
Snap trouwens niet wat varken in het rijtje doet want een hond mag helemaal geen varkensvlees hebben maar dat terzijde.
Het vlees waar het makkelijkste is aan te komen oftewel kip ontbreekt zelfs in het rijtje!! Vreemde zaak.
Wat voor brok krijgt je hond nu?? Capelin en Tapioca van Waltham soms???
   
paul jij verwoord mijn gedachten !!!!!
ik vond heel die opsommingslijst ook heel raar !!!!!!!!!
en allergisch voor eend ?????? in welke voeding zit er eend ????????? (tenzij je zelf barft )
kortom ik geloof er niks van van heel die allergietest :-/
hij zal wel een allergie hebben (aan brokken) maar niet wat die DA allemaal opnoemt :-/
dus best zelf barfen ja (waar ik hélaas ook een beginner in ben :-/ maar ik weet door ervaring wel waar honden wel en niet tegenkunnen :koemelk ! nee de meeste honden niet en katten ook niet en een hoop mensen die daar allergisch voor zijn (die allergie had ik jou dus ook wel kunnen vertellen :P varkensvlees geeft een allergie als je er téveel van eet (en is rauw levensgevaarlijk voor honden ) enz..enz....... ik geloof eerlijk gezegd dat jouw DA gewoon zijn dure brokken aan jou kwijt wilt :-/ :-X
liefs karin2
Door roger
#279
<<ik vond heel die opsommingslijst ook heel raar !!!!!!!!!
en allergisch voor eend ?????? in welke voeding zit er eend ????????? (tenzij je zelf barft ) <<


Misschien in "duck-voeding" ??? ???
Door Paul_Barte
#280
<<ik vond heel die opsommingslijst ook heel raar !!!!!!!!!
en allergisch voor eend ?????? in welke voeding zit er eend ????????? (tenzij je zelf barft ) <<


Misschien in "duck-voeding"   ??? ???
Wie weet Roger en is er in het verleden wel een eend over de fabriek gevlogen ;D
Door karin2
#281
<<ik vond heel die opsommingslijst ook heel raar !!!!!!!!!
en allergisch voor eend ?????? in welke voeding zit er eend ????????? (tenzij je zelf barft ) <<


Misschien in "duck-voeding"   ??? ???
euh ??? duck was toch de naam van de hond ???
en die hebben ze hopelijk niet door de versvleesvoeding gedraaid :o :o
en ik denk dat dat wel héél kostelijk word eend in de hondevoeding :-/
;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door