Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door vagebond
#2709834
Hoi, ik heb momenteel een logeetje van ruim 15 jr, teckelteefje. Ken haar al van jongsaf aan.
Ze heeft een hartprobleem en sinds kort dus een plaspil. Eerst 1tje en gister kwam er een plaspil bij.
Bovendien heeft ze sinds een week onsior vanwege pijn in haar rug.
Er zijn foto's gemaakt bij de da en daar bleken wervels niet goed te zitten, vaag verhaal.
Ze krijgt dus furosoral plus sinds vandaag ramipril. De laatste moest erbij anders werkt de 1ste plaspil niet meer.
Zo is mij verteld dus.
Ze plast nu gewoon ook hier in huis, terwijl de deur openstaat, laat het gewoon lopen. Ook hebben we een hondenluik, die voor haar bekend is.
Plaspillen heeft ze omdat ze vorige week benauwd was.
Ze is niet benauwd, overweeg nu om morgen geen plaspillen te geven, kan dat?
Gr. Ingrid
Door charmed
#2709858
Nee, je mag niet volledig stoppen ineens met de plaspillen. Je mag wel iets minder geven, maar dat zou ik in overleg met een da doen. Zeker omdat het een logeetje is. Ik wilst op een gegeven moment precies hoe ik met mijn hartpatientje om moest gaan, maar ik zou toch eerst overleggen met een da. Meestal bij kleine hondjes een kwartje minder zou al uitmaken.

Als plastabletten niet werken, kan je de dosering oplossen in een heel klein beetje water, dan werkt de plaspil veel beter.
Dat deze hond in huis plast met de deur open dat zint me niet, dan moet ze wel heel hoge drang hebben.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#2709905
De hond van mijn ouders kon ook de hele dag naar buiten, maar plaste ook liever in huis. Tenzij wij buiten zaten, dan natuurlijk wel buiten. Het was ook altijd op hetzelfde plekje, wat afgezet was zeg maar. Onder de tafel tussen de stoelen. Ik denk dat hij zich daar veilig voelde.
Zorg voor genoeg handdoeken, die kun oprollen/dubbelvouwen en onder het hondje leggen. Of zorgen dat het buiten gezelliger/veiliger is.
Door hamada
#2709928
met onze hartpatientjes hebben we geregeld meegemaakt dat bij ophoging  van de plastabletten, de eerste dagen (tot max. een week) het moeilijk voor de hond was de plas op te houden. Na een gewenningsperiode waren ze weer even zindelijk, alleen moeten ze dan wel ongeveer een half uur na inname van de medicijnen naar buiten gelaten worden om te plassen.  Verder geen problemen.
Ik zou zelf, zeker bij een logeetje, niet op eigen initiatief gaan minderen. Zeker niet als de reden van extra medicatie was dat hij benauwd was.
Met mijn eigen honden heb ik wel zicht op wat wel en niet kan, en in overleg met de dierenarts weet ik wat de marges zijn van minderen, of kortdurend ophogen. Ik zou zeker contact met de dierenarts zoeken.
Door vagebond
#2710301
Ik heb met de da overlegd. De furosoral hoeft niet meer zolang ze niet benauwd is. Dus blijft die ramipril over.
Net weer een hele plas opgeruimd. Ze is ook suffer als anders. Wil wel eten gelukkig.
Tja, wat de rug betreft, ze loopt al een tijdje strammig, maar wat wil je nou als je al zo oud bent. Nooit iets van pijn gemerkt bij haar.
Gr. Ingrid
Door vagebond
#2711796
We zijn nu een paar dagen verder en ze plast nog in huis, wel minder vaak. Ik geef haar nu alleen een half tabletje rampiril. De andere plaspil is voor noodgevallen, dus als ze benauwd is.
Ze is iets fitter.
Kan het ook door de onsior zijn, dat ze suf is? Die heeft ze ook pas sinds een week.
Ik sprak op de jachttraining iemand die ook een oudere hond aan de plaspil heeft. Zij geeft alleen de plaspil wanneer ze ziet dat de hond benauwd is, dus kennelijk vocht vasthoudt bij de longen/hart. Dat is voor die hond dan een paar dagen in de 5 a 6 weken. Ook die hond plast dan gewoon in huis als ze die plaspil krijgt.
Is dat dan geen optie?
Tja als het mijn hond was, zou ik dat doen. Maar niet met een logeetje natuurlijk.
Ik vrees als Lyma weer thuis is en overal gaat plassen, dat het einde verhaal is.
Ze is ook gewoon niet benauwd op dit moment.
Weet het ook ff niet meer, Ingrid
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#2711819
Dat zou ik dan ook echt met de eigenaar overleggen. Honden kunnen ziek zijn ook zo lang mogelijk verbergen natuurlijk.
Een uiting van benauwdheid kan slechts het topje van de ijsberg zijn terwijl de hond al 3 dagen daarvoor moeite had om zuurstof op te nemen zonder overdreven te gaan hijgen o.i.d.

Ik snap dat het vervelend is dat de hond in huis plast, maar ik denk dat als ze er iets aan kon doen, ze het niet deed. Ik zou overdreven belonen bij plassen in de tuin of de deurmat ofzo.
Tot die tijd, zorgen voor genoeg oude handdoeken.
Door vagebond
#2711877
Yep, ze wordt zo opgehaald, zal de info meegeven, alleen het vrouwtje is al in de 90 en niet echt mobiel meer. Het zal niet gaan meevallen voor haar. Al die kleden die daar liggen.........
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door