Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door cattystyle
#270911
Ik heb zoveel gelezen als ik kan over inentingen, het enige wat ik zeker weet is dat niets zeker is...Volgende week naar de dok en hij weet al dat ik geen cocktail wil. De assistente kent mijn fratsen ook (BARF enzooo, ook al laat ze zich er nooit over uit hoe ze erover denkt), dus zij weet ook hoe belangrijk ik het vind het zo goed mogelijk aan te pakken.

Parvo wordt het sowieso omdat ik een Duitse Herder heb.

Weil wordt het ook, ondanks alle tegenstrijdige berichten.

Maar moet ik nu hondsdolheid doen? Ik weet dat er vossen zitten in het park, want ik heb er een voorbij de flat zien rennen ;D Tess gaat achter alles aan wat rent, dus stel dat ze een keer een vos ziet...hem bereikt en hij bijt haar. Of zo...

Heb niet veel kunnen vinden over het vaccinatiebeleid van vossen, maar is onderstaande een reden het niet te doen???

Vossen
Rabies wordt in Nederland bij vossen sinds ongeveer 1990 niet meer inheems geacht, zodat de kans rabies op te lopen door een vos uiterst klein is.

In Nederland is rabies bij vossen het laatst in 1987 in Zuid-Limburg geconstateerd. Sindsdien worden er jaarlijks honderden vossen afkomstig uit alle windstreken door het CDI onderzocht. Daarbij is sindsdien geen enkel geval van rabies meer aangetoond.
Dat komt omdat sinds een aantal jaren de wilde vossen immuun gemaakt worden door het uitleggen van speciaal aas met een vaccin ('orale vaccinatie').
Ook in Duitsland en België wordt de laatste jaren veel gedaan aan orale vaccinatie zodat ook in de grensgebieden de kans op rabies zeer klein is.
http://www.xs4all.nl/~teledier/ehbo/epg-11g.html

Orale vaccinatiecampagnes in de periode 1988-1992 hebben er voor gezorgd dat rabiës bij vossen niet meer is voorgekomen in Nederland. Alleen (wilde) dieren met abnormaal gedrag worden thans nog onderzocht bij het CIDC in Lelystad
http://members.home.nl/alberthidding/pg ... iessen.htm

Vind dat het toch wel lang geleden is, deze berichten. Vaccinatiecampagnes tot 1992...hoe is het nu dan?

Ik wil haar immuunsysteem zo min mogelijk belasten, dus een cocktail wordt het zeker niet, en ik wil het zo selectief mogelijk doen.

Het gekke is dat ik de katten (de jongsten dan, die zijn nu 5) alleen het eerste jaar heb gedaan en vervolgens nooit meer. Als ze niezen haal ik Echinaforce, is inmiddels twee keer goed gegaan. Als ze na 2-3 dagen nog niezen ga ik naar de dierenarts. Met de katten heb ik er geen enkele problemen mee niet te enten, omdat het zo goed gaat! De oudste is 18! Waarom is de beslissing voor de hond dan toch zo moeilijk...

Na een paar uur lezen in de topics weet ik nog steeds niet wat wijsheid is...
Door Lizzy
#270950
Ja, ik liet niet vaccineren tegen Rabies als ik met mijn hond Nederland niet uit zou komen. De kans dat er een besmette hond in NL rondloopt is nihil. En als ie er dan zou lopen, hoe groot is dan de kans dat jij hem net tegen komt en hij Tess besmet? Nihil. Of minder dan nihil. Overigens, Rabies is ook een beruchte enting. Men vermoed dat deze enting heel vaak gedragsverandering/problemen veroorzaakt....

Overigens heb ik exact hetzelfde met de katten. Ik loop al weer maanden te trutten over de Weil-enting (ik denk dat wij wederom niet gaan vaccineren dit jaar) terwijl ik mijn kat al jaaaaaren niet meer ent. Zonder er ook maar 1 seconde bij stil te staan... maf he?
Door cattystyle
#270982
**De kans dat er een besmette hond in NL rondloopt is nihil. **

Hond? Of vos?

Hm, als je vos bedoelt, dan doe ik het niet. Ik deed het bij Nikki ook alleen als we het moesten (buitenland).
Door Lizzy
#270984
cattystyle schreef: **De kans dat er een besmette hond in NL rondloopt is nihil. **

Hond? Of vos?

Hm, als je vos bedoelt, dan doe ik het niet. Ik deed het bij Nikki ook alleen als we het moesten (buitenland).
Hahaha, ja, ik bedoel natuurlijk een vos ;D
Gebruikersavatar
Door Hitam
#271070
Ik zou niet weten waarom je een Duitse Herder meer tegen parvo zou enten dan elke andere hond. De Duitse herders die ik getest heb, en daar zit er een van mij bij die al vijf jaar nergens meer voor geënt is, die hadden prima titers tegen parvo.
Door Mayka
#271222
[quote="Hitam"]
Ik zou niet weten waarom je een Duitse Herder meer tegen parvo zou enten dan elke andere hond. De Duitse herders die ik getest heb, en daar zit er een van mij bij die al vijf jaar nergens meer voor geënt is, die hadden prima titers tegen parvo.
[/quote]

Mayka was daar één van ;). November 2003 voor het laatst geënt en vorige week prima titers! ;D
Door cattystyle
#271465
Sorry, ik weet niet meer uit welke topic ik het geplukt heb, heb gezocht, maar kan het niet meer vinden.

**Van de Rottweiler en de Duitse herder is bekend dat ze gevoeliger zijn voor parvo dan andere rassen en het vermoeden bestaat dat dat met de black and tankleur te maken heeft.
Ik heb zelf al eens meegemaakt dat een Rottweiler die vijf jaar geleden voor het laatst geënt was toch parvo kreeg. En dat was dus een volwassen hond, normaal gesproken gaan die niet zo snel dood aan parvo, maar deze dus wel.**
Gebruikersavatar
Door sylvia
#271698
cattystyle schreef: Sorry, ik weet niet meer uit welke topic ik het geplukt heb, heb gezocht, maar kan het niet meer vinden.

**Van de Rottweiler en de Duitse herder is bekend dat ze gevoeliger zijn voor parvo dan andere rassen en het vermoeden bestaat dat dat met de black and tankleur te maken heeft.
Ik heb zelf al eens meegemaakt dat een Rottweiler die vijf jaar geleden voor het laatst geënt was toch parvo kreeg. En dat was dus een volwassen hond, normaal gesproken gaan die niet zo snel dood aan parvo, maar deze dus wel.**

Ik denk dat iedere willekeurige hond met een slecht immuun systeem (brokkenhonden dus) sneller een ziekte oppakken en er ook aan dood gaan. Een volwassen hond met een goed immuunsysteem zal niet snel parvo oppakken en er ook niet aan dood gaan. Parvo is namelijk voor gezonde volwassen honden alleen levensgevaarlijk in samenhang met het corona virus
Gebruikersavatar
Door Hitam
#272195
Dat is een quote van mij een paar jaar geleden.
Omdat het bekend is van Dobermanns en Rottweilers dat ze "gevoeliger" zijn voor parvo, dacht men en ik dus ook dat het modelijk voor alle Black and Tan rassen gold. Dat is dus niet zo.
Het is ook niet zo dat Dobermanns en Rottweilers gevoeliger zijn, alleen slaat de enting bij sommigen niet aan.

Afhankelijk van de weerstand kan parvo ook bij volwassen honden dodelijk zijn. Het overlevingspercentage is alleen aanmereklijk hoger dan bij pups.
Door Lizzy
#272258
Even over de rabies vaccinatie en meer info daarover:

http://www.uwdierenkliniek.nl/bib-rabies.html

Kleine quote hieruit:

"Nederland is rabiësvrij. Vaccineren van honden, katten en fretten die uitsluitend in Nederland verblijven is niet verplicht en in principe ook niet nodig.

Maar, als honden in het grensgebied met Duitsland en België wonen of komen, en zeker als ze in contact (zouden kunnen) komen met in het wil levende vossen en vleermuizen, is het raadzaam de betreffende honden te vaccineren tegen rabiës.

Extra zekerheid voor een 100% dodelijk verlopende ziekte, die huisdieren en mensen kan treffen, is geen overdreven luxe.

In dat geval is 1 maal in de 3 jaar vaccineren met een geschikt vaccin voldoende. Het hoeft dus niet ieder jaar, zoals dat wel verplicht is voor reizen naar het buitenland"
Door cattystyle
#274748
**Maar, als honden in het grensgebied met Duitsland en België wonen of komen, en zeker als ze in contact (zouden kunnen) komen met in het wil levende vossen en vleermuizen, is het raadzaam de betreffende honden te vaccineren tegen rabiës. **

Bedankt voor de moeite, Liz. Dit is dan weer zo tegenstrijdig...tja, komt ze ermee in contact...kleine kans.

De dierenarts vond het niet nodig. Uiteindelijk een heel gesprek gehad (helaas had ik niet mijn eigen dok, volgende keer wil ik die dus weer wel, ook al is het voor iets niet "ernstigs" als inenten), probleem is dat ik geen paspoort mee heb gekregen ("kwijt") en dat ik dus geen flauw idee heb (wel gevraagd) wanneer ze voor het laatst ingeent is, en waarvoor. Dus tegen mijn zin maar een cocktail genomen en volgend jaar alleen Parvo en Weil.

Niet helemaal naar wens (of eigenlijk helemaal niet) verlopen dus, maar ik wist het ook allemaal niet meer. Er had een inenting op voorraad moeten zijn die er niet was, die ze gekregen had kunnen hebben in plaats van de cocktail. Mijn standpunt is in ieder geval duidelijk geworden, jammer dat je er altijd zo voor moet strijden bij dierenartsen vind ik. Mijn eigen dok heeft geen kaas gegeten van rauwe voeding, maar ik voelde me toch meer serieus genomen door hem dan door deze nieuwe "aanwinst" in de praktijk. Heb achteraf spijt dat ik hem niet gevraagd heb, als pas afgestudeerde (in ieder geval recenter dan mijn dok), hoeveel dagen ze voedingsleer krijgen op de uni. Dan had ik hem daarmee even om de oren kunnen slaan. ;D
Door Helen
#274788
cattystyle schreef: **Maar, als honden in het grensgebied met Duitsland en België wonen of komen, en zeker als ze in contact (zouden kunnen) komen met in het wil levende vossen en vleermuizen, is het raadzaam de betreffende honden te vaccineren tegen rabiës. **

Bedankt voor de moeite, Liz. Dit is dan weer zo tegenstrijdig...tja, komt ze ermee in contact...kleine kans.

De dierenarts vond het niet nodig. Uiteindelijk een heel gesprek gehad (helaas had ik niet mijn eigen dok, volgende keer wil ik die dus weer wel, ook al is het voor iets niet "ernstigs" als inenten), probleem is dat ik geen paspoort mee heb gekregen ("kwijt") en dat ik dus geen flauw idee heb (wel gevraagd) wanneer ze voor het laatst ingeent is, en waarvoor. Dus tegen mijn zin maar een cocktail genomen en volgend jaar alleen Parvo en Weil.

Niet helemaal naar wens (of eigenlijk helemaal niet) verlopen dus, maar ik wist het ook allemaal niet meer. Er had een inenting op voorraad moeten zijn die er niet was, die ze gekregen had kunnen hebben in plaats van de cocktail. Mijn standpunt is in ieder geval duidelijk geworden, jammer dat je er altijd zo voor moet strijden bij dierenartsen vind ik. Mijn eigen dok heeft geen kaas gegeten van rauwe voeding, maar ik voelde me toch meer serieus genomen door hem dan door deze nieuwe "aanwinst" in de praktijk. Heb achteraf spijt dat ik hem niet gevraagd heb, als pas afgestudeerde (in ieder geval recenter dan mijn dok), hoeveel dagen ze voedingsleer krijgen op de uni. Dan had ik hem daarmee even om de oren kunnen slaan. ;D
Als je niet weet wanneer en of ze geent is, kan je gewoon bij Tannetje de titer laten bepalen.
Mij interesseert het geen bal of mijn DA waar ik naar toe ga voor kleine dingen verstand heeft van voeding. Ik ben de klant en hij doet wat ik zeg, ander ga ik weer. Verder zie ik ook niet in waarom je hem om zijn oren had moeten slaan met de opleiding die hij gevolgd heeft. Daar kan hij niets aan doen en dat deed toch ook niet ter zake. Je kwam toch voor een enting? Als jij van te voren had besloten welke entingen je je hond wilde geven en dat zo gezegd had, dan was dat ook gebeurd. Ik bel altijd van te voren, vraag welke entstof ze gebruiken en of zij bijv. Weil los hebben en van welk merk ze Rabies hebben en zeg wat ik wil dat er gebeuren zal.
Door oebaya
#274946
Lizzy schreef: Even over de rabies vaccinatie en meer info daarover:

http://www.uwdierenkliniek.nl/bib-rabies.html

Kleine quote hieruit:

Maar, als honden in het grensgebied met Duitsland en België wonen of komen, en zeker als ze in contact (zouden kunnen) komen met in het wil levende vossen en vleermuizen, is het raadzaam de betreffende honden te vaccineren tegen rabiës.

Extra zekerheid voor een 100% dodelijk verlopende ziekte, die huisdieren en mensen kan treffen, is geen overdreven luxe.

In dat geval is 1 maal in de 3 jaar vaccineren met een geschikt vaccin voldoende. Het hoeft dus niet ieder jaar, zoals dat wel verplicht is voor reizen naar het buitenland"
België is daar waar het aan Nederland grenst, op een klein stukje na van Limburg, rabiës vrij. Dus rabies-vaccinatie als je in het grensgebied met België woont is ook niet nodig.
Rabiës is wel nodig in het gebied wat ze hier 'onder Samber en Maas' (grofweg het hele Franstalige gebied)noemen, ook voor inwoners van België zelf verplicht.
Nu zijn mijn honden, omdat we veel met ze reizen wel tegen rabiës geënt, maar ik zou het echt niet doen als dat niet zo was. En de vossen lopen met het slechte weer nu hier in de tuin om te kijken of ze een kip kunnen stelen.
gr.
Nicolette
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door