Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#2708769
Aankomende vrijdag krijgen wij een Cane Corso pup van 8 weken. Vanaf volgende week wil ik gaan beginnen met het voeren van BARF aan de pup en mijn 10jaar oude engels/franse bulldog.

Ik heb nu een menu samengesteld voor een maand (dagspecifiek komt nog, nu eerst de bestelling compleet krijgen).

Wat ik nu heb is hieronder te vinden. Wat ik me vooral afvraag is of het allemaal te verteren is voor een pup en een beginner (de afgelopen weken hebben beide KVV gegeten) en of ik mss wat meer kan afwisselen in vleesbot (beginnersbotten dus). Verder is commentaar altijd welkom. Ik wil van t weekend gaan bestellen bij Degomeat.nl

OVerigens heb ik de grootste moeite met het vinden van variatie in spiervlees op Degomeat. Lamsnek is eigenlijk vleesbot, maar zit veel vlees aan staat er. Verder hebben ze eigenlijk alleen Rund en Paard. Geen hert of lamsvlees zonder bot ofzo.

Voeding Haze
Week 1: 600 gr. (8kg)(8wkn)
Week 4: 1000 gr. (12kg)(12wkn)
Gemm pd: 800gr
Eerste maand: +/- 25KG (31 dagen x 800gr)

Maandsamenstelling:
Vleesbot(45%) = 11KG (+/- 350gr pd)
3KG kippennekken
3KG eendennekken
3KG kipkarkassen
2KG wilde konijnenkarkassen

Spier (25%) = 6,5KG (+/- 200gr pd)
2KG Lamsnek met veel vlees
2KG Paardensucade
1KG Paardensnippers
1KG Rundvlees
1KG ?

Pens (10%) = 2,5KG (+/- 80gr pd)
2KG Runderpens
1KG Lamspens

Overige Organen (10%) = 2,5KG (+/- 80gr pd)
1KG Lamshart
1KG Eendenlevertjes
1KG Konijnenorgaanmix (nieren, levertjes, hartjes, longen)

Groente (10%) = 2,5KG
Bloemkool
Broccoli
Wortels
andijvie
waterkers
zoete aardappel
witlof
courgette
sperziebonen
venkel
knolselderij

Overige:
Sardientjes, zalmkarkas (1x pw)
Rauw ei (1x pw)
Knoflookteen (max 3x per week)
#2708828
Bij Degomeat heb ik aan spiervlees ook besteld: kalkoenspiervlees, tam konijnenvlees en bio kipfilet.
Verder heb ik een geitenbout  en een lamsbout van een kilo besteld, daar zit ongeveer 8 ons spiervlees aan.
Ik heb ook lamsnekken, maar vind dit te vet
Het bot van zowel de lamsbout als de geitenbout is te hard voor mijn volwassen Dobermann.
Als beginnersbotten zou je ook nog aan parelhoenkarkassen kunnen denken en kwartels, hoewel ik laatste die vrij duur vind.
Ook de wilde bosduifkarkassen zijn zacht, maar veel honden vinden die yachiebah. ;)
#2708880
Voor een pup zijn beginnersbotten: Kip, konijn, parelhoen, kwartel en eend. De rest komt vanzelf maar geef je pup de tijd te wennen aan vers voer.
De meeste pups hebben nog geen goed ontwikkelde smaak pupillen en eten dus nog alles. En alles wat je nu geeft en er met gemak in gaat is mooi mee genomen toch?

Lees dit nog even goed door:
http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... ps-op-barf

Knoflook gaat bij mij door mn groentemix heen, maximaal 3 teentjes. Ei gaat er ook doorheen, maar dat krijgt ze ook los 2x per week.

Spiervlees: Degomeat heeft prachtig lamavlees, uitstekend spiervlees. Kipfilet kan je overal krijgen, er is genoeg keus aan konijn, haas, eend heeft ie momenteel niet of nauwelijks.
Hun site ligt momenteel uit de lucht, maar ik zal vanavond nog eens voor je kijken.
#2708887
Ik bestel ook regelmatig bij Degomeat omdat ik een bejaarde Bulldog heb die niet alles meer kan eten
Ik heb net als Nugget ook de lams en geitbout en daar komt aardig wat spiervlees vanaf .... Ik zou in jouw geval dus ook eerder kiezen voor de bouten , ze zijn ook veel minder vet
En juist voor een al wat oudere hond dus beter te verdragen . Een Bulldog van 10 jaar kan je gerust oud noemen , dus dat kan ook gelden voor het spijsverteringskanaal (vertering)
Ik weet niet of je oudere hond van wild houd ? Er zijn bv ook patrijzenpootjes . Wild staat erom bekend wat harder te zijn , maar deze pootjes breek ik met mijn handen en ik ben echt geen bodybuilder . Verder zijn er wilde eendenbillen , ook heel goed te doen qua hardheid , en wat Nugget al benoemd de bosduifkarkasjes , die zijn ook zacht .
Kipkarkas .... welke ? De bio-karkassen zijn ook weer wat harder he ? Wild konijn idem , je zou bv eerst kunnen beginnen met tam konijn
Mijn oude Bulldog van bijna 12 jaar krijgt de bio-kipkarkassen niet meer weg . Ik geef haar nog wel de bio-vleugeltjes die zijn goed beveleesd en dat gaat prima . Nekken verdraagt /verteert zij ook niet goed meer . Maar dat zal voor elke hond anders zijn , maar even als voorbeeld he ?
Ik kan dus bij Degomeat nog best gevarieert inkopen voor mijn bejaarde .
#2708889
Bedankt voor het snelle antwoord! Zal iig de lamsnek erafhalen en vervangen door lamsbout, kalkoen en/of konijn. En dan doen we mooi ipv 3 kg kipkarkas, 2kg kip en 1kg parelhoen.

Overigens was ik op zoek naar een plaats waar ik me netjes kon voorstellen, maar zag dat ik een pb had waarin staat dat ik dat in me eerste bericht hoor te doen. Ik zal me eerste post vanavond even aanpassen en me in het kort voorstellen/introduceren.

Wat ik even ben vergeten te melden en wat (logisch) waarschijnlijk invloed heeft op de hoeveelheid botten die ze wegkrijgt is dat haar onderste hoektanden (melktanden dus) zijn getrokken. Dit was nodig omdat haar ene hoektand voor de andere stond waardoor het geheel in de verdrukking kwam. Betekend dit dat ik voorlopig helemaal geen BARF kan voeren? Dat ik langer op beginnersbot moet blijven? Of maakt t allemaal niks uit en gaat t haar alleen wat meer moeite kosten?
#2708937
Mijn Dober eet de vleesbotten echt puur met zijn kiezen. Vanochtend heeft hij een halve gans op, en daar gaat hij dan echt voor liggen, klemt het beest tussen zijn voorpoten, duwt het achter in zijn bek en gaat knagen.....en alles gaat schoon op, zelfs de snavel. :)
Ik zou me meer 'zorgen" maken over of de Cane Corso een schrokop is en dus de vleesbotten in het begin even platslaan met een hamer.
Als hij netjes eet kan je ze gewoon voeren, maar als hij schrokt kan he het spul beter platslaan.
Oh ja, Degomeat heeft ook kalfsvlees met een klein, zacht botje, dat zou je ook kunnen geven.
En wat Smulpaap al zegt, de patrijs is ook vrij zacht, die breek ik ook zo doormidden.
#2708971
Bedankt voor de reacties. Ik heb het een en ander aangepast en dit zou nu de lijst worden:

Haze
Vleesbot(45%) = 11KG (+/- 350gr pd)
3KG kippennekken
3KG eendennekken
2KG kipkarkassen
1KG Parelhoenkarkassen
1KG tamme konijnenkarkassen
1KG Patrijspoten

Spier (25%) = 6,5KG (+/- 200gr pd)
2KG Paardensucade
1KG Paardensnippers
1KG Rundvlees
1KG Kalfsvlees met bot
2KG Lamavlees

Pens (10%) = 2,5KG (+/- 80gr pd)
2KG Runderpens
1KG Lamspens

Overige Organen (10%) = 2,5KG (+/- 80gr pd)
1KG Lamshart
1KG Eendenlevertjes
1KG Konijnenorgaanmix (nieren, levertjes, hartjes, longen)

Mindy eet ongeveer 1/3 van wat Haze gaat eten en ik heb de lijst daarom uitgebreid met*:

Mindy
Vleesbot(45%) = 3,5KG (+/- 350gr pd)
1KG kippennekken
1KG eendennekken
1KG kipkarkassen

Spier (25%) = 1,5KG (+/- 200gr pd)
1KG Paardensnippers
1KG Rundvlees

Pens (10%) = 0,7KG (+/- 80gr pd)
1KG Lamspens

Overige Organen (10%) = 0,7KG (+/- 80gr pd)
1KG Kippenmaagjes


*Betekent overigens niet dat de eerste lijst allemaal voor haze is en de tweede allemaal voor mindy, het moet geschikt zijn voor beide want ik ga gevarieerde dagporties maken.

En ik ga in het begin de vleesbotten inderdaad bewerken met een vleeshamer. Als k merk dat ze er netjes op kauwt en t niet naar binnen slurpt dan ga ik langzaam proberen de botten intact te laten.
Laatst gewijzigd door mind_state op wo 03 jul 2013, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
#2709027
Oh ja, M-S, de groente vries ik in de nasibakjes van de Chinees in. Daar gaat een pond in, eigenlijk meer, maar het zet uit tijdens het invriezen.
Overigens kan je er ook nog verse fijngemalen gember en gemalen zonnebloem en pompoenpitten bijdoen.
Waterkers is vaak erg duur, ik vervang dit meestal door Rucola.
Bietjes vind mijn Dober ook errug lekker!
Succes, ben benieuwd hoe je honden het gaan doen!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door