Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Nadine
#2706658
Hallo allemaal!

Erg fijn dat ik hier mijn verhaal kwijt kan en om over andermans ervaringen met rauw voer te lezen.
Ik heb zelf 6 senior katten en wil ze om verschillende redenen volledig overzetten op rauw voer (kvv).
Heb me de afgelopen maanden verdiept in voeding voor katten en weet inmiddels dat rauw voer het beste is voor ze.
Ben er eigenlijk best boos over dat de meeste mensen gehersenspoeld zijn wat betreft wat goede voeding zou zijn voor katten (en honden).
Veel mensen kijken me raar aan als ik mijn kennis wil delen met ze en vinden me een beetje te fanatiek.
Dus ben blij dat ik hier terecht kan voor vragen en inspiratie.

2 Katers van me, Gijs en Wouter, hebben hun leven lang al diarree. Het zijn 2 broertjes van 11, van Wouter kwam ik er nog niet zo lang geleden achter, aangezien hij altijd buiten poept.
Gijs heeft vele dierenartsonderzoeken ondergaan waar niks is uitgekomen. Verder lijken ze er helemaal nooit onder geleden te hebben wat betreft uiterlijk of energieniveau, maar goed is het natuurlijk niet.
Aangezien de diarree bij Gijs verslechterde, ben ik maar op internet gaan zoeken naar oplossingen.
Ik kwam al snel bij voeding terecht, sommige honden schijnen ook chronische diarree van blik- en brokvoer te krijgen.
Heeft waarschijnlijk met verandering van de eiwitstructuur in de voeding door verhitting te maken.
Graanvrij had ik ook al geprobeerd, maar wilde niet baten, alhoewel het ongetwijfeld beter is dan de Whiskas en Felix die ik vroeger altijd gaf.

Dus ben ik kvv gaan proberen, in het begin was Gijs zo enthousiast dat hij erg veel at. Hij had na een paar dagen redelijke drollen, met gekookte kip had hij dat ook. Maar aangezien er altijd brokjes staan, had hij al snel weer diarree toen het enthousiasme voor zijn kvv weer wat minder werd.
Ik concludeerde dus dat de enige oplossing is om al mijn katten volledig over te zetten op rauw voer. Wil dit ook dolgraag doen, omdat het veel beter voor ze is, maar ze zijn al wat ouder en niet allemaal even dol op rauw, dus dat wordt lastig.

Verder heb ik nog een suikerkatje, de moeder van Gijs en Wouter.
Ze is 15 en wil haar nog lang bij me houden, dus hoop dat het goed voor haar is om die overgang te maken. Ze schijnt juist te kunnen genezen, maar de insuline die ze krijgt (Caninsulin) zorgt voor een snelle daling in de bloedsuikerspiegel en dat vind ik toch wel eng als ze weinig tot geen koolhydraten binnenkrijgt om die daling op te vangen.
Ik zal haar dus veel moeten meten zodra ik de brokjes voorgoed weg haal en 2x daags kvv ga geven, waar ze overigens dol op is.
Heeft er iemand ervaring met een suikerkat, die Caninsulin krijgt, overzetten op rauw voer?

Ben nu al een paar maanden bezig met 2x daags kvv, sommige nog met een beetje graanvrij blikvoer. Daarnaast staan er altijd graanvrije brokjes. Gijs is erg kieskeurig maar ik wil ze verschillende smaken en merken laten eten, dus ik meng momenteel veel en denk/hoop dat dat wel goed komt als de brokjes weg zijn en er dus meer honger is voor het eten.
2 Andere katten van me zijn echte brokjes eters, dus dat wordt een grote uitdaging. De 1 likt alleen van het rauwe voer, maar lust het dus wel. De ander heb ik een enkele keren er van zien eten en wacht verder altijd op de brokjes, maar in mijn optiek lust hij het dus ook.
Over 2 weken heb ik vakantie en ga ik beginnen met volledig rauw, dan kan ik alles beter in de gaten houden, vooral mijn suikerkatje en de 2 brokjes-eters.

Nou, een heel verhaal dus. Op zich heb ik er vertrouwen in allemaal en heb er ook echt zin in. Het houdt me erg bezig en heb speciaal een vriezertje aangeschaft voor het voer. Ik zie nu al verbetering in de vacht van sommige van mijn katten en kan haast niet wachten om een fatsoenlijke drol van Gijs te vinden.

Waar ik nog wat vragen over heb, is de samenstelling van kvv.
Ik geef momenteel Darf (15% eiwit, 15% vet), Carnibest (19% eiwit, 12% vet) en Carnivoer (gem. 34% eiwit en 30% vet).
Nogal veel verschil in eiwit en vet dus, of maakt dit niet uit en zullen mijn katten minder van de Carnivoer gaan eten en meer van de Darf?
Ik vraag me nu af wat de juiste samenstelling nu is en hoe ik dus het beste kan afwisselen.
Ook vraag ik me af hoeveel koolhydraten er nou in kvv zitten, is dit o of zit er altijd wel 1 of 2% in?
Over de verhouding spiervlees/bot/orgaan zou ik ook wel meer willen weten, staat vaak niet vermeld.

Kan iemand mij helpen met mijn vragen? Sta open voor adviezen en verhalen over ervaringen van anderen.
Alvast bedankt!
Door NoaKaj
#2706798
Goed dat je gaat overstappen, ben benieuwd hoe het je afgaat (bij mijn katten was het een proces van jaren, maar ik heb ook niet zo'n "en nu is het genoeg"-moment gehad, het was meer een natuurlijk proces). Diabeetje is lastig. Sowieso ben ik geen fan van 2x per dag eten geven bij een diabeetje. Op enig moment hebben ze het voorschrift veranderd van 4x per dag (2x op het laagste punt) naar 2x per dag maar m.i. levert dat gevaar op juist vanwege dat laagste punt. Misschien is het een oplossing om een vreetschuur voor haar te maken (een kist o.i.d. met een chipluikje dat alleen op haar chip werkt en waarom haar eten staat). Als je van veel koolhydraten overstapt op bijna niks, dan zul je de insulinedosis moeten aanpassen. Goed dat je het thuis in de gaten kunt houden. Ik heb het altijd een enge insuline gevonden door de sterke daling, mijn kat kreeg Lantus.
Door Jacoba
#2707262
Over de juiste percentages, en eventueel gebruik van supplementen, lopen de meningen ietwat uiteen (ook bij de grondleggers van het rauwe voeren). Kijken waar je katten het het beste op doen, is mijn graadmeter. Daarnaast is het uitproberen wat ze wel en niet lusten. Dit zal per kat verschillen.
Handig is natuurlijk als ze allemaal hetzelfde lekker vinden én het ook nog afwisselend blijft  :).

Om een beetje overzicht te houden is het misschien een idee om met één soort en smaak kvv te beginnen. De brokjes weglaten, dat stimuleert niet en is niet goed voor de maag/darm werking tesamen met vers. Met blikvoer kun je ze wel proberen te paaien over te gaan áls dat nodig is.

Ik heb geen ervaring met suikerkatten.
Door Nadine
#2707427
Bedankt voor de reacties, altijd fijn als er meegedacht wordt.

Ik geef nu al ruim 4 maanden 2x daags rauw met voor sommige wat graanvrij blikvoer erbij.
Ik begon met Darf, de favoriet van Gijs en later Carnibest diabetes en Carnivoer.
Van mijn 6 katten is Gijs de grootste rauweter als hij het lekker vind, maar kan erg kritisch zijn. Als ik de brokjes een paar uur weglaat, eet hij alsnog en de laatste tijd lijkt hij bepaalde smaken toch te gaan accepteren.
Zoë likt alleen van haar nat voer, heeft ze altijd gedaan. Met dat rauwe voer dus ook, vaak ook een paar hapjes, dus ze lust het wel.
Toby is gewoon eigenwijs, eet meestal niet mee, maar vandaag at hij toch weer Darf gemengd met graanvrij blikvoer.
Heb hem ook wel eens uit de hand gevoerd, dan lust hij het ook ineens.
De overige katten eten inmiddels alle smaken graag en goed en eten zelfs al minder brokjes, dus ik heb goede hoop wat dat betreft.

Maak me inderdaad wel een beetje zorgen om mijn suikerkatje aangezien ze Caninsulin krijgt. Had me al een beetje verdiept in Lantus insuline, DAassistentie van mijn DA had er nog nooit van gehoord. Bovendien moet je dan dagelijks meten en inderdaad vaker dan 2x voeren (en meten?) of vergis ik me?
Wil zo graag dat ze geneest, ze krijgt nu maar tegen de anderhalve EH 2x daags. Heb gelezen dat rauw voer en Caninsulin alleen samen gaan als het om een lage dosering gaat. Ze heeft nu zo´n anderhalf jaar suikerziekte en is van 2half naar anderhalf gegaan, dus hoop maar dat die verbetering doorzet aangezien ze blijkbaar nog werkzame cellen heeft in haar alvleesklier.
De kans dat ze geneest is in ieder geval groter dan met koolhydraten blijven geven, waardoor ze het juist heeft gekregen.
Op de een of andere manier heb ik de volste vertrouwen in haar, want ze doet alles altijd zo goed, ben altijd zo trots op haar.
Ik zal haar regelmatig meten en haar laagste punt opnieuw bepalen, vind het erg spannend als de brokjes straks weg zijn.
Hoe is het met jouw kat gegaan dan NoaKaj? Is hij genezen m.b.v. Lantus en rauw voer?

Mijn zomervakantie staat geheel in het teken van mijn katjes, heb een soort doel voor ogen en wil er alles aan doen om het te laten slagen. Moet wel voor mijn diarreekatjes en ik weet zeker dat ook de vachtjes van sommige katjes erop vooruit zullen gaan, laat staan wat er van binnen allemaal nog meer gebeurt.

Wat betreft de percentages, had inderdaad al begrepen dat er verschillende meningen zijn, maar vind het verschil in eiwitten tussen Darf en Carnivoer wel erg groot (15 tegenover 34 gemiddeld).
En over de koolhydraten word ik ook maar niet wijzer.
Nog iemand die me iets kan vertellen hierover?
Door NoaKaj
#2707472
In de rijstvrije varianten KVV zit 0% koolhydraten. Bij Lantus moet je inderdaad minimaal 2x per dag meten. Toen mijn diabeetje nog leefde, gaf ik graanvrij maar nog niet rauw. Hij is aan kanker overleden en is niet van de diabetes afgekomen. Hij had het overigens wel in zeer ernstige mate (hij had flink overgewicht door een leven lang teveel koolhydraten).
Door Nadine
#2707525
Sorry van je diabeetje en dat je ook onbewust verkeerde voeding hebt gegeven in het verleden met de overtuiging dat het prima voeding was.
Yari is ook een beetje te zwaar, laatste keer 4 kilo. Heb wel het idee dat ze iets slanker is sinds ik begon met graanvrij en later ook kvv.

Lantus zie ik dan helaas toch niet zo zitten, vind dat meten niet echt een pretje voor Yari en werk full time. Heb ook geen idee waar ik dat kan krijgen. Maar er genezen toch ook wel katten op Caninsulin?

Maar over die koolhydraten hoor ik vaker dat er 0% in kvv zit, maar op de site van Carnivoer staan de analyses per smaak en dan is het vaak 4%. Dat begrijp ik dus niet, verder zit er trouwens toch altijd wel iets van koolhydraten in, al is het een half %? Een kat heeft toch ook een suikerhuishouding?
Door NoaKaj
#2707767
Katten hebben koolhydraten niet nodig voor energievoorziening. In beperkte mate kunnen ze het wel verwerken, van 4% zal ik niet zo wakker liggen. Een te hoog gehalte echter (en sommige brokken halen de 40-45%) leidt tot een overwerkte alvleesklier omdat er veel meer door de alvleesklier geproduceerd insuline nodig is om de glucose, waarin de KH worden omgezet, te verwerken. Gevolg is een sterk verhoogde kans op diabetes. Doet Carnivoer er misschien een beetje rijst in? Dat hoeft niet eens op de wikkel te staan, ik weet dat Bibi het erin doet terwijl het niet op de verpakking staat (nagevraagd bij de producent).

Met Caninsulin gaat katten ook op remissie, maar ik zou daar niet van uitgaan. De kans is het grootst als de diabetes het gevolg is van Prednison of andere cortico's (het beruchte "spuitje tegen de jeuk"). Nadeel van Caninsulin is dat het die enorme ruk naar beneden heeft en een kat een groot deel van de dag boven de niergrens zit. Op termijn gaan de nieren dat niet leuk vinden. Lantus kun je bij de apotheek halen op recept van een dierenarts, maar dan moet Caninsulin aantoonbaar niet goed werken anders mag een da het niet voorschrijven. Overigens werk ik ook fulltime.
Laatst gewijzigd door NoaKaj op di 02 jul 2013, 07:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nadine
#2708400
Dat eerste over die koolhydraten probeer ik nou ook iedereen wijs te maken, maar ze wuiven het weg alsof het allemaal wel meevalt.
Spread the word!!
Heb maar een mailtje gestuurd via de site van Carnivoer over hoe het zit met die 4-5%.
Maakt op zich ook niet uit denk ik, hoop ik voor mijn suikerkatje als ze de ene dag 0 en de andere dag 5% koolhydraten binnen krijgt, maar ben toch benieuwd hoe het zit.

Baal inderdaad van die dip die Caninsulin veroorzaakt, maar ik zal het er mee moeten doen vrees ik aangezien de Caninsulin op zich prima werkt bij Yari.
Ze heeft nooit medicatie gehad, dus zal het bij haar wel door de vele koolhydraten komen dat ze diabetes heeft gekregen, dus remissie moet ik maar niet te veel op rekenen dan.
Alhoewel ik wel denk dat ik er snel bij was met m'n vermoeden van suikerziekte, hoop maar op verbetering dan in ieder geval.
Door marjolijntjuh
#2711427
Over de procenten en dergelijke kan ik je weinig vertellen...

Maar kan je wel vertellen over mijn ervaring met een suikerkat, vers en caninsuline.
Ik heb hier een oude heer lopen van bijna 17 die al 4 jaar suikerziekte heeft (had), en trouw 2 maal daags iets meer dan 1 IE gespoten werd.
Tot bij mij een lampje ging branden, en ik wist dat het anders moest kunnen.
Ik heb Tyson op een maandag (met het idee mocht het mis gaan kan ik bij een DA terecht) cold Turkey overgezet (ook geen insuline gespoten).
Eerst zijn suiker gecheckt (kan zelf bloed prikken en heb zon apparaatje) zodat ik wist wat zijn begin waardes (op nuchtere maag )waren, en toen zijn kvv gegeven.
Die ochtend heb ik ongeveer zijn suiker elke uur nagekeken en toen de waardes redelijk stabiel bleven steeds met steeds meer tijd er tussen, en de volgende dag voor mijn gevoel nog smorgens, smiddags en avonds nagekeken, maar ook toen bleken de waardes binnen de lijntjes te blijven.
Nu check ik zijn suiker helemaal niet meer, heb het apparaatje nog wel in huis voor een gevalletje je weet maar nooit.
Tyson krijgt Haaksbarf en tinlo alle smaken, en sinds kort ben ik bezig met zelf prutjes te malen in de hoop dat hij nog eens zin krijgt om zelf te gaan kauwen (doe het steeds grover).
Toevallig laatst zijn urine nog na laten kijken bij de DA, en hij lekt ook geen suiker meer in de urine.
We mogen heel voorzichtig zeggen dat Tyson geen suikerziekte meer heeft...

Wees voorzichtig met compleet koolhydraat vrij en caninsuline blijven spuiten, had ik dat in mijn geval gedaan was zijn suiker gevaarlijk laag gekomen.
Dus mijn advies is wel regelmatig te checken in het begin
Door Nadine
#2711542
Bedankt voor je reactie, geeft me weer een beetje extra hoop.
En geweldig dat jouw kat geen diabetes meer heeft, hoe lang is het geleden inmiddels en check je zijn suiker helemaal nooit meer?

Twijfel nog steeds om Yari niks te geven als ik overstap of een halfje minder. Momenteel eet ze al grotendeels kvv met nog een beetje graanvrij blik- en brokvoer.
Ze gaat nu al omlaag en zat na bijna 5 uur na insuline-toediening op 3,6.
Nu geef ik haar ook maar 1 1/4 EH en ga haar morgen weer meten, misschien moet ik naar 1 EH gaan, ik schaf vanaf morgen het blikvoer af. Volgende week de brokjes.

Als ze toch al zo laag zit, misschien dan inderdaad maar niks geven afhankelijk van haar beginwaarde wanneer ik haar voer en de brokjes voorgoed weghaal. De avond er voor dan ook maar alvast de brokjes weghalen of nog minder neerzetten.
Regelmatig checken zal ik zeker gaan doen.
Weet je nog wat die beginwaarde van jouw kat was?
Door NoaKaj
#2711606
3,6 is een hypo met Caninsulin, zo laag moet je niet gaan zitten. Als een kat een pre (waarde voor het spuitje) van 10 of lager heeft, mag je geen Caninsulin spuiten.
Door Martine-Tom
#2711757
@Nadine, ben je al bekend met het forum http://forum.suikerkatten.nl/ zo nee zou ik je willen adviseren je daar even aan te melden met je vragen en verhaal. Er zijn daar ook een aantal mensen opgeleid als verterinair diabetes consulentes dus daar kan je heel goed terecht met je vragen  :)
Door Nadine
#2712054
3,6 is inderdaad erg laag, daarom heb ik haar dosering toen met een kwart EH verlaagd naar 1 1/4 EH.
Vandaag zat ze weer veels te laag (2,6!  :o), dus ik ga haar dosering aanpassen naar 3/4 EH. Misschien een grote sprong, maar ik hou haar sprongen niet bij en ben de komende dagen overdag niet thuis.

Ze eet steeds meer kvv en minder brokjes.
Blikvoer heb ik afgeschaft, maar daar at ze ook nog maar een theelepeltje van.
Beetje eng dus wel dat ze steeds zo laag zit/zat, maar ik zie het toch als een goed teken. Als deze lijn aanhoudt, gaat het in ieder geval de goede kant op.

Het suikerkattenforum ben ik al mee bekend en ben daar ook erg goed geholpen met diverse vragen over mijn suikerkatje.
Ben eigenlijk wel klaar voor de overstap.
Vanaf komend weekend gaan de brokjes weg, hoeveelheid was ik al een tijdje aan het afbouwen.
Blikvoer krijgen ze al niet meer en kvv bouw ik nog op.
Toby, de grootste brokjeseter, toont eindelijk wat meer interesse voor kvv, dus ik heb goede hoop.
De eerste dagen zal ik er wat gekookte kip doorheen mengen als lokkertje voor Toby en tegen eventuele verstoppingen voor Toby en Zoë.
De rest is er al aan gewend.

Hoop dat het niet al te warm wordt in mijn vakantie, meestal hebben de katjes dan een stuk minder trek.
Ik zal Yari dus regelmatig en in het begin meerdere keren per dag moeten meten. En die "niet spuiten bij een pré van 10 of lager" zal ik onthouden.
Verder in de gaten houden of ze allemaal genoeg eten, ik begin maar met 120 gram gemiddeld per kat per dag, verdeeld over 2 porties.
Is wel oké toch voor katten boven de 10 jaar?

Ben benieuwd hoe het allemaal gaat verlopen, in ieder geval eindelijk normale ontlasting voor Gijs en Wouter!
Door NoaKaj
#2712078
Zijn het binnenkatten? Ik heb er 9, in gewicht variërend van 3,3 tot 7 kilo, en bij mij gaat er een kilo per dag doorheen zonder dat ze afvallen. 120g zou best veel kunnen zijn.
Door Nadine
#2712121
Ik heb een kattenluik, dus ze komen en gaan wanneer ze willen.
Ze zitten meestal binnen, verschilt een beetje per kat.
Mijn 6 katten variëren van 3,2 tot 4,8 kilo. De 1 mag van mij wat afvallen en de ander mag er wel wat bij.
Misschien 110 gram per kat dan maar proberen, ff kijken hoe snel en of het allemaal op gaat.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door