Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2703639
Hoi,

Weet niet zeker of mijn vraag hier goed staat, maar een collega van mij heeft sinds Hemelvaart een kitten in huis. Kruising pers met boskat. Nu heeft hij al meerdere ontwormingskuren en een antibiotica kuur gehad, omdat hij sinds hij bij hun thuis is al diarree heeft (en achteraf wellicht al bij de fokker diarree had). De kat staat op brok, krijgt whiskas junior momenteel. Zeker de helft van de ontlasting bestaat nu uit diarree en dat was 100%.

Ik heb het met haar haar gehad over vers voeren. Zij staat daar niet negatief tegenover, maar aangezien ik geen verstand heb van katten :-[ even een paar vragen.

- Kan een kat net als een hond zo overgezet worden?
- Is een probiotica verstandig, kan dat bij een kat?
- Ik verwacht dat net als bij hondenbrokken en ook granen in de brokken van de kat zitten. Kan dit een reden van de diarree zijn?

Ik zal haar alvast kvv & katten doorsturen, zodat ze dat alvast kan lezen.
#2703641
Ik vind dit best heftig, in mijn ervaring hebben katten niet snel diarree, maar 2 ontwormingskuren en AB helpen de darmen natuurlijk niet.

Zaak is dat het kleintje zo snel mogelijk nat voer gaat eten, katten drinken sowieso te weinig, en als er dan nog diarree bij komt, gaat de vochthuishouding helemaal niet lekker meer. Ik denk wel dat voer kan bijdragen aan diarree en dat vers vier in principe beter is, maar als er echt iets is met de maag darmen, kan het te moeilijk te verteren zijn, of kunnen de bacteriën schadelijk zijn. Volgens mij is dit vooral bij darmoperaties (en bij fretten ook bij maagzwerwn, ook dan is het slijmvlies niet intact), maar ik zou dat wel in het achterhoofd houden bij het overzetten.

Is het mogelijk dat de collega langsgaat bij een pro-vers DA om hier advies over te vragen? Als het door graan komt is overzetten een prima oplossing, maar een DA kan beter inschatten of het mogelijk schadelijk kan zijn in dit geval (ik denk het niet, maar ben niet helemaal zeker).

Van overzetten bij honden heb ik geen verstand. Katten zijn over het algemeen niet makkelijk met overzetten, maar kittens meestal wel. Er moet wel een paar uur tussen de laatste brokkenmaaltijd en een barf-maaltijd zitten, ivm PH. Bij KVV luistert dat, geloof ik, minder nauw, maar dit katje is al gevoelig, dus daar zou ik het zeker wel doen.
#2703654
Is er getest op Giardia? Dat is een ook voor mensen zeer besmettelijke parasiet die diarree veroorzaakt. Maar ik moet zeggen dat Whiskas ook niet bepaald mee zal helpen, dat is zo'n beetje het slechtste voer dat je kunt geven. Mijn ervaring met een kitten op KVV overzetten is dat ie 2 dagen later verstopping had, maar meneer kwam van normale ontlasting af. Een diarree-kitten zou ik wel direct over durven zetten. Kittens zijn nog niet zulke brokkenjunkies, dus het zou niet al te moeilijk moeten zijn om hem ervan te overtuigen dat het toch echt eten is dat in z'n bakje ligt.

Probiotica kan helpen bij diarree.
#2703792
Ik ben het met Fem eens, dat nu overzetten op vers
fem fatale schreef: Ik vind dit best heftig, in mijn ervaring hebben katten niet snel diarree, maar 2 ontwormingskuren en AB helpen de darmen natuurlijk niet.

Zaak is dat het kleintje zo snel mogelijk nat voer gaat eten, katten drinken sowieso te weinig, en als er dan nog diarree bij komt, gaat de vochthuishouding helemaal niet lekker meer. Ik denk wel dat voer kan bijdragen aan diarree en dat vers vier in principe beter is, maar als er echt iets is met de maag darmen, kan het te moeilijk te verteren zijn, of kunnen de bacteriën schadelijk zijn. Volgens mij is dit vooral bij darmoperaties (en bij fretten ook bij maagzwerwn, ook dan is het slijmvlies niet intact), maar ik zou dat wel in het achterhoofd houden bij het overzetten.

Is het mogelijk dat de collega langsgaat bij een pro-vers DA om hier advies over te vragen? Als het door graan komt is overzetten een prima oplossing, maar een DA kan beter inschatten of het mogelijk schadelijk kan zijn in dit geval (ik denk het niet, maar ben niet helemaal zeker).

Van overzetten bij honden heb ik geen verstand. Katten zijn over het algemeen niet makkelijk met overzetten, maar kittens meestal wel. Er moet wel een paar uur tussen de laatste brokkenmaaltijd en een barf-maaltijd zitten, ivm PH. Bij KVV luistert dat, geloof ik, minder nauw, maar dit katje is al gevoelig, dus daar zou ik het zeker wel doen.
Helemaal mee eens. Ik zou het kleintje niet meteen overzetten op rauw voordat bekend is waar die diarree vandaan komt. Idd. een pro-vers da opzoeken en wel meteen, als het kleintje uitgedroogd is heeft hij eventueel een infuus nodig. En voor nu de brokken en de Whiskas uit het raam gooien en een stinkbl*k zonder granen gaan voeren (wij gebruiken Carni voor de noodgevallen) tot de diarree weg is / de pro-vers da bezocht is.
#2703816
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb alles naar haar teruggekoppeld. Ik hoop dat ze eerst gaat uitzoeken wat de reden is van de diarree en niet zomaar weer ontwormings- en/of ABkuur gaat geven op advies van de DA.  :-X
Ik hoop dat ze in eerste instantie natvoer zonder granen gaat voeren is in ieder geval al beter dan de brokken!
#2705636
Hoi,

Hoe gaat het nu met de kleine?
Ik heb ook ervaring met 2 katten die diarree hebben, hun leven lang al. Het zijn 2 broertjes van 11 jaar, van 1 kwam ik er vorig jaar pas achter aangezien hij altijd buiten heeft gepoept.
Vele DAbezoeken, bloed- en poeponderzoek, prednison en speciaal duur voer heeft tot niks geleid.
Fysiek en uiterlijk lijken ze er nooit onder geleden te hebben, maar goed is het natuurlijk niet en ik zag ook verslechtering in de diarree. Ben me gaan verdiepen in voedsel en mijn ogen zijn inmiddels geopend en ik weet nu dat blik- en vooral brokvoer om diverse redenen helemaal niet goed is voor katten (en honden).
Bij honden schijnt chronische diarree vaker voor te komen en dan blijkt in sommige gevallen dat rauw voer het probeem oplost.
Dat heeft dan te maken met bewerkte eiwitten die door de verhitting van het voer die niet goed verteerd worden.

Ben zelf dus ook rauw voer gaan proberen. Gijs vond het in het begin erg lekker, maar zijn diarree werd nog wateriger.
Na een week zag ik zowaar een redelijk normale drol van Gijs. Dat effect had gekookte kip trouwens ook, maar dan meteen.
Al vrij snel was het nieuwe eraf en at hij ook weer af en toe van de brokjes die er altijd staan.
Zijn diarree kwam toen al snel weer terug. Ik wil nu volledig overgaan op rauw voer, dat is de enige oplossing voor mijn diarreekatjes.
Geef nu al een tijd volledig graanvrije blik- en brokvoeding, maar dat heeft geen effect ondanks dat het zeker beter is dan de gangbare merken.

Het had achteraf een hoop stress en gedoe voor Gijs en een hoop geld voor mij gescheeld als ik meteen met voer was gaan experimenteren. De oplossing blijkt zo simpel te zijn en ik voel me er zelfs een beetje schuldig over dat ik ze al die jaren "slecht" voer
heb gegeven. Heb ook een kat die suikerziekte heeft ontwikkeld, komt zeer waarschijnlijk ook door de (brok)voeding.
Weer een andere kat van me heeft geen kiesjes meer, wat waarschijnlijk ook door verkeerde voeding komt.

Kortom, mogen DAonderzoeken niets opleveren dan is uitsluitend rauw voer (kvv) geven nog een optie om te proberen, maar dat zou ik wel langzaam opbouwen. En hoe jonger de kat hoe groter de kans dat het voer geaccepteerd wordt meestal en zo niet dan blijven aanbieden.
Je collega kan natuurlijk altijd gekookte kip proberen.
Probiotica heb ik ook geprobeerd, verwerkt in brokjes. Leek ietsjepietsje te helpen, maar lang niet voldoende. Dus valt ook nog te proberen.
En AB raad ik ook niet echt aan inderdaad, gaat de weerstand alleen maar meer van achteruit.

Hoop dat je collega hier iets aan heeft. Wat het ook blijkt te zijn, ik hoop dat er een oplossing gevonden wordt en dat die kleine zo snel mogelijk mooie drolletjes gaat draaien.
#2707671
Mijn kater had als kitten ook diarree zodoende ben ik gaan zoeken naar andere voeding anders had ik waarschijnlijk nog steeds aan de brokken gezeten. Ben overgegaan naar kvv en in het begin nog gemixt met whiskas. Ook groene os Sinus Compositum gebruikt. Dit is uiteindelijk goedgekomen. Mijn poes niesde als kitten ook groene os Compositum voor gebruikt. Werkt super.
#2707684
Leuk om te horen dat mijn Gijs en Wouter niet de enigen zijn.
Heb ook wel eens middeltjes geprobeerd ter bevordering van hun ontlasting, maar dat accepteerden ze niet door hun voer.
Gelukkig is alles wat ze nodig hebben gewoon rauw voer, het zijn echte tijgertjes blijkbaar.

Wat betreft dat niezen, mijn suikerkat heeft soms rare aanvalletjes, het is geen niezen, geen hoesten, begrijp het eigenlijk niet.
Misschien vocht in de longen als ik meteen van het ergste uit ga, maar ze heeft geen versnelde of reutelende ademhaling of zo.
Ze niest ook vaak als ze gaat spinnen, lijkt wel minder te zijn geworden trouwens.
Hopelijk verbeterd dat ook met kvv, anders zal ik toch 's naar de dierenarts moeten met haar. Heb alleen geen vervoer, dus DAbezoekjes zijn altijd lastig te regelen.
#2708033
Even een update:
Collega is naar een andere DA geweest. Deze hebben getest op Giardia en dit was gelukkig negatief.
Helaas hebben wij hier in de regio geen provers DA en heeft ze brokken van de DA meegekregen. :P
De kat krijgt deze brok nu bijna een week en is van de diarree af gelukkig.
Ik heb mijn best gedaan voor vers, maar ik ben bang dat deze kat zijn verder leven op br*k blijft staan op advies van de DA.

In ieder geval bedankt voor het meedenken en de reacties!
#2708378
Fijn dat de diarree over is in ieder geval. Je hebt je best gedaan hoor wat betreft dat voer, meer kun je niet doen.
Had ook zoiets met een collega die een nieuwe pup had, ondanks al mijn goedbedoelde adviezen geeft ze toch uitsluitend brok, arm hondje...Dan maar extra goed voor onze eigen diertjes zorgen.

En superbedankt voor de tip over "reversed sneezing" Noakaj, die grijze kat doet me wel een beetje aan Yari haar "aanvalletjes" denken.
Maar ze doet het nog sneller en dan een aantal seconden lang en dan is het over.
Had hier nog nooit van gehoord en had het zelf niet gevonden denk ik. Zou het best eens kunnen zijn, zag net een filmpje van een dokter die het uitlegde en ik zie duidelijk overeenkomsten in houding en triggermoment.
Het is geen astma-aanval, dan gaan ze met een hun kop uitgestrekt laag boven de grond hoesten. Yari doet juist haar koppie omhoog terwijl ze rechtop blijft zitten/staan.
Heb zo het vermoeden dat het toch met haar luchtwegen te maken heeft en dat komt waarschijnlijk omdat ik rook in huis. :-[
Ben bang dat als ik naar de DA ga, dat ze dan prednison gaan geven en dat zie ik niet zo zitten voor mijn diabeteskatje.
Ik kijk het nog wel even aan, zolang het niet erger wordt wil ik me eerst richten op overzetten op kvv.
En ik zet de deur hier wat vaker en langer open om te luchten.

Nou eh..over en sluiten geloof ik, is niet mijn onderwerp.
Ik ga nog een wat reversed sneezing info zoeken...
#2708578
Een da mag alleen iets doen als hij toestemming van jou heeft. Natuurlijk is hij als deskundige (nou ja, op veel gebieden, meestal niet op voedinggebied) raadgevend, maar jij bepaalt of het mag of niet, mits het natuurlijk geen dierenmishandeling wordt vanwege onthouden van noodzakelijke zorg. Als een da Pred wil geven en jij ziet het niet zitten, dan moet je dat gewoon zeggen. Bij een diabeetje is het inderdaad zwaar onverstandig en, mocht hij toch na gedegen onderzoek op astma uitkomen, dan zijn er veel betere alternatieven, je kunt katten ook pufjes geven.
#2709273
Ja, je hebt helemaal gelijk. En daarom informeer ik mezelf altijd graag eerst via internet.
Mijn DA heeft zelfs een keer een verkeerde diagnose gesteld, waar ik haar op moest wijzen.
Gijs bleek onnodig aan de (onschadelijke) verteringsenzymen te zitten. Zijn ook maar mensen natuurlijk, dus wil zelf altijd zo goed mogelijk weten en begrijpen wat er aan de hand is bij problemen met mijn katten.
Maar wat betreft dierenvoeding zal ik inderdaad geen advies van mijn DA aannemen.

Ben blij dat je bevestigd dat Prednison niet goed is voor een diabeetje, las dat AB goed kan werken bij reversed sneezing.
Maar is alleen nodig als het heel erg is.
Denk echt dat het een grote kans is dat dat het is, ben echt blij met die tip van je.
De aandoening schijnt in de meeste gevallen niet schadelijk te zijn, net zoiets als niezen. Maar kan soms wel het gevolg zijn van een nasale tumor, gebitsproblemen of bovenste luchtwegaandoening.
Maar zie haar gelukkig nooit hoesten, zoals bij een astma-aanval.
Als het steeds vaker voor gaat komen, zal ik de DA wel een bezoekje brengen.
Heb zelf geen vervoer en is moeilijk te regelen, ben zelfs een keer met de dierenambulance gegaan voor een DAbezoekje.
Maar ook dat kan ik goed in de gaten houden als ik straks vakantie heb.

In de tussentijd wil ik me richten op het overstappen op volledig rauw en het reguleren van de suikerwaardes van Yari.
Na 4 maanden begint Toby nu eindelijk uit zichzelf kvv mee te eten. Hij is altijd van de brokjes en heeft misschien een paar hapjes geproefd de afgelopen maanden, waarvan het meestal handgevoerd was.
Gisteren en vandaag at hij zowaar gemengd Darf met graanvrij blik, maar daarna ook pure Darf. Komt wel goed met Toby, is gewoon een eigenwijs kereltje.
Nu Zoë nog, ze eet altijd in ieniemieniehapjes. Dus ze lust het wel, maar krijgt er erg weinig van binnen en eet veel brokjes.
De rest is er dol op, Gijs lijkt al iets minder kieskeurig te worden. Ik meng nu de voor hem minder lekkere smaken/merken met wat hij wel lekker vindt. Ik zit nu op 50/50. Wil hem geen vieze dingen laten eten natuurlijk, maar wil wel een beetje variatie voor ze. Als de rest het lekker vindt, dan moet Gijs zich niet zo aanstellen.
Kan het altijd nog mengen voor hem, maar is makkelijker en beter om ze allemaal hetzelfde te geven.
Max, de oudste van 16 is nog hartstikke fit en is dol op alle kvv die ik geef.
En Wouter (broertje van Gijs, Toby en Zoë) heeft natvoer nooit lekker gevonden, hij bleef wel altijd netjes naast z'n bakje wachten tot de rest was uitgegeten. Maar kvv is hij dol op en zijn vacht is nu al ontzettend opgeknapt, had altijd veel losse plukken en dof stug haar.

Dus voor de 1 gaat het overstappen makkelijker dan de ander, maar in mijn geval: de aanhouder wint en uiteindelijk winnen zij zelf, omdat het zoveel beter voor ze is.
#2709358
Goed bezig! Een van mijn katers heeft momenteel ook verschijnselen van reverse sneezing. Bij hem vind ik het wat zorgelijk omdat hij HCM heeft. Nou ja, binnenkort de jaarlijkse APK, dus dan kan de da er gelijk naar kijken.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door