Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Kerettilainen
#2707717
Ik geef nu verschillende diersoorten, groente fruit mixen en vroeg mij af of ik misschien nog wat moet veranderen aan het menu om het completer te maken...
Voorbeeld menu:
Week 1
Dag 1: tinlo makreel
Dag 2: tinlo konijn
Dag 3: tinlo konijn
Dag 4: tinlo rund
Dag 5: tinlo rund
Dag 6: eendennek + konijn organen
Dag 7: groente fruit mix

Week 2
Dag 1: Een forel  zonder organen + lamsniertje en stukje runderhart
Dag 2: haaksbarf geit
Dag 3: haaksbarf geit
Dag 4: tinlo eend
Dag 5: tinlo eend
Dag 6: kippennekken + pens en kippenlever
Dag 7: groente fruit mix

Week 3
Dag 1: tinlo makreel
Dag 2: tinlo kip
Dag 3: alaska fazant
Dag 4: alaska fazant
Dag 5: carnibest kalkoen
Dag 6: stukje kwartel karkas + konijn organen
Dag 7: groente fruit mix

Daarnaast tafelrestjes: groente, geiten of huttenkase, geitenyoghurt, pasta, vis of fruit en elke dag een halve theelepel gemalen zeewier en 2 biofood knoflook snoepjes
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2707765
Ik zou geen extra orgaan voeren, maar wel extra spiervlees. En dan liever geen nekken maar echt karkas, als (wilde) eend, konijn, kip, kwartel of parelhoen.
Op dag 7 alleen een groentemix vind ik persoonlijk te weinig, ik vind het onzin om een hond op kvv te laten vasten. Kvv verteert veel sneller de overbrugging naar de volgende maaltijd vind ik te groot, ook als er de dag ervoor barf is gegeten.


Ik voer zelf dagelijks groente bij 1 maaltijd, fruit krijgt ze apart ivm gisting.
Door Kerettilainen
#2708000
[quote="Els en Max"]
Ik zou geen extra orgaan voeren, maar wel extra spiervlees. En dan liever geen nekken maar echt karkas, als (wilde) eend, konijn, kip, kwartel of parelhoen.
Op dag 7 alleen een groentemix vind ik persoonlijk te weinig, ik vind het onzin om een hond op kvv te laten vasten. Kvv verteert veel sneller de overbrugging naar de volgende maaltijd vind ik te groot, ook als er de dag ervoor barf is gegeten.


Ik voer zelf dagelijks groente bij 1 maaltijd, fruit krijgt ze apart ivm gisting.
[/quote]
Daar wordt aan gewerkt, omdat ik een kleine kauwer heb die 50 tot 100 gram eet afhankelijk van de beweging gaan grote karkassen erg moeilijk dus nu eerst forel, nekken en kwartel.
Bedankt voor de tip, zal wat spiervlees toevoegen op de orgaan na de nekken. Aan de forel en de stukken kwartel zit al heel veel spiervlees gelukkig :)
Groente krijgt hij dagelijks bijna in de vorm van tafelresten zoals er onder staat en ook fruit :)
Wat bedoel je met vasten? Dat hij alleen groente fruit mix krijgt? Want dan krijgt hij 250 gram zodat hij wel flink wat binnen krijgt (van vlees anders 50 tot 100 gram). Zou ik daar beter nog wat kvv aan toevoegen?
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2708261
Met vasten bedoel ik dat hij geen eten krijgt, of in dit geval alleen groentemix. Houd de gewone hoeveelheid groentemix aan en geef daarbij lekker kvv die dag, zodat hij toch een volwaardige maaltijd heeft.
Door M@rina
#2708301
Je kan bij de groentemix bijv. nog een rauw eitje doen  aangezien ze maar kleine hoeveelheden eet is 1 dag groentemix met ei prima, wel met de schaal erbij.

Verder zoals mijn voorganger zegt; minder orgaan toevoegen, in veel kvv's zit al voldoende pens en orgaan. Voor zo'n kleine eter vind ik nekjes prima.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2708306
Typisch gevalletje klepel en bel, maar Lizzy had onlangs iets over dat je beter karkas kon voeren dan nekken, maar volgens mij ging dat specifiek over puppen alleen weet ik dat niet zeker meer. Er was iig iets met die nekken. :)
Gebruikersavatar
Door Thea
#2708579
Gezien je 5dagen kvv geef en 1dag kippennek zie ik daar geen probleem in.
Wat Lizzy zei over teveel nekken is dat er mss teveel schildklier in zou zitten wat problemen kan geven. Maar dat is niet bewezen vokgens mij
Door Martine-Tom
#2708806
[quote="Thea"]
Gezien je 5dagen kvv geef en 1dag kippennek zie ik daar geen probleem in.
Wat Lizzy zei over teveel nekken is dat er mss teveel schildklier in zou zitten wat problemen kan geven. Maar dat is niet bewezen vokgens mij
[/quote]Nee dat is niet bewezen idd, maar ik zou just in case idd wel risico spreiden  ;)
En volgens mij is er ook iets met de Ca/F verhouding in nekken...
Door Shanti en co
#2708835
Dat van die nekken is inderdaad vanwege de eventuele schildklier die er in zou zitten en omdat nekken vrij veel calcium bevatten. Er werd dus aangeraden niet teveel nekken te voeren maar max 2x per week (als je elke dag vleesbot geeft), dat is sowieso beter lijkt mij vanwege de afwisseling.
Maar in dit geval maakt het dus niks uit want het is gewoon als klein barfhapje voor 2x per 3 weken.  :)
Door Kerettilainen
#2708862
Ja dat je niet te veel nekken moest geven wist ik, daarom staat er maximaal een keer per week een nekje tussen.
Groente fruit mix zal ik wat extra's doorheen gooien (ei, geitenyoghurt, huttenkase) zodat het wat meer een maaltijd is  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door