Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door MirandaK
#2707261
Hallo  :)

Mijn teefje Romy heeft op 15 juni vier prachtige pups gekregen. Een weekje later hebben we door trieste omstandigheden drie pleegpupjes erbij gekregen, dus nu zoogt Romy 7 pups. De gewichtjes zijn flink, de pups doen het allemaal super. Ze krijgt nu een maaltijd of 5-6, per keer ongeveer 200 gram. Ik heb het idee dat ze meer voeding nodig heeft en ik verwacht dat ze vanaf volgende week in ieder geval meer nodig zal hebben omdat ze vanaf drie weken nog harder gaan groeien.

Alleen, hoe kan ik dat nou het beste voeren? Het nadeel van 6 keer voeren (ook voor Romy) is dat ze denk ik 8-10 keer per dag, als het niet meer is, naar buiten moet om te poepen. Moet ik dan toch meer per portie gaan geven? Hoeveel kan een Cairn dan per maaltijd aan? Ik heb haar net 275 gram gegeven en dat ging er ook in, maar als ik eerlijk ben denk ik dat ze een kilo ook zo weg zou eten om vervolgens te barsten van de buikpijn. Ik ben even erg benieuwd hoe andere fokkers dit doen!
#2707304
Biscuit at iets van 3 kg voer per dag volgens mij. En ik verdeelde dat over 4 maaltijden per dag. Dus dat was 4 keer iets van 750 gram terwijl ze normaal 800 gram in 1 maaltijd eet. Ik voerde eigenlijk wel behoorlijk naar behoefte/op het oog, ze kreeg daarnaast ook nog ruim geitenmelk + honing.

Wat eet een Cairn normaalgesproken, 350 gram per dag? Als dat zo is: ik zou dan gerust 350 gram in 1 maaltijd durven geven. Maal 4 keer per dag = 1400 gram per dag in totaal, dus je kunt zeker nog wel 200 gram probleemloos per dag meer gaan geven dan nu (en desnoods meer).
#2707316
Nee normaal krijgt ze 200-250gram per dag. Verdeeld over twee maaltijden, pas een week of vier geleden ben ik gaan experimenteren met 1x per dag eten geven. Zij was toen hoogdrachtig dus verdeelde ik het toen al in drie delen. Maar jij gaf Biscuit dus 4x haar normale voeding, ik zit nu al op 5-6x de normale hoeveelheid. Maar misschien dat dat dan weer te verklaren is doordat mijn pups misschien relatief groter zijn? Het maakt mij niet uit op zich, alleen merk ik dat zij het heel stressvol vind, steeds weg moeten. Dus vandaar het idee om minder vaak, grotere hoeveelheden te gaan geven. Denk jij dat ik haar wel 300-350 gram in een keer kan geven?

Ze is niet dun hoor, wel echt slank, maar ik wil dat ook echt vermijden. Bevriende fokkers hebben nog wel eens hele magere teven en die zeggen dan 'ze krijgt genoeg, al 2x meer dan normaal' en ik denk dan: 'het is te weinig, want ze is dun'. Dat zeg ik trouwens ook maar zij vinden het dan al genoeg gezien de hoeveelheid. Maar dat is een andere discussie.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door