Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nugget
#2704882
Het zou zomaar kunnen dat ik volgende week een 2e Dobermann krijg! :)
Hij staat op Dobermann Rescue http://www.dobermannrescue.nl/ (Edzar van het Donauhof, roepnaam Sam) en ik heb net uitgebreid met de eigenaresse gesproken.
Natuurlijk heb ik ook gevraagd naar gezondheidsproblemen en wat hij nu eet.
De hond eet nu: 1st Choice, ik heb er nooit van gehoord, maar aan de website te zien is het duur spul http://1stchoice.ca/?component=products ... duct&id=63
Nou heeft de hond last van blaasgruis in de vorm van calciumoxalaat én hij is 8,5 jaar oud.
Stel dat hij hier komt dan zet ik hem natuurlijk over op Barf.
Maar gezien zijn leeftijd en zijn blaasgruis, wat kan ik hem qua percentages het beste voeren?
En zet ik hem cold turkey over of wat geleidelijker?
Overigens heb ik mijn vorige hond, op 9-jarige leeftijd in één keer overgezet van brok naar beginners-Barf en dat ging prima.
Door Lizzy
#2704994
Wat leuk joh, dat je een oudere hond gaat adopteren! Ik zou Sam ook gewoon over zetten ja, op een beginners BARF.

En dit heb ik even uit een ouder topic geplukt:

Wat men adviseert bij calciumoxalaat:

*Verlaagd eiwitgehalte omdat de oxalaat uit het aminozuur glycine wordt gemaakt. Dit is een niet-essentieel aminozuur. Bij mijn weten kwakken ze dit aminozuur als toevoeging in hondenbrokken, blik, etc. en is het idioot om het eiwitgehalte te verlagen, terwijl je gewoon zou kunnen voeren zonder teveel van dit glycine door zelf samen te stellen. Maar goed, ik weet dit niet 100% zeker, wel 99%. Maar goed, hoe minder glycine de hond binnen krijgt, hoe minder groot de kans op het ontwikkelen van calciumoxalaat (dat daarmee wordt opgebouwd). Glycine is overigens wel broodnodig hoor, voor de gezondheid. Maar het zit dus in: Vis, vlees, bonen en zuivelproducten. En omdat hondenvoer voor het grootste deel uit niet-nuttige stoffen bestaat, moeten ze dus via de onnatuurlijk weg dit glycine toevoegen. Ik zou zelf absoluut geen eiwit-verlaagd dieet geven, nog zou ik rekening houden met het eiwitgehalte maar gewoon voeren zoals de hond het nodig heeft om gevoerd te worden, namelijk met dierlijke eiwitten.

*Verlaagd calciumgehalte: hoe ik daar over denk is simpel.... Er is maar 1 goede calciumbron en dat zijn vleesbotten. Alle onnatuurlijke calciumpreparaten zouden in mijn ogen vermeden moeten worden. Dus geen brokken, geen blik en geen kant en klaar versvleesvoer waar een calcium preparaat in zit. Die scheiden veel minder goed uit dan de natuurlijk, enige echte bron. Ik zou deze hond zelf op vleesbotten zetten. Wel een laag percentage vleesbotten, namelijk 30% vleesbotten en alleen vleesbotten van kleine prooidieren (kip, parelhoen, eend, konijn, etc).

*Verhogen van de pH waarde van de urine (richting neutraal/alkalisch): dit komt een beetje neer op het verhogen van de pH waarde zoals bij de Dalmaat (hoewel het proces daarachter echt totaal anders is). In mijn ogen moeten ze dat bereiken door: de hond veel groentemix te geven en ook producten te geven als zuivel en rauwe eitjes. ik beweer dat orgaanvlees een groter verzurend effect op de urine heeft dan spiervlees. En zou ik mensen aan willen raden om niet meer als 5% orgaanvlees te voeren in de vorm van hart, lever, nier.

Je kan daar wel goed pens bij voeren, zodat het totaal aan orgaanvlees alsnog op 15% uit komt. Pens werkt (in mijn ogen) minder verzurend als hart, nier en lever.

Dus, in mijn ogen zou het dieet er zo uit moeten zien:

30% vleesbotten, 20% groentemix (Geen peulvruchten! Wel lekker veel bladgroentes. Ook geen prei en ui), 5% hart, lever, nier, 10% pens, 5% dingen als zuivel en eitjes (geen graan, geen pasta, geen rijst), 30% spiervlees. 

En als ik jou was zou ik daar mee starten en kijken hoe dat gaat.
Door Nugget
#2705033
Dank je wel Lizzy.
Ik had deze percentages idd. gelezen, maar omdat Sam al 8,5 jaar is, dacht ik "toch maar even navragen", want voor oudere honden gelden soms andere regels.
Stel dat hij bij mij komt ga ik wel even naar de DA om hem helemaal te laten checken en ook zijn urine te laten onderzoeken, dan heb ik gelijk beginwaardes qua zuurgraad ed.

Ik hoor maandag of hij bij mij komt.
Hij schijnt, ondanks dat hij op de site van Dobermann Rescue staat al 2 weken geplaatst te zijn.
Op een fantastische plek, een manege met land en hij heeft het reuze naar zijn zin daar.
Er is één probleem, zijn jachtdrift op katten is nogal hoog ontwikkeld en daar zijn loslopende stalkatten waar hij naar op zoek gaat.
Dus maandag gaat de vorige eigenaresse daar naar toe om te kijken of zij het er nog uit krijgt.
Zelf acht ik die kans bij een hond van 8,5 jaar vrij klein, dus de kans dat hij volgende week naar mij komt is best groot! :)
Overigens hoop ik voor Sam dat hij spontaan van zijn kattenjachtdrift geneest en daar kan blijven en niet weer van huis hoeft te wisselen.

Hij is idd. 8,5, maar zijn grootmoeder is 13 geworden en hij komt van één van de beste fokkers uit België vandaan: Het Donauhof.
Hij heeft het hele IPO-pakket doorgelopen, dus dat is ook mooi.
Het moet natuurlijk wel klikken met mijn gecastreerde reu Duke (ook een Dobermann), maar qua aard en temperament lijken ze nogal op elkaar, dus op wat lichte rangordezaken verwacht ik niet zoveel problemen.
Door Nugget
#2707083
Dobermann Sam blijft toch op het adres waar hij nu zit, een manege met een groot stuk land.
De nieuwe eigenaresse wil het toch blijven proberen. De IPO-trainster van Sam wordt er bij gehaald om de nieuwe eigenaresse te instrueren.
Ik hoop voor Sam dat het lukt, maar blijf er toch een hard hoofd in houden.
Loslopende stalkatten op een groot stuk land is wat anders dan afleren van huiskatten af te blijven, zeker daar Sam daar vrij rondloopt en dus ook de kans heeft om op jacht te gaan.
Mocht het toch niet gaan, dan word ik gebeld.
Door Nugget
#2707216
Lizzy schreef: Nou ja, jammer voor jou..... Ik hoop ook voor Sam dat het wat wordt.....
Aan de puntjes te zien achter je zin heb jij ook zo je twijfels?
En ja, ik voel me toch, heel flauw, een beetje verdrietig.
Soms heb je van die honden waarbij je gelijk zoiets hebt van "ja, die past hier en ja, die kan ik een goed huis bieden".
Door Lizzy
#2709383
Nugget schreef: Aan de puntjes te zien achter je zin heb jij ook zo je twijfels?
En ja, ik voel me toch, heel flauw, een beetje verdrietig.
Soms heb je van die honden waarbij je gelijk zoiets hebt van "ja, die past hier en ja, die kan ik een goed huis bieden".
Nou, ik had wel zoiets van "jammer voor Sam" omdat ik denk dat hij goed had gepast en jij er echt voor had willen gaan. En ik krijg bij "het toch blijven proberen" altijd wat klam zweet dat uitbreekt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door