Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door JosJ
#2703865
Hallo honden- en kattenliefhebbers,

Allereerst bedankt voor alle informatie op dit forum. Die heeft mij goed geholpen om keuzes te maken.
Ik ben Jo, ik heb katten, ze krijgen ’s morgens compleet diepvriesvoer van Carnibest, Degomeat of Barfmenu, ongeveer 75-85 gram per kat (van ongeveer 4 kilo).
En ’s avonds krijgen ze compleet premium blikvoer.

Als snacks krijgen ze rauw, zoals kippennek, kuikens, hart en lapjes vlees (rund, kalkoen, enz, allerlei soorten)

Nu wil ik proberen om ze ’s avonds de snacks te geven als voer.
Liever zonder mengen, maar per dag één soort.
Kan dit op lange termijn, zonder gevaar voor tekorten?
Door spikkel
#2703888
welkom,

je zou er muizen bij kunnen doen, is namelijk een compleet pakketje(volwassen muis)
Hier doe ik net andersom,s'morgens muis met wat spiervlees, sávonds KVV met nog wat spiervlees.
Af en toe doe ik er een pakketje hartjes bij.
Door Shanti en co
#2703889
Welkom!  :)

Als ik het goed begrijp wil je 's ochtends kvv voeren en 's avonds barfhapjes?
In dat geval zou ik wel een menuutje maken, want als het de helft van al het voer is moet je wel compleet voeren. Dan moet je behalve hart dus ook lever en nier voeren, maagjes en long kan ook (als ze dat lusten) maar dat is niet noodzakelijk.

Je zou dan 1 avond orgaan kunnen voeren want dat is dan zo'n 14%, 3x vleesbot (43%), 2x spiervlees (28%) en 1x kuikens (14% en over al het eten dus 7%).
Sommige mensen voeren het liefst per dag compleet maar onze katten krijgen elke ochtend vleesbot (wel goed bevleesd) en 's avonds vlees of orgaan en bij hun werkt dit prima.
Door JosJ
#2703937
Bedankt voor het welkom  :)
En voor de adviezen.

Spikkel, Leuk dat je dit andersom doet, telt kuiken ook als compleet pakketje voor de tweede voeding?
Tessa Shanti, bedoel je dit: compleet maken over een week verdeeld?
(Zondag: orgaan, maand dinsd woensd: vleesbot,  dond vrijd: spiervlees, zaterd: kuiken?)
Door Shanti en co
#2704050
JosJ schreef: Bedankt voor het welkom :)
En voor de adviezen.

Spikkel, Leuk dat je dit andersom doet, telt kuiken ook als compleet pakketje voor de tweede voeding?
Tessa Shanti, bedoel je dit: compleet maken over een week verdeeld?
(Zondag: orgaan, maand dinsd woensd: vleesbot, dond vrijd: spiervlees, zaterd: kuiken?)



Ja, zo bedoel ik het inderdaad.

Kuiken word niet als compleet pakketje gezien maar als ei met vacht.
Door spikkel
#2704235
Bij mij krijgen ze een aantal, meestal 2 volwassen muizen per dag.
Dit is dus inclusief hartje,lever,niertje en bot. KVV geef ik voor wat extra bot en orgaantjes. Wel een goed merk nemen.
Afwisselend krijgen ze hier All-animal verschillende smaken, en  wild van Bandit.
1x keer in de week ieder een hamster, hier kunnen ze lekker van uitbuiken haha.
Door JosJ
#2704619
Bedankt, Spikkel en Tessa (sorry, ik zie nu dat Shanti je mooie hond is :-[0 )
Duidelijk nu :)
Door JosJ
#2707129
Ik ben nu pas bezig met 's avonds alleen de barfhapjes, maar ze hebben steeds honger, ze zeuren nu vaker om eten  >:(
Ze zijn eigenlijk al ietsje te dik ("moet niet dikker worden", zei de dierenarts)
Heeft iemand tips?
Door spikkel
#2707137
De grote kat heeft dit gezeur ook gehad, voor hem heb ik de porsies wat kleiner gemaakt overdag, zodat er s'avonds laat een porsie over was,
Dit is eigelijk vanzelf weer verdwenen, ze moeten er ook echt even aan wennen. Je kunt ook tegen de eind van de middag iets spiervlees geven en dan later nog een kippenekje met wat orgaan.
Door JosJ
#2707152
Ik weeg de porties altijd, maar met kippennek bijvoorbeeld, heb ik met één anderhalf nek al 75 gram. Lijkt mij zo weinig vlees aan zitten...
Door spikkel
#2707256
een kippennek is volgens mij 50%bot en 50% vlees. Je geeft (als ik het goed begrijp s'morgens in 1x de KVV) hier zou je wat af kunnen halen, en dit s'avond laat nog kunnen geven, dan verspreid over de dag wat snackjes en bij de KVV bijv. nog wat spiervlees of een half kippennekje. Het is een beetje zoeken om hun eten te verdelen.

Hier eten ze heel vaak ook verspreid over de dag, maar voor de nacht zorg ik dat er altijd nog een beetje staat.

Kvv verteerd ook wat sneller dan barf of NRV. Als ze hier 2 muizen s'morgens krijgen, komen ze pas eind van de middag weer wat eten.
Dit is met muis bij hun altijd alzo geweest. Dus ik denk dat muis en hamster er langer over doet met verteren.

Er zijn ook katten die met 2x per dag eten genoeg hebben.
Door JosJ
#2707489
Wel vreemd dat ze hier juist "verzadigder" leken door het kvv.  Goede ideeën, vooral over dat anders verdelen, ik ga het een en ander uitproberen, bedankt!
Door Mevroi Kruim
#2708731
Ze vinden de barf gewoon heel erg lekker  :biggrin2:
Hier eten ze 2x daags en ook regelmatig 1x daags en daar doen ze het prima op. 's Ochtends krijgen ze iets dat ze redelijk snel opeten, dus spiervlees - orgaan - kuiken - kwartel e.d. en 's avonds serieus vleesbot. Daar doen ze langer over maar 's nachts heb ik geen last van vliegen.
Door JosJ
#2708940
Dat is het natuurlijk! Ze willen meer, omdat ze dit lekkerder vinden!  :)
Maar "serieus" vleesbot durf ik niet meer, want een van mijn nog jonge katten is al een voortandje kwijt (vond ik zo erg :(  )na het kraken van een fazantenpootje , ik wist niet dat dat te hard was voor een kat. 
Laatst gewijzigd door JosJ op wo 03 jul 2013, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door