Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hylos
#2706709
Als ik hier een homp vlees a 210 gram voor hond lief neer gooi, kauwt hij er wat op maar laat het verder liggen. Althans dit deed hij met paardenvlees. snij ik het in stukjes dan alsnog..Ook met karkassen heeft hij wat moeite maar lukt na enig geduld vaak wel.
Is dit kwestie van gewenning? Voordat ik een gehaktmolen aanschaf...  :biggrin2:
En hoe snijden jullie het vlees?
Laatst gewijzigd door Hylos op vr 21 nov 2014, 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
#2706719
Karkassen hak ik alleen voor de oudjes in wat kleinere stukken. Vlees gaat standaard in stukken van...uh uh, zeg maar 5x5, niet op een cm vastpinnen. Grote lappen vlees werden hier enkel geperforeerd en gereanimeerd en dan terug getuft of in 1 x doorgeslikt.
Door Martine-Tom
#2706739
Tom kauwt nog op vanillevla dus als hij barft geef ik het gewoon in stukken zo groot als zijn portie  ;D
Op dit moment eten ze hier in principe gemalen maar barfen 1 of 2 dagen in de week en krijgen dan gewoon hun dagportie aan bot en spier aan 1 stuk. Orgaan gemalen omdat 2 van de 3 het anders niet eten  ::)
Gebruikersavatar
Door Haasje
#2706748
Hier eten ze alles alleen lust er 1 geen wilde eend (zelfs na ruim twee dagen vasten niet, blijft over marineren in pens binnenkort). Ik streef juist naar zo groot mogelijke stukken zodat ze kunnen kauwen, al schrokt mijn lab wel een beetje. Het gaat tot zover heel goed al heb ik in het begin wel voor de zekerheid info over de heimlich greep bij honden opgezocht  :biggrin2:. Zo te lezen eet hij voorzichtig, dat kan het probleem niet zijn.
#2706772
Vleesbot in grote stukken, meestal is het zeer rijk bevleesd dus bij is het dan vleesbot en spiervlees aan één, stuk van 600 gram.
Anders wordt het een stuk vleesbot van zo'n 450 gram en een stuk vlees van 250 gram, in stukken van zo'n boh. 4 x 4? Niet meer een groot stuk vlees, nadat Yuma er bijna in gestikt is.
#2706821
Hylos schreef: Als ik hier een homp vlees a 210 gram voor hond lief neer gooi, kauwt hij er wat op maar laat het verder liggen. Althans dit deed hij met paardenvlees. snij ik het in stukjes dan alsnog..Ook met karkassen heeft hij wat moeite maar lukt na enig geduld vaak wel.
Is dit kwestie van gewenning? Voordat ik een gehaktmolen aanschaf...  :biggrin2:
En hoe snijden jullie het vlees?

hoi, ik denk dat wij een beetje dezelfde soort hond hebben (ik heb een Amerikaanse Bulldog)..ondanks dat deze volgens heel veel BP-ers onder de breedbekken valt  ;)..is het geen makkelijke eter. hij schuift lastig iets in die brede back.Hij doet exact hetzelfde als jouw hond. Helaas..er zit totaal geen logica in..als hij een 'homp"vlees in zijn mond neemt ..wat dan eerst al lekker genoeg moet ruiken om het sowoieso aan te pakken..Dan gaat het rond in zijn mond en dan lijkt het of het echt een vreselijke aversie bij hem oproept en dan knettert hij het er zo uit..maar..dan koop ik geitenvlees..of zo..dan zijn dan meer grote plattere stukken in plaats van hompen..en dat gaat er lachend in..Dan sla ik weer veel geitenvlees in..geef ik hem bv. 3 dagen later het weer..zelfde soort..zelfde temperatuur..draait die arrogant zo zijn hoofd om en smeert hem..
De jonge geitjes hier van Sphynxlover..een verslaving..ik heb er bij de laatste zending dus maar 10 gekocht..ik heb werkelijk waar helemaal nog niets naar binnengekregen..laten we hem honger krijgen..dan begint hij best gulzig op een poot te kouwen..en blupper de blupp..weer lekker op de grond..Ik heb gisteren alle geitjes door de molen gedaan..kijken of dat beter gaat..
Begin van deze week heb ik KVV via BP-gekocht met hert en boekmaag erin..stinkt de tent uit..hij verslond het lachend..gisteren loopt hij er zo voor weg...
Ik heb een loeier van een molen gekocht en knal alles er doorheen wat hij niet pruimt..en dat gaat eigenlijk het beste van alles..Anders ben je of uren bezig of hij eet heel eenzijdig. Hij moet echt wel bot hebben maar hij vertikt het gewoon..Eendennekken vindt hij top maar die knip ik met de snoeischaar in delen die hij zo door kan slikken maar dat voelt soms kennelijk ook als een homp dus bluhhhhhhh er uit..
Sommige eigenaren gooien misschien zo'n deel van een geitje in de tuin en dan begint de hond er vanzelf aan als hij honger krijgt..maar daar hou ik niet van..overal vliegen..overal vette vlekken op de straat ..is niet mijn ding.. >:(
Sta ik gisteren pens te snijden voor de droger..zijn we al een heel groot blok uit geweest..heeft hij nog niet gegeten..staat hij te popelen bij mijn snijplank..pakt hij heel rustig een stukje aan..staat meteen klaar voor het volgende stuk..heerlijk..zie de druppels uit zijn mond lopen...3e stuk..blupperdeblup..lekker weer op de grond
Hij is 20 maanden en keurig volgens de tabellen een kilo of 45 dus komt totaal niets tekort..dus ergens gaat het dan toch wel goed maar voor mijn gevoel is het best een gedoe steeds.
Alle gedroogde snacks..dat voelt kennelijk anders in zijn bek..zijn een verslaving..nooit problemen mee..
Ik ga maar niet hardop zeggen dat hij KVV alleen van een lepel eet omdat hij echt zijn bek niet in die vleesmassa steekt...echt lang volgehouden..hij keilt het bord te hele tuin door maar geen hap...

Ik denk zelf
- dat hij misschien gewoon teveel krijgt...dus dan denk ik, ik ga 1 x per dag voeren..maar ja hij moet iets van 900gram per dag en is gewoon niet van de grote hoeveelheden dus dat krijg ik er gewoon niet in, in 1 x.
- gewoon geen grote eter is..hij is echt van de kleinere porties per dag..wat ik ook probeer..om uitlaat schema's heen of zo..hij vindt bijna altijd 4 ons per keer te veel
- hij is kieskeurig, verwend..geen idee..lastig..

Nou..lekker optimistisch verhaal hahaha..maar ja..zo'n hond kan je gewoon hebben volgens mij..
Door Lizzy
#2706834
Honden zijn gewoon lui. Als je hem niks anders te eten geeft, moet jij eens kijken, vreet ie die homp na 2 dagen echt wel op! Maar ja goed, ik heb daar zelf geen zin in. En ik heb met die honden van mij al diverse keren mee gemaakt dat ze gaan staan stikken in een lap vlees (omdat ze die toch in 1 keer in willen slikken zonder het vlees eerst te knippen), dus ik snijd het vlees in stukken van zo'n 5 a 10 cm. En dat slikken ze dan inderdaad in 1 keer in....
Door smulpaap
#2706927
Het ligt aan de soort spiervlees , taai zoals rund of paard word in 5 bij 5 cm gesneden , kalkoenvlees of ganzenborst wat veel minder taai is doen ze zelf met uitzondering van de oude tut
Door Martine-Tom
#2707001
Summerditches schreef:
hoi, ik denk dat wij een beetje dezelfde soort hond hebben (ik heb een Amerikaanse Bulldog)..ondanks dat deze volgens heel veel BP-ers onder de breedbekken valt  ;)..is het geen makkelijke eter. hij schuift lastig iets in die brede back.Hij doet exact hetzelfde als jouw hond. Helaas..er zit totaal geen logica in..als hij een 'homp"vlees in zijn mond neemt ..wat dan eerst al lekker genoeg moet ruiken om het sowoieso aan te pakken..Dan gaat het rond in zijn mond en dan lijkt het of het echt een vreselijke aversie bij hem oproept en dan knettert hij het er zo uit..maar..dan koop ik geitenvlees..of zo..dan zijn dan meer grote plattere stukken in plaats van hompen..en dat gaat er lachend in..Dan sla ik weer veel geitenvlees in..geef ik hem bv. 3 dagen later het weer..zelfde soort..zelfde temperatuur..draait die arrogant zo zijn hoofd om en smeert hem..
De jonge geitjes hier van Sphynxlover..een verslaving..ik heb er bij de laatste zending dus maar 10 gekocht..ik heb werkelijk waar helemaal nog niets naar binnengekregen..laten we hem honger krijgen..dan begint hij best gulzig op een poot te kouwen..en blupper de blupp..weer lekker op de grond..Ik heb gisteren alle geitjes door de molen gedaan..kijken of dat beter gaat..
Begin van deze week heb ik KVV via BP-gekocht met hert en boekmaag erin..stinkt de tent uit..hij verslond het lachend..gisteren loopt hij er zo voor weg...
Ik heb een loeier van een molen gekocht en knal alles er doorheen wat hij niet pruimt..en dat gaat eigenlijk het beste van alles..Anders ben je of uren bezig of hij eet heel eenzijdig. Hij moet echt wel bot hebben maar hij vertikt het gewoon..Eendennekken vindt hij top maar die knip ik met de snoeischaar in delen die hij zo door kan slikken maar dat voelt soms kennelijk ook als een homp dus bluhhhhhhh er uit..
Sommige eigenaren gooien misschien zo'n deel van een geitje in de tuin en dan begint de hond er vanzelf aan als hij honger krijgt..maar daar hou ik niet van..overal vliegen..overal vette vlekken op de straat ..is niet mijn ding.. >:(
Sta ik gisteren pens te snijden voor de droger..zijn we al een heel groot blok uit geweest..heeft hij nog niet gegeten..staat hij te popelen bij mijn snijplank..pakt hij heel rustig een stukje aan..staat meteen klaar voor het volgende stuk..heerlijk..zie de druppels uit zijn mond lopen...3e stuk..blupperdeblup..lekker weer op de grond
Hij is 20 maanden en keurig volgens de tabellen een kilo of 45 dus komt totaal niets tekort..dus ergens gaat het dan toch wel goed maar voor mijn gevoel is het best een gedoe steeds.
Alle gedroogde snacks..dat voelt kennelijk anders in zijn bek..zijn een verslaving..nooit problemen mee..
Ik ga maar niet hardop zeggen dat hij KVV alleen van een lepel eet omdat hij echt zijn bek niet in die vleesmassa steekt...echt lang volgehouden..hij keilt het bord te hele tuin door maar geen hap...

Ik denk zelf
- dat hij misschien gewoon teveel krijgt...dus dan denk ik, ik ga 1 x per dag voeren..maar ja hij moet iets van 900gram per dag en is gewoon niet van de grote hoeveelheden dus dat krijg ik er gewoon niet in, in 1 x.
- gewoon geen grote eter is..hij is echt van de kleinere porties per dag..wat ik ook probeer..om uitlaat schema's heen of zo..hij vindt bijna altijd 4 ons per keer te veel
- hij is kieskeurig, verwend..geen idee..lastig..

Nou..lekker optimistisch verhaal hahaha..maar ja..zo'n hond kan je gewoon hebben volgens mij..
Jeetje ik zou echt kriegel worden van zo'n miep hond  :-[
Ik hou er ook niet van om eten lang te laten staan maar nog minder van dat gemuts dus hier staat het gewoon net zo lang tot het op is, en pas na 48 uur haal ik het weg, snoepjes en beloningen krijgt hij gewoon als altijd. Eten is geen straf oid, het is er gewoon, en als hij mutst heeft ie pech, dan eet ie maar niet.
Ik ga echt niet met een lepel kvv voeren hoor, als je maar lang genoeg wacht eten ze echt wel, dan maar een paar vliegen...

Tom is dus ook een mutser maar die heeft gewoon dikke pech, er staat nu ook een bord zalige haas op hem te wachten, meneer verrekt het, en als ie niet snel opschiet eten de katten het op en heeft ie weer geen eten :P
Gebruikersavatar
Door WillyP
#2707247
Het liefst snij is niets. Zo groot mogelijk, dan kauwen ze het best. Als ik het klein snij is het in mum van tijd al op en hebben ze er geen werk en plezier aan. Maar ja, hier eten de honden ongeveer alles.
Door jara
#2707283
Karkassen worden niet geknipt of gedeld...vlees snij ik wel ff in stukken van 10 cm ongeveer.
Wel een s wat grotere lappen gedaan, maar al een paar keer meegemaakt dat dat te snel naar binnen gaat of blijft hangen waardoor het weer uitgespuugd wordt.
En dat heeft 1 keer best lang geduurd voordat het weer op de grond lag...ik stond al klaar voor de heimlich.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door