Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Pauline
#269874
Geef nu nog 5x KVV en 2x zelf samengesteld, maar wil graag volledig gaan barfen, dus hier komt het:

Menu Joep:

Totaal per week 1750 gram:

700 gram spiervlees: rund, lam, paard, schaap, geit, kip, vis

260 gram org.vlees: pens – maag – hart – lever (van rund, lam & kip)

350 gram bot: lams-, kalfs-, veulen- en geitenribben, kipkluifjes

260 gram groente: div. soorten groenten (plm. 7 verschillende soorten)

180 gram overig: biogarde, eitje, beetje rijst, 3x per wk visoliecaps

Is dit een verantwoord menu? Het is wat hij totaal in een week krijgt, de verdeling zal zich uitwijzen.
Door Lizzy
#270435
Ik kom op 40% spiervlees, 15% orgaanvlees, 20% vleesbotten, 15% groentemix, 10% diversen. Ik neem aan dat de vleesbotten ongeveer (om de na bij) 50% vlees en 50% bot bevatten?

De afwisseling qua vlees vind ik zeer goed!
Gebruikersavatar
Door Pauline
#270452
Lizzy, hoe los ik het op als ik wat kalere botten geef? Vlees extra geven? Heb namelijk ook kale lamsribben, die ik hem nu geef na b.v. een vuile pens maaltijd. Begrijp ik dan goed dat ik van de 350 gram botten dan weer terugkan rekenen naar 175 gram kale botten en de rest aanvullen met vlees?
Laatst gewijzigd door Pauline op za 26 feb 2005, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jolly
#270455
ik durf daar geen ja of nee op te zeggen, het klinkt idd aannemelijk, maar ik barf (nog) niet, dus vandaar.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#270460
Aan de andere kant dan zou hij maar 10% bot binnenkrijgen van het geheel. Barf ook nog niet helemaal hoor, wil eerst alles goed op de rij hebben voordat ik helemaal overga. Is alleen visoliecapsules geven voldoende? Joep is geen fruiteter, maar groenten is geen probleem.
Ik had dus berekend dat ik 350 gram bot (alleen bot) zou geven het vlees had ik weer bij spier en orgaanvlees gerekend.
Help, nu snap ik het niet meer.
Laatst gewijzigd door Pauline op za 26 feb 2005, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#270585
Wacht even hoor, nou snap ik het ook niet meer ;D. Geef je nou 20% bot, kaal? Of 10% bot, kaal? Ik vind zelf 10% aan de lage kant en zou zeker niet lager gaan. Als je een kaal bot hebt, dan kun je overigens inderdaad ook prima eerst wat vlees of orgaanvlees (of beide) geven.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#270686
Het is een van mijn sterke punten ::) om met cijfers te goochelen en mensen daardoor in verwarring te brengen ;D. Maar het zit dus zo: ik heb dus berekend dat de 350 gram bot, kale botten zijn. Dat is dus 20% van zijn totale hoeveelheid per week. Het vlees dat aan de botten zit reken ik bij het vlees ;D (logisch he). Blijft nog wel de vraag hoe zit het als ik b.v. een kippenbout geef, weet jij hoe die verhouding bot/vlees ligt. 50/50 lijkt het me niet, volgens mij zit er meer vlees dan bot aan.
Door Lizzy
#270700
[quote="Pauline"]
Het is een van mijn sterke punten ::) om met cijfers te goochelen en mensen daardoor in verwarring te brengen ;D. Maar het zit dus zo: ik heb dus berekend dat de 350 gram bot, kale botten zijn. Dat is dus 20% van zijn totale hoeveelheid per week. Het vlees dat aan de botten zit reken ik bij het vlees ;D (logisch he). Blijft nog wel de vraag hoe zit het als ik b.v. een kippenbout geef, weet jij hoe die verhouding bot/vlees ligt. 50/50 lijkt het me niet, volgens mij zit er meer vlees dan bot aan.
[/quote]

;D

OK, je geeft dus 20% bot. Kaal. En je hebt ook xx percentage vlees dat daaraan zit gerekend en dit bij spiervlees gerekend. Heb ik het zo juist?

Als dat het geval is: dan zit je prima hoor! En qua het gokken hoeveel vlees:bot een vleesbot bevat: ach, het is inderdaad gewoon een kwestie van een beetje gokken. Van poten zou ik denken dat dat 60% vlees is en 40% bot. Of zelfs 65% vlees en 35% bot. Kippenvleugels bevatten ongeveer 50% bot en 50% vlees. Maar ach, zo krapt komt het allemaal niet. Gewoon een beetje gokken dus.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#270707
Bedankt voor je hulp, ik ga het dus op die manier proberen. En ik zal moeten leren dat het niet allemaal afgepast hoeft, maar dat komt vanzelf wel.
Gr. - Pauline
Door Lizzy
#270709
[quote="Pauline"]
Bedankt voor je hulp, ik ga het dus op die manier proberen. En ik zal moeten leren dat het niet allemaal afgepast hoeft, maar dat komt vanzelf wel.
Gr. - Pauline
[/quote]

Nee, het hoeft inderdaad niet zo exact allemaal. Het enige wat je wel in de gaten moet houden is dat je geen kale botten geeft op een lege maag. Sowieso moet je met kale botten uitkijken. Als je teveel kaal bot geeft (en te weinig vlees), dan kan het gebeuren dat je hond niet goed kan ontlasten omdat de ontlasting veel te hard wordt van het bot.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#271005
Lizzy sorry, nog een vraag die ik al eerder stelde: is het voldoende om alleen af en toe visoliecapsules te geven? ???
Door Lizzy
#271025
[quote="Pauline"]
Lizzy sorry, nog een vraag die ik al eerder stelde: is het voldoende om alleen af en toe visoliecapsules te geven? ???
[/quote]

Oeps, geen antwoord op gegeven! Het ligt er een beetje aan wat je voor de rest voert. Visolie is belangrijk voor de omega 3 vetzuren. Vooral wanneer je hond veel voedingsmiddelen eet die arm zijn aan omega 3 vetzuren en rijk aan omega 6 vetzuren, dan raad ik je aan toch wel regelmatig visolie te geven.

Arm aan omega 3 maar rijk aan omega 6: onder andere kip.

Rijk aan omega 3: vette vis, bladgroentes, rauwe noten, lijnzaad(olie).

Ik geef zelf elke dag groentes aan mijn honden, maar nooit lijnzaad en af en toe rauwe noten. Een keer per week geef ik rauwe vis. Ik vind dat zelf wel weinig en ik geef ze dus een keer of vier a vijf per week visolie.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 27 feb 2005, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door