Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door MerelsMommy
#2702378
Onze ridgeback reu (bijna 6 jaar) laat enorm vieze scheten. Ook stinkt hij soms erg uit z'n bek. En is z'n vacht de laatste tijd vrij vettig.
Z'n ontlasting is verder prima, hij eet ook goed, oogt gezond en is levendig.

Omdat de "klachten" de laatste tijd weer toenamen, krijgt hij sinds een maand of 3 regelmatig kefir (van lactosevrije melk). Maar ook dat lijkt het niet minder te maken.

Hij is ontzettend kieskeurig qua soorten vlees en krijgt voornamelijk paard (en hert en haas als het het seizoen er voor is), biologische kip en lamsingewanden en -pens (van geit en schaap).
Hij kan niet tegen rund (krijgt ie spuitpoep van), weigert alle andere soorten gevogelte dan kip, lust geen exoten als zebra, ik ben gestopt met geitenspiervlees, omdat dat zo vet is en de stank daarna helemaal niet te harden is. Lamsspiervlees geef ik liever niet, omdat hij ook al lamspens en lamsingewanden krijgt. En ik het idee heb dat die lamspens ook niet echt goed voor de atmosfeer in huis is ;)

Iemand nog een idee wat ik zou kunnen doen om de stank tegen te gaan?

Oh, en hij heeft ook geen gebitsklachten ofzo.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2702657
Als ik goed lees krijgt hij dus voornamelijk paard ,kip en geit/lam?

Ik ben toch benieuwd naar zijn( 2)-wekelijks menu en in welke verhoudingen.
Misschien valt daar iets van te zeggen?

Krijgt hij ook groente en/of vis ?En zo ja welke?

Hier ligt het aan de groentesoorten als ik iets gasserigs ruik....en vieze scheten alleen als er veel vet in het menu zit.
verder maal ik regelmatig botwerk ,zodat ik het kan mengen met iets anders wat ze niet graag eten.
Gebruikersavatar
Door MerelsMommy
#2702695
Klopt. Niet genoeg soorten vlees waarschijnlijk, maar het is zo moeilijk iets te vinden wat hij lust. Ik word er af en toe echt wanhopig van. Maar een groot deel van het jaar krijgt hij dus ook haas en hert. En ik ga nu voor het eerst lama proberen.

Hij is met botten ook erg moeilijk. Botten pakt hij wel aan, maar die kluift hij helemaal af en dan laat ie het bot liggen. Dat geldt ook voor ribben.
Voorheen liet ik geitenribben klein zagen, maar zoals gezegd, geitenvlees is zo vet en daar stinkt ie ook zo van, dus dat geef ik niet meer.
Hij eet wel goed kip, dus ik koop biologische kipkarkassen. Dat gaat goed.

Hij krijgt geen groenten. Ik ben van de NRV, niet van de BARF.

Hij krijgt het volgende :
3x per week spiervlees (paard, hert of haas)
1x per week lamspens
2x per week kale kipkarkassen waarbij ik er in mij berekening van uitga dat die voor 50% uit bot en 50% uit vlees bestaan.
1x per week lamsorgaan (Helft daarvan is hart. Verder luchtpijp, strot, niertjes en testikel als ik eraan kan komen. Omdat hij geen rauwe lever wil eten en ik die smurrie in mijn blender wel een beetje zat was, droog ik dat en krijgt hij dat als lekkertjes tussendoor. Ik reken daarbij 200 gram rauwe lever per week (hij weegt 48 kilo).

Volgens mijn eigen berekening zijn de percentages als volgt:
68% spiervlees
14% botten
18% orgaan
en dan 1x pens.

Verder 2 of 3 keer per week een scheut kefir. Tussendoor krijgt hij soms komkommer, want daar is ie dol op.
That's it.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2703494
Ik weet niet hoeveel hij per dag krijgt ,de percentages  lijken daardoor wat uit balans.
Zelf zou ik hem evt eierschaal extra geven als hij zo weinig vleesbot/calcium binnenkrijgt

Ik heb zelf de ervaring dat als ik mijn honden elke dag vrij kompleet voer ,hun winderigheid ook sterk verminderd.
Ook als ik ze regelmatig groente geef en een vet visje /eitje e.d. ruikt hun vacht veel minder en is zeker niet vettig.

2 x per dag voeren wil ook wel eens helpen.
Gebruikersavatar
Door MerelsMommy
#2703513
Hij krijgt elke dag ongeveer 1200 gram.  Van alles. 
Ik heb geen vaste dag voor de diverse soorten vlees, maar probeer het een beetje zo te doen dat ie om de twee dagen karkassen krijgt. Soms een dag alleen karkas, soms in combinatie met orgaan. Maar het komt erop neer dat ie per week 3x1200 gram spier krijgt, 2x1200 gram karkas, 1x1200 gram orgaan en 1x1200 gram pens.

Volgens NRV moet de verdeling als volgt zijn:
minimaal 50% spier
tussen de 10 en 20% bot
tussen de 10 en 20% orgaan
Dus dat zit volgens mijn berekening goed. 

Z'n ontlasting is goed. Zeker niet te dun ofzo.

Als dat stinken aan een tekort aan kalk zou kunnen liggen, dan zou ik dat misschien inderdaad op kunnen schroeven. Met eierschalen is een goed plan. Hoe doe je dat? Fijnmalen en over het vlees? Of gewoon af en toe een extra eitje geven? Doe ik nu heel sporadische, maar kan ik natuurlijk vaker doen. Hoewel, hele schalen wil ie nog wel eens laten liggen .... En zitten er in die eieren ook niet weer antibiotica waar ie dan weer juist wel van gaat stinken?
Gebruikersavatar
Door Thea
#2703525
Zijn die 14% bot ook echt alleen bot of met vlees eraan?
Als enkel bot is is het percentage nog laag maar als het vleesbot is dan is het heel laag.
Hier rekenen we 50% vleesbot is 25% vlees en 25% bot dus fifty fifty ;)
Door DewiSam
#2703532
[quote="MerelsMommy"]
Hij krijgt elke dag ongeveer 1200 gram.  Van alles. 
Ik heb geen vaste dag voor de diverse soorten vlees, maar probeer het een beetje zo te doen dat ie om de twee dagen karkassen krijgt. Soms een dag alleen karkas, soms in combinatie met orgaan. Maar het komt erop neer dat ie per week 3x1200 gram spier krijgt, 2x1200 gram karkas, 1x1200 gram orgaan en 1x1200 gram pens.

Volgens NRV moet de verdeling als volgt zijn:
minimaal 50% spier
tussen de 10 en 20% bot
tussen de 10 en 20% orgaan
Dus dat zit volgens mijn berekening goed. 

Z'n ontlasting is goed. Zeker niet te dun ofzo.

Als dat stinken aan een tekort aan kalk zou kunnen liggen, dan zou ik dat misschien inderdaad op kunnen schroeven. Met eierschalen is een goed plan. Hoe doe je dat? Fijnmalen en over het vlees? Of gewoon af en toe een extra eitje geven? Doe ik nu heel sporadische, maar kan ik natuurlijk vaker doen. Hoewel, hele schalen wil ie nog wel eens laten liggen .... En zitten er in die eieren ook niet weer antibiotica waar ie dan weer juist wel van gaat stinken?
[/quote]

Ik kom bij jouw berekening maar op 90%? En kale karkassen kun je niet als 50/50 rekenen hoor, dat klopt niet. De algemene NRV percentages zijn 70% spier, 15% kaal bot en 15% orgaan waarbij pens doorgaans als een complete dag wordt gerekend. Misschien dat je eens zou kunnen proberen om het karkas wat meer over de week te verdelen?
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2703550
Ik reken het ook nog even na:

Je geeft NRV ,maar als ik na-reken hoe je verhoudingen zijn dan klopt het niet.
Volgens NRV moet de verdeling als volgt zijn:
minimaal 50% spier                      je geeft 3600 gram, is veel minder dan 50%
tussen de 10 en 20% bot              je geeft 2400 karkas , 
tussen de 10 en 20% orgaan          je geeft 2400 pens en orgaan

Ik zeg niet dat stinken aan een tekort aan calcium zou liggen ,
als ik je percentages bekijk lijkt  me dat je verhoudingen wat scheef zitten ,als dat beter zou kloppen zou je toch verbetering moeten merken.

Ik hou hier de BARFpercentages aan incl. groente ,het scheelt echt in winderigheid /vette vacht/stinken.
Het is wel iets meer werk ,maar het helpt wel.
Gebruikersavatar
Door MerelsMommy
#2703656
Pens telt als aparte, complete maaltijd, niet mee als orgaan. Dat valt overal buiten.
Als ik dus 1 dag pens voer, houd ik 6 dagen over waarbinnen de percentages moeten kloppen.
Bij 3 dagen spiervlees, zit ik al op 50%. Maar ik voer ook nog karkas, wat 50% bot en 50% spier is en dan kom ik dus ruim over de helft.  Die karkassen zijn geen goed bevleesde karkassen, maar kale. Vandaar dat ik op 50/50 ben gaan zitten. Soms heb ik bevleesdere karkassen (75 spier/25 bot), dan zou ik net te laag zitten qua bot, maar dan geef ik een halve portie karkas per week (bij de organen)

De karkassen krijgt m'n mannetje om de twee dagen. Plus pens, daar zit ook calcium in, toch? Dat zou toch genoeg moeten zijn? Zoals gezegd is z'n ontlasting prima. Stevig, zeker niet slap of nat.
Door DewiSam
#2703664
Maar iets gaat er niet goed, want anders had je het topic niet geopend en hadden er geen vieze scheten geweest ;)
Ben het wel eens met Daantje, ik denk ook dat er iets scheef zit. Kale karkassen kun je niet als 50/50 rekenen eerder 70/30. En ik zou de karkassen naast het spiervlees gaan geven, dan zijn de verhoudingen wat beter verdeeld.
Gebruikersavatar
Door MerelsMommy
#2703741
Ik heb de karkassen 70/30 gemaakt in mijn overzicht. Dan zit ik inderdaad wel aan de ondergrens van 10% qua botten.
Wat ik ga doen is extra karkassen toevoegen aan de orgaanmaaltijd. Haal ik van die extra kale, met echt helemaal niets meer eraan, behalve rug en ribjes. Dan krijgt ie drie keer per week bot. En drie keer per week spier. Om en om. En dan nog een keer pens.
Kijken of dat wat verandert.

Dan had ik nog een vraagje over die eierschalen: hoe doe je dat? Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat je die met een vijzel fijn moet malen. Klopt dat? Of kan het ook zo in het eten? Beetje fijnknijpen, met de hand verpulveren. Dat blijven dan grotere stukjes.
Gebruikersavatar
Door Haasje
#2703752
Ik pureer groente en rauwe eieren met schaal door elkaar met een staafmixer, eigenlijk vooral omdat Charlie anders de schaal niet opeet. Door groente met ei, yoghurt (kefir) of dooivocht (bloed) te mixen eten ze de groente ook makkelijker. Zonder (gepureerde!) groente heb je juist meer last van stank naar mijn idee.
Door Annemarie Rijnveld
#2703754
Hoi, als de stinkscheten aanhouden, een spijsverteringsprobleem misschien?
Het volgende als voorbeeld: ik had laatst de voedingstijden van mijn hond veranderd, normaal krijgt zij de hele bubs savonds rond een uur of 9-10.
Nu is het bij ons ontzettend heet (was  :biggrin2: ) en moet ik noodgedwongen om half zes al de 1e grote wandeling doen. En dan weer savonds laat nog eens.
Yuma kreeg dus haar eten zo rond een uur of 12 smiddags, vanaf dat moment zijn bij haar de stinkscheten begonnen. Kennelijk overdag buikt zij niet zo goed uit als snachts.

Ik heb weer naar het oude voedingspatroon terug gegaan, en de scheten zijn over  :biggrin2:

Het kàn toevallig zijn, maar ik vermoed toch dat hier de schoen wrong.

Misschien heeft jouw hond ook niet de kans alles goed te verteren om de één of andere reden?
Stinkscheten Komen ook voor bij Giardia, trouwens.
Gebruikersavatar
Door MerelsMommy
#2703758
Nee, daar zal het hem niet in zitten. Hij krijgt 's avonds, uurtje of 8, half 9 zijn eten. Daarna gaat ie liggen en komt niet meer overeind tot de volgende ochtend.

Giardia ken ik niet, ga ik meteen opzoeken. Dank voor de tip.
Door Annemarie Rijnveld
#2703764
Oh en de eierschalen: die verpulver je gemakkelijk in een koffiemolentje (elektrisch) of ja ook met de vijzel (iets minder handig), of anders met een deegrol.

Verder lees ik ''een kaal karkas'' (Die karkassen zijn geen goed bevleesde karkassen, maar kale. Vandaar dat ik op 50/50 ben gaan zitten. Soms heb ik bevleesdere karkassen (75 spier/25 bot)

Maar een goed bevleesd karkas wordt gerekend als 50% bot en 50% vlees. Is het niet goed bevleesd, dan kan het bijvoorbeeld 70% bot zijn en 30% vlees.
Is het echt heel rijk bevleesd, ik neem als voorbeeld een kwartel, dan is het 20% bot en 80% vlees.

Echt kaal karkas is een karkas zonder iets van vlees er aan. En als je daarvan dan een 15% geeft van geeft, + dan nog eens spiervlees er extra bij, dan zit je misschien wel goed met de NRV verhoudingen.
Maar is het karkas 50% bot en 50% vlees, en dan extra spiervlees er nog eens bij, dan zakt jouw botpercentage nog eens extra onder de ca. 15%.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door