Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Amanda/Dino
#2702517
Hoi allemaal

Vraagje: ik heb hier een weekje een labrador te logeren die brokken eet  :-X ze drinkt de hele dag door en plast de hele dag door dus ga het als ze haar op komen halen wel even hebben over vlees. Nu zat ik te denken, kan ik haar voor morgen als snack een halve lamskop geven? of wordt dat spugen poepen en ellende?
Door miik
#2702521
NEE, niet doen !!!
Een lamskop is heel hard en kan verstoppingen geven ! Dat is niet geschikt voor een beginner en zeker niet voor een brokkenhond. Hun maagzuur is daar nog niet op ingesteld....
Ik vind ook altijd dat brokken honden zo onwijs veel drinken, maar dat komt vaak door de droge brokken...
Maar het kan natuurlijk ook zijn dat ze ziek is... veel drinken/ veel plassen (pu/pd) is vaak 1 vd eerste aanwijzingen dat er iets aan de hand is zoals bv suikerziekte.
Door Lizzy
#2702532
Amanda/Dino schreef: Hoi allemaal

Vraagje: ik heb hier een weekje een labrador te logeren die brokken eet  :-X ze drinkt de hele dag door en plast de hele dag door dus ga het als ze haar op komen halen wel even hebben over vlees. Nu zat ik te denken, kan ik haar voor morgen als snack een halve lamskop geven? of wordt dat spugen poepen en ellende?
Slik :-\

Nee, dat moet je dus niet doen. Een lamskop is veeeeeeel te hard! Geef haar liever elke dag een beetje KVV of beginners BARF.
Gebruikersavatar
Door Neally
#2702536
Toen ik een voor vier weken een logiertje had ben ik begonnen met kleine beetjes KVV.
Het was niet mijn hond en ik wilde hem wel verwennen, maar niet ziek maken.

Later heb ik een eenden - en kippen - nek gegeven. Geknipt met de tuinschaar.
Gebruikersavatar
Door Amanda/Dino
#2702559
Oke duidelijk. Vrouwtje is er al mee naar de da geweest en ze heeft nu speciale brokken voor het plassen iets met fosfaat teveel of zoiets?  Ze heeft me al in huis geplast en het is gewoon echt superlicht vanwege het vele drinken. Ze mag dan eigenlijk maar 2x per dag drinken hebben en dan afgemeten hoeveelheid. Ik vind dit zielig en denk dan ja als ie dorst heeft dan mag die drinken, anders moet ik steeds de bak wel halen en opletten wanneer mijn honden dorst krijgen.

Heb kvv in huis en ook kippennekken eendennekken en net een theelepel konijnmdm gehad. Wat bedoelen jullie met elke dag een btje kvv? niet door brokken mengen lijkt me? of kan ik haar gewoon smorgens wat kvv doen en dan savonds brokken? hele dag kvv lijkt me te fanatiek?

Moet zeggen dat ik er echt tegenop zag om haar die brokken te geven terwijl je zelf zulk goed voer in huis hebt. Nu valt me ook eigenlijk pas op wat weinig mijn honden drinken  :biggrin2:
Door miik
#2702577
Speciaal voer ? Is er een urine onderzoek gedaan ? Of is er een bloedonderzoek gedaan ?
Een hond drinkt niet voor niets zo veel, ik zou dus een hond nooit beperken in zn drinken  :-\
Stel dat zijn nieren niet goed meer zijn en hij drinkt daarom zo veel.... dan zou hij zichzelf vergiftigen als hij heen water mag drinken....
Gebruikersavatar
Door Amanda/Dino
#2702594
Geloof urineonderzoek zal haar van de week even vragen. Ik vind het echt niet normaal, weet wel dat zij problemen had met zindelijk krijgen en vanuit daar hebben ze onderzoek gedaan. Ze wil graag over op vlees en wou binnenkort even koffie komen doen voor meer informatie. Zal haar eens bellen of ik haar niet alvast over mag zetten op kvv  ::).

Zij (tis een teefje van 29 kilo) is vanaf half 10 hier, heeft 8 x geplast waaronder 2 x behoorlijk veel in huis en heeft ongeveer 3 volle waterbakken leeggedronken. Ze geeft ook niks niet aan dat ze moet plassen. Zet haar nu maar om de drie kwartier op het grasveld en dan gaat het goed, maar lijkt me toch niet gezond dat een hond van 2 jaar geen uur haar plas op kan houden.
Door TMG1961
#2702611
Amanda/Dino schreef: Geloof urineonderzoek zal haar van de week even vragen. Ik vind het echt niet normaal, weet wel dat zij problemen had met zindelijk krijgen en vanuit daar hebben ze onderzoek gedaan. Ze wil graag over op vlees en wou binnenkort even koffie komen doen voor meer informatie. Zal haar eens bellen of ik haar niet alvast over mag zetten op kvv  ::).

Zij (tis een teefje van 29 kilo) is vanaf half 10 hier, heeft 8 x geplast waaronder 2 x behoorlijk veel in huis en heeft ongeveer 3 volle waterbakken leeggedronken. Ze geeft ook niks niet aan dat ze moet plassen. Zet haar nu maar om de drie kwartier op het grasveld en dan gaat het goed, maar lijkt me toch niet gezond dat een hond van 2 jaar geen uur haar plas op kan houden.
:o :o :o
Pixie drinkt nog geen volle bak per week en tijdens de winter drinkt ze zo ongeveer niets
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2702614
Ik heb zelf ook regelmatig logees.
Voor de honden zelf vergt het ook even wat aanpassing zo'n 1e dag ,
maar als je ervoor zorgt dat dit relaxed verloopt  is deze stress ook snel voorbij.
De 1e dag drinken ze behoorlijk ,daarna weer normaal.

In huis plassen kan ook duiden op stress.
Door Drijver
#2702620
Dat vele drinken en plassen klinkt helemaal niet goed. Ik heb hier een Collie te logeren gehad, een dame op vergevorderde leeftijd weliswaar, die dat ook deed. Nieren bleken helemaal op te zijn en ze overleed vrij snel. Zij hing letterlijk de hele dag boven de waterbak, eigenlijk wat jouw logee ook doet.
Ik liet haar trouwens wel bijna altijd drinken wat ze wilde, je zal maar zo'n dorst hebben.

Maar om even op het voeren terug te komen: ik zou niks veranderen aan het voer van je logee, zeker niet nu ze dieetbrokken krijgt. Ik heb ook vaak honden te logeren en het gros krijgt gewoon brokken. Ja, dat doet zeer aan mijn ogen, zeker omdat ik weet dat het beter kan, maar wie ben ik om dat te veranderen? Het is mijn hond niet. Ik kan hooguit voorlichting geven en dan is de keuze aan de baas.
Laatst gewijzigd door Drijver op ma 24 jun 2013, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#2702624
TMG1961 schreef: :o :o :o
Pixie drinkt nog geen volle bak per week en tijdens de winter drinkt ze zo ongeveer niets
Pixie eet vers! Dat scheelt heel veel met brokken!
Gebruikersavatar
Door Amanda/Dino
#2702625
Hoop dat het morgen minder is, maar begin eerlijk gezegd te vermoeden dat Luna simpelweg niet zindelijk is. Ik heb het briefje van de eigenaar naast me liggen met haar plastijden terwijl ik alleen plastijden hanteerde toen Dino een pup was om ongelukjes te voorkomen. De eigenaar gaf ook aan dat ze het wel op kan houden als ze in de bench zit en zij weg is maar moet dan wel direct naar buiten als ze thuiskomt. Dus doe haar nu ieder uur naar buiten en ze zit me echt als een schaap aan te kijken als ik haar dolenthousiast beloon voor haar plasje  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Amanda/Dino
#2702628
Drijver schreef: Dat vele drinken en plassen klinkt helemaal niet goed. Ik heb hier een Collie te logeren gehad, een dame op vergevorderde leeftijd weliswaar, die dat ook deed. Nieren bleken helemaal op te zijn en ze overleed vrij snel. Zij hing letterlijk de hele dag boven de waterbak, eigenlijk wat jouw logee ook doet.
Ik liet haar trouwens wel bijna altijd drinken wat ze wilde, je zal maar zo'n dorst hebben.

Maar om even op het voeren terug te komen: ik zou niks veranderen aan het voer van je logee, zeker niet nu ze dieetbrokken krijgt. Ik heb ook vaak honden te logeren en het gros krijgt gewoon brokken. Ja, dat doet zeer aan mijn ogen, zeker omdat ik weet dat het beter kan, maar wie ben ik om dat te veranderen? Het is mijn hond niet. Ik kan hooguit voorlichting geven en dan is de keuze aan de baas.
Heb even gekeken naar de brokken maar dit zijn gewoon dierenartsbrokken  ??? van het merk sanimed. Je hebt inderdaad gelijk dat dat aan de eigenaar zelf is maar pfff wat frustrerend vooral als je haar direct naar haar eten naar die waterbak ziet rennen terwijl mijn honden rustig liggen na te smakken van het eten. Ik laat haar nu ook gewoon drinken vind het erg zielig als een hond niet mag drinken, maar denk wel dat ik de bak om 8/9 uur weghaal, wou eigenlijk vannacht geen plaspauzes gaan houden  ???
Door Martine-Tom
#2702632
Zou daar voorzichtig mee zijn, geen idee hoeveel ze precies drinkt maar er zijn aandoeningen waarbij ze echt water restrictie krijgen, als de da het advies gaf zou ik dat niet zomaar veranderen, al helemaal niet bij een oppashond.... :-\
Gebruikersavatar
Door Amanda/Dino
#2702658
Martine-Tom schreef: Zou daar voorzichtig mee zijn, geen idee hoeveel ze precies drinkt maar er zijn aandoeningen waarbij ze echt water restrictie krijgen, als de da het advies gaf zou ik dat niet zomaar veranderen, al helemaal niet bij een oppashond.... :-\
tja ik vind het lastig, te weinig drinken lijkt me niet gezond en teveel drinken niet gezond. Dino dronk op brokken ook 2 a 3 waterbakken maar die plaste niet om het uur vandaar dat ik begon te denken dat het met zindelijkheid te maken heeft.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door