Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door Sandra K
#269392
Vanuit diverse bronnen hoor ik de laatste tijd dat bij sommige gedragsproblemen en ook bij agressieproblemen het verhogen van het koolhydraatgehalte van het voer een bijdrage kan leveren aan een oplossing. Door een lagere eiwitfractie en een hogere koolhydraatfractie zou de serotonine spiegel in de hersenen hoger worden en de hond daardoor rustiger. Niet alleen bij honden trouwens, want ik heb ook wel eens zoiets gelezen over een onderzoek inzake voedsel in gevangenissen.
Nu eet Brasso Carnibest en daarin is het gehalte aan koolhydraten natuurlijk laag. En hier op Barfplaats heb ik juist geleerd om koolhydraten, vooral in de vorm van granen, te vermijden. Wie weet er meer over deze theorie en heeft er eventueel in de praktijk resultaten van gezien. En vraag twee, hoe zou je koolhydraten aan verse voeding kunnen toevoegen zonder hiervoor granen te gebruiken. Het enige waar ikzelf op kwam was banaan en een gekookt aardappeltje misschien.

Sandra
Door Lizzy
#269418
Bij mijn weten is dit achterhaalt. En waar koolhydraat ook vandaan komt, echt gezond is het niet voor de hond. Banaan en aardappel en zoete bataat en pompoen bevat ook vrij veel koolhydraat.
Door Laura2004
#269451
Mijn hond had "agressieproblemen" toen hij brokken kreeg, dus veel koolhydraten binnen kreeg en sinds hij barft is hij veel rustiger geworden. Hij is nog steeds geen lieverdje, maar hij is handelbaarder. Dus ik geloof niet dat die theorie klopt.
Door Peet
#269483
Ik heb die theorie ook wel eens gehoord. Vergelijk voor je zelf even 2 maaltijden:

1 flink aangeklede pizza met een vette pudding toe

of

een biefstukje met rauwkost.

Grote kans dat je na maaltijd 1 erg vol bent, je sloom voelt en weinig energie hebt.
Na maaltijd 2 zal je wel "voldaan" zijn, maar niet dat slome gevoel krijgen. Het heeft te maken met de hoge GI index van maaltijd 1 (de grote hoeveelheid Kh's). Maaltijd 1 geeft weliswaar veel energie, maar het duurt veel langer voordat je over die energie kan beschikken omdat de verwerking langer duurt. Maaltijd 2 verteert gewoon beter en sneller, dus kan je sneller over de energie beschikken.

Vanuit deze theorie, zou je dus je hond rustiger kunnen "voeren"...Ik geloof het zelf niet, sterker nog, of het op de lange duur gezond en verstandig, betwijfel ik zeer!
Door yalla
#269619
Sandra K schreef:Vanuit diverse bronnen hoor ik de laatste tijd dat bij sommige gedragsproblemen en ook bij agressieproblemen het verhogen van het koolhydraatgehalte van het voer een bijdrage kan leveren aan een oplossing.
Dit is echter nooit aangetoond, meer van 'horen zeggen'.
Door essie
#269627
Mijn hond is heel erg opgeknapt qau karakter nadat ik ben overgestapt op versvlees. Hij zat regelmatig met zichzelf in de knoop en reageerde dat op van alles af. En nu is hij veel relaxter geworden, volgens mij werd hij gewoon helemaal hyper van al die troep dat in brokken zit.
Het blijft er een aparte, maar het is wat Laura zegt, het is handelbaarder geworden.
Door Ine
#269635
Ook hier een over actieve en gestoorde hond, die na het overgaan op KVV, na weken wat rustiger en iets minder gestoord werd! ;) ;D
Gebruikersavatar
Door Binno
#269688
ine schreef: Ook hier een over actieve en gestoorde hond, die na het overgaan op KVV, na weken wat rustiger en iets minder gestoord werd! ;) ;D
Binno was voor ze KVV kreeg (prettig) gestoord... en is het nog altijd. ;D ;)
Door Elvira
#270262
Op een golden lijst hadden ze laatst een discussie over eukaneba, waar puppies slim van worden :-X
Verschillende fokkers melde hyperactieve pups op Eukaneba. Toen de pups op ander voer werden gezet, werden het normale pups.
Door Sandra K
#271050
Ok, heel duidelijk we houden het lekker op de Carnibest. Gelukkig zijn Brasso's probleempjes pas een half jaar na de overschakeling op vers voer begonnen. Want iedereen in mijn omgeving wil toch graag een link zien tussen het eten van vers en hyper gedrag. Ik heb destijd aan Brasso 's gedrag niets gemerkt van de overgang. Wel werd zijn ontlasting en algehele gezondheid beter.

Sandra
Door Peet
#271498
Uit onderzoek bij kinderen met adhd is overigens wel gebleken dat een overdaad aan koolhydraten en kleurstoffen (in dit onderzoek voornamelijk snoep en slechte maaltijden) de klachten verergerden.... ::)
Door Laura2004
#271556
Sandra K schreef: Ok, heel duidelijk we houden het lekker op de Carnibest. Gelukkig zijn Brasso's probleempjes pas een half jaar na de overschakeling op vers voer begonnen. Want iedereen in mijn omgeving wil toch graag een link zien tussen het eten van vers en hyper gedrag. Ik heb destijd aan Brasso 's gedrag niets gemerkt van de overgang. Wel werd zijn ontlasting en algehele gezondheid beter.

Sandra
Maar het gedrag dat jouw hondje vertoont is wel typisch voor het ras dat je hebt hoor, tenminste als jij dezelfde hond hebt als op de foto. Bij mij in de wijk wonen ook een paar van deze hondjes en die eten gewoon brokken en toch zijn ze heel hyper en ze maken graag ruzie met andere honden, dus ik denk dat het ook gewoon een beetje het karakter is van je hond.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door