Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2702436
Quinta heeft al sinds we haar hebben een verschrikkelijk gebit. Maar haar bot kauwen ging nog wel redelijk. Wel wat langzamer naarmate ze ouder word.
Nu zie ik dat ze sinds vanmorgen nog een tand kwijt is.. En dat laat me wel twijfelen of ik haar bot moet gaan malen. Gisteren heeft ze 20 minuten gedaan over een bio kippenbout van 500 gram.

Heb een foto gemaakt, haar gebit ziet er dus zo uit.. Wat zouden jullie doen? Bot gaan malen of haar nog zelf haar bot laten kauwen?

Afbeelding
Door miik
#2702443
Dat zou een foto van Mickey kunnen zijn.
Mickey was al heel jong al haar snijtanden kwijt, maar had geen enkel probleem met botwerk. Haar kiezen waren gewoon goed en daarmee kraakt ze het bot. Pas later toen ook de kiezen eruit gingen kreeg ze meer moeite. Nu krijgt ze grotendeels zelf gemalen en 2x per week ongeveer een barfmaaltijd waar ze dan idd soms wel 2 uur mee bezig is.
Misschien anders eerst een tijdje combineren ?
#2702471
Die tandjes doen ze qua knaagwerk niet veel mee, Bij mijn Heather ziet het er ongeveer net zo fruitig uit en die heeft geen enkel probleem met het kauwwerk. Maar een bout van 500 gram kan voor een oudje best hard werken zijn. Tis ook maar een klein hundje natuurlijk. Dus of ik gaf het gemalen, of ik gaf een wat kleiner/zachter botje zoals b.v. vleugeltjes, het karkas enz.
#2702490
Is haar tandvlees nu ook gezwollen , of ligt dat aan de foto of mijn beeldscherm ?
20 minuten is best lang ja , om een kippenbout weg te krijgen
Noa van mij , bijna 12 jaar krijgt bio-kip ook niet meer weg , dus die krijgt nu plofkip ... puur voor haar plezier
En verder zou ik idd net wat Angelique al post het eens met vleugels etc gaan proberen
Stel dat gaat nog wel goed , dan kan je het malen misschien nog even uitstellen
#2702499
De tandjes zijn heel klein Smulpaap, en ze heeft ook een soort wildgroei 'bobbels' zitten op haar tandvlees. Weghalen heeft geen zin, ze blijven terugkomen.

Kleine dingen krijgt ze ook al, hele geitjes eet ze trouwens ook nog hoor. Maar daar is ze echt een uur mee bezig en druk hijgend als ze klaar is. Dus dat gaan we niet meer doen.
Ik denk dat ik de karkassen enzo ga malen en dan vleugels/nekken heel hou voor haar. En het spier en orgaan ook lekker heel geven.
Ons maandagmorgenmodelletje gaat dan nu echt oud worden  :-\
Door miik
#2702522
Ik denk dat je ook moet kijken naar de hond.
Mijn Mickey heeft als grootste passie eten !!! Ik kan haar geen groter plezier doen dan haar een flink stuk geven van iets... en al moet ze er een uur, of 2 uur over doen... ze vind het geweldig ! Dus nee, ik denk niet dat het voor mijn ! hond een probleem is....Ze is daarna heerlijk moe, voldaan en happy ! Maar het komt mij vaak niet uit dat ik zo lang op haar moet wachten, daarom krijgt ze KVV.
Dus als jouw hondje er plezier in heeft dan zie ik het probleem niet. Maar is het een marteling en hele opgave om het weg te krijgen dan is het natuurlijk wat anders ;)
#2702527
Nee een marteling vindt ze het niet bepaald  :biggrin2: Ze valt nog steeds iedere dag aan op haar bak!
Maar zo enthousiast scheuren enzo zoals Tyke doet.. Nee dat doet ze niet.

Daarom denk ik dat ik de grotere karkassen ga malen, en vleugels, nekken, kwartel, duif enz laat ik gewoon heel. Dan zal ze 50/50 gemalen/heel bot eten. En natuurlijk elke dag gewoon een lap spier en orgaan waarop ze moet kauwen.

500 gram bout is niet veel voor het meisje trouwens hoor, dat is haar gewone daghoeveelheid.  :)
Door miik
#2702578
Prima toch ! Klinkt goed !
Kijk als ze oud wordt en het kost haar teveel energie, of ze stopt met eten omdat ze het niet meer weg krijgt dan kun je het altijd nog aan gaan passen. Maar dat zie je snel genoeg !
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door