Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2691668
Hallo allemaal, ik ben hier nieuw. Ik ben Irene en heb twee katten, zusje en broertje, Jesse en James, 4 jaar oud. Het mannetje heeft sinds kort blaasgruis, struviet. Hij heeft vanaf 8 maanden oud op rauw voer gestaan van Bandit. Nu blijkt dat hij toch, 3,5 jaar later, struviet heeft gekregen, ondanks rauw biologisch voer. Een zeldzaam geval. Hij had een PH van 7,5 en een blaasntsteking met veel bloed plassen, gelukkig niet verstopt. Maar het grootste probleem was denk ik dat hij te weinig drinkt. Soortelijk gewicht (concentratie) urine was veels te hoog. Hij kreeg wel wat gekookt water over het rauwe voer, maar verder drinken onze katten weining helaas. 6 weken dieetvoer van Hills, S/D, en veel water over het voer en nog extra water via pipetje, ontsteking weg met medicijnen en struviet weg, PH gedaald naar 6,5, soortelijk gewicht van de urine 1.020 dus goed. Heb m daarna op het blaasdieetvoer (rauw) van Bandit gezet en verzuur het voer met troebele appelazijn. Net weer plas laten controleren. Geen bijzonderheden behalve dat zijn PH weer op 7.0 zit. Dus weer verhoogd. Geen struviet en ontsteking. Dus dat gaat goed. Ik geef m al best veel appelazijn, waardoor het eten ook niet makkelijker wordt (geef t soms verdund met water in een pipet). Mijn vraag is dan ook, hoeveel appelazijn zou je een kat moeten geven met verhoogd PH? Te veel lijkt me niet gezond. Ik lees iig dat dit weer andere problemen in de hand kan werken.
Ik heb volgende week een afspraak in de holistische kliniek Den Hoek, om m te laten nakijken / doormeten. Misschien toch een bacteriele infectie de oorzaak van de te hoge PH .... Maar voor nu wil ik graag weten wat jullie ervaringen zijn met verzuren met appelazijn en de hoeveelheid. Of wellicht toch overstappen op Granberry-sap?
Alvast dank!
Groeten, Irene
#2693118
Dank voor je bericht. In de Uropet zit DL-methionine. Ik lees dat dit ook een schadelijk effect kan hebben, bloedarmoede en de kans op oververzuring aanwezig is. Dit laatste kan ik in de hand houden. Ik test de urine met PH strips. Maar de vraag is idd of je met verzuring met (grote) hoeveelheden azijn ook geen schade aanricht. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met het gebit. Ik weet dat zuur slecht is voor het menselij gebit. Hoe zit dit bij katten?
Ik ga maandag met het kereltje naar kliniek Den Hoek van Erik Laarakker. Ga hem laten doormeten of er wellicht andere oorzaken kunnen zijn die zijn PH verhogen. Hij krijgt het meeste beste vlees dat er is. Rauw biologisch. Dus is een te hoog PH nauwelijks mogelijk.
#2694514
Er zijn verschillen tussen katten in de mate waarin ze zelf hun urine verzuren. Ook op vers krijgen sommige katten struviet helaas, en er lijkt een erfelijke/aangeboren oorzaak voor te zijn. Geen idee hoe het verder zit.

Overigens is het wel heel belangrijk dat de urine die gemeten wordt kakelvers  :biggrin2: is. De pH stijgt heel snel bij bewaren, ook in de koelkast, en dan vormt zich struviet terwijl de kat nergens last van heeft. Een paar uur kan al te lang zijn.
#2700705
ik heb ook een blaasgruiskat (helaas met verstopping) die al heel zijn leven op rauw voer staat. hij heeft een abnormale smalle plasbuis en heeft een ijzer plaatje na een dijbreuk en is te dik. Vermoedelijk gaat hij door pijn een andere plashouding aannemen waardoor hij niet leegplast; ontsteking en blaasgruis ontwikkeld. Ph was 9, nu plast hij buiten dus meten we het zelf niet meer. We verzuren ook met appelazijn op aanraden van een DA. De dierenkliniek in de buurt adviseert uropet maar dat lust Witse niet graag.
Ben benieuwd wat jouw dierenkliniek ervan denkt.
#2700893
Mijn kater heeft ook al een paar keer blaasontsteking gehad. Ik verzuurde het rauwe vlees met een klein beetje poeder vitaminen C met water erbij. Dit deed ik maar hooguit een week en op een gegeven moment pakt het lichaam het weer goed op. Gooi regelmatig water over hun rauwe vlees zodat ze genoeg drinken. Verder zit mijn kater qua ph ook te hoog 7, maar hij heeft geen ontsteking.
Laatst gewijzigd door denise1968 op do 27 jun 2013, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
#2704878
Bij mij werkte die Vitaminen C poeder goed omdat de ph te hoog was 8,5 dus basisch dan moet je verzuren om de ph lager te krijgen. Fokke had struviet en dit krijg je als de urine basisch is. Is de ph waarde te laag dus te zuur dan moet je zeker niet met vitaminen C werken want dan krijg je oxolaat. Heb mij er goed in verdiept doe niet zo maar wat. Hield dit goed in de gaten met urine stripjes om zijn ph waarde af te lezen. Gebruikte wel de crystal vitaminen c poeder ascorbic. Zit in een bruine pot. Niet iedere vitaminen C poeder leent zich hiervoor.

Weet alleen even niet wat je moet geven als de urine te zuur is dus een te lage ph waarde? Denk zelf aan vers vlees dus kvv

Weet nog wel dat ik de assistente van de DA erg verbijstert heb aangekeken want ik kreeg fucking hills mee om zijn urine hoger in ph waarde te krijgen. Kwam thuis en ging onderzoeken op google en dacht verdorrie dit gebeurt mij nooit meer. Die muts zei de urine is te zuur tjonge tjonge. Dus ik zeg nog als het struviet is dan is zijn ph waarde te hoog basisch en moet lager, maar goed. Meteen mee gestopt en kvv gevoerd met vitaminen c poeder. Laat mij na vier jaar niet meer omver lullen dat is 1 keer en nooit meer en ik geloof dat ze het daar bij mijn DA ook door hebben hahaha

Bron: http://www.huisdierendokter.nl/inurinewegen.html
Laatst gewijzigd door denise1968 op vr 28 jun 2013, 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.
#2704888
IreneK. schreef: Heb m daarna op het blaasdieetvoer (rauw) van Bandit gezet en verzuur het voer met troebele appelazijn. Net weer plas laten controleren. Geen bijzonderheden behalve dat zijn PH weer op 7.0 zit. Dus weer verhoogd. Geen struviet en ontsteking. Dus dat gaat goed. Ik geef m al best veel appelazijn, waardoor het eten ook niet makkelijker wordt (geef t soms verdund met water in een pipet). Mijn vraag is dan ook, hoeveel appelazijn zou je een kat moeten geven met verhoogd PH? Te veel lijkt me niet gezond. Ik lees iig dat dit weer andere problemen in de hand kan werken.
Ik heb volgende week een afspraak in de holistische kliniek Den Hoek, om m te laten nakijken / doormeten. Misschien toch een bacteriele infectie de oorzaak van de te hoge PH .... Maar voor nu wil ik graag weten wat jullie ervaringen zijn met verzuren met appelazijn en de hoeveelheid. Of wellicht toch overstappen op Granberry-sap?
Alvast dank!
Groeten, Irene
Mijn kater zit ook op ph 7 en dit gaat gewoon goed met kvv. Geef regelmatig wat water bij het vlees voor het drinken, maar dat doen ze ook zelf. Zou als ik jou was die ph stripjes kopen dan kun je het zelf controleren met urine van de kat. Op een gegeven moment moet de kat het zelf weer goedkrijgen. Verschoon je de kattenbakken vaak genoeg en heb je meerdere bakken per kat? Het kan zijn dat de kat zijn plas ophoudt en dat is geen goed teken. Ik heb hier twee bakken voor twee katten en verschoon de bakken 1 keer per week met gekookt water. Verder is stress ook een oorzaak met te hoge ph waarde. Hebben de katten onderling strijd? Gebruik je houtkorrels als kattengrind? Dit laatste was bij mij de boosdoener jemig zeg kwam er alleen te laat achter. Mijn katten vinden houtkorrels niet leuk. Denk even goed zoeken.
Laatst gewijzigd door denise1968 op vr 28 jun 2013, 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.
#2704953
Het probleem met vitamine C is dat het een gevaarlijke verzuurder is, zie de link. Natuurlijk ga ik ervan uit dat je niet gaat verzuren als een kat last heeft van oxalaat, maar door vitamine C bij struviet te geven, lever je de bouwstenen van oxalaat aan door middel van de verzuurder.
#2705627
NoaKaj schreef: Het probleem met vitamine C is dat het een gevaarlijke verzuurder is, zie de link. Natuurlijk ga ik ervan uit dat je niet gaat verzuren als een kat last heeft van oxalaat, maar door vitamine C bij struviet te geven, lever je de bouwstenen van oxalaat aan door middel van de verzuurder.
Valt mij wel op dat je bij veel berichten het altijd beter lijkt te weten??? Als de urine basisch is dus niet zuur en je doet daar vitaminen C bij en je houdt het per dag bij met een urine stick? Hoe kan ik dan doorslaan naar oxalaat? En hoe bedoel je dat struviet de bouwstenen zijn voor oxalaat. Ben jij een dierenarts?

Ph waarde laag urine zuur < 5,0 kans op oxalaat
Ph waarde hoog urine basisch > 7,0 meestal struviet
Laatst gewijzigd door denise1968 op vr 28 jun 2013, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door