Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door kira
#2699572
Ik voer onze honden de ene week vlees/bot/pens en de andere week vlees/bot/overig orgaan. Per 2 weken voer ik dan dus compleet. Kan ik dit met babybeer ook doen, of kan ik voor haar beter per week compleet voeren?
Bij de andere doe ik het puur uit gemak, ik moet ongeveer 6 kilo orgaan per week totaal verdelen over de beesten dan is dit wel handig. Daarnaast is de pens dan ook echt een "lel" en geen "hapje".
Door henneke
#2699605
Gevoelsmatig zeg ik nee ... Voer elke week totaal maar het is niet onderbouwd , ik heb gewoon zelf graag dat een pup zo gelijkmatig eet .
Gebruikersavatar
Door kira
#2699673
Mijn gevoel zegt ook nee, maar mijn hoofd kan de onderbouwing niet vinden. Iedere dag compleet lukt sowieso niet omdat ik zes honden moet voeren en het hier in kilo's gaat. Pup krijgt dus ook gewoon een week emmer.
Door miik
#2699911
Volgens mij kan het geen kwaad... maar als je vraagt wat is nou het allerbeste... dan zou ik ook zeggen elke week...
Als onderbouwing zou je kunnen denken aan... dat als pup een slechte dag heeft en hij neemt die dag minder voedingstoffen op... dan mist hij net een heleboel als dat toevallig net die ene dag orgaan is in de 2 weken... Als je het wat meer verspreidt heb je gewoon meer zekerheid dat al het goede uit de organen wordt opgenomen (vitaminen, mineralen, etc).
Wat je nog zou kunnen overwegen is voeren zoals je met de rest ook doet en dan bv 2x per week wat vitamine poeder geven van een goed merk...  (maar dat zou niet mijn eerste keus zijn denk ik).

Ik heb vandaag van Degomeat een rol orgaan mix binnen gekregen. Ik wil dat in huis hebben voor de kittens straks. Hij was een klein beetje ontdooid en ik kon hem heel handig in dikke plakken snijden.... Zou zoiets niet een optie zijn ? Zodat je over een paar dagen verdeeld pup een orgaan plak erbij geeft ?

Zowieso moet je er denk ik wel rekening mee houden dat een maaltijd uit grotendeels orgaan of alleen pens vaak erg laxerend werkt voor een pup. Dus beter iets erbij of toch over een paar dagen. Als ze wat ouder zijn kunnen ze het vaak beter hebben.
Door Lizzy
#2699986
kira schreef: Ik voer onze honden de ene week vlees/bot/pens en de andere week vlees/bot/overig orgaan. Per 2 weken voer ik dan dus compleet. Kan ik dit met babybeer ook doen, of kan ik voor haar beter per week compleet voeren?
Bij de andere doe ik het puur uit gemak, ik moet ongeveer 6 kilo orgaan per week totaal verdelen over de beesten dan is dit wel handig. Daarnaast is de pens dan ook echt een "lel" en geen "hapje".
Ik zou dat met een pup niet doen. Ze hebben toch alle voedingsstoffen nodig om te groeien. En als je ze dan 1 hele week onthoud van vitamine A, D en E zoals dat veel voor komt in orgaanvlees, lijkt mij dat toch niet goed (hoewel het een in vet oplosbare vitamines zijn, het is ook niet zo dat wij barfers daar nou overvloedig aan voeren). Dus nee, ik zou dat niet doen.
Gebruikersavatar
Door kira
#2700073
miik schreef: Volgens mij kan het geen kwaad... maar als je vraagt wat is nou het allerbeste... dan zou ik ook zeggen elke week...
Als onderbouwing zou je kunnen denken aan... dat als pup een slechte dag heeft en hij neemt die dag minder voedingstoffen op... dan mist hij net een heleboel als dat toevallig net die ene dag orgaan is in de 2 weken... Als je het wat meer verspreidt heb je gewoon meer zekerheid dat al het goede uit de organen wordt opgenomen (vitaminen, mineralen, etc).
Wat je nog zou kunnen overwegen is voeren zoals je met de rest ook doet en dan bv 2x per week wat vitamine poeder geven van een goed merk...  (maar dat zou niet mijn eerste keus zijn denk ik).

Ik heb vandaag van Degomeat een rol orgaan mix binnen gekregen. Ik wil dat in huis hebben voor de kittens straks. Hij was een klein beetje ontdooid en ik kon hem heel handig in dikke plakken snijden.... Zou zoiets niet een optie zijn ? Zodat je over een paar dagen verdeeld pup een orgaan plak erbij geeft ?

Zowieso moet je er denk ik wel rekening mee houden dat een maaltijd uit grotendeels orgaan of alleen pens vaak erg laxerend werkt voor een pup. Dus beter iets erbij of toch over een paar dagen. Als ze wat ouder zijn kunnen ze het vaak beter hebben.
Ik maak pas een nieuwe emmer als een hond alles heeft opgegeten dus dat risico is er niet dat ze niet alles opeet. Maar ik ga voor babybeer dan gewoon iedere week en pens en orgaan in haar emmer doen. Het geeft wat meer werk, maar ik maak dan in de pensweek van de andere honden gewoon kleine zakjes pens en in de orgaan week van de andere honden doe ik wat meer orgaan uithalen en maak ik daar kleine zakjes van. De onderbouwing van Lizzy zit wel wat in, je voert dan inderdaad een hele week feitelijk minder vitamine als de andere week.
Gebruikersavatar
Door berenboot
#2700142
ik voer mijn berenpups zelf zeker tot 1 1/2 jaar iedere dag compleet. Ik heb het er ook wel eens met tannetje over gehad, welke dat ook verstandig vond.
Gebruikersavatar
Door kira
#2700397
nien-newfies schreef: ik voer mijn berenpups zelf zeker tot 1 1/2 jaar iedere dag compleet. Ik heb het er ook wel eens met tannetje over gehad, welke dat ook verstandig vond.
Welke verhoudingen hou jij daarbij dan aan?
Als de dagportie een complete portie is dan krijg je wel steeds kleine stukken bot die zonder kauwen naar binnen gaan en de lapjes pens worden dan maar 40 gram wat ook hap slik weg is?
Gebruikersavatar
Door berenboot
#2700523
kira schreef: Welke verhoudingen hou jij daarbij dan aan?
Als de dagportie een complete portie is dan krijg je wel steeds kleine stukken bot die zonder kauwen naar binnen gaan en de lapjes pens worden dan maar 40 gram wat ook hap slik weg is?
Ging prima, geen problemen mee gehad.  :) De pups van mijn N-nest (kids van sammie en easy) waren grote eters, om niet te schraal te worden redde ik het echt niet met die 5% aanbevolen hoeveelheid voor pups en dan zit je met die berenkids al snel aan redelijke hoeveelheden per dag.  ;) Ze kregen al snel duifkarkasje, fazantkarkasje, stukje zalmlijf, kipkarkasje enz.
Wel is mijn ervaring dat de pups die meer naar papa`s kant neigden, groeipijn kregen bij 50% bot dus die kregen 40% dus dat kàn iets zijn waar je misschien zelf ook mee te maken krijgt gezien dezelfde lijnen.  :)

maar dit is mijn ervaring, uiteraard zelf gewoon doen waar jij je fijn bij voelt  :-*
Gebruikersavatar
Door kira
#2700553
nien-newfies schreef: Ging prima, geen problemen mee gehad.  :) De pups van mijn N-nest (kids van sammie en easy) waren grote eters, om niet te schraal te worden redde ik het echt niet met die 5% aanbevolen hoeveelheid voor pups en dan zit je met die berenkids al snel aan redelijke hoeveelheden per dag.  ;) Ze kregen al snel duifkarkasje, fazantkarkasje, stukje zalmlijf, kipkarkasje enz.
Wel is mijn ervaring dat de pups die meer naar papa`s kant neigden, groeipijn kregen bij 50% bot dus die kregen 40% dus dat kàn iets zijn waar je misschien zelf ook mee te maken krijgt gezien dezelfde lijnen.  :)

maar dit is mijn ervaring, uiteraard zelf gewoon doen waar jij je fijn bij voelt  :-*
Hmm, ik voer hier van de kids van Easy 2 teven 400 gram per dag (zijn wel 54 kilo dus geen echt kleine dames wel keurig netjes op gewicht) en dat geeft bij één al problemen omdat zij kipkarkas en eendennekken ed zonder kauwen naar binnen werkt. Voor babybeer verwacht ik eigenlijk ook niet boven de 5% te komen omdat ik bij de vorige drie puppen ook nooit op 5% heb gezeten, die heb ik max op 2,5% gehad. Ik wilde starten met 45% bot, ik heb kleine beer in het begin ook altijd op 45% gehad tot dat haar ontlasting te dun werd. Nou de tijd zal het leren.
Gebruikersavatar
Door berenboot
#2700565
wauw, pups op max 2,5 %? Dat heb ik bij mijn (17) pups, grootgebracht op vers nog niet meegemaakt  :o zo zie je maar weer, iedere woef is weer anders.  :)
Hier blijven de volwassen teven goed op gewicht bij gemiddeld 1 kg per dag en de reu ruim 1 1/2 kg (en daarmee is hij net op gewicht, zou nog wel iets erbij mogen) :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#2700619
kira schreef: Hmm, ik voer hier van de kids van Easy 2 teven 400 gram per dag (zijn wel 54 kilo dus geen echt kleine dames wel keurig netjes op gewicht) en dat geeft bij één al problemen omdat zij kipkarkas en eendennekken ed zonder kauwen naar binnen werkt. Voor babybeer verwacht ik eigenlijk ook niet boven de 5% te komen omdat ik bij de vorige drie puppen ook nooit op 5% heb gezeten, die heb ik max op 2,5% gehad. Ik wilde starten met 45% bot, ik heb kleine beer in het begin ook altijd op 45% gehad tot dat haar ontlasting te dun werd. Nou de tijd zal het leren.
:o :o
nien-newfies schreef: wauw, pups op max 2,5 %? Dat heb ik bij mijn (17) pups, grootgebracht op vers nog niet meegemaakt  :o zo zie je maar weer, iedere woef is weer anders.  :)
Hier blijven de volwassen teven goed op gewicht bij gemiddeld 1 kg per dag en de reu ruim 1 1/2 kg (en daarmee is hij net op gewicht, zou nog wel iets erbij mogen) :biggrin2:
Ik zit met Dommelsch (57 kg) en Wodka (iets lichter, ongeveer een kg of 48) ook op gemiddeld een kilo per dag.
Door ulla
#2700635
Mijn Sint puppen zijn altijd gestart met 5 % en mijn ukkepuk van 5 maanden zit daar nog steeds op.
De oudste van 3 1/2 krijgt tussen de 1300 en 1500 gram per dag.
En ik voer een pup per dag ook zo compleet mogelijk.
Doe ik met de volwassen hond ook, ik heb daar geen probleem mee.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door