Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door La-LoZi
#2698438
Hoi hoi,

Ik ben nu een week bezig met barf, en ik vraag me af of wat ik nu geef ook goed is en afwisselend en misschien zijn er wel op of aanmerkingen...
De eerste paar dagen heb ik veel kip gebruikt, dat weet ik.. Maar dat was even wat makkelijker... En ik probeer nu zoveel mogelijk af te wisselen....

Ik ben benieuwd..

Week menu Loena


Woensdag,
Kippenlever 80
Kippennekken 200
Kip spiervlees 100
Groentemix 80
Fruitmix

Donderdag,
Kippenmaag 80
Kwartel (hele) 200
Kip spiervlees 100
Groentemix 40

Vrijdag
Kippenmaag 80
Konijn vleesbot 200
Rund spiervlees 100
Groentemix 40

Zaterdag
KVV geit 400/450

Zondag
KVV geit 400/450

Maandag
KVV geit 200
KVV parelhoen 200/250

Dinsdag
KVV parelhoen 400/450

Woensdag
KVV parelhoen 400
Extra: 1 kippen vleugel

Donderdag
Lam long 80
Eend nek 200
Kalf spiervlees 100
Groentemix 40

De grammen verschillen af en toe... Maar compenseer ik de dag of dagen erna...

Alvast bedankt voor de reacties... :)
Gebruikersavatar
Door Hylos
#2698481
Ik ben hier zelf nieuw mee... Maar Ik kom zie geen pens of hart in je menu staan. Of zit dat in de kvv mixen?
Door Lizzy
#2698487
[quote="Bullterrier-Loena"]
Hoi hoi,

Ik ben nu een week bezig met barf, en ik vraag me af of wat ik nu geef ook goed is en afwisselend en misschien zijn er wel op of aanmerkingen...
De eerste paar dagen heb ik veel kip gebruikt, dat weet ik.. Maar dat was even wat makkelijker... En ik probeer nu zoveel mogelijk af te wisselen....

Ik ben benieuwd..

Week menu Loena


Woensdag,
Kippenlever 80
Kippennekken 200
Kip spiervlees 100
Groentemix 80
Fruitmix

Donderdag,
Kippenmaag 80
Kwartel (hele) 200
Kip spiervlees 100
Groentemix 40

Vrijdag
Kippenmaag 80
Konijn vleesbot 200
Rund spiervlees 100
Groentemix 40

Zaterdag
KVV geit 400/450

Zondag
KVV geit 400/450

Maandag
KVV geit 200
KVV parelhoen 200/250

Dinsdag
KVV parelhoen 400/450

Woensdag
KVV parelhoen 400
Extra: 1 kippen vleugel

Donderdag
Lam long 80
Eend nek 200
Kalf spiervlees 100
Groentemix 40

De grammen verschillen af en toe... Maar compenseer ik de dag of dagen erna...

Alvast bedankt voor de reacties... :)
[/quote]

Kun je wat meer zeggen over de percentages die je voert/gaat voeren?

Ik zou lamslong vervangen voor iets anders. Dat is niet erg rijk aan voedingsstoffen, zeg maar arm. Kalfsspiervlees zou ik vervangen door goed rundvlees. En mag ik vragen waarom je 3 dagen geit geeft en bijna 3 dagen parelhoen? Kun je bijv. niet ook 1 dag KVV lam en 1 dag KVV vis geven? Ik mis namelijk ook vette vis in je menu.
Door La-LoZi
#2698518
Idd de vis moet er ook nog bij...
En dat van de lamslong wist ik niet, is dat met alle 'long' En net zoals over het kalfsvlees, hoe kan dat dit minder goed is als rund?

De reden dat ik een paar dagen hetzelfde KVV had gegeven was omdat ik twee rollen uit de vriezer had gehaald van een kilo...
Dus nu mijn vraag hoe kan ik dat het beste doen, bevroren snijden? Volgens mij is dat bijna onmogelijk

En ook de pens moet ik idd nog in m'n menu doen...

Ik zal nog wat verder lezen bij de andere menu's ... Dit zal wel moeten helpen voor andere voorbeelden.. :)
Door La-LoZi
#2698524
Gewicht hond : 20 kilo
% per kg 2%
Rauwe vleesbotten: 50 (%)
Rauwe gepureerde groentes: 10 (%)
Orgaanvlees : 20 (%)
Spiervlees : 20 (%)

Dit per week:
1400 gram vleesbot
280 gram groentemix
560 gram orgaanvlees
560 gram spiervlees

Deze heb ik van het forum afgehaald bij de bibliotheek..ik hoop dat je dit bedoelde met meer info over de grammen...
Door Shanti en co
#2699283
Over de rollen kvv, als je elke week een andere smaak geeft kan je prima 2,5 dag achter elkaar dezelfde smaak geven. Dan hoef je de rollen niet te snijden maar heb je wel genoeg variatie per 2 of meer weken.

En long is een orgaan wat weinig voedingsstoffen bevat ongeacht de diersoort, ik voer het soms wel een beetje maar het is niet een vast onderdeel van Shanti's menu.
Door La-LoZi
#2699499
Hmm nu baal ik wel van die long ... Heb twee longen in m'n vriezer... Dan zal ik ze maar als een keer extra geven... Dankje voor de uitleg..:)

Dan is het misschien handiger om maximaal 1 rol KVV per week te geven, zodat ik toch de voldoende afwisseling erin blijf houden...
Dankje  :)
Door Annemarie Rijnveld
#2699507
Long is niet zo slecht hoor:
Wat bevat long:
1 Elastine, reticuline en collageenvezels. Belangrijke proteine structuren. Longen bewegen de hele dag.
2 Hyaluronzuur, chondroitine en glucosamine uit de tracheavertakkingen.
3 Bloed
4 Surfactant een fosfolipoproteine.
5 Mogelijk nog pensinhoud door verslikkingsaspiratie bij de slacht.

bron: http://www.voernatuurlijk.nl/forum/view ... 79&t=33051
Door Shanti en co
#2699561
[quote="Bullterrier-Loena"]
Hmm nu baal ik wel van die long ... Heb twee longen in m'n vriezer... Dan zal ik ze maar als een keer extra geven... Dankje voor de uitleg..:)

[/quote]

Ik weet niet of je een droger hebt? Long kun je namelijk heel goed drogen en dan heb je lekkere snoepjes.
En anders voer je het gewoon lekker op, want ongezond is het niet.
Door Annemarie Rijnveld
#2699582
[quote="Thessa en Shanti"]
Ik weet niet of je een droger hebt? Long kun je namelijk heel goed drogen en dan heb je lekkere snoepjes.
En anders voer je het gewoon lekker op, want ongezond is het niet.
[/quote]
Inderdaad, doe ik ook, ik droog kilo's long rund en lam, het is heel goedkoop (althans, hier) met de schaar knip ik het in grove stukken, leg het in de droger. Als het goed gedroogd is, kan je het zo met je handen in stukken breken, anders gebruik je de nijptang.
In de vriezer, klaar. Honden doen er een moord voor, is mijn ervaring.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door