Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

#2698303
Zo hier dan maar even verder :)

Ik had dacht ik al verteld dat ik in overleg met Miranda een aantal dagen voor de 2e les Ttouch weer begonnen was met Ca - Phosphorus, zodat we geen dip ervaren tijdens de les.

Autorit ging lekker relaxed, in het Am. bos nog even los gelopen om even te poepen en te plassen.
Poep is prima, tilt tegenwoordig ook zijn poot op tijdens het plassen. Luistert op zich nog hartstikke goed als honden naderen en ik roep hem terug.
In het bos stonden van die hordeloop dingen, en ik dacht leuk te doen en hem onder de poortjes door te lozen... maar hij heeft die dingen nooit goed ingeschat want hij liep er vol met zijn bekkie tegen aan (neushoogte..).

Oftewel - we zijn er nog niet helemaal haha

Bij Jana eerst even rustig kopje thee, Cailean laten snuffelen aan alle plekken waar eerder honden in de zaal gezeten hadden ::)
Toen hij settelde hebben we een tuigje aangedaan en een ttouch riem aan (heel lang en erg zacht, ben em al aan het zoeken want het is echt een geweldig ding).

Grondoefening 1 - balkjes op de vloer - waarvan een aantal met 1 kant verhoogd zodat ze schuin liggen.
Hij heeft het daar nog heel erg moeilijk mee, ik moest hem heel rustig er door heen lozen en dan halverwege laten stoppen. Goede tip gekregen om als je de hond wil laten stoppen je lichaam een kwartslag naar hem toe te draaien, dan stoppen ze zonder woorden meteen (ipv. stilstaan en een hond die niet begrijpt wat ie moet doen).
Na 4 keer zag je em inkakken, het is voor hem heel intensief om met zijn lichaam zo bewust bezig te zijn (maar hij voelt nu iig iets).

Dus even pauze - alleen toen viel Cailean in diepe diepe slaap :biggrin2:
Jana heeft me in die tijd twee ttouch touches geleerd, ik heb haar ondertussen het hemd van het lijf gevraagd - tja ik wil wel alles weten waarom ik precies doe wat ze zeggen dat goed is..
Bijv je moet alles met een bepaalde druk doen, waarbij je wel de huid meeneemt (dus niet aaien) maar ook niet zo hard dat je spieren meepakt, dan ben je aan het masseren. Dan moet je 1 en een kwart ronde draaien met de klok mee en alles van boven naar beneden van voor naar achter (dus van kop naar kont, van schouder/heup naar tenen). En dan wil ik weten waarom niet linksom, waarom niet 1,5. Blijkt dat sommige dieren wel op linksom reageren maar dat dit een zeldzaamheid is (ik denk net als linkshandigheid..).

Dus huiswerk voor mij: oefenen op mezelf, op de katten en op Jiro. Katten reageren heel snel dus daar weet je heel snel van of je het goed doet ja of nee. Je kan het gelukkig niet echt heel erg fout doen, de enige maar is dat je het dier de kans moet geven om weg te lopen. Veel dieren vinden het intens en lopen dan even weg om vervolgens weer terug te komen. Je hoeft ook niet meteen het hele lichaam te doen, vaak zijn een paar touches al genoeg.

Wat ook goed is om te weten (en wat ik stiekem verkeerd deed dus..) is dat de ttouch of het aanraken van oren/ neus/ staart in tegenstelling tot de rest van het lichaam, juist de hartslag, bloeddruk en adrenaline stimuleren. Dus wat ik soms deed, oren aanraken/masseren tijdens het wandelen werkt juist averechts bij honden die al jippie zijn.. ::)

Cailean was na 15 minuten wel weer wakker en we hebben de spiraal gelopen. Dit doen ze ook bij kinderen die hyperactief zijn op sommige scholen. Je legt een spiraal van touw op de grond (of je tekent hem) en je loopt met de hond de spiraal in (zodat je zeg maar om je as eindigt) en dan loop je er in een rechte lijn weer uit. Dit herhaal je een aantal keer en dan center je. Bij kinderen schijnt dit geweldig te werken. Deze oefening is ook handig op straat bij het zien van iets opwindends - maar deze moet ik zelf nog uittesten dus daar heb ik nog even geen conclusie over.

Thuis heb ik wel de touches kunnen oefenen... eerst op Jiro dan maar. Die is het makkelijkst... die gaat toch wel overal voor liggen.. maar echt wijzer werd ik er niet van. Druk, snelheid (2 seconden een cirkel of 3 seconden of 1... ), rechtsom of linksom... hij vond het heeeeeeerlijk... tja daar schiet je dan niet echt veel mee op.
Sem de kater gaf al veel meer aan, maar zoals verwacht zijn poezen flink eigenwijs en gaan ze vreselijk kopjes staan geven en hij bijt ondertussen dan ook in je neus haha

Cailean dan maar, zijn nagels waren weer eens veel te lang en dat is altijd en eeuwig een bron van stress, dus paar touches op zijn poten, knippen en toen een uitgebreide sessie....

En hij viel als een blok in slaap... ik kon alles doen, telefoon pakken, foto maken, mijn man erbij roepen, facebook updaten, Jana trots een mailtje sturen met foto... en toen werd hij wakker.. pakte zijn eend en ging verder liggen slapen in zijn mand haha

Dus ik schijn het goed in de vingers te hebben :biggrin2:

Hier Cailean die knock-out ligt na het nagels knippen en ttouchen:

Afbeelding

En toen naar de mand met zijn favoriete knuffel:
Afbeelding
#2698372
Ik heb net het eerste deel van je verhaal gelezen. Wat een boeiend een leerzaam proces maken jullie samen door. En wat heerlijk dat Cailan een vrouwtje heeft dat de zoektocht naar een juiste aanpak niet uit de weg gaat en dat er ook zulke fijne mensen op jullie pad komen.
#2707713
Ja hotspot genezing zit in de weg van de rest... :P
Maar de kap heeft hem gelukkig niet onzeker gemaakt.. het lijkt hem eerder te helpen omdat hij nu meer coordinatie krijgt (en dat ding ook in zijn voordeel gebruikt... moet oppassen voor blauwe schenen  ::))
#2710236
Nou tijd maar weer voor een update, het gaat geweldig goed.. hij groeit! Fysiek en mentaal...
We hebben een tijd lang gehad dat we hem geen commando's konden aanleren omdat hij zo overprikkeld (mode woord, maar druk dekt de lading niet) werd dat hij alleen nog maar high fives sloeg om dat snoepje maar te krijgen.. Iets nieuws leren zat er echt niet in.

Gister ben ik weer begonnen met kleine clicker sessies gewoon saampjes thuis. Ik merk dat hij nog snel overvraagd raakt, maar dan is het een kwestie van terug naar waar hij het wist en vanaf daar door. We hebben 1 oude en 2 nieuwe oefeningetjes begonnen. De touch (die hij steeds vergat.. moest het steeds weer opnieuw aanleren.. alsof het doosje vol was erboven en hij er dingen bleef uitgooien) die gaat nu na vandaag de herhaling feiloos. Beginnetje gemaakt aan omrollen en een begin gemaakt aan "Slaap" (kop laten rusten op object/hand.. erg fijn voor honden die hun rust niet kunnen vinden).

Wat ik leuk/frappant vind om te zien is dat ik bij Jiro wat meer "foutjes" in timing kon permiteren.. Cailean doet alles zo rap dat je echt heel snel moet zijn met dat ding.. en dat heb ik duidelijk nog niet onder de knie.. dus ik ga ook weer terug naar af en in mijn eentje spullies op de vloer laten vallen en zodra het de grond raakt mijn timing met klikken weer oefenen haha
Jiro heeft me erg lui gemaakt  :biggrin2:
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door