Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Erna
#269424
Dit is het menu van onze honden. De hoeveelheden zijn gebaseerd op het gemiddeld van onze honden. De meeste aten Zo'n 500 gram KVV op een dag dus dat heb ik een beetje als richtlijn gehouden. Twee honden krijgen wat meer dan dit en 1 iets minder. In de loop der weken zal de hoeveelheid nog wel een paar keer aangepast moeten worden omdat ze nu al aanzetten.

Maandag
Ochtend: 200 gram Kippennekken, vleugels. 150 gram groentemix
Avond: 200 gram Geitenribben Ei

Dinsdag
Ochtend: 200 gram Lamsribben 50 gram fruitmix
Avond: 200 gram Kippennekken, vleugels. 150 gram groentemix

Woensdag:
Ochtend: 200 gram Rundkopvlees.Zuivel (karnemelk of yoghurt)
Avond: ½ Zalmkop

Donderdag:
Ochtend: 200 gram Kippennekken, vleugels. 150 gram groentemix
Avond: 300 gram Pens Zuivel (karnemelk, yoghurt

Vrijdag:
Ochtend: 200 gram Geitenribben Ei
Avond: 200 gram Kippennekken, vleugels. 150 gram groentemix

Zaterdag
Ochtend: 200 gram Lamsribben 50 gram fruitmix
Avond: 200 gram Orgaanvlees (hart, lever, nieren) Zuivel (karnemelk, yoghurt, huttekase)

Zondag
Ochtend: 200 gram Kippennekken, vleugels. 150 gram groentemix
Avond: 200 gram Rundkopvlees.Zuivel (karnemelk of yoghurt)

Als aanvulling krijgen ze een paar keer per week knoflook, zalmolie (dit wordt visolie), lijnzaadolie, brandnetel en vloeibaar zeewier. In de winter zullen ze ook levertraan krijgen.
Laatst gewijzigd door Erna op vr 25 feb 2005, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#269450
Qua percentages zit je op :

44,4% RMB's
14,8% spiervlees
12,3% orgaanvlees (inclusief pens)
21% groente en fruitmix
7,4% diversen als ei en zuivel (beetje gegokt met gewichten)

Ik heb ook even naar de hoeveelheid RMB maaltijden gekeken en zag dat je er 9 geeft. Waarvan 5 met kip. Dat vind ik qua kip wel het maximum en als je ooit in de gelegenheid bent om een RMB maaltijd te vervangen voor wat anders, laat dan 1 kipmaaltijd vallen, zou ik zeggen.

Verder geef je qua verschillende vleessoorten: kip, rund, lam, geit en zalm. Dat lijkt me prima. Het orgaanvlees gehalte is mooi laag en dat is perfect voor Dalmaten! De hoeveelheid zuivel is ook perfect voor onze Dals. De hoeveelheid groente is hoog, maar omdat het Dalmaten zijn is het wel acceptabel, vind ik. Zou niet meer gaan geven. Mag ook wel iets minder.

De RMB's die je geeft bevatten echt veel spiervlees, dus je zit in totaal op de 37% spiervlees. En dat vind ik voor Dalmaten echt uitstekend.

Goed, nou houd ik verder mijn mond en geef ik het woord aan de anderen!
Door Helen
#269453
Ik denk dat het voor Dalmaten een zeer goede maaltijd is. Zelf zou ik minder GF geven en meer organen, maar voor Dalmaten is dat anders natuurlijk. Qua afwisseling zou ik een of twee kipmaaltijden proberen te vervangen door iets anders. Maar als dat niet haalbaar is, dan voldoet dit ook uitstekend.
Door Erna
#269496
Met de RMB's moeten we inderdaad nog even experimenteren. Ik heb in de tuin wat witte drollen gespot dus misschien dat we nog 1 maaltijd gaan vervangen maar voorlopig blijft het even dit. Eerst even kijken hoe het gaat.
Door Erna
#269827
[quote="mb"]
Ik vraag mij af wat vloeibaar zeewier is en waar je dat haalt? Ik ken alleen gedroogde!
[/quote]

Ow, in een fles bij van der Meer dierengroothandel gekocht. Het is zeewier in olie, volgens mij lijnzaadolie.

Ik kwam er vanavond wel achter dat we iets te weinig hebben geschud met de fles. ;D
Door 202spots
#269859
[quote="Erna"]
Ow, in een fles bij van der Meer dierengroothandel gekocht. Het is zeewier in olie, volgens mij lijnzaadolie.
Ik kwam er vanavond wel achter dat we iets te weinig hebben geschud met de fles. ;D
[/quote]

Ik denk dat het dan olie met 'n zeewier smaakje is :-\
en dat je meer zal hebben aan de poeder.
Door Erna
#269950
[quote="202spots"]
Ik denk dat het dan olie met 'n zeewier smaakje is :-\
en dat je meer zal hebben aan de poeder.

[/quote]

Nee het zeewier ligt nu onderin de fles en de olie is eruit.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#269951
[quote="Erna"]
Nee het zeewier ligt nu onderin de fles en de olie is eruit.
[/quote]
oooowwwww nu snap ik waarom Huub in de olie was met dat bakje vlees ;D
Door Erna
#270026
[quote="Lizzy"]
Qua percentages zit je op :

44,4% RMB's
14,8% spiervlees
12,3% orgaanvlees (inclusief pens)
21% groente en fruitmix
7,4% diversen als ei en zuivel (beetje gegokt met gewichten)

Ik heb ook even naar de hoeveelheid RMB maaltijden gekeken en zag dat je er 9 geeft. Waarvan 5 met kip. Dat vind ik qua kip wel het maximum en als je ooit in de gelegenheid bent om een RMB maaltijd te vervangen voor wat anders, laat dan 1 kipmaaltijd vallen, zou ik zeggen.

Verder geef je qua verschillende vleessoorten: kip, rund, lam, geit en zalm. Dat lijkt me prima. Het orgaanvlees gehalte is mooi laag en dat is perfect voor Dalmaten! De hoeveelheid zuivel is ook perfect voor onze Dals. De hoeveelheid groente is hoog, maar omdat het Dalmaten zijn is het wel acceptabel, vind ik. Zou niet meer gaan geven. Mag ook wel iets minder.

[/quote]

Als ik de groente ga minderen wat kan ik er dan voor in de plaats geven?
Door Lizzy
#270052
Wat extra spiervlees kan zeker. Wat meer ei kan ook. Of wat meer zuivel en/of tafelrestjes. Voordeel van ei en zuivel is dat het geen/weinig purine bevat. Of alle vier (spiervlees, ei, zuivel en tafelrestjes) kan ook.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door