Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2697070
Vandaag de eerste uit het ei! En in twee andere eitjes al barstjes te zien. Schattig hoor!!!
Afbeelding
Mooi wildkleurtje heeft deze.

Maar er komen wat warme dagen aan de kippen hebben een uitloop in de schaduw, maar het hok heeft eigenlijk volop zon  :-\. Wat moet ik daar nu mee? We kunnen moeder + kuiken + eieren overbrengen naar een koele paardenbox maar zou dat niet veel te veel stress geven? Dadelijk stopt ze met broeden.
En dan wat te doen voor deze uk? Het nachthok waar ze nu zitten is verhoogd, moeder ging naar beneden om te eten en drinken maar dat zal dat kleintje nu nog niet doen. Moet er een laag bakje water bij? En het kuikenmeel ook nu al neer zetten? Geeft het niet dat moeder daar evt. van snoept?
#2697072
Oef, lekker voorbereid  :-X

Verplaatsen zeker niet doen, dat gaat hoogstwaarschijnlijk niet goed. Moeder kan stoppen met broeden, maar het is ook maar de vraag of de eieren heel blijven... als ze allemaal uitgekomen zijn zou ik ze wel verplaatsen.

Verhoogd hok is sowieso niet handig als die kleintjes rondlopen, ze kunnen er ook uitvallen. Nu dus zorgen dat dat niet kan, plankje oid. Verder inderdaad water (met knikkers of kiezelstenen tegen verdrinken) en kuikenmeel. In kuikenmeel zit spul tegen oa coccidiose, dus als de andere kippen er van kunnen eten mag je de eieren zelf een tijdlang niet eten.
#2697077
Nou ja, ik had niet precies op tropische dagen gerekend als de eitjes net uit zouden komen! Dus nee hier had ik me niet op voorbereid... Eruit vallen zal het probleem niet zijn, het is maar een kleine verhoging met een loopplank en de ondergrond is zacht zand.
#2697163
Gefeliciteerd! Ik zou zorgen voor helemaal gelijkvloers. De kuikens moeten zonder opstakels bij mams kunnen komen. Loopplankjes doen ze niet aan. Ik zou ze verder ook niet verplaatsen. Zorg voor water wat een aantal keren per dag verschoond wordt.  De eerste twee dagen hoeven ze geen eten. Niet alle kuikenmeel bevat een coccidiose middel. Ik neem altijd zonder. Ook te koop bij boerenbond/welkoop.
Veel succes met de ukjes!
#2697168
Jantina schreef: In het andere kuikentopic werd trouwens gesteld dat moeder kip de verzorging zelf wel regelt, maar ik doel alleen maar op extra maatregelen met de warmte...
Kan er een laken overheen? Zo niet, dan moeten ze maar een dagje binnen blijven zitten. Ook dat regelen ze zelf wel.

Leuk kukentje trouwens!
#2697228
Wat een schattig kuikentje  :biggrin2:
En voor de warmte,  ik heb er geen verstand van maar uhm tja koelen zou ik zeggen, probeer een parasol neer te zetten, of een wit laken spannen, een natte badhandoek op het dak leggen en  nat houden.
Geniet van je kleintje(s) ;)
#2697244
miik schreef: Misschien een parasol boven het hok ? Of een wit laken over het dak spannen. Of wat ook super werkt is zo'n aluminium scherm voor op de auto. Ik had die op mn konijnenhok geniet en dat scheelt enorm.
dat scherm is n goeie!!! We hebben Garvo trouwens en heb de ingrediënten na gekeken maar niks geen rommel erin. Nr 2 is er ook, is een zwartje! Geinig hoor!
#2697250
Als je niet wilt dat de kippen van het bakje kuikenmeel mee-eten, dan kun je er een stevig kooiachtig iets van grof gaas overheen zetten waar het kuiken doorheen kan, maar de kip niet. Evt. de bovenkant met gaas afdekken tegen eetlustige kippen.
Wel opletten en weer weghalen zodra het kuuk er krapjes door kan...ze groeien hard.

Kuuk van m'n broer... :smitten:

Afbeelding
#2697306
Jantina schreef: Nou ja, ik had niet precies op tropische dagen gerekend als de eitjes net uit zouden komen! Dus nee hier had ik me niet op voorbereid... Eruit vallen zal het probleem niet zijn, het is maar een kleine verhoging met een loopplank en de ondergrond is zacht zand.
Jantina schreef: In het andere kuikentopic werd trouwens gesteld dat moeder kip de verzorging zelf wel regelt, maar ik doel alleen maar op extra maatregelen met de warmte...

Ik doel meer op het 'moet ik nu eten en drinken wegzetten?'. Het niet weten dat kuikens makkelijk verzuipen, en of mama's wel kuikenmeel mogen eten. Op zich best dingen waar je je van te voren in in hoort te lezen, vind ik...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door