Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door mexxum
#2696748
Ik vang elk jaar pleegkittens op en krijg dan van het asiel brok en blik. Dat ging altijd goed, tot het laatste nest.
Dit nestje eet geen brok en van blik (welk soort dan ook, ik heb ze ook wat graanvrije soorten van Molly gegeven) gaan ze allen aan de diarree.
Ik heb ze toen wat Darf van Molly gegeven en dat ging top. Daarna kreeg ik van een ex-opvanggezin nog 5 kilo Darf en daar doen ze het sindsdien super op.
Met het asiel heb ik overlegd dat ik voor de kittens vlees mag kopen en zij dat vergoeden (zelf kan ik niet nog 5 kittens extra voeden).
De Darf is nu op en dus mag ik nieuwe gaan halen.
Ik zit nu te kijken of ik bv ook andere merken kan kopen, die wat goedkoper zijn, om het asiel ook wat te ontlasten, want 5 kittens eten zo 400/500 gram per dag weg. Met carnibest en darf is dat ruim 2 euro per dag.
Nu zit er bij ons in de buurt ene winkel die ook naturis en lotgering kat verkoopt, naast bv darf, tinlo en carnibest, en de supermarkt heeft ook smuldier.
Zou ik ze ook bv de helft smuldier kunnen voeren? En dat afwisselen met de andere merken? Ik heb al een pakje kipsmaak gevoerd aan ze en ze eten alles aan vlees.
Welke versies van smuldier zijn dan mogelijk, de gewone vlees en kip, ik geloof dat er ook rund bestaat?
Ik voer ze ook af en toe een kuiken nu omdat Molly daar minder dol op is.
Door fem fatale
#2696800
Ik ben geen fan van smuldier, het is niet echt, echt niet, zo'n goede kwaliteit. Mijn katten eten ervan met hele lange tanden. Maargoed, je moet het natuurlijk doen met de mogelijkheden die je hebt.

Overigens ben ik nog minder fan van Lotgering, mijn fretten kregen er heftige diarree van, dat heb ik nog nooit gezien bij ander voer.

Hoe zit het trouwens met de plaatsbaarheid van deze kittens? Gaat het een probleem worden dat ze niet eten wat de meeste mensen als normaal beschouwen? Of zouden ze makkelijker worden met eten naarmate ze ouder worden?

(En foto's please. Ik heb ze volgens mij wel gezien op kattenplaza, maar van kittens kan ik best 2x genieten ;))
Door mexxum
#2696927
Smuldier staat ook niet bovenaan mijn lijstje, maarja, voor asielstandaard is het al goed. Toch beter dan het goedkope blik.
Ze eten qua vers tot nu toe alle smaken nog (had ze ook wat tinlo vis van Molly laten proeven en wild van bandit). Omdat het kittens zijn wil ik ze ook meer smaken aanbieden, ivm gewenning.

Hoe het zit met de plaatsing weet ik niet. Ik denk dat men er wel even over gaat nadenken, maar ik heb altijd nog de kittens zonder problemen kwijt gekund (zelfs meer mensen voor 1 kitten, dan kon ik de beste eigenaar kiezen).

Haha en hier wat foto's van de monsters
De rooie broers:
Afbeelding
En de donkere broers:
Afbeelding

O'neill:
Afbeelding

Umbro:
Afbeelding

Nikey:
Afbeelding

Oakley:
Afbeelding

Puma:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Aan het kuiken:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Door fem fatale
#2696940
Ooh, dat kuikensprongetje  :smitten:

Nu heb ik niet zoveel ervaring met Smuldier, maar ik dacht dat de meeste smaken, op kip na, pens bevatten, dat lusten niet alle katten (maar hongerige kittens lusten veel). En de verhoudingen zijn onduidelijk. Misschien kun je de smaken proberen waar compleet op staat, en dan voor 1-2 maaltijden per dag. Dan zijn ze er niet compleet van afhankelijk maar druk je de kosten toch.
Door mexxum
#2696950
Ik heb nu 3 vleescompleet (zonder pens) en 2 vlees pakjes, om te proberen.
Donderdag ga ik even langs een versvoer winkel in de stad om Naturis erbij te halen (onder de 3 euro de kilo, ook netjes). Ik kan ze de versie met pens eens voorschotelen :-p Denk dat ze die ook wel eten.
Dan wisselen ik het gewoon om de dag af.
Door denise1968
#2707675
Lotgering komt er hier niet meer in zoveel problemen mee gehad. Van Carnibest krijgen ze roos schilfertjes op hun huid. Toch weer terug naar Tinlo Barf. Is wel duurder maar scheelt een hoop DA en ziekenhuiskosten. Als je dit dan weer verrekend ben je wel weer goedkoper uit want dit kan behoorlijk hoog oplopen.
Laatst gewijzigd door denise1968 op vr 05 jul 2013, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door mexxum
#2717152
Helemaal dit topic vergeten :-D
De 1e 4 kittens zijn uitegvlogen en allemaal krijgen ze kvv bij hun nieuwe baasjes. Evt aangevuld met brokjes.
Een nieuw nest kwam (ik heb tijdelijk 11 kittens in huis gehad :-p) en omdat zij qua gewicht zo achterliepen (eigenaar gaf ze geen voeding, liet ze alleen bij moeders drinken en de kittens waren al 9 weken) hebben zij ook meegegeten met kvv.
Ze moesten even wennen, maar na 2 weken zijn ze zo ver dat er zelfs prooi gegeten wordt!
Hier wat fotos van de afgelopen tijd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De zwartjes zijn nu bijna 11 weken en wegen nu tussen de 1100-1300 gram, 2 weken geleden nog tussen de 700-900 gram.
1 van de black tabby kittens van het 1e nest is hier weggegaan met 10 weken en 1550 gram :-p Vreetzakje!
Door Nadine
#2717165
Wat een prachtige diertjes allemaal!
En fijn te zien dat je zo goed voor ze zorgt met kvv/barf, hopelijk kiezen de nieuwe eigenaars ook voor vers.

:daisy:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2717492
Oh, ik wil ook opvangkittens!  :smitten:

Ze zijn echt prachtig. En ze zo zien smullen is echt heerlijk!

Die fluffy pootjes naast de kuikens vind ik ook zoooo schattig!  Smelt smelt!  :-*
Door fem fatale
#2717571
pearlsofpassion schreef: Oh, ik wil ook opvangkittens! :smitten:

Ze zijn echt prachtig. En ze zo zien smullen is echt heerlijk!

Die fluffy pootjes naast de kuikens vind ik ook zoooo schattig! Smelt smelt! :-*
Ik ook! Kittentjes met prooi zijn zo schattig.
Door mexxum
#2719358
Gister had ik bezoek van een oud klasgenoot en der moeder. Der moeder wilde graag een kitten. Ze is weggegaan met 2 katertjes (asiel plaatst liever geen kittens alleen, tenzij ze daar geschikt voor zijn), dropshot en mojito. En der dochter besloot dat het voor haar ook weer tijd was. Zij heeft Jillz meegenomen. Die woont nu in een studentenhuis, met 1 eigenaar, maar 3 extra baasjes om te knuffelen, waar Jillz dol op is!

Morgenvroeg gaat de rest terug naar het asiel. Sneu, maar ik heb geen tijd meer voor de kleintjes nu de studie weer begint en ik bijna de hele dag weg ben. Molly logeert dan geregeld een dagje bij mijn ouders of mijn moeder komt met der knuffelen. Maar 4 extra kittens kan ik der niet aandoen.
Ze zijn nu ook oud genoeg en redden zich wel op de afdeling.
Door fem fatale
#2719362
Tja het is niet anders, je hebt ze al een goede start gegeven.

Mensen die het echt niet aankunnen moeten maar 2 kittens erbij nemen ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door