Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door prissie
#269637
Nou, ik heb net de uitslag van Rocky binnen gekregen van het bloed voor zijn schildklier...
Hij mankeert dus helemaal niks zeggen ze.
Over 2 weken willen ze m zien en dan moet ie afgevallen zijn al.
Rocky is vrij groot en ik vind zelf dat hij rond de 8 kilo op een mooi gewicht zit, zo was hij altijd ongeveer en nu is hij 10 kilo.
De dierenarts zei dat ie hem wilde laten afvallen tot 6 kilo, maar dat vind ik te drastisch.
Ook wilde hij een dieetbrok aansmeren, maar dat doe ik niet, ik heb gezegd dat ik eerst hier wilde vragen of jullie me willen helpen om een dieet samen te stellen dat hem af laat vallen, ik wil niet op dieetbrokken.
Willen jullie me alsjeblieft helpen een dieet te maken voor Rocky?
Hoe kan ik hem af laten vallen?
Ik vraag me alleen wel af hoe hij in hemelsnaam zo snel zo dik is geworden.
Hij eet altijd duck afgewisseld met smuldier compleet met rodi compleet.
Nu heb ik een dierenwinkel gevonden die ook duck verkoopt in verschillende soorten, kan ik hier beter op overgaan?
Kan iemand zeggen wat ik het beste kan doen?
Alvast erg bedankt!!!
Gebruikersavatar
Door chooky
#269645
[quote="ine"]
Ok en is hij gecastreerd? ;)
[/quote]
Aan die vraag moest ik ook net denken ;) maar je was me voor ;D :D
Ik heb even wat berichtjes teruggezocht. Als ik het goed heb is Rocky nu 9 jaar oud, een mathezertje en krijgt hij sinds 1,5 jaar vers, volgens de aanwijzingen op de verpakking.

Als je de algemene rchtlijnen aanhoudt, mag een hondje wat 8 kg moet wegen, ongeveer 160 gram per dag (2% van het ideale gewicht) Als hij gecastreerd is, mag je dit nog verlagen tot 100-120 gram per dag.
Het kan zijn dat Rocky in het begin dat je vers ging geven nog moest wennen aan het halen van energie uit vetten en eiwitten ipv uit koolhydraten Op een gegeven moment kunnen ze dat heel goed en zie je dat ze de vetten en eiwitten volledig benutten doordat ze het overschot gaan opslaan en ze dus dikker worden.
Door prissie
#269646
Jeetje wat een snelle reacties ;D
Ja, Rocky is gecastreerd en hij is nu 9 jaar.
Ze krijgen nu ongeveer iets meer dan anderhalf jaar versvoer en sinds die tijd is hij ook dikker geworden.
Hoeveel hij precies krijgt weet ik niet, in het begin heb ik t wel afgemeten hoeveel hij moest hebben en daarna voer je meer automatisch, op het oog zeg maar en de laatste tijd kreeg hij al een stuk minder dan hij normaal kreeg, omdat ie al dikker werd.
Hij krijgt onregelmatig eten, niet op vaste tijden en ook niet evenvaak op een dag, soms krijgen ze 2 keer per dag, soms 1 keer per dag en soms een vaste dag.
Verder krijgen ze soms rauw vlees, hartjes, maagjes, niertjes, levertjes, enz, soms krijgen ze een lamsrib en als ze dat gehad hebben dan tel ik t als 1 x eten.
Verder qua hondensnoepjes krijgen ze bijna niks, heel soms zon platte vleesstrip zeg maar of zon rode ronde staaf, maar meer niet qua hondensnoep en soms krijgen ze een stukje kaas of worst.
Verder wil hij qua beweging niet veel mee met wandelingen, hij gaat 5x per dag standaard het uitlaatrondje mee, smorgens om 7 uur, dan 12 uur, 16 uur, 20 uur en 24 uur.
Dat rondje is ongeveer 10 minuten.
Benji gaat ook gewoon mee wandelen, een langere wandeling, we hebben een uitlaatgebied achter liggen, maar daar wil rocky niet mee naar toe, soms heeft ie spontaan zin en gaat hij wel mee, verder is ie daar vreselijk eigenwijs is en gaat gewoon plat op de straat liggen...
Ook probeer ik minstens 1x per dag zeker een kwartier met ze in de tuin te spelen en dan intensief ballen en rennen.
Ook oefenen we iedere dag zeker een kwartier achtereen qua zit af enz.... dat is gewoon binnen.
Laatst gewijzigd door prissie op vr 25 feb 2005, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door prissie
#269650
[quote="chooky"]
Aan die vraag moest ik ook net denken ;) maar je was me voor ;D :D
Ik heb even wat berichtjes teruggezocht. Als ik het goed heb is Rocky nu 9 jaar oud, een mathezertje en krijgt hij sinds 1,5 jaar vers, volgens de aanwijzingen op de verpakking.

Als je de algemene rchtlijnen aanhoudt, mag een hondje wat 8 kg moet wegen, ongeveer 160 gram per dag (2% van het ideale gewicht) Als hij gecastreerd is, mag je dit nog verlagen tot 100-120 gram per dag.
Het kan zijn dat Rocky in het begin dat je vers ging geven nog moest wennen aan het halen van energie uit vetten en eiwitten ipv uit koolhydraten Op een gegeven moment kunnen ze dat heel goed en zie je dat ze de vetten en eiwitten volledig benutten doordat ze het overschot gaan opslaan en ze dus dikker worden.
[/quote]

Jeetje is dat zo? :o
Ik vind net een lijst van wat ze mogen hebben van duck en benji (ongeveer 7 kilo, niet gecastreerd, 3 jaar) zou 248 gram duck compleet uitmuntend mogen hebben en rocky, nu dan 10 kilo, maar streefgewicht 8, zeg 7 kilo, zitten we tussen onze mening en die van de d.a. in, dan zou ie dus ook 248 gram mogen.
Wat minder omdat ie gecastreerd is, dus 200 gram ongeveer, dat zijn 2 schijven per hond per dag, is dan 100 gram niet erg weinig voor rocky of is dat alleen in het begin om hem af te laten vallen of zetten ze dat er alleen op om meer te verdienen, omdat je dan de hond meer geeft?
Snap er zelf bar weinig meer van en ga helemaal op jullie advies af ;D
Jullie hebben er verstand van :-[
Door Ine
#269652
Wat Chooky/Eva hierboven schrijft, ben ik het wel mee eens, hoewel ik zelf nog iets minder zou geven.
1 x per daag 100 gram en helemaal geen botjes/kluifjes/kaas of worst.
Gewoon een week doen en dan even wegen. Valt hij te snel af, iets meer, gaat het te langzaam, iets minder, of een vaste vasten dag gaan doen!
Maar het was bij mijn honden ook na een periode, dat ze ineens minder voer nodig hadden, vermoedelijk bij Rocky ook, maar heb je dat even niet in de gaten gehad! ;)
Laat je weten, wat je doet en hoe het gaat?
Door prissie
#269658
[quote="ine"]
Wat Chooky/Eva hierboven schrijft, ben ik het wel mee eens, hoewel ik zelf nog iets minder zou geven.
1 x per daag 100 gram en helemaal geen botjes/kluifjes/kaas of worst.
Gewoon een week doen en dan even wegen. Valt hij te snel af, iets meer, gaat het te langzaam, iets minder, of een vaste vasten dag gaan doen!
Maar het was bij mijn honden ook na een periode, dat ze ineens minder voer nodig hadden, vermoedelijk bij Rocky ook, maar heb je dat even niet in de gaten gehad! ;)
Laat je weten, wat je doet en hoe het gaat?
[/quote]

Ok dank je wel, dus wat ik nu ga doen :
Zoiezo ga ik nu over op duck, kijken of dat alzo helpt en dat is ook meteen heel mooi in plakken verdeelt van 100 gram.
Dan krijgt hij 1x per dag een plak duck.
En 1 dag in de week een vaste dag.
Standaard, want nu was dat niet regelmatig.
Heb ik het zo goed?
Door Ine
#269659
[quote="prissie"]
Ok dank je wel, dus wat ik nu ga doen :
Zoiezo ga ik nu over op duck, kijken of dat alzo helpt en dat is ook meteen heel mooi in plakken verdeelt van 100 gram.
Dan krijgt hij 1x per dag een plak duck.
En 1 dag in de week een vaste dag.
Standaard, want nu was dat niet regelmatig.
Heb ik het zo goed?
[/quote]

Prima, maar na een week even wegen! Het moet ook niet TE snel gaan! ;)
Ennuhhhhh, het vooral niet zielig vinden, want hoe dikker, hoe ongezonder! Er zit veel vet van binnen, wat je niet ziet, dat is het ergste!
Heel veel succes! ;)
Door prissie
#269660
Ja dat weet ik, niet zielig vinden en dat doen we ook niet.
We zeggen tegen "oma" ook steeds dat ie niks mag hebben als ze weer met koeken en worsten aan komt zetten en dan is t steeds maar aaaah, maar dan zeggen we zelf ook steeds dat het zieliger is dat ie zo dik als dat ie even flink af gaat vallen en dan lekker slank weer de beest uit kan hangen ;D
Hoeveel mag ie ongeveer afvallen?
Wat is te snel?
Denk dat ik dat zelf wel kan zien hoor, maar wat te snel is...
Dank je wel hoor! ;)
Gebruikersavatar
Door Binno
#269677
Kom ik me ook nog even bemoeien... ;D
Hoeveel je van Rodi of Smuldier mag geven weet ik niet precies. Maar als je alleen Duck zou geven dan vind ik 100 gr wel heel erg weinig hoor, dan gaat het zeker te snel gaan. Van Duck mag je tenslotte veel meer geven dan van bvb. Carnibest.
Wij hebben een gecastreerde maltezer van 11jaar (25cm hoog) met een gewicht van iets meer dan 5kg. Hij zou volgens de tabel 200gr Duck mogen hebben, maar dat is teveel, we geven hem nu 160gr.
Voor een hond van 7kg geven ze een richthoeveelheid van 248gr per dag, wat meestal dus al teveel is. Om te vermageren mag je nu dus nog minder gaan geven. Maar 100gr lijkt me toch echt wel te weinig...! :-\
Gewoon minder geven dan wat je nu doet, weinig of geen tussendoortjes meer en regelmatig wegen. En dan weer de hoeveelheid voer aanpassen indien nodig. ;)
Door amber2
#270148
Misschien kun je van Duck de Pens compleet en/of Rund-lever-kip versies nemen; die zijn ook met name voor te dikke honden en bevatten wat minder vet.
Door prissie
#270211
Bedankt voor de antwoorden, ik vond het ook wel erg weinig binno, dus ben wel blij met ook jouw antwoord, ik ga gewoon "kijken" hoeveel ik m ga geven, ik begin denk ik met ongeveer anderhalve plak, dat is al een stuk minder dan hij kreeg en als het te snel gaat krijgt hij meer en als het nog niet werkt dan eentje.
En zo ga ik het dan zelf wel aanpassen.
Net op tijd jouw antwoord gelezen amber, wilde net duck compleet uitmuntend gaan kopen, toen ik dacht, nog even kijken.
Ik kijk gewoon wat ze hebben en neem wel wat mee, pens vinden ze misschien ook wel erg lekker.
Het moet dezelfde smaak zijn voor beide honden, want ik heb niet zo'n grote vriezer en kan maar 1 pak kwijt van ongeveer een kilo en dus moeten ze hetzelfde eten.
Alleen benji is weer erg mager,nu wel op een mooi gewicht, maar gaat hij dan niet juist weer afvallen van de pens versie of die andere?
Of maakt dat niet uit?
Dan kan ik hem gewoon wat meer geven?
Door Timmy
#270212
Persoonlijk vind ik dat je een hond eigenlijk niet "volgens regeltjes" kan voeren, want elke hond is anders en elke hond reageert anders. Bij de een is de stofwisseling veel langzamer dan bij de ander, dus ook de hoeveelheid voer die ze ndig hebben is dan anders. soms zie je een hond van 10kg die mager is, terwijl hij 300 gram krijgt en daar tegenover weer een hond die 10kg mag wegen, maar 15 kg is, en "maar" 100 gram krijgt. daar is dus geen richtlijn voor te geven.
De makkelijkste manier is toch gewoon voeren met je ogen: is je hond te dik, dan geef je 'm minder, is-ie te mager, dan geef je meer, net zo lang tot je de juiste balans gevonden hebt.

Als voorbeeldje Tim: ideaal gewicht 12kg. Hij zou volgens "richtlijnen" dus 240 gram mogen hebben. Ja ja ;D Dan kon-ie nou echt niet meer lopen, maar moest ik hem rollen. Nee, Tim krijgt 80 gram per dag.... en nog weegt-ie 6 ons teveel...
Snappie wat ik bedoel??

Gr.
Linda
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door