Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Noël
#2696165
Hallo,

Ik heb een paar vraagjes:

-ik geef mijn katten sinds 2 weken Tinlo Cattery, ze eten deze variant goed en ik wil deze gewoon blijven geven. Nu vroeg ik me dus wel af of er genoeg Taurine in zit?

- zit er ook Taurine in lever?

- zou ik de Tinlo makreel, de hond versie, voor de kat kunnen gebruiken 1 dag in de week, ivm Taurine?

-als mijn katten hier te harde ontlasting van krijgen kan ik dan extra spiervlees toevoegen?

Alvast bedankt!
Door Jacoba
#2696321
Noël schreef: Hallo,

Ik heb een paar vraagjes:

-ik geef mijn katten sinds 2 weken Tinlo Cattery, ze eten deze variant goed en ik wil deze gewoon blijven geven. Nu vroeg ik me dus wel af of er genoeg Taurine in zit?

- zit er ook Taurine in lever?

- zou ik de Tinlo makreel, de hond versie, voor de kat kunnen gebruiken 1 dag in de week, ivm Taurine?

-als mijn katten hier te harde ontlasting van krijgen kan ik dan extra spiervlees toevoegen?

Alvast bedankt!
- In vlees en vis zit taurine.

- Met name hart bevat het meest.

- Ja dus. 1 maximaal 2 keer per week vette vis.

- Ja.
Je krijgt dan wel andere verhoudingen spiervlees/bot/orgaan.
Door Jacoba
#2696525
NoaKaj schreef: Tinlo Cattery heeft geen handige verhouding, nl. 60/20/20. Ik geef er standaard spiervlees bij.
Heb je deze percentages recentelijk van Tinlo zelf gekregen? Het laatste wat ik weet is dat het 55/25/20 spier/bot/orgaan is. Het percentage hart in de 250 grams verpakkingen voor de kat zou echter een 'fractie verhoogt' zijn.
Door Noël
#2696634
Ik dacht idd ook 55/25/20..de drollen zijn vrij hard, bij 1 kat iets te hard, dus vandaar dat ik misschien wat spiervlees bij ga geven.

De vraag over die tinlo makreel hondenversie vroeg ik omdat ik die 1 kilo rollen handiger vind en voordeliger is dan dat ik 4 rollen van 250 gram neem, maar als de samenstelling oid heel anders is of er meer taurine in de kat versie makreel zou zitten dan zou ik beter de kat versie kunnen nemen? Ik weet iig dat in de honden versie makreel, kippenlevertjes verwerkt zijn en natuurlijk de organen van de makreel..vandaar ook mijn vraag of er in lever ook taurine zit, dan weet ik of de honden versie ook zou kunnen..
Door kakocavi
#2696657
Noël schreef: Ik dacht idd ook 55/25/20..de drollen zijn vrij hard, bij 1 kat iets te hard, dus vandaar dat ik misschien wat spiervlees bij ga geven.

De vraag over die tinlo makreel hondenversie vroeg ik omdat ik die 1 kilo rollen handiger vind en voordeliger is dan dat ik 4 rollen van 250 gram neem, maar als de samenstelling oid heel anders is of er meer taurine in de kat versie makreel zou zitten dan zou ik beter de kat versie kunnen nemen? Ik weet iig dat in de honden versie makreel, kippenlevertjes verwerkt zijn en natuurlijk de organen van de makreel..vandaar ook mijn vraag of er in lever ook taurine zit, dan weet ik of de honden versie ook zou kunnen..
Taurine zit in lever, maar ook in andere organen en in spiervlees. Aangezien er in de kattenversies iets meer spiervlees zit zou er ook iets meer taurine in kunnen zitten, maar dat verschil is echt niet zo groot dat je niet af en toe een hondenversie kan geven. Als je je toch zorgen maakt, kun je een beetje hart of rood spiervlees (zoals rund) erbij geven, hier zit veel taurine in.

Ik heb trouwens een paar maanden geleden een mailtje gestuurd over de cattery, in het antwoord stond dat er 15% orgaan in zit, waarvan maximaal 3% (eenden)lever.
Door Jacoba
#2697240
Noël schreef: De vraag over die tinlo makreel hondenversie vroeg ik omdat ik die 1 kilo rollen handiger vind en voordeliger is dan dat ik 4 rollen van 250 gram neem, maar als de samenstelling oid heel anders is of er meer taurine in de kat versie makreel zou zitten dan zou ik beter de kat versie kunnen nemen?
Ik geef ook de hondenversie, aangevuld met de helft spiervlees. Daar kan poes goed op poepen. Extra taurine zou je inderdaad óf door hart, óf door een supplement toe kunnen voegen.
Door kakocavi
#2697359
Oja, bij de body&fitshop en waarschijnlijk ook andere winkels in die branche kun je gewoon taurine in een potje kopen voor niet al te veel geld. En anders roer je er gewoon wat Smuldier hart doorheen ofzo.
Door Noël
#2697366
Oke dus die 1 kilo rollen kan ik ook gewoon geven...

Aan Smuldier Hart heb ik ook zitten denken, ik denk dat ik daar misschien wat van bij ga geven, alleen is me nog niet duidelijk of een overdosis aan Taurine schadelijk is.
Door Martine-Tom
#2697490
Ik zou me er geen zorgen over maken, er zou gewoon genoeg taurine in moeten zitten.
Kijk anders eens even naar het grote aantal katten op kvv...geloof niet dat er zoveel van omvallen aan een taurine tekort...die 2 van mij doen het ook nog steeds  ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door