Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door TessaThomas
#2692356
Omdat Tessa toch het goede voorbeeld moet gaan geven wil ik opnieuw beginnen met een groenteprutje. Met 10% groente zou ze 490g groente krijgen per week, is dat niet wat veel voor een hond die het liever niet eet? (Ik reken trouwens groente niet bij de week hoeveelheid, omdat ze het dus nooit eet en ze het goed doet op de 700g per dag qua vlees/bot/orgaan. )

Deze soorten zou ik willen gebruiken:

Tauge
Sla (uit eigen tuin)
Rucola (uit eigen tuin)
Peterselie (uit eigen tuin)
Waterkers
Paksoi
Bloemkool
Broccoli
Bospeen
Knoflook
Gember
Komkommer (is ze wel gek op, zolang mijn vriend eerst een hapje neemt :D )
Bleekselderij (ik heb wel selderij in de tuin staan, maar is dat wel hetzelfde of net de verkeerde soort?)
Sperziebonen
Paprika (is ze wel gek op, zolang mijn vriend eerst een hapje neemt :D )
Tomaat

Niet alles in 1 mix hoor, maar dan zou ik kunnen afwisselen. Rucola en peterselie hebben een scherpe smaak, dus die niet in 1 mix? En hoeveel doen jullie van elke groente erin? Ik verdeel het meestal gelijk qua grammen, zodat de koolsoorten niet te overheersend zijn (daar doe ik er ook maar 1 of 2 tegelijk van), maar is dat wel goed? En hoeveel knoflook en gember?

Als ik nu 5% zou doen kom ik op 245g per week. Dus 5 dagen 50 gram, dat lijkt me een betere hoeveelheid om mee te beginnen toch?
Door Parelridder
#2692370
Als ze niet graag groente eet, zou ik beginnen met er gen mix van te maken, maar elke dag een andere (gemalen) soort te geven. Overgoten met het vleessap wil ze het misschien wel eten? Als er dan groenten zijn die ze pertinent niet lust, verpruts je daar niet je hele mix mee. Als je dan weet wat ze wel wil eten en wat écht niet, kun je leuke mixjes gaan maken. Ik heb eens een mix voor dik 4 weken gemaakt, voor 2 honden, waar ik 1 klein koolraapje in gedaan had. dat vonden ze beiden echt blegh! :( Terwijl ze de mixen altijd met veel smaak eten, hebben ze deze een dikke maand met lange tanden gegeten, wenden kennelijk ook niet aan die smaak en één van beiden liet consequent een groot deel staan, zó vies. Echt zonde, allemaal door dat ene kleine knolletje..

Misschien heb je qua ideeen nog wat aan mijn ervaring:
Veel honden lusten graag pompoen. Dat is lastig te krijgen nu, maar de AH heeft het wel in de diepvries (doosjes van hun eigen merk, in blokjes gesneden, geschikt om te malen of koken). I.p.v. komkommer, zou ik liever kiezen voor courgette.
Qua paprika (lusten ze hier ook erg graag) is de punt paprika hier favoriet (lekker zoet :))
Je hebt 3 soorten kool in de lijstje, dat vind ik zelf verhoudingsgewijze wat veel. De afwisseling tussen die koolsoorten is natuurlijk hartstikke mooi, als ze het allemaal wil, maar ik zou de verhouding er van wel beperkt houden, i.v.m. de darmen.
Wat ze hier ook graag eten is venkel, misschien ook nog een optie? En knolselderij (ook niet het seizoen, maar dat komt vanzelf weer) vinden ze hier ook ontzettend lekker. Oh ja, rode biet gaat er hier ook prima in. Ik koop die zelf voor mijn gemak gekookt, maar kan natuurlijk ook rauw.
Van kruiden en gember voor honden weet ik niks, want geef ik niet, maar er staat wel e.e.a. over op BP. Knoflook geef ik zelf niet.
Sperzieboontjes wissel ik af met tuinboontjes. Ze zijn hier DOL op tuinboontjes :D Maar de boontjes werken wat laxerend, dus daar houd ik wel maat mee.
Door TessaThomas
#2692384
Parelridder schreef: Als ze niet graag groente eet, zou ik beginnen met er gen mix van te maken, maar elke dag een andere (gemalen) soort te geven. Overgoten met het vleessap wil ze het misschien wel eten? Als er dan groenten zijn die ze pertinent niet lust, verpruts je daar niet je hele mix mee. Als je dan weet wat ze wel wil eten en wat écht niet, kun je leuke mixjes gaan maken. Ik heb eens een mix voor dik 4 weken gemaakt, voor 2 honden, waar ik 1 klein koolraapje in gedaan had. dat vonden ze beiden echt blegh! :( Terwijl ze de mixen altijd met veel smaak eten, hebben ze deze een dikke maand met lange tanden gegeten, wenden kennelijk ook niet aan die smaak en één van beiden liet consequent een groot deel staan, zó vies. Echt zonde, allemaal door dat ene kleine knolletje..

Misschien heb je qua ideeen nog wat aan mijn ervaring:
Veel honden lusten graag pompoen. Dat is lastig te krijgen nu, maar de AH heeft het wel in de diepvries (doosjes van hun eigen merk, in blokjes gesneden, geschikt om te malen of koken). I.p.v. komkommer, zou ik liever kiezen voor courgette.
Qua paprika (lusten ze hier ook erg graag) is de punt paprika hier favoriet (lekker zoet :))
Je hebt 3 soorten kool in de lijstje, dat vind ik zelf verhoudingsgewijze wat veel. De afwisseling tussen die koolsoorten is natuurlijk hartstikke mooi, als ze het allemaal wil, maar ik zou de verhouding er van wel beperkt houden, i.v.m. de darmen.
Wat ze hier ook graag eten is venkel, misschien ook nog een optie? En knolselderij (ook niet het seizoen, maar dat komt vanzelf weer) vinden ze hier ook ontzettend lekker. Oh ja, rode biet gaat er hier ook prima in. Ik koop die zelf voor mijn gemak gekookt, maar kan natuurlijk ook rauw.
Van kruiden en gember voor honden weet ik niks, want geef ik niet, maar er staat wel e.e.a. over op BP. Knoflook geef ik zelf niet.
Sperzieboontjes wissel ik af met tuinboontjes. Ze zijn hier DOL op tuinboontjes :D Maar de boontjes werken wat laxerend, dus daar houd ik wel maat mee.
Dat is idd wel slim ja, waarom heb ik daar zelf niet aangedacht?  :-[ :-\

Waarom zou je liever voor courgette gaan ipv komkommer?

De selderij, peterselie, sla en rucola groeien hier in de tuin en daar heeft ze al eens iets van gejat. Maar met kruiden is het weer opletten qua vochtafdrijvend enzovoorts dacht ik. Staan nu dus hoger  ;D

Een eitje en yoghurt vindt ze wel heerlijk, dus dat kan ik er wel doorheen doen. Vleessap werkt jammer genoeg niet...

Ik zal beginnen met de soorten apart, met yoghurt en een eitje, dan kan ik hopelijk straks een mix maken.
Door Parelridder
#2692396
Vergelijk de voedingswaarde van courgette en komkommer maar eens. Qua smaak verschilt het weinig, maar courgette heeft veel meer te bieden:
komkommer: http://www.voedingswaardetabel.nl/voedi ... el/?id=730
courgette: http://www.voedingswaardetabel.nl/voedi ... el/?id=982
Er zijn honden die geen nachtschade verdragen (allergie) maar als je hond daarvan geen last heeft, prefereer ik courgette.

Dat vergat ik nog, wat ze hier ook graag eten (alles hel fijn gemalen middesl een sapcentrifuge) is witlof!
Door smulpaap
#2692404
Ik heb het ook ongeveer zo gedaan als Parelridder , een puntje van een theelepeltje , voor mijn kieskeurige kleine dame . Groenten , dat is iets voor mensen en dat hoor ik als hond niet te eten hoor . Elke keer een soort , en vooral goed mengen met het spiervlees en het vleessap ,en zo langzaam aan uit gaan breiden . En nu vind mevr het zalig een groentenmix
Gebruikersavatar
Door koekje
#2692430
Lijkt me niet zo moeilijk. Als meneer Tessa nu ook steeds een hapje groentemix neemt en dan omstebeurt een lepeltje. Hapje voor meneer, hapje voor woef, etc.
Door Lizzy
#2692566
TessaThomas schreef: Omdat Tessa toch het goede voorbeeld moet gaan geven wil ik opnieuw beginnen met een groenteprutje. Met 10% groente zou ze 490g groente krijgen per week, is dat niet wat veel voor een hond die het liever niet eet? (Ik reken trouwens groente niet bij de week hoeveelheid, omdat ze het dus nooit eet en ze het goed doet op de 700g per dag qua vlees/bot/orgaan. )
Nee. Maar ik zou het wel over tenminste 5 maaltijden verdelen, liever nog over 7. Dan praat je over 70 gram per dag. Maar als dat teveel is, begin je toch met 5%?

Waarom moet Tessa het goede voorbeeld geven? Ik bedoel, aan wie?
Deze soorten zou ik willen gebruiken:

Tauge
Sla (uit eigen tuin)
Rucola (uit eigen tuin)
Peterselie (uit eigen tuin)
Waterkers
Paksoi
Bloemkool
Broccoli
Bospeen
Knoflook
Gember
Komkommer (is ze wel gek op, zolang mijn vriend eerst een hapje neemt :D )
Bleekselderij (ik heb wel selderij in de tuin staan, maar is dat wel hetzelfde of net de verkeerde soort?)
Sperziebonen
Paprika (is ze wel gek op, zolang mijn vriend eerst een hapje neemt :D )
Tomaat
Dat is prima, maar een paar kleine dingetjes. Ik vind broccoli + bloemkool een beetje veel, tenzij je van ieder een kleine stronk doet. Maar teveel kool is niet aan te bevelen. Tomaat en paprika komen beide uit de nachtschade familie. Sommige honden zijn daar allergisch voor en krijgen er jeuk van. Als Tessa daar geen last van heeft is het prima. In de volgende mix kun je bijv. in plaats van komkommer courgette doen. Dat bevat meer voedingsstoffen. En zo kun je de volgende mix ook weer afwisselen in groentensoorten. Bijv. witlof in plaats van paksoi, dat soort dingen.
Niet alles in 1 mix hoor, maar dan zou ik kunnen afwisselen. Rucola en peterselie hebben een scherpe smaak, dus die niet in 1 mix? En hoeveel doen jullie van elke groente erin? Ik verdeel het meestal gelijk qua grammen, zodat de koolsoorten niet te overheersend zijn (daar doe ik er ook maar 1 of 2 tegelijk van), maar is dat wel goed? En hoeveel knoflook en gember?
Mijn honden vinden dat geen probleem maar een hond die het toch al lastig eet...? Dan zou ik daar maar een klein beetje van in de mix doen. Van rucola doe ik niet meer dan 100 gram in een mix van 7 kg. Van peterselie een klein bosje, wat zal het zijn, ook 100 gram? Op een mix van 7 kg doe ik stuk of 8 a 10 tenen knoflook. En op een mix van 7 kg doe ik of een flinke stronk broccoli of een kleine bloemkool, niet tegelijkertijd. En bloemkool vind ik trouwens stinken in de groentenmix. Qua gember doe ik een stukje van 2 cm in de mix van 7 kg.

Ik geef even een voorbeeld van hoe een mix bij mij eruit ziet (dus 7 kg mix, dat is voor 4 honden voor 21 dagen - ik maak nooit voor langer dan 1 maand mix): 1 kg peen, 4 courgettes, 2 bietjes, 2 komkommers, 1 krop andijvie, 2 zakken waterkers, 1 bosje peterselie, 8 tenen knoflook, 2 bakjes alfalfa/gespruite groenten, 4 stronken witlof, 1 flinke stronk broccoli, 1 pompoen.
Als ik nu 5% zou doen kom ik op 245g per week. Dus 5 dagen 50 gram, dat lijkt me een betere hoeveelheid om mee te beginnen toch?
Je geeft zelf iedere keer het antwoord al :biggrin2:. 5% is dus ook prima, zeker om mee te beginnen.
Door TessaThomas
#2692586
Lizzy schreef: Nee. Maar ik zou het wel over tenminste 5 maaltijden verdelen, liever nog over 7. Dan praat je over 70 gram per dag. Maar als dat teveel is, begin je toch met 5%?

Waarom moet Tessa het goede voorbeeld geven? Ik bedoel, aan wie?
Ehm, eerst voor mij om te oefenen en straks voor ons nieuwe hondengezinslid. :D
Door ellyE
#2695143
Ik doe ook wel eens een appeltje er door, lekker zoet. Worteltjes zijn ook lekker zoet.
Ik pak meestal op de groente afdeling wat ik er allemaal lekker vind uitzien, dus de mix is elke keer anders. En als mijn teef iets niet zo lekker vind, laat ik het vlees er in ontdooien, dan eet ze het wel.... En volgende maand weer een andere mix!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door