Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hylos
#2694481
Sorry voor het zoveelste topic hier over..

Ik ben aan het kijken of het gaat lukken om volledig op Barf over te gaan. Ben het gedoe met KVV nu eigenlijk al zat.. Ik woon alleen niet bepaald centraal (Leeuwarden) en wil niet elke maand stad en land aflopen om een menu samen te stellen  ;D daarnaast heb ik net een nieuwe vriezer gekocht maar deze is helaas niet zo groot. (Mn eigen schuld) dus ik moet even passen en meten.

Aan karkassen en nekken kan ik wel vrij makkelijk komen, alleen is dit dan voornamelijk eend, kip, kalkoen of een kompleet konijn. Is dit qua afwisseling voldoende?

Mn grootste euvel zit denk ik in het spiervlees. Valt kiezebrink gemalen rundvlees, hertenvlees, hazenvlees onder puur spiervlees? Er staat namelijk bij dat het gemalen vlees is, geen mix of iets dergelijks.
Mocht ik dit namelijk als spiervlees kunnen gebruiken, dan wordt het samenstellen voor mij een stuk makkelijker.

Orgaan, vis en eventueel wat groente is geen probleem om makkelijk aan te komen.
Alleen nog een vraag over vis; wat vervangt het in je menu? Of doe je gewoon 1 dag bijvoorbeeld vis en hoeveel zou je dan geven? Je kunt gewoon zalm geven, maar ook zalmlijf, dan veranderd het weer lijkt me?

Hopelijk is het wat te begrijpen  ::)
Door Lizzy
#2694506
Hylos schreef: Sorry voor het zoveelste topic hier over..

Ik ben aan het kijken of het gaat lukken om volledig op Barf over te gaan. Ben het gedoe met KVV nu eigenlijk al zat.. Ik woon alleen niet bepaald centraal (Leeuwarden) en wil niet elke maand stad en land aflopen om een menu samen te stellen  ;D daarnaast heb ik net een nieuwe vriezer gekocht maar deze is helaas niet zo groot. (Mn eigen schuld) dus ik moet even passen en meten.

Aan karkassen en nekken kan ik wel vrij makkelijk komen, alleen is dit dan voornamelijk eend, kip, kalkoen of een kompleet konijn. Is dit qua afwisseling voldoende?
Dat is voldoende hoor. Zeker als je met spiervlees en orgaanvlees nog dingen als rund, geit en lam toe weet te voegen. Kalkoenbot vind ik trouwens niet voor beginners (sterker nog, ik vind het sowieso veel te hard).
Mn grootste euvel zit denk ik in het spiervlees. Valt kiezebrink gemalen rundvlees, hertenvlees, hazenvlees onder puur spiervlees? Er staat namelijk bij dat het gemalen vlees is, geen mix of iets dergelijks.
Mocht ik dit namelijk als spiervlees kunnen gebruiken, dan wordt het samenstellen voor mij een stuk makkelijker.
Dat zou ik dat ook niet doen... Gemalen handel.... Daar kun je nooit de kwaliteit van bepalen. Ik zou echt doorzoeken naar een adres waar je ongemalen spiervlees kunt krijgen.
Orgaan, vis en eventueel wat groente is geen probleem om makkelijk aan te komen.
Alleen nog een vraag over vis; wat vervangt het in je menu? Of doe je gewoon 1 dag bijvoorbeeld vis en hoeveel zou je dan geven? Je kunt gewoon zalm geven, maar ook zalmlijf, dan veranderd het weer lijkt me?
Ik doe dat niet meer, een hele maaltijd vervangen voor vis. Mijn honden worden daar standaard niet lekker van. Zalmkop gaat dan nog het beste hoor, een hele bak vol haring of sardien is vragen om braaksel. Ik geef dus eigenlijk altijd een normale maaltijd en doe daar of 1 sardien of 1 panharing bij.
Hopelijk is het wat te begrijpen  ::)
Ja hoor :biggrin2:. Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Hylos
#2694572
Zeker heb ik wat aan jr antwoorden!! Dankje  :D

Oke dus qua bot zit ik goed, geen kalkoennek.. Check!

Zou je (of iemand anders natuurlijk) me een beetje op weg kunnen helpen met spiervlees? Waar oet ik dan aan denken? Gewoon kipfilet & hertenbiefstuk?  ;D

Qua vis, die 1 sardien of haring.. Is dat dan genoeg voor de hele week? Ik moet het toch in stukjes doen want een hele vis snapt mn hond niks van. Dus bijvoorbeeld 1 makreel in stukken zou genoeg zijn. Zalmlijf krijgt hij ook wel, maar dit kan ik dan in verhouding beter in 4 stukken knippen volgens mij. Nu krijgt hij een helft ipv 1 maaltijd kvv. ( hij krijgt 2 keer per dag eten)

Nog even 1 andere vraag.. Xavi heeft snel last van krijtpoep of te harde ontlasting.. Hij krijgt nu alle soorten lotgering, soms barfmenu.. Maar na iets van gevogelte krijgt hij er steevast "last" van. Het is niet zo dat het heel ernstig is, maar het hoort niet.
Dus is het dan verstand in verhouding ietsje minder bot te voeren?
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2694603
hou er rekening mee dat een verse makreel bij honden vaak zwaar op de maag kunnen liggen ( oprispingen/zuur)
althans dat is mijn ervaring en gehoorde ervaring :)
Door Lizzy
#2694665
Hylos schreef: Zeker heb ik wat aan jr antwoorden!! Dankje  :D

Oke dus qua bot zit ik goed, geen kalkoennek.. Check!

Zou je (of iemand anders natuurlijk) me een beetje op weg kunnen helpen met spiervlees? Waar oet ik dan aan denken? Gewoon kipfilet & hertenbiefstuk?  ;D
Nee, daar ga je op leeglopen :biggrin2:
Maar, je moet ook geen bagger kwaliteit voeren, want dat schiet niet op. Een goede kwaliteit kopvlees en longhaas van rund, ik heb gehoord dat van degomeat de paardensucade prima is. Het kalkoenvlees (dij en filet) is erg goed, zeggen ze. Het idee is wel: hoe duurder hoe beter.
Qua vis, die 1 sardien of haring.. Is dat dan genoeg voor de hele week? Ik moet het toch in stukjes doen want een hele vis snapt mn hond niks van. Dus bijvoorbeeld 1 makreel in stukken zou genoeg zijn. Zalmlijf krijgt hij ook wel, maar dit kan ik dan in verhouding beter in 4 stukken knippen volgens mij. Nu krijgt hij een helft ipv 1 maaltijd kvv. ( hij krijgt 2 keer per dag eten)
Ik zou 1 zalmkop per week of 2 kleine visjes zoals sardien/haring per week geven. Makreel is weer wat groter, die geven vaak misselijkheid als je die in 1 keer geeft. Ik zou de helft geven (bevroren doorknippen of in 2 stukken invriezen). De vis kun je prima in stukjes knippen.
Nog even 1 andere vraag.. Xavi heeft snel last van krijtpoep of te harde ontlasting.. Hij krijgt nu alle soorten lotgering, soms barfmenu.. Maar na iets van gevogelte krijgt hij er steevast "last" van. Het is niet zo dat het heel ernstig is, maar het hoort niet.
Dus is het dan verstand in verhouding ietsje minder bot te voeren?
Kennelijk krijgt ze met KVV teveel vleesbot binnen. Ik zou met een totaal aan vleesbot beginnen van 45% (moeten de vleesbotten wel goed bevleest zijn, anders 40%). Als dat teveel is, zak je nog iets naar bijv. 35%.
Gebruikersavatar
Door Hylos
#2694696
Bedankt weer! Nouja, kan me voorstellen dat men een beetje moe wordt van elke keer hetzelfde uitleggen aan nieuwe mensen  ::)

Wist ik niet van die makreel.. hij heeft wel vaker een hele makreel opgegeten (die ik wel in stukjes gesneden had) maar geen last van gehad. Maar zal voortaan een halve doen! Scheelt ook weer  :biggrin2:

Dus het spiervlees is gewoon... en lap vlees als het ware? Dus in principe zou kipfilet kunnen? Daar kan ik via mn werk makkelijk aan komen namelijk. Of gewoon bieflappen enzo? Heb geen idee hoor . ;D
Die paardensucade valt me qua prijs nog best mee, ziet er op het plaatje ook mooi uit.. en uiteraard lekker mager!

Enige nadeel van Degomeat vind ik dan je minimaal €100 euro moet bestellen wil je geen bezorgkosten hebben.
En dat kan ik niet kwijt ben ik bang, zoveel.

Nou, ik zal de percentages nog eens bekijken en de rest berekenen.
Berekenen jullie gewoon per week en dan verspreiden over de dagen?
Zal ik vanavond eens iets proberen te bedenken en dan gooi ik het hier voor de keurigscommisie.  ;D


Oh enne... hoe maken jullie de porties? Alles door een maler zodat je een soort homemade KVV hebt? Of maak je één keer alle dagmenus klaar zeg maar en vries je dit in? Klinkt net een restaurant haha
Door ellyE
#2695139
Nee hoor, mijn honden krijgen het voer gewoon zoals ik het koop, dus lekker groot stuk vlees of orgaan en bot.
En ik koop ook vaak vlees bij een slachterij, afval rund vlees, dus kopvlees enzo. En hele organen, die snij ik thuis in de dag hoeveelheid per hond.
Ze krijgen elke dag alle voedingsmiddelen en ik maak zakken met daarin de daghoeveelheid bot, spiervlees, orgaan en groente, hoef ik allen maar een zak uit de vriezer te halen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2695189
Hylos schreef: Enige nadeel van Degomeat vind ik dan je minimaal €100 euro moet bestellen wil je geen bezorgkosten hebben.
En dat kan ik niet kwijt ben ik bang, zoveel.
Bij petspassion kun je in ieder geval ongemalen rundvlees en paardenvlees bestellen. En bij degomeat bestellen we regelmatig. Meestal stemmen we per whatsapp of smsjes af. Ik heb ook geen grote vriezer, dus meestal bestel ik ongeveer elke 2 maanden. En dan bestel ik bij degomeat wat ik bij petspassion niet kan krijgen. (toevallig duurt het dit keer wat langer, vanwege het feit dat ik Oscar voor de operatie wat langer op kvv heb gehad en een lijntje van Lida.S wat recent naar Lw is gekomen. Goed het verzameltopic in de gaten houden!)

Waar kom jij overigens aan het complete konijn?

Porties maken doe ik niet als ik kilo verpakkingen heb. Dat voer ik binnen 2 a 3 dagen wel op (Oscar eet een kleine tot een ruime kilo per dag, dus een kilo spier en een kilo bot is in 2 a 3 dagen op). Orgaan mix ik 1 kilo hart, 1 kilo nier en 1 kilo lever door elkaar en maak porties van 400-500 gram. Vis voer ik vaak zalmlijven, op die dag verminder ik het vleesbot wat. Of ik voer makreel/haring/sardien en dat is dan gewoon 1 visje extra op zijn menu. Nu weet ik niet hoe groot de porties zijn die jou hond eet, maar aan de foto te zien heb je geen kleintje rondlopen!
Gebruikersavatar
Door Hylos
#2695211
Had niet goed gekeken bij Petspassion, zie nu idd het ongemalen vlees er tussen staan!
Er staat daar ook kilo hele konijnen tussen.

Xavi is nu 8 maanden en zal een kilo of 28 zijn. Hij krijgt normaal 750 gram kvv per dag.

Zal ik mn nummer anders sturen? Wil ik de volgende keer wel graag mee bestellen bij degomeat. Zit nu toch nog met een hele voorraad kvv wat eerst op moet.

Porties maken bij kleine hoeveelheden is dan dus idd niet echt Nuttig. Hoef ik geen extra machine aan te schaffen.  :biggrin2:

Is dit nou overigens gemiddeld goedkoper dan kvv voeren? Ze kunt het natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt..
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2695372
Ik zie dat ze nu ook konijnendelen ongemalen hebben. Das weer nieuw. Ik denk dat jij met de hele konijnen die in vacht bedoeld. Ik voer niets in vacht. Dus dan zijn die konijnendelen wel een uitkomst als degomeat geen wilde konijnen meer heeft.

Malen doe ik zelf niets. Als ik, zoals nu door de operatie, kvv wil voeren, dan bestel ik lotgering of Alaska, of ik haal haaksbarf. Dat gebeurt normaal gesproken maar zelden, dus dan is de prijs en de kwaliteit ook niet zo heel spannend. Ik voer normaal alles in grotere stukken, juist goed voor ze, om lekker te kauwen! En inderdaad, dan hoef je ook geen dure machine te kopen.

Barf is op zich wel goedkoper dan kvv, maar het is net een beetje hoe je het doet. De kilo verpakkingen van bijvoorbeeld degomeat zijn duurder als de meeste lijntjes. Maar van de kiloverpakkingen heb ik geen werk en van de lijntjes (vaak per 5 of 10 kilo) heb ik wel veel werk. Ik kies meestal voor gemak.
Gebruikersavatar
Door Hylos
#2695459
Bedankt weer!
Het is me allemaal een stuk duidelijker zo. Ben bang dat ik wel een vrieskist moet halen want ik droog vrij veel snacks zelf.. ook voor vrienden/kennissen, dus heel veel kan er sowieso niet bij.  :biggrin2:
Nu alleen nog even een menu samenstellen, want het aantal grammen en percentages is me nog niet helemaal duidelijk. Mn hoofd maakt standaard kortsluiting als er cijfers voorbij komen.  ::)


(Over KVV: Welkoop in Leeuwarden verkoopt nu trouwens barfmenu)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2695489
Dat had ik nog niet gezien bij de welkoop! Hou ik in gedachten voor als ik het nodig heb!

Ik wil je ook best helpen met een menu hoor! Zo wie zo is het goed er eens aan te puzzelen en je kan het ook in het daarvoor bestemde deel laten beoordelen. Maar ik wil best eens helpen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door