Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#2693788
Hallo allemaal,

Mijn naam is Marco en heb 3 bordercollie teefjes, wij wonen in het zonnige zuiden.
Ben compleet nieuw met vers voer, heb altijd brok en blik gegeven.
De laatste jaren heeft 1 teefje, Joy, lange periode problemen met beide knieen, en andere kwaaltjes gehad.
Hiervoor is zij 2 jaar lang meerdere malen per jaar geopereerd.
In die jaren is zij door gebrek aan beweging heel wat kilo´s bijgekomen, ondanks ze maar de helft van haar normale voeding kreeg.
Nu ze weer helemaal de oude is en weer veel beweging krijgt, heb ik geprobeerd de kilo´s er weer af te krijgen echter zonder succes. Niet met dieetvoer uit de winkel of dierenarts.
Heb altijd de brokken gegeven wat mij destijds door de fokker aanbevolen werden. Hier mocht ze ongeveer 200 gr van hebben, ze kreeg echter maar 90 gram, doch afvallen nee. ongeveer 700 gram heb ik eraf gekregen in 7 maanden tijd.
Ben op internet gaan zoeken over hondenvoeding en veel informatie van voerwijzer (mag hoop ik de site noemen) gehaald en begrepen wat voor voedingsstoffen een hond nu eigenlijk nodig heeft.
De andere 2 heb ik andere brokken voor besteld, Acana (hoop die zijn beter), nadat ik zag wat er in de oude brok allemaal zat. Weinig vlees, veel koolhydraten en allerhande rotzooi die er niet in hoort te zitten.
Met Joy wil ik nu proberen over te gaan op kvv, bij goed bevallen volgen de anderen. Bestelling komt vandaag binnen.
Heb wel al veel gelezen, maar nu heb ik nog een paar vragen.
- Groente in kvv wel of juist niet. Heb volgens mij ergens gelezen dat groente nu juist weer koolhydraten bevatten en die moet ze om af te vallen juist niet hebben. Of is 10 procent goed.
- Met omschakelen het vlees met beetje warm water overgieten of niet. Dacht ergens gelezen te hebben dat je bot niet mag verwarmen.
- vandaag met Joy naar de dierenarts geweest, heeft waarschijnlijk een ontsteking of virus in de luchtpijp. Wilde eigenlijk morgen beginnen met kvv, beter wachten of toch gewoon beginnen.
- Heb nu vlees van Alaska en Naturis, verschillende varianten. Bij de tweede staat op de site dat je de eerste 2 weken het beste rund kunt aanhouden om de hond te laten wennen aan vers vlees. Klopt dit of meteen vanaf begin varieren.
- Wat zijn jullie ervaringen met bovengenoemde merken goed of niet zo. Zeker van Naturis tegenstrijdige dingen gelezen.
- Wilde in de toekomst ook Darf nemen, iemand ervaring mee? Ergens gelezen dat hier stukjes bot inzitten tot 1 cm is dit een probleem, zeker in het begin.
Hoop dat jullie me bij deze vragen kunnen helpen.

Groetjes Marco
#2693886
Hallo Marco, welkom hier!

Met alaska heb ik goede ervaringen al vind ik het wel vrij duur en erg fijn gemalen. Naturis ken ik niet maar Darf daarentegen weer wel en dat bevalt uitstekend. Die botstukje worden prima verteerd zeker als je hond al een paar weken kvv eet.

Over groente in kvv verschillende meningen. Ik voer afwisselend kvv's met en zonder groente, ik maak ook weleens een groenteprutje zelf. Of het gezond is, ik denk van wel maar een paar dagen zonder lijkt me ook geen probleem. Volgens mij wisselt de hoeveelhied koolhydraten wel erg per groentesoort, daar zou je je eens verder in kunnen verdiepen. Overschakelen op vers is inderdaad "veilig" door het eerst met wwat kokend water te overgieten.
V.w.b de gezondheid op dit moment Zelf zou ik even afwachten met overstappen tot de ontsteking in de luchtweg over is.

Als je nog vragen hebt horen we het wel!
Succes!
#2693887
Welkom!  :)

Zelf voer ik geen kvv maar mensen die ik ken hebben goede ervaringen met Darf.
Ik zou wel groente voeren (zit al door Alaska en darf, van naturis wete ik het niet) maar hoe het met koolhydraten zit weet ik niet.
Als je hond gezond is hoef je het niet perse met kokend water te overgieten, als je dat wel wil kan dat ook want doordat het bot fijngemalen is maakt dat niet meer uit. En waarom je alleen rund zou moeten voeren in het begin zou ik niet weten. Misschien als je een hele gevoelige hond hebt dat het handig is om elke diersoort rustig te introduceren maar ik heb er nog nooit van gehoord.
#2693897
Wat goed dat je bent overgestapt! Ik zal even opsommen wat ik doe en wat goed bevalt.
- ik geef bijna elke dag een minimale hoeveelheid fijngemixt groenteprutje (ong. 5 - 10 van het gewicht van het vlees, gemixt omdat ze plantencellen niet zelf kunnen afbreken) omdat de vezels daarin voor een gevulde maag zorgen en draagt bij aan stevige poep. Groente bestaat voor het grootste gedeelte uit water dus voor de calorieën hoef je niet bang te zijn bij de meeste groente, in wortels en bieten zitten dan wel weer meer calorieën. Baat het niet dan schaadt het niet en het vervangt de inhoud van pens een beetje. Je kunt ook gewoon (niet gemixt) restjes van het avondeten geven. Kijk uit met paprika, uien en spinazie.
- warm water kun je voor de zekerheid doen, bot mag absoluut niet verhit worden!!!!!!!!!!!!!!
- verder geen ervaring met kvv, alleen barf, maar mij lijkt darf echt super alleen wel duur.
- De eerste keer dat ik mijn hond van vijf jaar een kippenrug gaf toen ik was begonnen met barf, kauwde hij er drie keer op, slikte het door en het kwam er in een normale (wel wat harde  :biggrin2:) keutel uit. Extra goed voor de anaalklieren. Je hoeft je absoluut geen zorgen te maken over het bot
- kvv is fijngemalen dus daar hoeven ze niet echt op te kauwen, ik zou als aanvulling bullepezen of runderkophuid of iets wat daarop lijkt bijbestellen zodat ze wat te knagen hebben.
- daarnaast kan je 1 x in de week een eitje geven, 1 x in de twee weken een beetje geitenyoghurt en 10 % van al het vlees dat je geeft zou uit vis moeten bestaan. Dus 1 keer in de week wat vis erbij
- zorg voor variatie in diersoorten!!!
- misschien is zalmolie iets om toe te voegen (maar wel merken als Doils of Royal Green)
- verder zou ik even wachten totdat de infectie bedaard is, want je hond gaat behoorlijk ontgiften bij een overstap van brokken naar rauw vlees.
- 1 x per dag voeren is het beste naar mijn idee. Ze krijgen dan wel twee keer zoveel binnen als de dag hoeveelheid brokken dus je kan het beste 's avonds geven ivm bewegen met een volle maag. Wel eerst opbouwen om de maag te laten wennen met twee keer per dag.
#2694077
Ik ga ook even wat dingetje tegenspreken Haasje. Gekookt water over de kvv is de aanbevolen manier om honden met gevoelige darmen over te laten stappen van brok naar vers. de toevoeging botten nooit verhitten lijkt dat tegen t spreken. Ja klopt je mag geen gekookte botten aan je hond geven het wordt te hard voor het gebit en kan splijten en daardoor scherp worden. een paar dagen een scheutje gekookt water over de kvv kan echt geen kwaad.

Het is echt niet zo dat iedere hond enorm gaat ontgiften, sommige honden hebben een paar dagen wat last van prutoogjes of een loopneusje soms wat diarree (wat je dus voorkomt door gekookt water over de kvv te gieten)

Groente vervangt de inhoud van vuile pens niet hoor. In vuile pens zit nauwelijks groente, vuile pens is gewoon pens vaak in lappen en het vuil duid op niet gebleekt zoals ze in zuidelijk landen doen (voor eigen consumptie) zalmolie is niet nodig als je 1x per week vette vis of een vette vismix kan voeren.

Darf is beslist niet duur ja ten opzichte van lotgering of smuldier maar voor een biologisch kwalitatief goede kvv is het een heel schappelijke prijs.
Laatst gewijzigd door M@rina op do 13 jun 2013, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
#2694116
Nou ik zou nog steeds nooit gekookt water gebruiken bij botten, kvv of niet.

Ontgiften verschilt zoals gezegd wordt bij iedere hond, dat weet je dus niet van tevoren.

Waarom kan groente niet gezien worden als vervanger? Je bootst daar toch de verteerde plantenresten in de pens mee na? Ik snap dat die er niet in zitten (alhoewel, soms bij mij wel) en ik snap prima waarom het 'vuile' pens heet en dus niet gebleekte pens (is bijv. verplicht in de VS). Het helpt hier in ieder geval erg goed, iedereen verder zijn eigen keuze daarin.

Geitenyoghurt is geen must nee, maar zoals ik al aangaf: dit is mijn manier, na veel lezen en vragen. Na ziekte werkt geitenyoghurt wel verzachtend wat ik van andere forumleden heb begrepen.

Verder vind ik persoonlijk Darf aan de duurdere kant en dat zegt natuurlijk niks over de kwaliteit.
Laatst gewijzigd door Haasje op do 13 jun 2013, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
#2694451
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden.
Zal nog maar even wachten met kvv geven tot ze weer gezond is. Minste inspanning en het lijkt of ze geen lucht krijgt, en een herrie dat ze dan maakt. Heeft ontstekingsremmers gekregen, na het weekeinde zou het weg moeten zijn.
Iemand eigenlijk ervaring met afvallen van de hond? Wilde haar in het begin ongeveer 350m gram geven, kijken of ze hiermee op gewicht blijft, anders iets meer tot ik de hoeveelheid weet waarmee ze op gewicht blijft, hier dan een gedeelte vanaf trekken, maar hoeveel? Wat is een verantwoord percentage van afvallen voor een hond?
Groente zit in alaska en darf, naturis gebruikt supplement. Als ik deze drie merken afwissel met diverse diersoorten zal het dus goed zijn?
Vis zit erbij en wilde ik 1 keer per week geven, zal wel voldoende zijn, heb ik tenminste op meerdere plaatsen gelezen.
Darf ligt qua prijs eigenlijk gelijk met naturis en is goedkoper dan alaska, had alleen gelezen dat het iets groffer gemalen is en wist niet of dat in het begin,zolang haar systeem nog niet helemaal gewend is aan vers vlees, kwaad kon. Misschien de puppy variant, iets fijner gemalen?
Bullepezen kregen ze vroeger, maar kwamen er vaker van aan de dunne met slijm, heb ik toen niet meer gegeven.
Wat zijn trouwens verantwoordde hondensnacks, en waar te krijgen. weet een winkel in belgie waar je eendennekken, lamslever, runderlippen enzo kunt krijgen.
Krijgen nu dentasticks enzo, heb me nog niet in verdiept wat daar allemaal inzit maar zal ook wel troep zijn.
Sorry veel vragen, maar alles nieuw  voor mij.
#2694457
Als je je hond wilt laten afvallen dan kan je het beste beginnen met 2% van haar ideale gewicht. Weegt ze nu 23 kg en zou ze 20kg moeten wegen, dan neem je 2% van 20 kg en dat ga je voeren. Valt ze niet af dan ga je wat minder geven.

Maar geen puppyvariant geven hoor, darf is wel wat grofer gemalen maar het is nog steeds een gemalen prak, echt niet nodig om de puppyvairant te geven, zelfs voor puppen niet (puppyvairant is alleen voor pups in het nest als ze net van de melk af gaan.
Als Darf en Naturis gelijk zijn qua prijs dan zou ik geen naturis geven een supplement betekend dat e synstheische vitamine en mineralen aan teogevoegd zijn darf is 100% natuurlijk en biologisch. meer kwaliteit dus dan naturis.

1x per week vis is voldoende niet meer geven. je kan wel ook 1 keer per week een rauw ei geven met schaal en al.
je kan als snack ook gedroogde pensstaafjes geven. Dentastick is inderdaad gore bende die kan je beter niet geven, blijft enorm plakken aan het gebit.
Laatst gewijzigd door M@rina op vr 14 jun 2013, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
#2694467
Wat naar  :(, hopen dat het dan over is en gauw beginnen met kvv!

Ik bedoelde niet dat Darf superduur is, maar er zijn goedkopere naar mijn weten. Het is inderdaad hele goede kwaliteit naar alles wat ik erover gehoord en gelezen heb dus ik zou daar ook voor kiezen. Ik denk dat je het niet zo bedoelde maar nekken, lever en lippen is wel goed om op te kauwen alleen doen ze daar niet langer dan een minuut over (hier dan) dus voor het echte kauwwerk moet ik met grof geschut komen zeg maar  ;). Pensstaafjes is een goed idee. Er zijn meerdere soorten kauwsnacks die je zou kunnen proberen waar je in ieder geval via internet aan kan komen.

Je bent heel goed bezig! Sterkte met Joy!
Laatst gewijzigd door Haasje op vr 14 jun 2013, 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
#2696717
Ja dat schrokken ken ik, alle snacks wat ik ze geef is seconden werk.

Had gekozen voor naturis omdat er glucosamine bijzit, wat ik haar al een tijdje geef voor haar knieen. Darf komt er bij de volgende lading sowieso bij, had ik te laat gevonden. Eitje vinden ze wel lekker denk ik.

Nou vanmorgen voor de eerste keer KVV gegeven, Joy haalde haar neus ervoor op. De andere twee ook een beetje gegeven, de oudste schrokte het zo naar binnen de jongste iets voorzichtiger. Maar Joy liet het gewoon staan, denk dat ze wel begint te eten als ze honger krijgt. Misschien Alaska eens proberen of een beetje overgieten met warm water.
De Naturis kwam mij erg vet over, was erg plakkerig. Er zou 9% vet inzitten, is dit teveel?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door