Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2693148
Wat er is gebeurd:
Onze 3 jarige rode ex-kater Nigel is deze afgelopen dagen door het oog van de naald gekropen, hij at en dronk ineens niet en meer en na een DA bezoek met een pijnstiller, dwangvoeding en prik antibiotica konden we de volgende dag nog net op tijd bij de DA zijn. Volledig ingestort, een ondertemperatuur van slechts 36 graden, verwijde pupillen en verlies van alle spierkracht was hij binnen enkele uren van lusteloos en sloom veranderd in een kat in shock en hard op weg dood te gaan. Doorverwezen naar een grote kliniek in de buurt is hij daar binnenstebuiten gekeerd, volgeprikt met infusen, geknepen, gevoeld, getest en op de foto gezet. Bloedbeeld was goed, nieren waren goed maar zijn leverwaarden waren "sky-high". Na een snap-test konden ze FIV en FELV uitsluiten en vanmorgen bleek (hemelzijdank) ook de FIP-test negatief. De diagnose is nu acute hepatitis en ze willen meneer nu op een speciaal dieet gaan zetten van DA-fabrieksbrokken. Nu voel ik daar (zoals jullie al wel zullen vermoeden...) helemaal geen ene moer voor. ;)

Hij heeft de afgelopen dagen blikvoer van de DA gekregen omdat dat het enige is wat ik hem in een spuitje kan dwangvoeren. Ik kreeg mijn barf of kvv niet klein genoeg om het te dwangvoeren in een spuitje en hij MOEST eten. Inmiddels gaat het ietsje beter met hem; hij drinkt weer, plast en poept, normale temp, loopt weer, likt z'n blikvoer zelf op en heeft vanmorgen eindelijk een paar stukjes rauwe kip gegeten maar hij is in deze afgelopen dagen 2kg afgevallen (van een stoere 6kg kater ziet hij er nu met slechts 4kg eng dun uit) en hij slaapt nog een gat in de dag van uitputting.

Wat ik wil weten:
Ik heb op het forum en op het internet gezocht naar zoveel mogelijk info over BARF voeren bij een leverprobleem. Maar de meeste informatie die ik lees gaat voornamelijk over honden en waar mijn honden elke week groenten eten en af en toe een stukje fruit eten mijn katten bijna alleen carnivoren-spul. Ze adviseren met een leverdieet om de eiwitten en vetten te beperken en dat wat je geeft moet zo hoogwaardig mogelijk zijn om de lever zo min mogelijk te belasten (qua ammoniak) Ook is het advies om het plantaardig aandeel in de voeding flink te verhogen, hier in de bibliotheek lees ik dat dit wel 50% mag worden. Ook de lever helpen in zijn glucose-aanmaak door granen toe te voegen aan het dieet past binnen het advies. Maar geld dit ook voor de kat, ik wil met alle liefde van de wereld met havermout, cottagecheese, wit vlees/vis en groenten voor hem in de weer maar gaat die benadering ook op voor de kat of moet ik dat toch anders aanpakken en/of andere verhoudingen aan houden?
#2693385
@Mowgli, dankjewel! Ik geef de boodschap ook aan hem door! :)

@Martine-Tom, Aaaahh dankjewel! Wat goed gevonden! :D Deze had ik zelf nog helemaal niet gezien... met de zoekfunctie vindt ik wel veel honden-info maar dat ligt vast aan mijn manier van zoeken :shy:
Door Martine-Tom
#2693392
Jipogelion schreef: @Mowgli, dankjewel! Ik geef de boodschap ook aan hem door! :)

@Martine-Tom, Aaaahh dankjewel! Wat goed gevonden! :D Deze had ik zelf nog helemaal niet gezien... met de zoekfunctie vindt ik wel veel honden-info maar dat ligt vast aan mijn manier van zoeken :shy:
Goegel gaf dit topic als 2e optie, BP is populair  :biggrin2:
Was zelf ook wel nieuwsgierig maar het lijkt er dus toch op dat het een heel eind lijkt op honden-leverdieet  :)
#2693410
Ja, inderdaad! Dat verbaasde me ook zo en bracht me aan het twijfelen. Het voelt nog zo onnatuurlijk om zaken als rijst en havermout aan mijn kat te gaan voeren... zeker omdat ik juist zo'n BARF-fan ben :biggrin2: Nou dan gaan we maar op zoek naar ingrediënten voor een speciaal Nigel-dieet. Heb natuurlijk m'n hele vriezer voornamelijk vol liggen met wat hij niet/nauwelijks mag (hert, haas, fazant, wilde eend, gans, meerval, wild konijn, geit, schaap, paard, zalm en ander rood vlees) Dat wat hij wel mag zoals kip, kalkoen, witvis en tam konijn heb ik weggemengd tussen het rode vlees whahahaha! Nou ja... keutel gebeurd, ik ga gewoon weer lekker BARF-shoppen 8)

Had via Goegel al wel het leverdieet volgens Billinghurst gevonden. Is ook weer gericht op honden maar dan kan ik in ieder geval de grote lijnen aanhouden van die adviezen en tips. En natuurlijk ieder advies en iedere tip is meer dan welkom!
#2693472
Wijlen mijn Kruimel heeft dat ook een keer gehad, ineens doodziek, torenhoge leverwaarden en niks te vinden verder. Ik heb haar 3 weken gedwangvoerd met blikjes AD van Hills en kvv, ze werd wonder boven wonder beter (was al 16 toen volgens mij) en heeft vervolgens gewoon nog 5 jaar geleefd op een standaard barf-dieet zonder bijzondere fratsen oid.
#2693514
Dat klinkt hoopvol! Wat de DA mij vertelde was dat hij kan genezen van een acute hepatitis, dat leverdieet is om hem te ondersteunen in dat herstelproces. Maaaaaar natuurlijk moet hij wel de rest van z'n leven op dat Koninklijk Konijn brokkenspul want dat heeft hij echt nodig, zelfs als de hepatitis zou zijn genezen... :uglystupid2: Ik zal de komende tijd nog wel kind aan huis zijn in de kliniek om z'n waardes te laten controleren dus dan zien we vanzelf terug of genezing volgt of dat het chronisch verloopt en hij op dieet moet blijven om de symptomen te onderdrukken. Je gaat je toch afvragen wat hem is overkomen dat hij dit "ineens" heeft gekregen... :-\

Ik heb Flin in ieder geval ook een PB gestuurd  :)
#2693848
Ik post hier maar even met wat ik heb bedacht voor Nigel, ipv een nieuw topic voor hem te openen. Mocht dit toch ergens anders thuishoren, sorry! Geef maar een seintje dan doe ik dat alsnog!  :-X Dit leverdieet heb ik grotendeels overgenomen van dat wat Flin vroeger gaf. Ik heb ook aanvullende informatie uit de bibliotheek hier gehaald en info weg gehaald bij het leverdieet van Billinghurst. Zou dit een goede basis zijn om hem naar een hopelijk volledig herstel te voeren?

50% Eiwitten:
Kip, tam konijn, lam, kalkoen, witvis en hüttenkäse. Orgaanmix (3%) met kalkoenhart, paarden- en geitenlever. Vette vis (3%) is compleet gemalen haring.

40% Koolhydraten:
Gekookte bataat en havermout

10% Groenten:
Pompoen, wortel en molsla (hebben alle 3 heilzame werking op de lever)

Aanvullingen:
Chlorella (vit. B complex, E en Zink)
Mariadistel
Probioticum
Gemalen eierschaal indien nodig
#2694520
Je zou het kunnen proberen, of je kat dit wil eten. Houd dan wel rekening met mogelijk te weinig zure urine dus hou dat goed in de gaten.

Qua diersoorten kun je nog kwartel en parelhoen voeren, die kunnen ze compleet eten, hoef je geen eierschaal te malen. Vette vis is ook bv makreel, sardien of zalm. Molsla is behoorlijk bitter, ik zou met hele kleine beetjes beginnen en koken en goed fijnmalen. Mariadistel is sowieso een heel goed idee.
#2694612
Thx voor het bekijken! Van die kwartel vind ik een heel goed idee, daar kan ik wel aankomen. Paar losse halen bij de Hanos scheelt me weer verzendkosten bij een webwinkel voor een ieniemienie-bestelling. Haring heb ik nog liggen, net als zalm en spiering dus ik kan het ook wel mengen maar ik had gelezen dat ook rode vis (zalm en tonijn bijv.) beter vermeden konden worden net als rood vlees. Anderzijds... 3% van het vleesaandeel is al heel weinig en als de helft dan ook nog eens haring is maakt dat kleine beetje zalm ook geen ruk meer uit, d'r zit wel een hoop waardevols in en de smaak en verdraagzaamheid zijn hoog. Ga ik doen!

Ik hoop dat de zoete bataat de bitterheid van de molsla een beetje weg kan nemen. Het is inderdaad enorm bitter maar het heeft een erg goede werking op de lever dus stiekem hoop ik wel geluk te hebben dat ik het heel fijn gesneden in meneer krijg. Loont het om preventief een beetje appelazijn door de maaltijd te doen ivm zijn blaas of kan ik beter gewoon een paar PH-stickjes vragen bij de DA en pas toe gaan voegen als het de verkeerde kant op gaat?

Inmiddels is meneer al weer wat aan het aankomen, lekker actief, spraakzaam, hij bezoekt de bak regelmatig en z'n haar-fetish doet het ook weer... heel irritant als hij om 4 uur in de ochtend met z'n tanden je vlecht uit gaat pluizen omdat haar niet in een staart/vlecht hoort.  :censored2: Maar hij kan wel een potje bij me breken hoor, ben zo blij dat hij er nog IS!  :bigarmhug:
#2696099
Wat fijn dat het weer goed lijkt te gaan met meneertje! Raar hè, dat alles wat normaal gesproken irritant is, nu helemaal geen ruk uitmaakt en zelfs gewenst gedrag is ;-)

Ik ben benieuwd hoe hij het op dit lever dieet gaat doen. Schrijf je hier af en toe een update? Dit zou ook als naslagwerk kunnen dienen voor anderen.

Even offtopic: Leuk nieuw onderschrift heb je :)
#2696224
Dat is een goed idee! Ik zal z'n voortgang hier bijhouden en ook mijn ervaringen met het menu! :D Vanavond mag hij weer naar z'n eigen bedje toe, hopelijk slaap ik dan ook weer wat beter. Ik ga hem in ieder geval even wegen om te kijken of hij al weer wat extra is aangekomen.

En thx voor het compliment! Vind het wel leuk om hem om de zoveel tijd een beetje aan te passen aan het seizoen hihi!
#2696237
succes hoor!

go Nigel!

... t geplaatste menu was voor wijlen ons Mio, dit menu is in samenspraak met Tannetje in elkaar gesleuteld,
Mio at zowiso geen bot (vleesbot etc) dus was aangewezen op eischaal, ook heb ik nog geprobeerd om een mooi
kalk/+supplement te vinden, maar eigenlijk voldeet dit niet aan wat ik wilde; zeker toegespitst op katzels is dit not eenvoudig

ik zou je aanraden heeeeel langzamaan wat naar zo'n soort menu toe te werken,
meeste katzels zijn niet zo van n abrupte overgang, en dan heb je een groter probleem
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door