Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door EvitaP
#269113
Als ze gezond is lijkt het me beter om haar helemaal niet te laten 'helpen'.
Door Lizzy
#269133
Toevallig heb ik hier een weekje geleden een gesprek over gehad met onze DA. Hij vindt het sterliseren van de teef (castreren eigenlijk) voor de 1ste loopsheid geen goed idee. En hij gaf toe dat dat min of meer gevoelsmatig is omdat er geen bewijzen zijn dat dat beter zou zijn. Er is wel een indicatie dat de kans op borstkanker het aller, allerkleinst is wanneer de teef voor de 1ste loopsheids wordt gecastreerd. Hij vindt dus na de 1ste loopsheid beter omdat hij een pup graag pup laat zijn en hij een operatie op zo'n jonge leeftijd niet zo geweldig vindt.
Door Laura2004
#269166
EvitaP schreef: Als ze gezond is lijkt het me beter om haar helemaal niet te laten 'helpen'.
Het gaat ook niet om mijn hond maar om die van iemand anders. En diegene wil haar hond gewoon laten steriliseren en ze wil het binnenkort al laten doen, want ze is net loops geweest, ze is 9 maanden. Ik vond het erg jong, dus daarom vroeg ik me af wat nu beter is.
Door jack
#269168
Wij zeggen altijd tegen de pupkopers:laat eerst de hond goed uitgroeien! mocht je dan op de een of andere manier het toch willen, doe het dan op de leefdtijd van anderhalf a twee jaar.
We hebben nl een pup van ons gezien die hadden ze laten sterilliseren met 6 maanden ??? ???en bleef daarna klein.
We hadden het nog zo goed gezegd tegen deze mensen......maar eigenwijs dus!
Door Laura2004
#269172
Dat zei ik dus ook tegen haar. Ik ken nl ook iemand bij wie dat is gebeurd. Die hond bleef klein en ze bleef zich gedragen als een pup. Je weet natuurlijk niet zeker of het door de sterilisatie komt.
Door Lizzy
#269254
Als je wilt castreren omdat je borstkanker wil voorkomen, dan castreer je het beste voor de 2de loopsheid. Vanaf de 2de loopsheids loopt de verminderde kans op borstkanker heel hard terug en volgens mij is er na de 4de loopsheid geen verminderde kans meer. Dat betekent in dat geval dus tussen de eerste en tweede loopsheid (oftewel 3 maanden na de eerste loopsheid).
Door tieneke
#269260
Zijn de risico's op tumoren en dergelijke nu groter bij niet steriliseren...of is het te verwaarlozen :-\
Door gonny
#269263
tieneke schreef: Zijn de risico's op tumoren en dergelijke nu groter bij niet steriliseren...of is het te verwaarlozen :-\
ben je ook aan t dubben.... ;)
ik nml wel met Mientje....
Laatst gewijzigd door gonny op do 24 feb 2005, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#269268
Laura2004 schreef: Dat zei ik dus ook tegen haar. Ik ken nl ook iemand bij wie dat is gebeurd. Die hond bleef klein en ze bleef zich gedragen als een pup. Je weet natuurlijk niet zeker of het door de sterilisatie komt.
Onze Groninger merrie(haast 3 jaar) is nog niet geweldig groot,wij wilden haar dit jaar laten dekken maar doen dit toch nog maar niet.
Nu kan zij nog wat in de hoogte groeien,na de dekking is dit dus over!
Door tieneke
#269271
gonny schreef: ben je ook aan t dubben.... ;)
ik nml wel met Mientje....
Het bloeden en apart houden vind ik niet erg maar wel al de medische verhalen eromheen ;)
Stel dat ze wel tumoren krijgt met niet steriliseren....aan de andere kant een hond die kans op gedragsproblemen,incontinentie en vachtverandering etc heeft als je haar wel laat helpen.... :-\
Door Lizzy
#269275
Een ongecastreerde teef heeft ongeveer 20% kans om kwaadaardige borstkanker te ontwikkelen tijdens haar leven (gemiddelde leeftijd om kwaadaardig borstkanker te ontwikkelen is tussen het 6de en 10de levensjaar). Een gecastreerde teef, voor de 1ste loopsheids, heeft (volgens mij) 1% kwaadaardige borstkanker te ontwikkelen. Castreren na de 4de loopsheid is de kans even groot.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 24 feb 2005, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door gonny
#269277
Mientje is nog steeds depri....ze kan nog steeds niet veel hebben van Boris dus daarom zit ik ook te denken, en te denken.....
Door geer
#269283
Hoe zit het eigenlijk met sterilisatie en rangorde? Of is dat meer een vraag voor het gedragsforum? Ted laat ik 'in tact', van Sophie weet ik het nog niet zeker... Een van de dingen die voor mij zwaar weegt, zijn de evt. rangorde gevolgen die het steriliseren van 1 teef met zich meebrengt, als je de ander in tact laat...
Door tieneke
#269289
gonny schreef: Mientje is nog steeds depri....ze kan nog steeds niet veel hebben van Boris dus daarom zit ik ook te denken, en te denken.....
Tara is dezelfde bitch als voor haar loopsheid 8) ;D
Tinus heeft het zwaar te verduren...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door