Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaio
#2691247
Tja wat we merken met Foz. Hij lust steeds meer vleessoorten niet en laat ook steeds meer staan, elke dag wel iets  :(
Hij moet juist wat meer eten want er mag wel wat meer erop bij hem, maar hij laat juist meer staan.
Zou het gewoon de leeftijd zijn, 22 maanden? Hij wordt wel erg de laatste tijd.
Door miik
#2691437
Ik zou eerst kijken of er een medische oorzaak is... heeft hij ergens last van ? Is zn gebit in orde ?
Dan is er iets verandert in huis, is er genoeg rust ? Geef jij meer aandacht ? Ligt het aan de andere honden ?
Zou het door de hormonen kunnen komen ? Zijn er loopse teven ?
Is dat allemaal oke, en "zeurt"  hij gewoon dan zou ik weer even heel streng worden. Dus eten geven, eet hij niet wegpakken. Dag erna weer, net zolang tot hij datgene wel opeet. En dat is even moeilijk wat hij zal dan in eerste instantie afvallen....
Een andere mogelijkheid is om 1 dag te voeren, dan een dag niets (of alleen kefir/kwark/ei) en dan weer een dag voeren... en zo afwisselen.
Zodat zijn trek op de voerdagen dus echt groter wordt. En dan kun je op de voerdagen dus de porties wat groter gaan maken. Anders even aan Ciszel vragen, zij heeft het laatste met Storm geprobeerd en hij eet nu weer een heel stuk beter.
Vervelend is het wel, succes !
Door Lizzy
#2691480
Ik zou eerst al het andere uitsluiten en mocht er niks aan de hand zijn zoals miik beschrijft, dan ging ik voor de ik-ben-een-hele-onaardige-harde-mama methode. Zoals miik ook beschrijft.

Bak neerzetten. In totaal 5 seconden de tijd geven om te eten en in een paar minuutjes alles op te eten. Niet eten? Bak wegnemen en wegzetten en niet meer aanbieden tot de volgende maaltijd. En ik ging ook direct over van xx maaltijden per dag naar 1 maaltijd per dag. En dan is niet eten gewoon een dag vasten. Niks zeggen, geen drama van maken, hem niet aankijken, niet smeken, bak wegnemen en wegzetten en echt: pas de volgende maaltijd weer aanbieden.

Op deze leeftijd zijn ze heel gevoelig voor de onmacht en de narigheid die de baas in de buik voelt. En hoe liever jij ziet dat hij eet, hoe meer succes hij heeft in 'zijn spel'.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2691526
Hij eet 1 x per dag en omdat ie wat smal is krijgt ie nu wat meer.
Hij eet wel wat maar het lijkt alsof ie steeds meer niet meer lust/wil eten. We nemen weg en krijgt het volgende dag ook weer erbij, of alleen dat maar daarin blijft ie weigeren.
Iets medisch? Tja geen idee ziet er absoluut niet naar uit, enige wat ik kan verzinnen is een ontlastingsonderzoek op wormen.
Hormonaal? Ja er zijn kennels in de buurt en veel honden en ja hij is 22 maanden, dus dat zou zeker kunnen, vind hem ook wat lastiger in reugedrag al een paar maandjes.
Of er nu iets loops is zal ik wel weten als Kaio de komende dagen gaat loeien (die eet altijd maar loeit 2 dagen als er iets loops is)
Gisteren had Maci ook niet alles op, ja ik denk dat ik een beetje bangig ben met niet etende smalle honden, Maci valt ook alweer af (maar is ook niet gezond) maar heeft als volwassen reu ook 45 kg gewogen, wordt je niet blij van, maar idd ik meer focussen erop, hond meer focussen op niet eten.
Denk erover als het erg wordt qua gewicht wat gemalen prak erbij te geven, dat gaat er evt makkelijker in, misschien dat dat evt voor mijn gemoed wat fijner zou zijn.
Maar dus voor nu gewoon geen zak vanaantrekken dus.
Door Drijver
#2691565
Mijn reu at in zijn jeugdige tijd ook alles. Nu is hij een fijnproever geworden. Niet omdat ik daar makkelijk in was maar omdat hij gewoon wat dingen écht niet meer lust. Hij loopt dan te mutsen met zijn eten, heeft honger en wil het echt opeten, maar hij krijgt het gewoon niet door zijn keel. Als ik de andere honden erbij laat wil hij zijn stuk niet afstaan maar eet het ook niet op. Mocht hij toch zo dapper zijn om het wel op te eten, dan kotst hij het later weer uit. Hij lust het echt niet meer.
Dat wat hij niet meer lust geef ik hem gewoon niet meer.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2691600
ja hij heeft idd eerst zowat alles gegeten.
Eerst liet ie de fazant staan. Wilde eend was ook vergif, hij probeert erin te bijten maar trekt een vieze blik en loopt weg. Parelhoen lust ie ook niet meer blijbaar, tamme eend is ook niet echt meer, konijn is soms ook niet, hij houdt weinig botwerk over zo  :-\
nah eendelever is ineens ook vergif.
En de rest mag het gewoon opeten hoor, maar dat kan van hond tot hond verschillen, als Maci niet eet moet geen andere hond het wagen, maar Maci heeft dan ook van nature bezitsagressie. (Voor ons is het ook goed lezen geblazen dan.)
Door TessaThomas
#2691616
Kaio schreef: ja hij heeft idd eerst zowat alles gegeten.
Eerst liet ie de fazant staan. Wilde eend was ook vergif, hij probeert erin te bijten maar trekt een vieze blik en loopt weg. Parelhoen lust ie ook niet meer blijbaar, tamme eend is ook niet echt meer, konijn is soms ook niet, hij houdt weinig botwerk over zo  :-\
nah eendelever is ineens ook vergif.
En de rest mag het gewoon opeten hoor, maar dat kan van hond tot hond verschillen, als Maci niet eet moet geen andere hond het wagen, maar Maci heeft dan ook van nature bezitsagressie. (Voor ons is het ook goed lezen geblazen dan.)
Tessa heeft er de laatste maanden ook last van, helemaal gezond, maar een hoop diersoorten weigeren. Ik heb geprobeerd het weg te halen en volgende voerbeurt aan te bieden, in de pens stoppen om het in te laten trekken, noem maar op, maar ze wil het gewoon echt niet meer. Enige manier dat ze het nog eet is gemalen en dan héél af en toe.

Dus ik lees met je mee, maar tips heb ik jammer genoeg niet.
Door Cizsel
#2691839
Storm heeft van pup af aan slecht gegeten. Voornamelijk nieuwe smaken, bekende smaken vreet hij wel. In eerste instantie ben ik z'n maaltijden per dag gaan verminderen, toen Storm zo'n 9 maanden was kreeg hij nog maar 1x per dag te eten. Dat ging een tijdje goed. Uiteindelijk heb ik een vastendag ingelast zodat hij ook goed bleef eten.
Ik heb het toen een hele tijd maar gelaten, maar dit jaar toch weer mee aan de slag gegaan.
Ik heb toen eerst een paar keer gewoon streng weggehaald, volgende dag weer voorgezet. Hij heeft op die manier zeker 5 dagen niet gegeten en was ook behoorlijk afgevallen. Dag 6 at hij eindelijk z'n 300g konijnenribbetjes op die hij tot dan toe weigerde. Het spul begon al behoorlijk te stinken  :-X
Sindsdien eet hij z'n konijnenribben gewoon weer prima.

Ik ben toen op advies van Linda (miik) om de dag gaan voeren. Dus ipv dagelijks 600g, om de dag 1200g. Over een kilo at hij het eigenlijk niet op dus ik heb dat iets teruggeschroefd en hij kreeg dus om de dag een kilo. Dat ging super, hij at het iedere dag op en hij had gewoon ook altijd zin in z'n eten. Toen Nova kwam ben ik daar weer mee gestopt (weet niet precies meer waarom, iets met porties en makkelijk houden voor mezelf enzo :P ), hij kreeg toen weer dagelijks zijn 600g en dat ging super. Hij eet het nog steeds iedere dag op en ik heb niet eens een vastendag meer. Als ik weer eens iets nieuws uitprobeer (vooral voor Nova op dit moment) dan blijft dat een probleem, maar zelfs dat gaat beter dan voorheen. Dan moet ik gewoon weer even streng zijn. Al is het een week, zo koppig is m'n ventje wel.

Maar ik moet zeggen dat het me met Storm ontzettend veel opvalt... wat je hem ook voorschoteld, hij eet met lange tanden. En dan ook echt bijna alles.
Door Lambchop
#2692162
En als je iets laat marineren in het smaakje dat hij wel lust om daarna weer over te stappen op zonder marinade?

Helpt het ook als je een stuk van iets afbreekt of spier in je hand houdt en het voor zijn neus houdt? Als mijne haar nukken heeft, wilt dat nog wel eens helpen.

Of als je een speurspelletje speelt met het eten? Dat hij het gevoel heeft te moeten werken voor zijn eten?

Heb het hier ook meegemaakt: des te meer nieuwe smaken ik introduceerde, des te kieskeuriger begon madam te worden  ::)

Eindresultaat: 3 dagen, bijna 4 niet gegeten. Heb haar die dag helemaal moe gemaakt fysiek en mentaal met allerlei sport en spelletjes.
Was echt zo bang dat ze flauw zou vallen, maar het heeft wel gewerkt.. :P

Lievelingskostje neergezet toen we thuis kwamen met alles van geit en ze had alles opgegeten!  :D  De dag daarna weer andere diersoorten geïntroduceerd en dat ging prima. Als ze toen wel wat liet staan, dan was het omdat ze het echt niet lustte en ervan moest overgeven.


Bij haar bleek het achteraf in de medische hoek (aanhoudende schijnzwangerschap) te liggen, dus ik zou indd ook alles eerst willen uitsluiten. Denk dat het bij je reu meer te maken heeft met de gierende hormonen, maar dat is gissen.

Succes in ieder geval!
Gebruikersavatar
Door berenboot
#2692403
ai, balen dat het eten even lastig gaat.  :( Ik dacht ook gelijk aan hormonen. Als ik de F-jes zo een beetje ken, zegt mijn gevoel dat er eerder een reden voor moet zijn dat hij niet eet als dat hij "verwend" gedrag toont en wacht op iets wat hij lekkerder vindt.  Wel moet ik zeggen dat zijn mams echt niet van wildbot houdt. Als we het van haar vragen, eet ze het wel op maar heel vaak komt het er met een kwartiertje weer uit dus dat doen we niet meer. Overige eet ze allemaal, net als zus Tessel.
Wellicht kan je ergens een plukje gemalen bot krijgen (of zelf malen) en mengen? Kijken hoe dat gaat?!
Dikke knuf aan fozz!
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2692450
zo herkenbaar dit verhaal... :-[ Kaya is altijd al een moeilijke eter geweest (en nog steeds) en er wordt dan ook regelmatig afgewisseld tussen KVV en BARF. Op het moment zitten we weer op KVV smuldier en Alaska. De lotgering moet madam niet meer en BARF in de bak bijt terug blijkbaar  :-X
Maar het kan zo veranderen bij de dame dat ze dit weer laat staan en ik weer wat anders moet verzinnen. Ja ik ben een zwakke honden mama en doe alles om haar aan het eten te houden. Tot voeren met de vork aan toe.

Zo'n 4 maanden geleden liet ze weer alles staan en ben ik teruggegaan naar 2x per dag voeren. Dus wat ze 's avonds laat staan. (ze loopt er gewoon bij weg) krijgt ze 's ochtends weer voorgeschoteld. Dit gaat eigenlijk nu heel erg goed. Ze zou ongeveer 600 gram per dag mogen hebben en dat lukt op deze manier. Als ik 1x per dag voer krijg ik er hooguit 250gr in.

Kaya eet in gedeeltes. Ze eet wat, gaat naar buiten komt weer terug eet weer wat, gaat een slokje water halen, eet weer wat etc. Dit gaat wel achter elkaar door maar ze doet er dus rustig een kwartier over en alles wordt echt compleet 'gekeurd' ze eet met haar voortanden en haalt alles volledig uitelkaar. Wat al eerder hier genoemd is, alles wordt met lange tanden gegeten. Maar afijn, ALS ze maar eet is mijn motto. Ze is nu eindelijk op gewicht (23kg) en dat wil ik haar graag houden. Als ik daar wat meer moeite voor moet doen dan is dat maar zo. Streng zijn werkt bij haar dus in de tegenovergestelde richting (staat mij ergens bij dat noefs daar ook gevoelig voor zijn?)

Eerlijk is eerlijk, het is wel heerlijk dan nog een hond in huis te hebben die echt niet nadenkt over wat er in de bak ligt maar gewoon binnen 17 seconden zijn kilo weg heeft gewerkt  ;)
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2692696
Bedankt allemaal !

Ben eens wat beter na gaan denken, naar aanleiding van dit topic en ja DUH!!!  :doh:
Hij deed het al sinds een tijd slechter op de hondenschool, van tijd tot tijd vond ik druppels, gisteren op de trimtafel ook, en hij vindt het tegenwoordig wel eens nodig om een andere hond te "dekken"
Goh.....
Ik zal wel even inventariseren hoe we meneer kunnen helpen, hij is natuurlijk vreselijk in de war nu.

Vind hem alleen aan de smalle kant, maar ja  ::)
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2692703
nien-newfies schreef: ai, balen dat het eten even lastig gaat.  :( Ik dacht ook gelijk aan hormonen. Als ik de F-jes zo een beetje ken, zegt mijn gevoel dat er eerder een reden voor moet zijn dat hij niet eet als dat hij "verwend" gedrag toont en wacht op iets wat hij lekkerder vindt.  Wel moet ik zeggen dat zijn mams echt niet van wildbot houdt. Als we het van haar vragen, eet ze het wel op maar heel vaak komt het er met een kwartiertje weer uit dus dat doen we niet meer. Overige eet ze allemaal, net als zus Tessel.
Wellicht kan je ergens een plukje gemalen bot krijgen (of zelf malen) en mengen? Kijken hoe dat gaat?!
Dikke knuf aan fozz!
Nee idd hij maalt er niet op, hij kijkt ons niet aan maar loopt gewoon weg en gaat iets anders doen, heb het vaak niet in de gaten dat ie het niet op heeft, helaas heeft Maci zo wel eens voor hem verboden eten kunnen bemachtigen, en ook dat vind hij geen probleem dat een ander zijn eten pakt, wordt ie ook niet warm of koud van idd.
Haaskarkas dat eet ie wel nog gelukkig. Maar het is zo'n verandering van een hondje dat alles lust tot een hondje dat vaak met lange tanden staat te eten en gewoon de helft zonder mokken laat liggen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door