Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door daanentous
#269002
Hallo,

Ik had twee weken geleden een hele nare ervaring met het geven van een lap pens aan mijn hele kleine (4,5 kg) hondje Pino van bijna 11 maanden.
We hadden van een grote lap pens een stuk afgesneden voor hem van ongeveer 15 x 10 cm. de rest van de grote lap was voor mijn andere, grote, hond.
Ik zou op de grote letten en mijn man stond 10 meter verderop met de kleine. Tot nu toe was het altijd goed gegaan en was het eerder de grote die te snel at (vandaar dat we ze niet bij elkaar in de buurt laten), maar deze keer zag ik opeens dat Pino op zijn rug lag en bijna stikte. Mijn man had toch niet zo goed opgelet :-X
Hij had het hele stuk pens in een keer ingeslikt, de L :oL
Gelukkig heb ik het nog uit zijn keel kunnen trekken, maar hij was echt bijna dood geweest. Pino leek na de eerste schrik nergens meer last van te hebben, terwijl wij nog stonden te trillen op onze benen. Vorige week hebben we het geven van een bot oid (dat doen we altijd op zondag, de rest van de week krijgen ze kvv) maar even overgeslagen, maar deze week wilde ik het eigenlijk toch weer proberen, ik heb kippennekken in de vriezer.( Botten houden we trouwens altijd vast als hij ze eet, maar pens is zo goor......)
Maar vanmiddag gaf ik ze een klein koekje voordat ik wegging en die kleine slikt het weer zo door! Hij stikte bijna, maar toen ik mijn vinger weer in zijn keel stak raakte hij vreselijk in paniek. Blijkbaar is hij toch ook wel heel erg geschrokken. Gelukkig was het deze keer niet zo ernstig, maar ik durf nu toch eigenlijk niet meer zo goed...
Hoe doen jullie dit met hele kleine hondjes? Want dat strotje is zo klein??? Ik weet, tot nu toe is het altijd goed gegaan met bij kippenveugels, sardientjes, en lamsribbetjes, maar de schrik zit er goed in.
Mijn man riep meteen "dat doen we nooit meer"
waarop ik zei: "zullen we hem dan maar helemaal geen eten meer geven? kan ie ook nergens in stikken"
Maar zo langzamer had neig ik daar ook wel een beetje naar.....Ik hoop eigenlijk dat jullie me weer een beetje moed kunnen geven om ze toch afentoe een botje of pens te blijven geven.
Thanx,
Daniëlle.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#269012
Ik heb er hier 1 die alles zo inslikt maar gelukkig is er nog nooit iets vast blijven zitten, misschien heeft jouw hondje inderdaad een beetje nauw keelgat (kan)
Ik zou de pens dus dan in haplare stukken knippen of snijden, dan kan ze er ook niet in stikken.
Botten zou ik alleen geven van het formaat wat niet in 1 keer naar binnen gehapt kan worden.
Door Laura2004
#269013
Ik snijd pens altijd in kleine stukken. Dan is de kans ook klein dat ze erin stikken en als je het vies vindt om te snijden dat gooi je het toch in de keukenmachine. Die van mij kauwen overal goed op en eten heel rustig, dus ik weet verder niet wat je er aan kan doen. Ik zou inderdaad de kippenekjes en vleugeltjes beet houden, zodat hij leert goed te kauwen.
Door yalla
#269046
O gatsie, wat een nare ervaring zeg! Oef..... dat is ff schrikken. Hier heb ik er eentje rondlopen die alles in één keer naar binnen schrokt en het dan opbraakt om het vervolgens te gaan kauwen ??? Het is dus eigenlijk een herkauwer ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#269063
15x10cm is ook niet echt een grote lap te noemen. Dus of veel kleiner snijden, of veel groter.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#269066
Angelique schreef: 15x10cm is ook niet echt een grote lap te noemen. Dus of veel kleiner snijden, of veel groter.
ligt eraan hoe groot het hondje is ;D
Laatst gewijzigd door sylvia op do 24 feb 2005, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#269068
sylvia schreef: ligt eraan hoe groot het hondje is ;D
Hondje van 4,5 kilo toch :P
Gebruikersavatar
Door sylvia
#269071
Angelique schreef: Hondje van 4,5 kilo toch :P
een dikke chiuahua van 15 cm hoog ;D
Door daanentous
#269072
Ik ben dat snelle eten wel gewend van die grote, maar daar glijdt alles zonder problemen bij naar binnen, ze lijkt wel een walvis. Maar toch ben ik daar ook erg voorzichtig mee en houden we botten altijd vast. Ze krijgt vooral grote botten zoals halve kippen of konijnen of lamsribben. Die kleine krijgt vooral kippenvleugels. Hoewel ik dat ook wel eens eng vind, want een tijdje geleden voelde ik opeens iets heel scherps daaraan zitten. Volgens mijn man leek het op veer pennen, ik ben daar niet zo'n expert in, maar ik heb het maar wel gelijk weggegooid.
Maar die pens vond ik nou juist zo leuk om ze lekker zelf aan te laten scheuren en sjorren. En ik dacht ik geef hem een groot stuk, want dan kan hij het niet in een keer opeten :-X Foutje....
Maar als ik het in kleine stukken snij, moeten het dus wel hele kleine stukjes zijn, 't is echt een heel klein hondje dat dus blijkbaar niet wil kauwen...lastpak >:(
Door daanentous
#269075
"een dikke chiuahua van 15 cm hoog "

Zoiets ja, maar dan met heel veel haar....hij lijkt een beetje op animal van de muppets 8)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#269077
daanentous schreef: "een dikke chiuahua van 15 cm hoog "

Zoiets ja, maar dan met heel veel haar....hij lijkt een beetje op animal van de muppets 8)
;D ;D ;D ;D
Door Helen
#269131
Ik zou juist hele grote stukken geven ipv hele kleine. Dan moet ze wel scheuren en trekken. Verder eten mijn honden ook regelmatig scherpe stukken bot. Die zitten er nou eenmaal vaak aan..Kunnen ze prima hebben!!
Door Lizzy
#269137
Ik sluit me bij Angelique aan. Of kleinere stukken of veel grotere. Flinke lappen pens proberen ze vaak ook wel in 1 keer naar binnen te klokken, maar halverwege komen ze er wel achter dat dat niet gaat en dan kotsen ze de boel weer uit.

Ik begrijp trouwens heel goed dat de schrik er goed in zit hoor! Wij hebben hier ook wel wat akkefietjes gehad en ja, je schrikt toch...!
Door tieneke
#269224
Tinus schrokt alles zo snel naar binnen dat hij soms niet eens slikt! :o
De kalfsstrotten,eendennekken,pens,kippenbouten etc moet ik allemaal kleiner snijden....anders slikt hij het zo door zonder ook maar eenmaal te kauwen.
Een paar keer is hij al half de moord gestoken...
Ik neem dus liever geen enkel risico meer.
De lamsribben en nekken of ander groot bot is geen enkel risico,daar moet hij immers eerst flink op kauwen.
Tara kauwt wel netjes,maar is dan ook een stukkie kleiner dan haar gigantisch grote broer ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door