Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door chanel57
#2689122
Hallo,

Kennis van me heeft een te dikke labrador moet in ieder geval 6 kilo af.
Krijgt nu in overleg dierenarts 3 ons brokken.
Is pas verhuisd en erg ongelukkig. Ik heb zelf het idee dat als hij op vlees gaat het een stuk beter met hem zal gaan.
Heel graag jullie advies/ervaringen.
Alvast bedankt.
Door renate1985
#2689150
Ik zou hem op magere vleessoorten zetten en extra beweging.
Zwemmen is goed voor een mooie spieropbouw en vele labjes vinden dat heerlijk.
Beginnen met 2% van het ideaal gewicht en dat aanpassen naar boven of beneden indien nodig.
Door sella
#2689882
Ik zou hem ook op rauw overzetten, en hem meer uitdaging geven, dat kan met andere routes lopen, maar ook hersenwerk, wie weet komt hij dan ook sneller in zijn koppie tot rust. Op facebook is er een speciale groep over hersenwerk, en ik haal daar best veel inspiratie vandaan voor mijn mannen.
Door nienk
#2689919
het zou goed kunnen dat alleen al over op vlees (en ook geen granen tussendoortjes meer, alleen gedroogde dingetjes of groente of fruit) al genoeg is om de hond af te laten vallen, en je dan nog niet eens magere diersoorten hoeft te voeren. (dat is ook minder ingewikkeld voor de baasjes)

voor het moeilijk hebben met de verhuizing: ik denk dat iedere hond daar anders in is, en wat je er het beste mee kan doen zal dus afhangen van wat de hond precies moeilijk vind. aan de ene kant zou ik ook zeggen, meer uitdaging, lekker leuke dingen doen. aan de andere kant, misschien heeft die hond wel gewoon even tijd nodig, en rust om aan de nieuwe situatie te wennen. dan zou ik juist zeggen: rust en regelmaat. niet te veel verschillende routes, niet te veel nieuwe indrukken en prikkels. dus niet te veel nieuwe honden ontmoeten, niet te druk doen, niet te veel nieuwe plekken op 1 dag/in 1 week etc. dan kan hij rustig aan de omgeving wennen, en dan langzaam opbouwen aan steeds een nieuw stukje van de nieuwe omgeving verkennen. over de duur van weken, bedoel ik.

als het nieuwe huis op wandelafstand (zeg, een uur ofzo) is van het oude huis, zou ik me ook kunnen indenken dat het misschien een goed idee is om met de hond een paar keer van het oude huis naar het nieuwe huis te lopen. of van een bekend punt (wandelgebied ofzo) naar het nieuwe huis. 

maar dat is vanaf hier dus moeilijk te zeggen, wat voor die hond het beste is. heeft hij een prettig plekje in huis? lekker een veilig hoekje, bench? heeft hij het hele huis verkend? als Reus ergens nieuw is, in een vakantie huisje ofzo, dan moet hij altijd even het hele huis verkennen. dus dan neem ik hem op de arm, en bekijken we samen even alle slaapkamers, de berging, badkamer, etc. daarna ga we dan even wandelen, en als we dan binnen komen is het goed. doe ik dat niet, dan blijft ie onrustig.

wat verder zou kunnen helpen: DAP/Adaptil halsband of verstuiver in huis, iets als Puur Onrust, Phytonics Strezz of Groene Os Rust Compositum. en een bloesem remedie samen speciaal voor de hond samengesteld door iemand die daar verstand van heeft. oh, en veel te kluiven geven. ik weet dat hij moet afvallen, maar iets als een gewei, grote stukken echte rawhide, dat zet niet echt aan en knagen werkt kalmerend voor de honden hersenen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door