Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lupi
#2689220
Hey forummers,

Lupi krijgt nu sinds februari zijn volledig Barfmenu en dit loopt goed. Ik gaf hem altijd 2% van zijn lichaamsgewicht naar boven afgerond, zo'n 400g per dag. Hij weegt ca. 18 kg. Hij is een klein reutje, een echte werklijn border dus.

We zijn per toeval in dezelfde periode ook beginnen flyballen en agilityen. In het begin was dit niet erg intensief: stapje per stapje oefenen, maar nu is het een erg intensief gebeuren met veel parcoursjes inoefenen.

De laatste weken begint Lupi toch erg te vermageren, dus ben ik hem meer gaan geven (ca. 500g per dag). Ik heb echter het idee dat hij nog meer kan gebruiken. Als ik ga opzoeken kom ik tegen dat sommige honden ipv de gebruikelijke 2% tot 8% van hun lichaamsgewicht mogen krijgen. Dat lijkt me er dan weer over...

Wat zijn jullie ervaringen? Hoeveel geven jullie je borders?
#2689234
Als ik de mijne hier volop in training heb voor wedstrijden bijv. kan het zo zijn dat ze eerder 800 gram krijgen als 400 gram. Hier wel grote jongens, wegen rond de 20 kilo en zijn pure werklijn (schapendrijvers)

In de tijden waar ze minder werken/trainen pas ik het voer weer aan.
Ik voer op het zicht, vallen ze af krijgen ze meer, en worden ze flinker dan krijgen ze minder.
#2689332
Wij zijn nu net een week volledig overgegaan op BARF en het is even aankijken.

Hiervoor gaven we Lotgering en we voerden onze 3 Borders op het oog. We doen met hun geen schapendrijven maar wel hondensporten.
's Zomers krijgen ze hier sowieso meer dan 's winters omdat ze 's zomers simpelweg nog meer bewegen dan 's winters.
Door Lupi
#2689380
Ok dan vermeerder ik vanaf vandaag na 700g en we zien wat dat geeft! Bedankt voor de reacties!

Lupi is lang goed geweest op 400g, maar nu ik erover nadenk heeft hij 2 maandjes stil moeten zitten met een blessure. Toen kwam hij met die 400g zelfs serieus bij.

Hebben jullie ook de gewoonte om op een sportieve dag (bij wedstrijd of training) extra te geven? Of net niet om de maag te onlasten?
#2689743
Mijn borders krijgen beiden 700 gram barf per dag.
De ene reu weegt 18,5 kilo en de andere reu weegt 20 kilo.
Percentages zijn dus verschillend maar met deze gewichten doen zr het prima.

Er wordt hier ook veel met de honden gedaan.
#2689927
Hier 2 Border Collie's, beide uit werklijn.

Jack weegt 22 kg en krijgt rond de 735 gram per dag (3,5%)
Roy weegt 20 kg en krijgt rond de 700 gram per dag (3,5%)

Op deze porties doen ze het goed, zouden ze magerder worden ga ik meer voeren, zouden ze dikker worden zou ik minder voeren.

Jack doet 1x in de week Flyballtraining, 1x in de twee weken een Flyballwedstrijd, thuis nog fietsen, ballen gooien, boswandelingen, frisbee-en. Roy doet hetzelfde als Jack, alleen Roy loopt geen Flyballwedstrijden.
#2690057
Wij hebben 3 borders, de jongste is een klein teefje van 14 kg, zij krijgt normaal 400gr per dag maar is daar ook te mager op. ze krijgt nu extra kvv bij, 5x per week eet ze nu 650gr per dag.
De 2 anderen zijn reuen van 16 en 16,5 kg, zij zijn wel al wat ouder (11 en 12j) en hebben genoeg met die 400 gr, maar zijn ook wel wat rustiger geworden.
het teefje en de reu van 11 doen nog agility, redelijk intensief. De reu van 12 is op pensioen
Gebruikersavatar
Door kiara
#2690091
wouw wat een hoeveelheden word er hier gemiddeld gevoerd :o ik heb een border reu van 8 jaar weegt ongeveer 22 kilo werk/showlijn maar die krijgt 300 gram kvv en dan nog laat hij het getegeld staan. heb altijd veel getraint : schapendrijven/ flyball/ gg/ fietsen nu nog wel veel lopen in de bossen maar niet meer trainen maar ook toen kreeg hij ongeveer deze hoeveelheid maar absoluut niet mager of te dik .maar hij is ook altijd een werelds pruimdoos geweest al geef je hem biefstuk haalt hij nog zijn neus op.barf ook van alles geproberrd maar hij moet het niet
Door miik
#2690185
Ik heb hier 2 uitersten....
Joy weegt 14,5 kilo en krijgt maximaal 280 gram.... met meer wordt ze echt te dik (= 1,9%)
Abby weegt 16,5 kilo en krijgt 450 gram, met periodes van 700 tot 800 gram als ze te mager wordt..... (=2,7 tot 4,8%)
Vooral met Abby wordt heel veel gesport !
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2690225
Border collie of niet, voeren doe je op het oog.

Als Oscar veel aan het werk is, voer ik hem 1000-1200 gram per dag (hij weegt idealiter 29 a 30 kilo). Als hij veel stress heeft, kom ik ook al snel aan deze hoeveelheden.
Hebben we een rustige periode, zak ik zomaar af naar 600-700 gram. Hij kan enorm snel in beeld wisselen, de ene week denk je wat is ie broodmager en een week later ploft hij uit elkaar.
Dus ik kijk elke dag naar hoe hij er uit ziet en wat we gedaan hebben en pas daar de hoeveelheid op aan.
Door Lupi
#2690239
Ik had mijn hele tweemaandelijks dieet in zakjes gedaan... dus dat wordt nu even improviseren! Ik ben al aan het checken wat ik van mezelf kan missen uit de diepvries om Lupi wat meer te geven!
Vandaag krijgt hij een forelletje van ca. 250g en dan nog een grote kippenbout van rond de 450g. Komt wel goed!
Door Martine-Tom
#2690246
kiara schreef: wouw wat een hoeveelheden word er hier gemiddeld gevoerd :o ik heb een border reu van 8 jaar weegt ongeveer 22 kilo werk/showlijn maar die krijgt 300 gram kvv en dan nog laat hij het getegeld staan. heb altijd veel getraint : schapendrijven/ flyball/ gg/ fietsen nu nog wel veel lopen in de bossen maar niet meer trainen maar ook toen kreeg hij ongeveer deze hoeveelheid maar absoluut niet mager of te dik .maar hij is ook altijd een werelds pruimdoos geweest al geef je hem biefstuk haalt hij nog zijn neus op.barf ook van alles geproberrd maar hij moet het niet
TJa vet en Lotgering he  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door