Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door diemetdieblondeharen
#2688264
Hallo, ik ben nieuw op barfplaats en kom meteen met een paar vragen.
Mijn honden wegen allebei rond de 25 kilo, krijgen nu brokken en kvv. Daar ga ik uit dat ze 500 kvv nodig hebben. Ze krijgen s avonds de helft.
Af en toe hebben ze wat kippennekken gehad, zalmkop en pens.
De nekken neem ik niet meer mee in me menu omdat ik 1 hond heb die erg schrokt en het lijkt me beter wanneer hij echt iets heeft om tekauwen.

Ik heb een menu gemaakt en al wat advies gehad dus nogmaals aangepast.
Graag krijg ik nog meer tips via deze weg, voor mij de eerste keer dat ik begin met barfen.
Groente heb ik er niet in opgenomen omdat ik voorlopig ze restjes van ons geef. Later wil ik wel een sapcentrifuge aanschaffen maar dat zit er nu nog even niet aan.
Ze eten hier courgette, knoflook, sla, erwtjes en worteltjes en sperzieboontjes.
De rest weet ik niet, maar ik verwacht als ik het in hun bak met vlees gooi dat ze het wel opeten.

Per week:
50% vleesbot = 1750 gram
20% orgaan waarvan..
3,3% hart = 116 gram
3,3% lever = 116 gram
3,3%nier = 116 gram
10% pens = 350 gram
30% spiervlees = 1050 gram

Maandag
175 gram paardenvlees
250 gram kippenkarkassen
Extra: ei

Dinsdag
175 gram kippenvlees
250 gram eendenkarkassen
58 gram paardenhart
Extra: karnemelk

Woensdag
250 gram zalmkop
175 gram spiervlees

Donderdag
175 gram geitenvlees
250 gram parelhoenkarkas
116 gram eendenlever
Extra: karnemelk

Vrijdag
175 gram hertenvlees
250 gram kippenkarkas
116 gram lamsniertjes
Extra: ei

Zaterdag
350 gram pens
250 gram kippenkarkassen

Zondag
175 gram hazenvlees
250 gram eendenkarkas
58 gram paardenhart
Extra:
Door Lizzy
#2688269
Welkom op Barfplaats!

Je percentages zien er prima uit. Je menu ook. Je kunt duidelijk zien dat je je huiswerk goed hebt gemaakt. Ik verwacht ook dat ze hun groenten wel opeten. Je kunt ook bladgroenten zoals andijvie proberen. En broccoli vinden ze vaak lekker.

Maar goed, om op je menu terug te komen: je afwisseling is prima, alles zit er in, ik zou dit lekker gaan geven en kijken hoe je honden het er op doen. Het kan bijv. zijn dat ze te harde poep krijgen, bijv. in geval dat de karkassen niet teveel vlees bevatten. In dat geval kun je bijv. 40% vleesbot gaan geven.
#2688273
[quote="Lizzy"]
Welkom op Barfplaats!

Je percentages zien er prima uit. Je menu ook. Je kunt duidelijk zien dat je je huiswerk goed hebt gemaakt. Ik verwacht ook dat ze hun groenten wel opeten. Je kunt ook bladgroenten zoals andijvie proberen. En broccoli vinden ze vaak lekker.

Maar goed, om op je menu terug te komen: je afwisseling is prima, alles zit er in, ik zou dit lekker gaan geven en kijken hoe je honden het er op doen. Het kan bijv. zijn dat ze te harde poep krijgen, bijv. in geval dat de karkassen niet teveel vlees bevatten. In dat geval kun je bijv. 40% vleesbot gaan geven.
[/quote]

Andijvie en broccoli zal ik onthouden! Misschien is dat dan een stomme vraag.. Maar die groente ook rauw dan omdat ik ze niet pureer? Aardappel vinden ze ook lekker, die wel weer gekookt. Vind je de hoeveelheid ook goed aangezien ze nu 250 kvv krijgen en 120 gram brokken. Me teefje krijgt altijd wat minder (120) aangezien die gesteriliseerd is pas. Wil niet dat ze aankomen, ze zijn net lekker op gewicht. Nu ik er meer overna denk zit ik misschien aan de hoge kant zo zonder de groente meegerekend.
Door Lizzy
#2688732
[quote="diemetdieblondeharen"]
Andijvie en broccoli zal ik onthouden! Misschien is dat dan een stomme vraag.. Maar die groente ook rauw dan omdat ik ze niet pureer? Aardappel vinden ze ook lekker, die wel weer gekookt. Vind je de hoeveelheid ook goed aangezien ze nu 250 kvv krijgen en 120 gram brokken. Me teefje krijgt altijd wat minder (120) aangezien die gesteriliseerd is pas. Wil niet dat ze aankomen, ze zijn net lekker op gewicht. Nu ik er meer overna denk zit ik misschien aan de hoge kant zo zonder de groente meegerekend.
[/quote]

Nee, de groenten geef je gekookt als je het niet pureert. Pureer je het wel, kun je het rauw geven.

Je honden zijn volwassen, toch? Als je uit gaat van 2% van hun lichaamsgewicht, dan is dat inderdaad 500 gram verse voeding. En dan zit je niet aan de hoge kant hoor. Mijn honden zouden overigens van de honger neervallen, zou ik ze 2% geven. Je moet dus vooral 'met je ogen' voeren.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2706230
Als je de zalmkop wel door midden wil doen is mijn tip als die bevroren is gedeeltelijk laten ontdooien en met een diepvriesmes (zaag) doormidden snijden :)
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#2706504
In het begin gaf ik ze ook een halve zalmkop en nu gewoon een hele nooit last met diarree of verstopping..
Je kan er eventueel wat spiervlees bij doen...

Zalmkop weegt inderdaad 500 a 600 gram terwijl mijn hondjes maar iets van 250 gram per dag krijgen...

Soms krijgen ze een dubbele maaltijd kunnen ze hebben hoor.. zijn perfect op gewicht...
#2707122
Inmiddels heb ik me eerste keer portioneren erop zitten en vanaf de volgende keer krijgen ze een hele zalmkop en 2 dagen hetzelfde... Wat heb ik me verkeken op het werk dat het was. Ivanaf de volgende keer haal ik 1 kilo spiervlees eruit en 1 kilo botvlees en daar eten ze 2 dagen van. Dan krijgen ze in 2 weken 250 meer dus we zullen dan wel zien hoe of wat. Voor nu heb ik me dagzakjesen heb het menu als wat aangepast zodat het voor mijzelf makkelijker is. Vanavond eten ze voor het eerst paard en kippenkarkassen, ik ben benieuwd :)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door