Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door poppy
#2687041
Hallo Allemaal,

IK ben nieuw hier (had al een tijdje meegekeken als gast) Ik ben het bazinnetje van een Engelse Bulldog reu van 1,5 jaar.
Sinds een halfjaar ben ik overgestapt van brok naar KVV.
In het begin vond ik het super eng om van brok naar KVV over te stappen, maar ik zie alleen maar de voordelen.
Mijn KVV menu bestaat uit alle smaken van Alaska, geit van Haaksbarf, complete pens van Smuldier, af en toe voeg ik stukjes schapenvet aan het eten toe en dat doe ik ook met zalmolie, 1 keer per week een rauw eitje.
Nu ben ik voor het eerst naar de Islamitsche slager geweest voor spiervlees van lam en rund en heb tevens lamshartgekocht. Dit voeg ik an ook extra aan de KVV toe.
Van het weekend heb ik voor het eerst eendenvleugeltjes gegeven een hele ervaring voor mij en voor mijn bulletje. Ik had de eendenvleugel niet ingeknipt (wist ik niet) maar wel vastgehouden in mijn hand en mijn bulletje erop laten kauwen, maar hij vond het zo lekker dat hij het uit mijn handen trok en wegrenden en nog een paar flinke kauwen gaf en in slikte. Heb heel het weekend in de zenuwen gezeten of het wel goed was gegaan.

Nu heb ik een vraag aan jullie. Vinden jullie dat mijn menu er goed uit ziet? Wat zou ik nog meer kunnen doen?
Wat kan ik veranderen of aanvullen?

Graag jullie reacties.

Groetjes

Poppy en Bullie
Door smulpaap
#2687189
Hoi welkom hier  ;)

En een heel verstandig besluit om je Bulldog op kvv te zetten in plaats van brok ! De vele pluspunten zal je straks alleen maar meer gaan zien . Maar je hebt al gelezen begrijp ik ? Dus de pluspunten zullen je vast al duidelijk zijn
Ik lees dat je nu Alaska voert , en alle smaken , nu dat zijn er al meer dan vier , dus dat is prima ! En ook nog eens Haaksbarf geit erbij
Ik heb zelf helemaal geen ervaring met Alaska , ik ben een tevreden barfer met o.a ook twee Engelse Bulldoggen . Ik ben zelf ook begonnen met kvv en dat was ook o.a Haaksbarf .

Als je van plan bent om je hond voorlopig voornamelijk kvv te voeren dan zou ik geen extra orgaanvlees voeren zoals hart en pens
In kvv zit al meer dan voldoende orgaanvlees

Een rauw eitje is prima !

Zalmolie ? Ikzelf vind visolie van Doils een heel goed product . Hier de link over het product . En voor de E.B zeer weldadig .... banden , spieren , gewrichten , weerstand , vacht enz enz

http://www.doils.net/v1/vragen/vragen.a ... ge=nl&vr=1

Als je al eens extraatjes wilt geven dan kan je bv op zoek gaan naar spiervlees wat niet in je kvv zit . Je kan hiervoor kijken op de webshops die barf en kvv verkopen , of bij bv de poelier , of hier via BP .

Wat betreft vleesbot , ik zou een E.B die net kennismaakt met vleesbot (voorlopig ) even geen eendenvleugels geven , maar eerder kiezen voor bv een kwartelkarkasje . Dat is echt zacht beginners vleesbot . En daar kan niet zoveel mee misgaan . Bullen hebben toch een wat andere anatomie ( bekje -keel)
Kwartelkarkas is bij veel leveranciers wel te krijgen . Daar kan je dan wat spiervlees bijgeven  . En op die dag dan dus geen extra kvv voeren
Pas als je merkt dat je Bull rustig eet , niet schrokt etc dan zou ik pas rustig aan verder gaan proberen met andere zachte beginners vleesbotsoorten
Door smulpaap
#2687222
Ik heb nog een foto voor je opgezocht van kwartelkarkasjes , dan heb je misschien een beeld  :biggrin2:
Naast de karkasjes ligt spiervlees van in dit geval de wilde gans

Afbeelding
Door poppy
#2687511
Bedankt voor jouw reactie en tips!!
Ik heb hier zeker wat aan.
Inderdaad de anatomie is toch wat anders dan bij andere honden en daarom wil ik graag zo voorzichtig mogelijk te werkgaan.

Het is mij duidelijk dat ik bij KVV geen extra orgaanvlees (hart - pens) mag geven.
Ik ga dus opzoek naar spiervlees wat nog niet in de KVV is verwerkt.

Ik ga zeker de kwartelkarkasjes proberen :-) en zal dan daarnaast spiervlees geven en op die dag dan geen KVV.

Hoe ziet verder het menu van jouw bulletjes eruit?
Door smulpaap
#2687549
Gelijk heb je , beter voorzichtig dan overmoedig . En idd .... zeker met dit ras . Naast hun andere anatomie zijn ze ook lomp , onbesuist en  koppig
En ik las tussen de regels door ook al dat je best geschrokken was ...... en baas in paniek , hond ? Snap je hem ? Ze zullen dan maar net in een lompe bui iets te hard naar binnen werken . En Bullen kunnen ook keien zijn in te hard schrokkken . Dan is jouw lol er ws snel vanaf .

Met dit ras geld : Volledige rust , voordat er gewerkt word op vleesbot . Dus geen prikkels in de omgeving , en een rustige baas
Daarom zijn bv kwartelkarkasjes zo goed om mee te beginnen . Neem hiervoor gerust je tijd , net zolang totdat je ziet dat je Bull er rustig op werkt
Foefje hierin is om hem eerst het spiervlees op te laten eten , en pas dan het kwartelkarkasje aan te bieden . Zo gaat hij merken dat ""dat "" het eten word .... en dat hij ""dat "" vaker krijgt . Een eendennek kan bv ook , maar de meeste grotere honden slurpen ze zo naar binnen , en daar leert een Bull alweer helemaal niets van .

Ik heb hier twee Bullen , van bijna 12 jaar en bijna 8 jaar .

De oudste heeft tot haar 10e jaar alles gegeten , ook  de meer gevorderden vleesbotsoorten . Zij was ook de meest fanatieke hond , ik heb met haar maandenlang geoefend , elke dag weer . Totdat ze eindelijk rustig begon te werken op haar vleesbot .

De jongste heeft vanaf het begin al heel rustig gegeten , geniet ook echt van haar vleesbot

Ik heb het ook met de jongste heel rustig opgebouwt . Waar een andere barfhond bv al na een aantal maanden ribben gaat eten , heb ik juist ook alweer vanwege het andere bekje nog wat langer gewacht . Ervaring opbouwen dus , voor baas en hond . Ik wilde eerst heel goed zien hoe ze het allemaal deed .

De oudste eet inmiddels alleen weer de zachte vleesbotsoorten , kwartel , wilde eendendijen , konijn . Haar kracht begint af te nemen .

De jongste eet erg veel wild . Wilde gans , wild konijn , patrijs , wilde eend , haasbouten , maar ook diersoorten zoals kwartel , parelhoenkarkas , biologische kip , fazant . Ze lust eigenlijk alles .

Ik bezuinig zeker niet op goed spiervlees , en geef 1 a 2 x per week wat vetter .... lam , geit , of eend bv . Verder de wat magerder soorten .... rund , paard , ree , hert , gans , kalkoen , konijn .

Verder de eitjes natuurlijk , en een groentenmix met daarin zo,n 10 soorten groenten .
Zo nu en dan eens een fruitmix van verse ananas , banaan etc ....... Dit ruim voor de vleesmaaltijd i.v.m gisten
Ook Doils visolie , ze lusten hier geen van allen vis
En regelmatig probiotica van Phytonics om de darmflora optimaal te houden

De jongste eet 50 % vleesbot .... 25 % spiervlees .... 20 % orgaan .... 5 % groenten . Ei geld als extra
Een echt menu heb ik niet meer . Wel de percentages
Verder bekijk ik gewoon wat er gedaan is op een bepaalde dag . Dus na een flinke wandeling krijgt ze meer
Normaliter zo,n 500 gram per dag .... als ze meer krijgt zo,n 600 a 650 gram per dag


Maar toen ik pas begon , voerde ik heel gelijkmatig , ook om het maag/darmkanaal rustig te laten wennen .
Je kan bv het beste voorzichtig zijn met de combinatie vette eend en lever , voer daar ook nog eens ei bij en het is fout , of groentes die laxeren snap je
Door poppy
#2687718
Vind het super leuk en fijn om dit te lezen en zeker omdat jij ook bullen hebt.
Ik snap met wat jij bedoelt met rust met het eten en zeker ook een goede tip om eerst spiervlees te geven en dan bv een kwartelkarkas.
Dan heeft hij al de eerste vulling in zijn buik en dan zal hij wellicht niet te gulzig te werk gaan.
Ik ga alles héél rustig opbouwen met hem.

Als knaag-bot geef ik hem een hertengewei en daar kan hij echt heerlijk rustig aan liggen knagen, dat had ik dan ook echt verwacht met de eend vleugel.

Waar haal jij je spiervlees vandaan? Islamitische slager?

Barf jij al lang? En dat jouw oudste al 11 is is helemaal geweldig een echte ebcn veteraan  :)
Zou dat van al het verse vlees komen?  :)


Ik merk zeker de voordelen van KVV.
Mooie vacht krijg dan ook complimenten van mijn fokker die vindt hem goed in zijn vel zitten.
Minder verharen
Minder ontlasting ipv van 8 x per dag naar 2 x per dag en dan geen grote hopen meer mijn kleine mooie drolletjes
Minder drinken
Geen middenteen ontsteking meer
Zeker in goede top conditie. Op koele dagen kunnen wij een goede en stevige boswandeling met hem maken.
En hij eet met super veel smaak en dat is super leuk om te zien, daar word ik dan ook echt vrolijk van.


Ik ga zeker ook zo even kijken naar de visolie.
Door smulpaap
#2687797
Ja herkenbaar hoor . De oudste is 11 jaar en 9 maanden , ze is hier gekomen op de leeftijd van 6,5 jaar en zag er echt niet uit .
En ze had heel veel gezondheidsklachten , oren ontstoken , anaalklieren ontstoken , smerige slappe stinkende hopen poep , slechte vacht , slechte weerstand , rode onrustige huid
futloos en een zeer slechte conditie . Tot die tijd had ik dus nooit honden gehad met dergelijke klachten , dus ik voerde brok en daar deden de honden het ""goed op ""
Maar ja , dan ga je dus op zoek .... telkens naar de dierenarts is verre van fijn .... je kent het wel he ? Kuurtje voor dit , zalfje voor dat . En voor het meiske zelf ook verre van prettig .
Dus zodoende is mijn kwartje toen ook gevallen , en dat was in 2008 . Ik zag haar al erg snel opknappen op eerst kvv . Maar nog niet helemaal , ik heb bv Carnibest gevoert maar ze kon dus ook niet zo goed tegen de lijnzaadolie in CB . In die tijd was ik me als gast al langer aan het inlezen , maar ik vond het best een avontuur .... barf en een E.B
Uiteindelijk toch gedaan , en ze begon nog beter op te knappen . Alle klachten verdwenen , ze kreeg weer zin in het leven , en weer een veel betere conditie . En nu , op deze leeftijd van bijna 12 jaar heeft ze nog steeds een goede weerstand .

Ik haal mijn spul weleens bij de leveranciers vandaan , of bij de jager , of hier via BP , verder heeft bv de Lidl weleens aanbiedingen , hele kwartels bv
Maar het hangt er natuurlijk vanaf waar een hond van houd , die van mij zijn allemaal dol op wild

En ja de visolie is zeker een aanrader

En .... als ik heel eerlijk moet zijn en je ziet het zitten .... dan zou ik je Bull t.zt  lekker overzetten op barf . Dit omdat je dan helemaal op jouw hond afgestemd kan voeren . Je ziet zelf de producten , de hond is in de meeste gevallen nog veel voldaner , nog meer tevreden , nog veel fitter . Kortom alleen maar pluspunten

En nog even iets over ontwormen , enten etc .... heb je je hierover al ingelezen ? Dat is echt de moeite waard ! Zeker met ons ras !
Via de zoekfunctie ben je wel even zoet  :biggrin2:  Er is ook een lijst te vinden met pro vers dierenartsen - holistisch d.a en die doen ook de titerbepalingen ( is ook veel over te vinden via de zoekfunctie ) 

En hier een foto van de oudste  :biggrin2:

Afbeelding
Door poppy
#2688140
Wat een pracht bull heb jij zeg! En zeker op de leeftijd van bijna 12 jaar.
Complimenten hoe hij/zij eruit ziet!!! Dit stimuleert mij alleen maar nog meer om verder te gaan met Barf.
En wat goed zeg dat je dit zo op deze manier hebt aangepakt van zieke bull naar super gezonde bull.
Helaas staan nog teveel mensen hun EB af voor de eventuele kosten die komen kijken als het ziek wordt, ze zouden allemaal moeten overstappen van brok naar Barf.
Dat zou een hoop ellende besparen voor de bull en het baasje.

Mijn Bull lust eigenlijk alles! Maar is toch wel verzot op lamsvlees dan hoor je hem echt met smaak eten. Gelukkig lust hij ook vis, 1 x in de week krijgt hij zalm van Alaska.
Als beloning geef ik hem tussendoor snacks van carnibest, zoals gedroogde lamslong en stukjes gedroogd konijn – eend.

Hoe zit het precies met de groente.? Mag je dat na korte kook tijd invriezen?
En wat voor groente vinden jouw Bulletjes lekker?

Betreft ontwormen en vaccineren moet ik mij wel beter verdiepen.
Wel weet ik van mijn buren dat je de ontlasting naar een laboratorium kan sturen voor onderzoek en dan hoef je dus niet de kuur te geven. Ik weet wel dat een ontwormings kuur niet preventief werkt maar echt helpt als de hond wormen heeft.

Vaccineren daar weet ik nog niks over, hij is nu wel volledig geënt. 1 ziekte wil ik hem zeker voor geënt hebben en dat is voor weil. Hij is springt in elke modderplas die hij ziet en gaat daar dan uitgebreid lopen drinken. Ik vind dat natuurlijk niet goed, maar hij is zo slim en snel.

Hoe pak jij dat dan aan m.b.t. ontwormen en vaccineren?

Durf jij ook vlees te kopen bij de Lidl? Ben je dan niet bang dat het in contact is geweest met bijvoorbeeld varkensvlees?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door